Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 4 юни 2014, 20:37, 10040 прочитания

Защо спряха плащанията по "Регионално развитие"

Проверени са 4 проекта за 150 млн. лв., но конкретните проблеми още не са посочени

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Превантивното спиране на плащанията не говори добре за доверието на Брюксел към българските управляващи органи и надзора над тях.
От обясненията на министерството, ръководено от Десислава Терзиева, става ясно, че ЕК е спряла плащанията по ос "Устойчиво и интегрирано градско развитие" с бюджет 840 млн. евро, или повече от половината от ресурса на програмата, както и по ос "Устойчиво развитие на туризма" с бюджет 218 млн. евро.

Фотограф: Мария Съботинова
Установени нарушения при реализацията на четири проекта по "Регионално развитие" за около 150 млн. лева са поводът Европейската комисия да спре плащанията по две от осите на програмата. Няколко неща обаче подсказват, че причината за рязкото прекъсване на плащания надали е продукт само на един одит.

Конкретната причина


От списъка с проблемните проекти, с който "Капитал" разполага, ставя ясно, че единият е на Университета за архитектура, строителство и геодезия и е за енергийна ефективност и обновяване на библиотечния център. Вторият е на община Асеновград – "Асеновград – свещената порта на Родопите", който се финансира по мярката за туристически атракции. Третият и най-скъп е за интегриран градски транспорт на Бургас – за 134 млн. лева. Четвъртият е за доставката на 42 пожарни автомобила за 6-те най-големи града – Пловдив, Варна, Бургас, Плевен, Русе и Стара Загора, а бенефициент е МВР.

Проектите са възлагани и изпълнявани в периода 2010 – 2013 г., т.е. по времето на управлението на ГЕРБ, като изключим проекта за градски транспорт на Бургас, по който все още текат процедури за избор на изпълнители по отделните компоненти. Възложителите по тези проекти са сключвали повече от един договор и за някои от процедурите вече са отчитани проблеми. Например доставката на 42 пожарни за МВР беше възложена след две отменени процедури за избор на изпълнител, а доставката на 67 автобуса за Бургас – след един неуспешен опит и открити съществени пропуски в тръжната документация.

Периодът на възлагане на въпросните проекти обаче не е от съществено значение най-малкото защото системите за контрол на оперативните програми би трябвало да са аполитични, а работата с еврофондовете – национален интерес. Важно е уточнението, че програмата за регионално развитие вече веднъж беше заплашена със спиране на плащанията през 2011 г., когато се отчитаха грешки за периода 2007 - 2009 г. Тогава управляващият орган наложи финансови корекции на общини за 17 млн. лева. и програмата не беше спряна.



Липса на доверие

Интересното в случая е, че нито общините, нито регионалното министерство имат информация за конкретните нарушения по проектите. Според прессъобщение на МРР то е получило само обобщени данни от одит на Европейската комисия, извършен през април 2014 г. Неофициално от министерството коментираха, че са изненадани от крайна мярка като спиране на плащанията, при положение че при подобни проверки и установени нарушения има диалог с комисията, срокове за отговор, набелязване и прилагане на мерки. Така например е било през 2011 г.

Този превантивен вариант, в който веднага след одитна мисия и преди още изпращане на доклада се спират пари, беше приложен и по програма "Околна среда" в края на миналата година. Това не говори добре за доверието на Брюксел към управляващите органи и надзорът над тях.

Бившият министър на регионалното развитие Лиляна Павлова коментира в парламента, че правителството на ГЕРБ (при чието управление са възлагани проблемните проекти) няма вина за решението на ЕК от вторник. "Това е програма, която беше от най-добре работещите, с изключително високи оценки от одиторите за наличието на добри системи за управление и контрол. По нея лично и комисар Хан каза, че имаме изключително добре изградена и надеждна система за управление и контрол", каза Павлова. В последната година обаче в регионалното министерство се е наблюдавало "работа по инерция, липса на компетентност, на добра комуникация, непрозрачност, непрогнозируемост и недоверие в европейските ни партньори", смята Павлова. "Постигна се срив в доверието и в управленските системи и се оказахме в ситуация, че няма кой да отстои националния интерес", добави Павлова.

Пред "Капитал" бившият министър уточни, че смята констатациите на одиторите за технически и не вярва много от тях да останат, след като се мине през диалог и българските власти дадат обяснения. "Няма системен проблем", категорична е тя и изрази надежда, че няма да се стигне до хаоса, в който изпадна "Околна среда".

От БСП - Бургас, обявиха, че става дума за "достатъчно сериозни пропуски, говорещи за липса на професионализъм или други мотиви в работата на бенефициента. За това трябва да бъде понесена съответната отговорност - политическа и административна". От общината обаче не са съгласни с тази констатация. В Бургас са били проверени 4 от общо 24 обществени поръчки по проекта за градски транспорт. Някои от критиките на одиторите са свързани със съкратени срокове и с липса на цена при предварително обявление, но и по двата пункта е било спазено българското законодателство, категорични са от общината. Първите поръчки, сред които има проверени, са били направени с помощта на експерти от еврозвеното JASPERS, а информация за поръчките се изпраща редовно и на Европейската банка за развитие, която съфинансира проекта. 

Спрените плащания


От обясненията на МРР става ясно, че ЕК е спряла плащанията по ос "Устойчиво и интегрирано градско развитие" с бюджет 840 млн. евро, или повече от половината от ресурса на програмата, както и по ос "Устойчиво развитие на туризма" с бюджет 218 млн. евро. По първата ос се финансират проекти за социална инфраструктура, саниране на блокове, подобряване на градската среда, включително проектите за градския транспорт на големите градове и този за закупуване на пожарни.

По втората се финансират проекти за подобряване на достъпа до туристически забележителности, възстановяването на крепости и проекти за маркетинг на определени дестинации. Мярката за туристически атракции търпи сериозни критики през последните месеци заради спорния резултат от изпълнението на проектите. Последният пример е с възстановяването на крепостта в археологически резерват Яйлата, което възмути местните и беше определено от археолози и архитекти не само за вандалско, но и за несъвместимо със Закона за културното наследство.

Досега са спрени само две искания за плащания за 90 млн. евро (от тях одиторите са избрали проекти за проверка и са намерили четирите проблемни), но не е ясно колко още ще бъдат замразени. Националният бюджет има да получава по ОПРР плащания за над 550 млн. лв от Брюксел.

Проектите

1. "Въвеждане на мерки за енергийна ефективност, осигуряване на достъп на хора с увреждания, обновяване и модернизация на библиотечния център на Университета за архитектура, строителство и геодезия (УАСГ), гр. София" с бенефициент УАСГ – 2.5 млн. лева

2. "Асеновград – свещената порта на Родопите" с бенефициент община Асеновград – 3.23 млн. лева

3. "Интегриран градски транспорт на Бургас" с бенефициент община Бургас – 134 млн. лева

4. "Модернизация на структурните звена на НСПБЗН-МВР в Столичния агломерационен ареал и агломерационните ареали на 6-те най-големи града -  Пловдив, Варна, Бургас, Плевен, Русе и Ст. Загора" с бенефициент МВР – 9 млн. лева

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Работодателите ще получат 100% от осигуровките като компенсация по схемата 60/40 Работодателите ще получат 100% от осигуровките като компенсация по схемата 60/40

Парламентът окончателно прие промените в Закона за извънредното положение, предстои правителството да измени и своето постановление за помощта към фирмите

6 апр 2020, 1224 прочитания

Вечерни новини: Мерките за бизнеса може да се разширят, европейските борси започнаха седмицата с повишения Вечерни новини: Мерките за бизнеса може да се разширят, европейските борси започнаха седмицата с повишения

И още: В Западна Европа обмислят планове за отмяна на ограниченията; Започва масово тестване в спешната помощ у нас, след като седем медици там вече са болни; Британският премиер Борис Джонсън е настанен в болница

6 апр 2020, 1044 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Облекченията за продажби от малки ферми се оказаха частични

Промени в наредба разширяват възможностите за директна реализиция от дребните земеделци, но не решават най-важните проблеми

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10