Защо спряха плащанията по "Регионално развитие"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Защо спряха плащанията по "Регионално развитие"

Досега са спрени само две искания за плащания за 90 млн. евро (от тях одиторите са избрали проекти за проверка и са намерили четирите проблемни), но не е ясно колко още ще бъдат замразени.

Защо спряха плащанията по "Регионално развитие"

Проверени са 4 проекта за 150 млн. лв., но конкретните проблеми още не са посочени

Десислава Лещарска
10178 прочитания

Досега са спрени само две искания за плащания за 90 млн. евро (от тях одиторите са избрали проекти за проверка и са намерили четирите проблемни), но не е ясно колко още ще бъдат замразени.

© © 2013 Моно Колектив


Превантивното спиране на плащанията не говори добре за доверието на Брюксел към българските управляващи органи и надзора над тях.
От обясненията на министерството, ръководено от Десислава Терзиева, става ясно, че ЕК е спряла плащанията по ос "Устойчиво и интегрирано градско развитие" с бюджет 840 млн. евро, или повече от половината от ресурса на програмата, както и по ос "Устойчиво развитие на туризма" с бюджет 218 млн. евро.
Фотограф: Мария Съботинова

Установени нарушения при реализацията на четири проекта по "Регионално развитие" за около 150 млн. лева са поводът Европейската комисия да спре плащанията по две от осите на програмата. Няколко неща обаче подсказват, че причината за рязкото прекъсване на плащания надали е продукт само на един одит.

Конкретната причина

От списъка с проблемните проекти, с който "Капитал" разполага, ставя ясно, че единият е на Университета за архитектура, строителство и геодезия и е за енергийна ефективност и обновяване на библиотечния център. Вторият е на община Асеновград – "Асеновград – свещената порта на Родопите", който се финансира по мярката за туристически атракции. Третият и най-скъп е за интегриран градски транспорт на Бургас – за 134 млн. лева. Четвъртият е за доставката на 42 пожарни автомобила за 6-те най-големи града – Пловдив, Варна, Бургас, Плевен, Русе и Стара Загора, а бенефициент е МВР.

Проектите са възлагани и изпълнявани в периода 2010 – 2013 г., т.е. по времето на управлението на ГЕРБ, като изключим проекта за градски транспорт на Бургас, по който все още текат процедури за избор на изпълнители по отделните компоненти. Възложителите по тези проекти са сключвали повече от един договор и за някои от процедурите вече са отчитани проблеми. Например доставката на 42 пожарни за МВР беше възложена след две отменени процедури за избор на изпълнител, а доставката на 67 автобуса за Бургас – след един неуспешен опит и открити съществени пропуски в тръжната документация.

Периодът на възлагане на въпросните проекти обаче не е от съществено значение най-малкото защото системите за контрол на оперативните програми би трябвало да са аполитични, а работата с еврофондовете – национален интерес. Важно е уточнението, че програмата за регионално развитие вече веднъж беше заплашена със спиране на плащанията през 2011 г., когато се отчитаха грешки за периода 2007 - 2009 г. Тогава управляващият орган наложи финансови корекции на общини за 17 млн. лева. и програмата не беше спряна.

Липса на доверие

Интересното в случая е, че нито общините, нито регионалното министерство имат информация за конкретните нарушения по проектите. Според прессъобщение на МРР то е получило само обобщени данни от одит на Европейската комисия, извършен през април 2014 г. Неофициално от министерството коментираха, че са изненадани от крайна мярка като спиране на плащанията, при положение че при подобни проверки и установени нарушения има диалог с комисията, срокове за отговор, набелязване и прилагане на мерки. Така например е било през 2011 г.

Този превантивен вариант, в който веднага след одитна мисия и преди още изпращане на доклада се спират пари, беше приложен и по програма "Околна среда" в края на миналата година. Това не говори добре за доверието на Брюксел към управляващите органи и надзорът над тях.

Бившият министър на регионалното развитие Лиляна Павлова коментира в парламента, че правителството на ГЕРБ (при чието управление са възлагани проблемните проекти) няма вина за решението на ЕК от вторник. "Това е програма, която беше от най-добре работещите, с изключително високи оценки от одиторите за наличието на добри системи за управление и контрол. По нея лично и комисар Хан каза, че имаме изключително добре изградена и надеждна система за управление и контрол", каза Павлова. В последната година обаче в регионалното министерство се е наблюдавало "работа по инерция, липса на компетентност, на добра комуникация, непрозрачност, непрогнозируемост и недоверие в европейските ни партньори", смята Павлова. "Постигна се срив в доверието и в управленските системи и се оказахме в ситуация, че няма кой да отстои националния интерес", добави Павлова.

Пред "Капитал" бившият министър уточни, че смята констатациите на одиторите за технически и не вярва много от тях да останат, след като се мине през диалог и българските власти дадат обяснения. "Няма системен проблем", категорична е тя и изрази надежда, че няма да се стигне до хаоса, в който изпадна "Околна среда".

От БСП - Бургас, обявиха, че става дума за "достатъчно сериозни пропуски, говорещи за липса на професионализъм или други мотиви в работата на бенефициента. За това трябва да бъде понесена съответната отговорност - политическа и административна". От общината обаче не са съгласни с тази констатация. В Бургас са били проверени 4 от общо 24 обществени поръчки по проекта за градски транспорт. Някои от критиките на одиторите са свързани със съкратени срокове и с липса на цена при предварително обявление, но и по двата пункта е било спазено българското законодателство, категорични са от общината. Първите поръчки, сред които има проверени, са били направени с помощта на експерти от еврозвеното JASPERS, а информация за поръчките се изпраща редовно и на Европейската банка за развитие, която съфинансира проекта. 

Спрените плащания

От обясненията на МРР става ясно, че ЕК е спряла плащанията по ос "Устойчиво и интегрирано градско развитие" с бюджет 840 млн. евро, или повече от половината от ресурса на програмата, както и по ос "Устойчиво развитие на туризма" с бюджет 218 млн. евро. По първата ос се финансират проекти за социална инфраструктура, саниране на блокове, подобряване на градската среда, включително проектите за градския транспорт на големите градове и този за закупуване на пожарни.

По втората се финансират проекти за подобряване на достъпа до туристически забележителности, възстановяването на крепости и проекти за маркетинг на определени дестинации. Мярката за туристически атракции търпи сериозни критики през последните месеци заради спорния резултат от изпълнението на проектите. Последният пример е с възстановяването на крепостта в археологически резерват Яйлата, което възмути местните и беше определено от археолози и архитекти не само за вандалско, но и за несъвместимо със Закона за културното наследство.

Досега са спрени само две искания за плащания за 90 млн. евро (от тях одиторите са избрали проекти за проверка и са намерили четирите проблемни), но не е ясно колко още ще бъдат замразени. Националният бюджет има да получава по ОПРР плащания за над 550 млн. лв от Брюксел.

Проектите

1. "Въвеждане на мерки за енергийна ефективност, осигуряване на достъп на хора с увреждания, обновяване и модернизация на библиотечния център на Университета за архитектура, строителство и геодезия (УАСГ), гр. София" с бенефициент УАСГ – 2.5 млн. лева

2. "Асеновград – свещената порта на Родопите" с бенефициент община Асеновград – 3.23 млн. лева

3. "Интегриран градски транспорт на Бургас" с бенефициент община Бургас – 134 млн. лева

4. "Модернизация на структурните звена на НСПБЗН-МВР в Столичния агломерационен ареал и агломерационните ареали на 6-те най-големи града -  Пловдив, Варна, Бургас, Плевен, Русе и Ст. Загора" с бенефициент МВР – 9 млн. лева
Превантивното спиране на плащанията не говори добре за доверието на Брюксел към българските управляващи органи и надзора над тях.
От обясненията на министерството, ръководено от Десислава Терзиева, става ясно, че ЕК е спряла плащанията по ос "Устойчиво и интегрирано градско развитие" с бюджет 840 млн. евро, или повече от половината от ресурса на програмата, както и по ос "Устойчиво развитие на туризма" с бюджет 218 млн. евро.
Фотограф: Мария Съботинова

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Ми то е достатъчно за страничен наблюдател да погледне поведението на сегашните управляващи, и всякакви разговори стават излишни. Те с лека ръка заробват България за години напред, че за европейските пари ли ще им пука?

  • 2
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    Това са още факти, които доказват тоталната некомпетентност на сегашното правителство в управлението на еврофондовете и защитата на българските интереси.

    Ако защитаваха пред ЕК интересите на България, както защитават интересите на пУТИН и Газпром, то нямаше да се стигне до спиране на плащания и по Оперативна Програма Регионално Развитие.

    ОСТАВКА национални предатели и некадърници!

  • 3
    ajsayder avatar :-|
    Simo Petkov

    [quote#2:"BlueWater"] Това са още факти, които доказват тоталната некомпетентност на сегашното правителство в управлението на еврофондовете и защитата на българските интереси. [/quote]
    Абсолютно вярно!
    Защо Цветанов е на свобода? Защо Боко е на свобода и си пие кафето, от кафеварка в Банкя ??..
    Какво дремят управляващите??
    Дали Путин не държи чадър над Цветанов??

    ... "Проектите са възлагани и изпълнявани в периода 2010 – 2013 г., т.е. по времето на управлението на ГЕРБ, като изключим .. "

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Проектът за обществен транспорт на Бургас е един от малкото в графата "преминали без особени скандали и обжалвания". Дано не е някакво символично послание на Ес в стил "ние и на този проект му намерихме мана при добро желание, пък досетете се с другите какво ще изровим, ако продължавате същия държавен курс...."

  • 5
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Само като й видиш на Десиславчето мутрата и се сещаш за коефициента й на интекигентност, че е 15.

  • 6
    snaip17 avatar :-|
    Latchezar Petrov Kostov

    От идването на това правителство до момента, Европа явно показва, че не го иска. Не само тези програми са спрени и още ще бъдат спрени ...

    Не е случайно, че Орешарски ходи само до Азия ...

    Политиката му, често маскирана като некомпетентна, не се пише в Брюксел (е, тя не се пише и в София ...) и това не се харесва на европейските играчи. Те искат България да слушка и ясно и показват какво става в противен случай. Никой не се интересува от законите или правилата, само политическите интереси имат значение. Затова по времето на ГЕРБ, в подобна ситуация, Европа реагира различно, защото ГЕРБ действаше с Европа.

  • 7
    keepwalking avatar :-|
    keepwalking

    Някой да е чул,на Орешарски някой да е му е дошъл на посещение ??

    Отиде в Италия тоя царвул и го отпратиха като проститутка де е въртяла додуци цяла вечер......Кога е чул някой и видял ,държавен лидер да бъде отпращан така?? Кога? Това е посещение на много високо ниво....И на всичкото отгоре уволниха журналиста ,който е съобщил новината.....

    Защо при ГЕРБ нямаше нито един спрян евро-фонд...защо?
    Защо при БСП тая държава винаги отива в бездната...Защо ?

  • 8
    istorik avatar :-|
    ISTORIK

    Снимката е много сполучлива.

  • 9
    maren avatar :-|
    maren

    От един репортаж по БНТ, вчера-4.5.2014 :"След спрените европейски средства", разбирам, че различните общини са ощетени различно. В засегнатите проекти за периода от 2010-2013г, от одита на ЕК, установените слабости били свързани с проведените в този период обществени поръчки. Като цяло всички общини се надяват, спирането на средствата да бъде временно. Кметовете на Бургас и Разлог предлагат да бъде приет Закон за управление на евросредствата.
    Лично аз, считам, че трябва да има по-адеватна BG стратегия за разпределяне на евросредства, при която да няма лишени от средства, т.е. загиващи райони в страната, заради, това, че не могат да се включат в рамката на представяните пред Брюксел.

  • 10
    x2805 avatar :-|
    dj x2805

    Некадърници - и продължават Боко ни сра в гащите... Не съм фен на боко ама стига... ПОЕМЕТЕ ... отговорността - Вашия лидер ще ви покаже как се поемат НЕКОИ неща...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK