С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
100 30 май 2014, 16:43, 34931 прочитания

Какво стои зад 200 хиляди гласа на Бареков

Най-скъпата кампания и пробив в ромските секции

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Какво (ще) се случи след изборите

Малката крачка напред на реформаторите

Съюзът спечели мандат в ЕП, но това все още не им гарантира място в Народното събрание

Кой загуби от грешните прогнози на социолозите

Нито една агенция не прогнозира точния резултат, но някои толкова се различаваха от реалния вот, че едва ли става въпрос за грешка

Не дали, а кога

Изборите за европейски парламент разклатиха управлението на БСП и ДПС отвътре и отвън

"Направих сериозна агитация и в ромските гета, влязох на места, където върлува туберкулоза в XXI век. Тези хора, аз се чувствам предаден от тях" - с тези думи новият политик Николай Бареков влезе в НДК в нощта след изборния ден миналата неделя. Току-що беше станало ясно, че той е спечелил близо 200 хил. гласа и ще има два мандата в Европейския парламент.

През последните няколко месеца образът на бившия водещ преливаше отвсякъде и съвсем логичният въпрос към него беше - откъде са парите. "Предупреждавам, че ние правим много скромна кампания с по един спектакъл на Нешка Робева и пари за купуване на гласове нямаме", отговаряше Бареков. А истината е, че и за профила на избирателите си и за скромността на кампанията си Бареков се размина с истината. 


Една дълга и прескъпа кампания

Новият политик Николай Бареков не започна надпреварата за европейските избори наравно с останалите. Когато откри официално предизборната си кампания на 25 април в Пловдив, той вече беше с няколко обиколки пред другите партии. Съвсем буквално. "България без цензура" е на колела от септември миналата година, като преди кампанията Бареков успя да направи още един тур за овации за "повдигане самочувствието на българския народ" с концерти в десетки градове. 

Откъде този размах у бившия тв журналист е един от най-интересните въпроси около неговия политически проект, на който и до днес няма ясен отговор. Всеки път, когато бъде попитан как финансира движението и кампанията си, Бареков се измъква като класически популист - бягайки от конкретиката. Първо развиваше тезата, че разполага с лични средства от работата си като мениджър в TV 7. В последното си интервю в dnevnik.bg преди изборите той заяви, че кампанията се покрива от средствата на четирите партии в коалицията плюс дарения. ВМРО обявиха, че са вложили цялата си държавна субсидия в размер на 500 хиляди лева. Обявените до момента дарения в Сметната палата в полза на "България без цензура" възлизат на около 307 500 лева. Впрочем новата партия има доста голям брой дарители в сравнение с други формации, които освен това инвестират значителни суми за подкрепа на политическите амбиции на Бареков (което е удобен начин за "легализиране" на средства с неясен произход и заобикаляне на забраната за дарения от фирми например).



Като добавим и 20 хил. лева от държавата, колкото отреди ЦИК на коалицията за медийни изяви, се получават 827 500 лева. В рамките на единия месец, в който тече кампанията, партията на Бареков и нейните коалиционни партньори имат право да изхарчат не повече от 2 млн. лева по закон. 

Според данните, обобщени от Института за развитие на публичната среда, който прави мониторинг на договорите на медиите с партии (които те са задължени да публикуват на сайтовете си), към деня на изборите сумата, която "България без цензура" е вложила само в медийната си кампания, надхвърля един милион лева. Наблюдението е извършено на базата на 34 медии, от които 14 още не са обявили стойността на договорите си. Тази сметка е без евентуалните отстъпки, които медиите правят.

Изпратихме въпроси до пресцентъра на "България без цензура", в които ги помолихме за разбивка на разходите им по кампанията по пера. Получихме следния лаконичен отговор: "Всички отговори на въпросите ви, свързани с партийните разходи за предизборната кампания, ще бъдат оповестени публично, съгласно сроковете и процедурите, заложени в Изборния кодекс."

Свързахме се и с фирмите, извършвали рекламни и PR услуги за новата партия според списъка, обявен в Сметната палата. Те също категорично отказаха да предоставят информация за количествата и стойността на поръчките, които са изпълнявали. Даннни, които така или иначе ще бъдат публични, защото ББЦ има един месец да ги декларира пред Сметната палата, след което то да стане публично достояние. 

Докато изчакваме официалния отчет на партиите и техните доставчици обаче, решихме да направим една примерна груба сметка колко би струвал остатъкът от кампанията на Бареков - този, който се случва извън екрана. Опитът ни не претендира нито за точност, нито за изчерпателност, а само цели да постави общата рамка на това как се разгръща кампания от подобен мащаб. За всички изчисления сме използвали прогнозни количества и сме поискали оферти от фирми, които доставят или са използвали подобни услуги. 

В тези сметки не влизат разходите за наем и поддръжка на офисите на движението. В София централата на Бареков е в хотел Хемус (две големи помещения, които видимо са над 200 кв.м), а отделно има офиси в из цялата страна. "Нямаме скъп офис, най-хубавите офиси са във Варна и Пловдив. Пловдив дойде по линията на дарител, който е помагал преди това на СДС и реформаторите, във Варна дойде от БАСТА", коментира Бареков пред "Дневник" и каза, че не знае колко струва издръжката защото не се занимава с нея. Любопитното е, че в списъка с дарителите не е посочено той да е получавал такова дарение.

От източник в сектора за маркетингови проучвания "Капитал" научи, че много преди европейските избори за Бареков е работила американска фирма, която е поръчвала проучвания. Този разход също не влиза в сметките ни.

Освен разходите си за медийно отразяване, според източник на "Капитал" от пазара, пожелал анонимност, "България без цензура" е наела 300 билборда в цялата страна. Само изработването на винилите за тях би трябвало да струва около 14 хиляди лева. Отделно цената за един билборд, който да стои в продължение на месец, докато трае кампанията, е около 300 евро, което прави около 180 хил. лева общо. 

По време на обиколката си в страната "България без цензура" е провела срещи с избиратели в общо 26 спортни зали, театри и читалища. С помощта на хора от бизнеса за организиране на събития изчислихме, че за наемите на залите партията е платила не по-малко от 20 хиляди лева (сметката е силно занижена, защото за наема на залата във Враца например директорът съобщи, че Бареков дължи 1500 лв.)
 
Проверихме също така по колко души събира всяка една от тях и ако се доверим на Бареков, че са били препълнени, то излиза, че събитията са били посетени около 18 хиляди души. Към тях можем да добавим и публиката на още няколко празнични концерта, организирани от партията - два в столицата, един в Банско, един в Пловдив и един в Сливен (там е била ангажирана фолкпевицата Роксана, която взима по 2000 лева хонорар за участие), както и още стотици ръце, които е стиснал новият лидер по села и паланки. Тоест около 22-23 хиляди би следвало да е минимумът, в който са били отпечатани рекламните и агитационните материали на структурата. Както разбираме по описанието на сключените договори в Сметната палата, мърчандайзингът на Бареков включва тениски, шапки, знамена и знаменца, дипляни, плакати, торби и найлонови пликове, значки, листовки и сапуни с логото на партията. За разпространението им се грижи специална подвижна станция на колела, която става на сцена и е брандирана с отличителните знаци на "България без цензура", която също прави обиколка на страната и раздава агитационни материали. Тя е собственост на фирмата на съпруга на Мария Капон "Феър тийм" ООД, която се занимава с организирането на панаири и фестивали и предлага такава техника. Пред "Капитал" Мария Капон каза, че не знае да има договор с Бареков и че, ако има, това е станало през агенция.
 
Така например според източник на "Капитал" само тениските с лика на Николай Бареков и Росен Петров са били около 30 хил. бройки. Една бройка тениска с печат може да струва най-много 2.50 лева, което прави общо 75 хиляди лева. Това е вариантът минимум. Освен тези обаче "България без цензура" отпечатваше и тениски с ликовете на Васил Левски, Христо Ботев, както и двамата възрожденци в комбинация с Нелсън Мандела. Според друг източник на "Капитал" от пазара общият брой на тениските е бил около 100 хиляди, тоест около 250 хиляди лева би следвало да са били изразходени за отпечатването им. Ако приемем, че са били изработени и минимум 20 хиляди шапки, то това са още 30 хиляди лева. Отново по данни от пазара плакатите, разлепени из цялата страна, са били около 2 млн. бройки. Ако вземем дори само стандартния им размер 50x70, то разходите по отпечатването им са около 190 хиляди лева. Дипляните, които разказват програмата на партията, засякохме веднъж в тиража на вестник "Уикенд" и по три пъти в "Стандарт" и "24 часа". Това прави около 518 хиляди бройки, разпространени само с тиражите на вестниците или около 50  хил. лева за отпечатването им. Ако добавим и тези, раздавани на ръка по време на турнето, сумата би могло да се удвои. Разбира се, тези изчисления са по-скоро в брутни стойности и няма как да обхващат отстъпките, които вероятно са договаряни с доставчиците на услуги и печатниците. Също така не сме включили по-дребните "подаръци" за избирателите като знаменца, значки, найлонови пликове и (извинете) сапунчета.

Още по-добра илюстрация на мащаба и разточителността на кампанията на Николай Бареков обаче са допълнителните прояви, които спонсорира партията му и спонтанните дарения, които новият политик прави от добро сърце и с "лични средства". Така например само в рамките на месеца на кампанията "България без цензура" е организирала футболни турнири в четири града, няколко състезания по класически и свободен стил борба и първия етап на националния шампионат по рали-крос. Според специалист в организирането на спортни мероприятия един турнир по футбол, в който участват между 8 и 16 отбора, с осигурени парични и предметни награди за победителите, кетъринг и ако приемем, че за терените не е плащан наем, излиза грубо около 1000 лева на проява. При борбите, които се случват на открито, ББЦ е осигурявала парични награди и един овен за победителите, а при рали-кроса е осигурила наградния фонд и отделно спонсорира един от отборите в състезанието. Отделно в хода на кампанията "Евромайки"-те организират детски празници, футболни турнири, творчески работилници и училищни конкурси, като на всяко от събитията се раздават подаръци на децата. На 6 май, Гергьовден, "България без цензура" организира и раздаването на курбан в 9 града в страната. Самият Бареков се беше похвалил пред медиите при организирането на предишна подобна проява, че за да нахрани много гърла с един курбан са отишли около 1 теле и 16 овце. Според пазара цената за живо тегло е около 3 лева на килограм, тоест едно теле струва между 900 и 1000 лева. Хайде сега умножете по 9 града. Отделно от това, докато кандидатите му за евродепутати сипват с черпаци курбан на гражданите, лидерът на партията домакинства обяд за 150 души в столичен ресторант, както пише в прессъобщението на "България без цензура" - за "полковниците и генералите от партията".

По време на кампанията коалицията явно има и отделен бюджет за добротворчество. Шест хиляди лева получи читалището в Карлово, за да подмени осветлението в театралната си зала лично от Николай Бареков, 300 лева получи читалището в село Доброславци от втория в листата Ангел Джамбазки. Отделно лидерът на ББЦ раздаваше пари на пострадали от природни бедствия - по 500 лева за семейства в по-лошо положение и по 200 лева за къщите с по-малко щети в пометеното от смерч село Чепинци. В домовете за възрастни хора в Разград и Бургас партията пък раздаваше аптечки и апарати за кръвно налягане.

При една от предишните обиколки на Бареков из страната "Капитал" изчисли, че цялото турне на "България без цензура" с все сцените, хонорарите на изпълнителите от ансамбъла на Нешка Робева, издръжката на целия екип, който пътува, разходите за осветление, озвучаване и използване на сцена, охраната и медицинското обслужване на мероприятията, наема на автомобили и горивото, е не по-малко от 840 хил. лева. 

Така, ако съберем накуп всички разходи, направени в рамките само на месеца, в който тече предизборната кампания, ще получим минимум сумата от 2.7 млн. лева, т.е. лимитът е надминат със 700 хил. лв.

Към тази сума трябва да бъдат прибавени и разходите за застъпници, наблюдатели и предсатавители на ББЦ, които участваха в изборите. В това отношение Бареков е рекордьор - общо 20 хил. души работеха за неговата партия. Бареков отрече да им е плащал хонорари, но според различни публикации в медиите те са получавали между 40 (в. "Сега") и 50 лв. (в. "Преса"). Това означава, че сумата може да достигне 3.7 млн. лв. и това без храната и разходите за транспорт за тези застъпници.

Без тези разходи, ако разделим 3.7 млн. лв., които вероятно са похарчени за гласовете, които получи Бареков на изборите за Европейски парламент, излиза, че един глас му е струвал 15 лева и 50 стотинки. Това при презумпцията, че той не е купувал гласове.

Кой обаче гласува за Бареков?

"За нас са гласували нормалните българи. Имаме голямо присъствие в областните градове на страната. На много места сме втори, след ГЕРБ, в големите областни градове. Имаме доста добро присъствие и в София", каза Бареков в изборната нощ и уточни, че е бил предаден от ромите.
Справка в изборните протоколи показа, че нещата не стоят точно така, както ги представя Бареков. Партията му никъде не е втора. В София той получава средно 6%, а в "големите областни градове" резултатът му е добър в Пловдив (откъдето е самият той) - 11.38%, Русе и Стара Загора. Във Варна ББЦ има 10%, а в Бургас - 7.5%. Най-силните резултати на Бареков са в Северозападна и Югозапдна България.

Изборните протоколи показват, че едни от най-силните му резултати са в секции, които традиционно се печелят от ВМРО (Македония и Благоевградско, но там гласуването е с преференция за Ангел Джамбазки) или в такива, които надделяват ДПС, а на предходните избори - партията на Христо Ковачки - "Лидер". ББЦ печели над 50% в секции в села с преобладаващо ромско население из цяла България (с. Свирково, с. Габровница, Криводол, Тополчане), където на предходните избори гласовете са били пакетирани по сходен начин и спечелени от други партии. Не са изолирани и секциите, в които Бареков "споделя" избиратели с ДПС - Велинград и плевенското село Буковлък (с преобладаващо ромско население).

Разбира се, винаги съществува възможност Бареков да е привлякъл с масираната си кампания и хм, харизмата си, избирателите в тези секции. И все пак - раздаваните от него кебапчета в Челопечене (които също не взлизат в сметките ни по-горе) са му донесли 99 гласа, което прави 22%.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Дирекция "Изпълнение на наказанията" е нарушила закона с кратък срок на обществена поръчка Дирекция "Изпълнение на наказанията" е нарушила закона с кратък срок на обществена поръчка

Ведомството обявява поръчка за 260 хил.лв., като събира оферти само за 11 дни, без да мотивира бързата процедура

25 авг 2019, 545 прочитания

Край на дарителските сметки за операции в чужбина 3 Край на дарителските сметки за операции в чужбина

Деца и възрастни ще могат да се лекуват навсякъде по света със средства от НЗОК

24 авг 2019, 3198 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Не дали, а кога

Изборите за европейски парламент разклатиха управлението на БСП и ДПС отвътре и отвън

Новите от запаса

Как изглежда едномесечната подготовка за доброволния резерв на Българската армия отвътре

Новото златно тепе на Крумовград

Първата нова мина в България след социализма започва да работи край Крумовград в местността Ада тепе

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица