С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
40 7 юни 2014, 23:11, 11097 прочитания

Изтребител на министри

Ангел Найденов има шанс да стане вторият военен министър, паднал от власт, след като се опита да обнови изтребителната авиация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Когато в края на 2013 г. тогавашният военен министър Аню Ангелов обеща западни изтребители за военновъздушните сили "най-късно до 2015 г.", след което активно задвижи процедурата по закупуването им, той едва ли си е давал сметка, че два месеца по-късно правителството ще падне от власт.

В момента като че ли историята се повтаря като фарс. Малко след като обяви, че подновената процедура за евентуално придобиване на многоцелеви бойни самолети ще бъде внесена в Министерския съвет "през юни", настоящият военен министър Ангел Найденов е на път да си отиде заедно с кабинета "Орешарски", преди да е успял да доведе започнатото до някакъв видим резултат. В момента вероятността купуването на изтребители пак да зацикли в мъртва точка е голяма най-малкото защото става дума за инвестиране на стотици милиони лева, чието харчене трябва да бъде одобрено от парламента и едва ли има как да да се случи в периода на междувластие, когато политическите сили се готвят за предсрочни избори. А проблемите с материалното осигуряване на военновъздушните сили вече са толкова крещящи, че привлякоха вниманието на ръководството на НАТО и дори лично на генералния му секретар Андерс Фог Расмусен.


Допреди около 13 години охраната на небето беше твърде абстрактна дейност за цивилните граждани, които приемаха даването на пари за бойни самолети като разточителство и излишен финансов лукс. След самоубийствените атентати от 11 септември 2001 г., когато пътнически самолети бяха използвани като камикадзе, смисълът от ВВС придоби съвсем видими измерения и в невоенно време. Отделно от това, ако иска да разчита на колективната отбрана на НАТО, страната ни има и съюзнически задължения, които не може да изпълнява със стари съветски самолети, несъвместими със стандартите на западните армии.

Не е тайна, че военновъздушните сили на България от години се намират в доста сложна ситуация. За разлика от МВР, което периодично обновява автопарка си през последните 15-ина години, бойна авиация все още е принудена да използва изтребители от епохата на Варшавския договор. Най-новите от тях са закупувани в края на 80-те години на миналия век и според признанията на генерали от ВВС по тях "25-години не е модернизирано и едно болтче". А за разлика от старите, раздръкани полицейски лади, които все още са "на въоръжение" в някои периферни РПУ-та, няма как да спреш край пътя някой аварирал по време на полет МиГ-21 или МиГ-29...

Крайният резултат от близо 25-годишната стратегическа слепота и системно неинвестиране в нови бойни самолети е, че съвсем скоро България ще бъде принудена шоково да задели за целта крупни суми, от които косата на финансистите и дори на редовите данъкоплатци вероятно ще се изправи. Стратегическият въпрос с придобиването на още една ескадрила изтребители трябваше да влезе в дневния ред на политиците до една или две седмици. Ориентировъчната сума за закупуването на бойните самолети, за която става дума още от края на управлението на Бойко Борисов, е колосална - 700 млн. лв. Влизането в предизборен режим обаче рязко ще намали шансовете за взимане на каквото и да е решение по въпроса.



Ескалацията на кризата в Украйна обаче е недвусмислен предупредителен сигнал, че Европа не е оставила традиционните военни заплахи в XX век. А също така напомни, че е, меко казано, късогледо армията ти да зависи от някой, който изведнъж може да се окаже от другата страна на "желязната завеса". По-лошото нещо в случая е, че преминаването към нов тип изтребители ще дойде в тежък момент за икономиката и че не е просто покупка, а сложен процес, който не може да се случи от днес за утре и обикновено продължава 3-4 години.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус" Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус"

И още: Цацаров беше избран от парламента за шеф на антикорупционната комисия, Джонсън вероятно ще спечели утрешните избори във Великобритания

11 дек 2019, 1577 прочитания

Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти 1 Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти

Парите са от текущия излишък в бюджета, който месец преди края на годината е над 1 млрд. лв.

11 дек 2019, 13747 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Къде ми е линейката?

В края на месеца София може да остане съвсем без "Спешна помощ" и здравното министерство панически търси екипи за дежурства

Още от Капитал
Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10