Изтребител на министри
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изтребител на министри

Офертата на Lockheed Martin с F-16 се радва на най-силна политическа подкрепа.<br>

Изтребител на министри

Ангел Найденов има шанс да стане вторият военен министър, паднал от власт, след като се опита да обнови изтребителната авиация

Момчил Милев
11540 прочитания

Офертата на Lockheed Martin с F-16 се радва на най-силна политическа подкрепа.<br>

© reuters


Когато в края на 2013 г. тогавашният военен министър Аню Ангелов обеща западни изтребители за военновъздушните сили "най-късно до 2015 г.", след което активно задвижи процедурата по закупуването им, той едва ли си е давал сметка, че два месеца по-късно правителството ще падне от власт.

В момента като че ли историята се повтаря като фарс. Малко след като обяви, че подновената процедура за евентуално придобиване на многоцелеви бойни самолети ще бъде внесена в Министерския съвет "през юни", настоящият военен министър Ангел Найденов е на път да си отиде заедно с кабинета "Орешарски", преди да е успял да доведе започнатото до някакъв видим резултат. В момента вероятността купуването на изтребители пак да зацикли в мъртва точка е голяма най-малкото защото става дума за инвестиране на стотици милиони лева, чието харчене трябва да бъде одобрено от парламента и едва ли има как да да се случи в периода на междувластие, когато политическите сили се готвят за предсрочни избори. А проблемите с материалното осигуряване на военновъздушните сили вече са толкова крещящи, че привлякоха вниманието на ръководството на НАТО и дори лично на генералния му секретар Андерс Фог Расмусен.

Допреди около 13 години охраната на небето беше твърде абстрактна дейност за цивилните граждани, които приемаха даването на пари за бойни самолети като разточителство и излишен финансов лукс. След самоубийствените атентати от 11 септември 2001 г., когато пътнически самолети бяха използвани като камикадзе, смисълът от ВВС придоби съвсем видими измерения и в невоенно време. Отделно от това, ако иска да разчита на колективната отбрана на НАТО, страната ни има и съюзнически задължения, които не може да изпълнява със стари съветски самолети, несъвместими със стандартите на западните армии.

Не е тайна, че военновъздушните сили на България от години се намират в доста сложна ситуация. За разлика от МВР, което периодично обновява автопарка си през последните 15-ина години, бойна авиация все още е принудена да използва изтребители от епохата на Варшавския договор. Най-новите от тях са закупувани в края на 80-те години на миналия век и според признанията на генерали от ВВС по тях "25-години не е модернизирано и едно болтче". А за разлика от старите, раздръкани полицейски лади, които все още са "на въоръжение" в някои периферни РПУ-та, няма как да спреш край пътя някой аварирал по време на полет МиГ-21 или МиГ-29...

Крайният резултат от близо 25-годишната стратегическа слепота и системно неинвестиране в нови бойни самолети е, че съвсем скоро България ще бъде принудена шоково да задели за целта крупни суми, от които косата на финансистите и дори на редовите данъкоплатци вероятно ще се изправи. Стратегическият въпрос с придобиването на още една ескадрила изтребители трябваше да влезе в дневния ред на политиците до една или две седмици. Ориентировъчната сума за закупуването на бойните самолети, за която става дума още от края на управлението на Бойко Борисов, е колосална - 700 млн. лв. Влизането в предизборен режим обаче рязко ще намали шансовете за взимане на каквото и да е решение по въпроса.

Ескалацията на кризата в Украйна обаче е недвусмислен предупредителен сигнал, че Европа не е оставила традиционните военни заплахи в XX век. А също така напомни, че е, меко казано, късогледо армията ти да зависи от някой, който изведнъж може да се окаже от другата страна на "желязната завеса". По-лошото нещо в случая е, че преминаването към нов тип изтребители ще дойде в тежък момент за икономиката и че не е просто покупка, а сложен процес, който не може да се случи от днес за утре и обикновено продължава 3-4 години.

Приземяване, приземяване...

Лошото състояние в българските военновъздушни сили е нещо, за което се знае още някъде от средата на 90-те. Години наред след края на студената война обаче политиците в България живеят с измамно чувство за сигурност и говорят за подобни крупни инвестиции в отбраната по принцип и с поглед, зареян в далечното бъдеще. Още по онова време, няколко години след разпадането на Варшавския договор, тогавашният командващ на бойната авиация ген. Михо Михов за пръв път алармира, че се стига до т.нар. авиационен канибализъм - използване на действащи самолети за резервни части поради недостиг на средства за поддръжка и ремонти. Малко хора обаче взимаха насериозно предупрежденията му.

Проблемите с руските бойни самолети продължиха и след редуцирането на изтребителната авиация до ескадрили МиГ-21 и МиГ-29, т.е. и във времето, когато трябваше да се осигуряват много по-малко резервни части. Поддръжката бойната авиация не беше на висота дори в десетилетието на относителен икономически подем между 1998 и 2008 г., когато финансирането на армията не беше чак толкова недостатъчно. Основната причина за всичко това обаче по-скоро беше хаосът в отношенията с руския авиационен концерн РКС МиГ, която невинаги изпълнява ангажиментите си в срок и според очакванията.

Резултатът от всичко това е, че в момента военновъздушните ни сили се намират на кръстопът, защото ресурсът на МиГ-29 и МиГ-21 е на изчерпване. Още по-опасен е фактът, че много ракетите им също са на четвърт век, което пряко застрашава живота на пилотите. Министърът на отбраната Ангел Найденов от своя страна е в леко разкрачена позиция, защото рационалната логика и армейската експертиза предполагат да придобием натовски изтребители, а партийните пристрастия и натиск го теглят към Москва и модернизация на действащите МиГ-29. Ръководителят на военното ведомство наследи от своите предшественици Аню Ангелов и Тодор Тагарев проект за придобиване на ескадрила многоцелеви бойни самолети, който беше достигнал доста напреднала фаза – официално намерение за участие бяха изявили шведската Saab с Gripen, италианската Alenia SpA с Eurofighter Tranche 1 и Lockheed Martin с F-16. Модернизацията и адаптацията на МиГ-29 по натовски стандарти (доколкото може да бъде осъществена) пък може би щеше да има смисъл, ако беше започнала преди 10-тина години, както направиха държави като Полша и Словакия.

В НАТО, но не само по принцип

Първоначално Ангел Найденов принципно подкрепи закупуването на западни изтребители. След това обаче тихомълком идеята за ремонт и модернизация на МиГ-29 отново изплува на дневен ред, вероятно най-малкото за да укроти недоволство на русофилското мнозинство сред съпартийците на министъра. Впоследствие шефът на военното ведомство ловко започна да лавира и да прехвърля топката към командването на ВВС, от чиято експертиза ще зависи дали да наливаме още средства в старите руски самолети или да купуваме западни. Ако трябва да сме прецизни обаче, генералите от бойната авиация излязоха с доклад по темата още при Аню Ангелов и той препоръчваше преминаване към натовски изтребители, а МиГ-29 се поддържа в експлоатационна годност в преходния период.

Същата позиция беше препотвърдена в началото на март от ген.-майор Румен Радев, който междувременно беше повишен и в края на този месец ще оглави военновъздушните сили. Последното по-скоро косвено потвърждава тезата, че е дадена зелена светлина за купуването на западни изтребители, а теоретичните разсъжденията за модернизация на МиГ-вете са просто дипломатическа маневра за успокояване на русофилите. Интересен детайл в изявлението на ген. Радев е, че той говори за нуждата от придобиване на 16 изтребителя, а не 8 плюс един тренировъчен, както беше записано в досегашния проект на стойност 700 млн. лв.

Изминалата седмица даде храна за спекулации кой ще е най-вероятният доставчик на бъдещите изтребители. "Чувам, че на 8 юни ще договарят такива неща", обяви в сряда лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов. Странното в случая е, че 8-ми се пада в неделя, т.е. неработен ден. По информация на "Капитал" обаче именно в неделя в България пристига американският сенатор и бивш кандидат за президент на САЩ Джон Маккейн. Тема на разговорите му с нашите политици ще бъде кризата в Украйна и сътрудничеството в сферата на отбраната. Което някак съвсем естествено насочва вниманието към офертата на Lockheed Martin и изтребителите F-16.

Когато в края на 2013 г. тогавашният военен министър Аню Ангелов обеща западни изтребители за военновъздушните сили "най-късно до 2015 г.", след което активно задвижи процедурата по закупуването им, той едва ли си е давал сметка, че два месеца по-късно правителството ще падне от власт.

В момента като че ли историята се повтаря като фарс. Малко след като обяви, че подновената процедура за евентуално придобиване на многоцелеви бойни самолети ще бъде внесена в Министерския съвет "през юни", настоящият военен министър Ангел Найденов е на път да си отиде заедно с кабинета "Орешарски", преди да е успял да доведе започнатото до някакъв видим резултат. В момента вероятността купуването на изтребители пак да зацикли в мъртва точка е голяма най-малкото защото става дума за инвестиране на стотици милиони лева, чието харчене трябва да бъде одобрено от парламента и едва ли има как да да се случи в периода на междувластие, когато политическите сили се готвят за предсрочни избори. А проблемите с материалното осигуряване на военновъздушните сили вече са толкова крещящи, че привлякоха вниманието на ръководството на НАТО и дори лично на генералния му секретар Андерс Фог Расмусен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

40 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    И е крайно време да се осъзнае простата истина - руската военна техника изобщо не е толкова велика, колкото се опитват да внушават постоянно!

  • 2
    zogorsone avatar :-|
    zogorsone

    "Лошото състояние в българските военновъздушни сили е нещо, за което се знае още някъде от средата на 90-те. Години наред след края на студената война обаче политиците в България живеят с измамно чувство за сигурност и говорят за подобни крупни инвестиции в отбраната по принцип и с поглед, зареян в далечното бъдеще."

    Това описва всичко, липса на читави политици.

  • 3
    simeonov_ avatar :-?
    simeonov_

    Да ме извиняват всички военни и министри,но в момента България има много по-важни и неотложни нужди от това да похарчи 700 милиона лева незнайно откъде за 8 плюс един тренировъчен самолети.Сега в тези трудни времена имаме спешно нужда от инфраструктура,вече не знам колко години не може да започнем магистрала Хемус защото няма пари,но сме готови да дадем 700 милиона ей така.Може да помагаме и да сме пълноценни членове на НАТО поне засега и по други начини като участваме в мисии както досега или по други начини.

  • 4
    nikeair avatar :-P
    NicK

    Какви изтребители ги гонят тези не мога да разбера, те се опитват да ни направят напълно зависими от Русия чрез енергийни проекти от "големия шлем", но ще купят 8 самолета да ни пазят....

  • 5
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    До коментар [#3] от "simeonov_":

    Явно не си схванал нищо - не е въпрос на пари, а на стратегически развитие на воената ни авиация в следващите 20-25г. Сумите са огромни ,когато се сумират и се говори за тях накуп. На практика тези самолети първо се поръчват(и капарират с някакъв процент) за да може след 1-2г. ще доставят първите, а до завършване на доставката може да минат 3-4г.

    АМ Хемус е напълно по възможностите на нац. бюджет(с над 30 млрд. лв разходи), а обясненията как нямало пари е лъжа. Просто магистралите са нещо, което всеки може да го види и използва. Вместо тях ореха, а и другите правителства(вкл. ББ) предпочитат да наливат в малки проекти с неясен и невидим резултат, защото така могат да се окрадат парите.
    Липсата на пари е само оправдание.

    В случая със самолетите - нормално е България да има 1-2 ескадрили нови самолети с голям експлоатационен ресурс. Допълнително такива сделки обикновено включват офсет - продавача се задължава да инвестира част или цялата сума в държавата - например за ремонтен център. След това печели от поддръжката. Още повече, че сме на балканите и защитата от НАТО е само илюзорна, ако нямаме собствена техника - не е нужно да е в големи количества, но да е на топ ниво.

  • 6
    bushido avatar :-|
    bushido

    Да говориш, че НАТО е длъжно да ни защитава е все едно да искаш да имаш СОТ, който да ти пази къщата, но да не плащаш за него, а вместо това само да обясняваш на сотаджиите какви са пичове и колко ги уважаваш. НАТО не е някаква своеобразна междудържавна охранителна фирма, а съвукупност от армиите на всички членове. Откъде-накъде някакви други държави да трябва да наливат в армиите си, за да ни пазят, а ние по ганьовски да пестим и да се правим на луди.

  • 7
    2.5 avatar :-|
    2.5

    Преди 1/4 век бяхме въоръжени до зъби само със Съветско оръжие. Никой тогава не си е задавал въпроса колко добро е то и излиза ли ни сметката... Националната сигурност на една страна е политическо решение, независимо дали се отнася за Индия, която купува Су или България, която не трябва да купува руско оръжие. Като членки на НАТО е излишно да правим печалба на руския ВПК, колкото и малка да е тя.

  • 8
    xyha avatar :-|
    xyha

    Безпилотната ВВС е бъдещето .

    http://www.cassidian.com/web/guest/unmanned-air-systems5

  • 9
    standim avatar :-|
    StanDim

    "колосалната сума 700 млн" е фактически 1/4 от присвоеното на година от облажващи се люде... (10% от 30 млрд - изчезват "нейде" и това си сзае от много години). Така, че пари има, но не отиват там където трябва.

  • 10
    equalizer avatar :-|
    equalizer

    Американските "ястреби" ще идват да ни нареждат да купуваме изтребители пред бракуване F-16, за да могат да пробутат новите F-35 на по-богатите натовски държави. А ние слагаме наколенките, вадим вазелина и разтваряме бузките... Дано им дойде акъл в главата на нашите министри и разберат, че за нашите нужди идеално пасва стратегията да се модернизират МиГ-29-ките, както и да се закупи една боеспособна ескадрила JAS-39 Grippen. Ако 29-ките не стават за модернизация, че все пак не са ги пипали четвърт век, тогава да се купят Грипените и да се спестява за втора ескадрила. А не да се купуват трета ръка "модернизирани" Falcon-и, чиято конструкция е пред разпад, като на 29-ките.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK