Един милиард под земята

Спорът около преминаването на "Струма" през Кресненското дефиле трябва да намери решение до 2015 г., за да не бъде застрашен проектът

   ©  Мария Съботинова

Природен феномен. Така се описва най-кратко Кресненското дефиле. Мястото е уникално заради срещата на две климатични области - средиземноморската и умерено континенталната. Там могат да бъдат видени растения и животни, характерни и за двете. От двете страни на река Струма е разположен и най-старият природен резерват в България - "Тисата", а цялата територия (която е и сеизмична) е защитена зона по "Натура 2000".

Да се опиташ да прокараш магистрала (свързана с огромно строителство) през това място, спазвайки европейските еконорми, е доста трудно. Проломът между Крупник и Кресна е "тясното място" на магистрала "Струма" и решения се предлагат отдавна – от разширение на преминаващия през дефилето път Е79 до изграждането на дублиращо трасе с виадукти и мостове над река Струма. Всички те обаче бяха отхвърлени по една причина - екологична. И така до 2007 година, когато местни жители предложиха магистралата да мине между Крупник и Кресна с тунел.   


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
28 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nspirov avatar :-|
    Ники
    • - 8
    • + 103

    Българските строители са засегнати, защото за толкова мащабен проект трудно могат да се конкурират с големите европейски компании.

    Ами проблемът си е на строителите. Нямало проекти като за тях... ами защо не участват в търгове в съседни държави? Хърватия яко строи магистрали с европейски средства. Ама... нашите строители не са свикнали да участват в честни състезания, нали :)

    Ми да затварят тогава.

    Нередност?
  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 51
    • + 8

    "Ако не спази проекта или не се вмести в сроковете за изпълнението на някой от лотовете, страната губи не само финансирането за него, но и за всички останали. За първите три отсечки то е около 400 млн. лв."

    Значи алтернативите са да изгубим 400 милиона европейско финансиране или да инвестираме 1.5 милиарда. Първия вариант определено е по-добър още повече, че въпросните 400 милиона няма да бъдат загубени всичките защото поне част от тях ще могат да се използват за тунела под Шипка, а защо не и за АМ Хемус.

    Нередност?
  • 3
    milenmihailov avatar :-|
    milenmihailov
    • - 3
    • + 68

    До коментар [#2] от "Николай Николов":

    Не, господине. Не ги губим, а ги връщаме, защото сме ги взели вече за иградената част от магистралата. Тоест трябва да ги извадим тях директно от джоба. А този милярд ще ни го дадът, ако построим тунела...

    Нередност?
  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 56
    • + 6

    [quote#3:"milenmihailov"]Не, господине. Не ги губим, а ги връщаме, защото сме ги взели вече за иградената част от магистралата. Тоест трябва да ги извадим тях директно от джоба[/quote]С което бюджетът на програма Транспорт автоматично нараства с 400 милиона. Вижте, европейските пари така или иначе не стигат за всички проекти - дали ще правим с национални средства АМ Струма или АМ Хемус - каква е разликата? В случая ще си спестим 1.5 милиарда, които иначе бихме закопали в тунел от който няма особена нужда.

    Нередност?
  • 5
    bst avatar :-|
    Стефан
    • - 9
    • + 82

    Лобито на бетонираното ни черноморие яко драпа срещу проекта за магистралата. В момента в който магистралата е готова, и последния българин ще предпочита да почива в Гърция вместо в бетонната джунгла.

    Нередност?
  • 6
    demos20002000 avatar :-|
    demos20002000
    • - 6
    • + 48

    Ей това е родната ни мила действителност когато БСП и ДПС колят и бесят. Заради тях нямахме готова магистрала 25 години. Хубавото е ,че скоро ще ни освободят от присъствието си във властта и бат Боко пак ще почне да строи. Е с неговите фирми ,но пък поне ги прави. :-)

    Нередност?
  • 7
    sava_chankov avatar :-|
    Сава Чанков
    • - 6
    • + 39

    За икономиката и народа ни много по-важни от магистралите са второкласните и третокласните пътища, които са в плачевно състояние. А за тях никой не предвижда средства. По магистралите се движат основно транзитно преминаващи тирове, голяма част от които биха могли да бъдат превозвани с каргоплатформи на влак, както законово задължават хитрите немци и благодарение на което Deutsche Bahn е една от малкото печеливши железопътни компании. БДЖ обаче се използва като хранилка за политически приятели и административният й щат непрекъснато се раздува, докато по дървени траверси се движат съветски електрички, прозведени преди половин век.

    Общественият ни транспорт е много подобен на този в Близкия изток – виждали ли сте автогара в провинцията с разписание и на латиница? Липсата на стратегическо мислене и неспособността да се мисли за транспорта като интегрирана система за придвижване на хора и стоки ощетява непряко всички ни. Ясно е, че сме бедна държава и нямаме много средства, но не ги и инвестираме така, че да има оптимален ефект за българското население, а не само за транзитните международни превози.

    Нередност?
  • 8
    dggm avatar :-|
    dggm
    • - 2
    • + 13

    До коментар [#7] от "sava_chankov":

    ДА.

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Нередност?
  • 9
    v_l avatar :-|
    v_l
    • - 7
    • + 16

    В Алпите преминаването на тунел 10км струва 7€ ... е така се издържат такива структури.
    http://de.wikipedia.org/wiki/Karawankentunnel_%28Autobahn%29

    Инак строителството на такова чудо определено не ни е на нивото ни като държава. Това е голям проект дори по мерките на западните държави. Не мисля, че тука ще се намери кой да го контролира, изпълни и стопанисва като хората.

    Нередност?
  • 10
    pavelan avatar :-|
    Павел Антонов
    • - 1
    • + 26

    Различни браншове - един и същ сценарии: компании, създадени върху руините и "плячката" от разграбената някогашна държавна индустрия използват мафиотски приоми за да натрупат икономическа мощ и "гръб" в политиката. Преди десетилетие не смееха да си показват крадливата физиономия пред ЕС, но сега вече България е член и те открито и безогледно посягат срещу правилата и принципите на съюза, които им пречат да продължат да източват фондовете му в личните джобове на собствениците си, вече охранени олигарси. Всъщност, в случая става въпрос тъкмо за безпринципна съпротива, не само срещу екологичните, но и срещу пазарните правила на ЕС : нашенските пътни дерибеи действително не могат да се конкурират с европейските компании, и всеки от нас, пътувал по построените или "обновени" от тях пътища през последните десетилетия знае защо.

    Нередност?
Нов коментар