ЧЕЗ оспори част от идеите на регулатора за общи условия към клиентите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЧЕЗ оспори част от идеите на регулатора за общи условия към клиентите

За да може качеството на тока да се следи постоянно, трябва да се монтират умни уреди. Това обаче ще доведе до голямо поскъпване на електроенергията

ЧЕЗ оспори част от идеите на регулатора за общи условия към клиентите

Компанията е против безплатното пускане на спрян ток и удължаването на срока за плащане

2766 прочитания

За да може качеството на тока да се следи постоянно, трябва да се монтират умни уреди. Това обаче ще доведе до голямо поскъпване на електроенергията

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Безплатното повторно включване на клиенти, на които им е било спряно електроснабдяването поради неплатени сметки, ще ощети коректните потребители. Това заявиха от ЧЕЗ във връзка с корекциите, направени от работната група на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) в предложените от дружеството общи условия. От компанията възразяват още срещу предвиденото увеличение на обезщетението, което разпределителното предприятие дължи на потребителите за некачествен ток, както и срещу удължаването на срока за заплащане на фактурите от клиентите на снабдителното дружество. Част от редакциите на работната комисия пък ще затруднят потребителите, смятат от ЧЕЗ. Общите условия както на снабдителното, така и на разпределителното дружество бяха разгледани на заседания на регулатора в четвъртък.

За сметка на изрядните клиенти

От компанията оспорват предложението клиентите, на които токът им е бил спрян заради неплатени сметки, да не плащат за възстановяване на електроснабдяването. "Считаме, че безплатното повторно включване би обременило изрядните клиенти", каза директорът "Регулаторни дейности" в ЧЕЗ Зорница Генова. Тя обясни, че както преустановяването, така и възстановяването на преноса на електрическа енергия струва пари и тези пари не са включени в цената на тока, която потребителите заплащат в момента. Това е дейност по т.нар. допълнителни услуги, които ЕРП извършват по ценоразпис, одобрен от ДКЕВР през 2010 г. За повторно включване цената е 19 лв. Ако тя бъде премахната, разходите на дружествата ще станат част от оперативните и ще влязат в цената на всички коректни клиенти.

Некачествен ток

Работната група на ДКЕВР предвижда също обезщетението, което разпределителното дружество дължи при доставка на електроенергия с влошено качество, да се увеличи от 10 на 50%, т.е. ЕРП да получава само половината от парите си по фактурата. Според ЧЕЗ, като се има предвид рестриктивната регулаторна рамка, в която работят електроразпределителните дружества, обезщетението от 10%, което съществува в настоящите общи условия, е достатъчно.

Процедурата при съмнения за некачествен ток е потребителят да се обърне към ЕРП и да поиска проверка. Дружеството монтира специални уреди, които престояват поне седмица и в зависимост от показанията им то или плаща обезщетение на клиента, или му обяснява причините за проблема.

Няма възможност обаче качеството да се следи постоянно, тъй като масовите електромери не отчитат напрежение и честота на доставяната енергия. За да може това да става постоянно, трябва да се монтират т.нар. умни уреди, което е свързано и с инсталиране на хардуерни и софтуерни системи от ЕРП. Подобни инвестиции са много големи и значително биха увеличили цената на тока, обясни Генова. Това е отчетено и от ДКЕВР, която с решение от 2013 г. определя като икономически нецелесъобразно повсеместното въвеждане на интелигентни измервателни уреди.

Разрешаване на жалби

С поправките в общите условия ДКЕВР предвижда още ЕРП да разглеждат и решават проблемите в подадените от клиенти жалби в срок от 30 дни. И в момента практиката е в този срок жалбите да се разглеждат и да се изпраща мотивиран отговор. Разрешаването на технически проблем обаче изцяло зависи от естеството на проблема, обясниха от ЧЕЗ. "В много голяма част от случаите за 30 дни ще е невъзможно да се предприемат правилните корективни мерки, така че трайно да се реши проблемът, тъй като това често изисква разработката на проекти, които трябва да бъдат съгласувани от различни инстанции и да бъдат получени различни разрешения", каза Генова и добави, че често се налагат процедури по други закони, например по Закона за устройство на територията или по Закона за обществените поръчки, когато трябва да се доставят материали. От компанията смятат, че 30-дневният срок трябва да бъде запазен за разглеждане и мотивиран отговор на клиенти, като към него може да се добави изискването разпределителното дружество да предприеме незабавно мерки по трайното разрешаване на проблема.

По-дълъг срок за неплащане

От ЧЕЗ изказаха забележки и за комплекса от мерки за защита на потребителите в общите условия на снабдителното дружество. Едната от тях е за удължаването на срока за плащане на сметките от 10 на 20 дни и регламентирането на възможност за допълнително просрочие от 20 дни. "Практическата възможност за оспорване на всяка сметка и съответно отлагане на плащането й, придружено със забраната за преустановяване на захранването в периода на проверката, гарантира правата на всички клиенти в достатъчна степен", категорични са от компанията.

Компанията оспорва и изискването клиентите, на които предстои спиране на тока поради неплащане, да бъдат уведомявани предварително по избран от тях начин най-малко 3 дни преди прекъсването. Според ЧЕЗ това ще стане трудно, тъй като не всички клиенти са достатъчно активни въобще да заявят начин. Освен това редакцията на ДКЕВР не предвижда ограничение за броя пъти, в които клиентът може да променя начина, нито пък формулира възможните начини. "Това означава, че клиентът може да реши, че иска лично изпълнителният директор да го уведомява", обясни Генова. Според ЧЕЗ е добре начините да са фиксирани.


2 коментара
  • 1
    geoimg avatar :-P
    Geoimg

    %"Това означава, че клиентът може да реши, че иска лично изпълнителният директор да го уведомява"%
    Няма лошо - директен маркетинг!? :-)

  • 2
    65vesso avatar :-|
    65vesso

    Нямам думи. Не,че ЧЕЗ са изрядни. Те просто спазват идиотските правила за правене на бизнес в България. Колкото си по безотговорен, толкова си по защитен. Не знам как не са въвели още дивата солидарност както в Гърция. Изрядните платци да поемат сметките и на тези които не плащат. Не,че в момента не е така. Ще дойдат качествени инвеститори, ама друг път. Само хора като Гаат Зееви,Чорни и калпавата част от семейство Митал могат да правят бизнес в България.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK