Прекратяването на договори е безрасъдно действие, за което ще платят данъкоплатците
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Прекратяването на договори е безрасъдно действие, за което ще платят данъкоплатците

"В България не съществува подобно нещо като независим регулатор."

Прекратяването на договори е безрасъдно действие, за което ще платят данъкоплатците

Гари Левсли, изпълнителен директор на ,,КонтурГлобал Марица-изток 3" пред "Капитал Daily"

9765 прочитания

"В България не съществува подобно нещо като независим регулатор."

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Предложеният от ДКЕВР ценови модел ще доведе НЕК до моментален финансов колапс и хаос в целия енергиен сектор.
Правителството посредством своите държавни агенции, институции и държавни компании се опитва да окаже административен натиск върху търговските взаимоотношения между две дружества.

Към 03.06.2014 г. задълженията на НЕК към нас възлизат на 194 млн. лв. По-голямата част от тях - 145 млн. лв., са просрочени.

За да задържи цената на електроенергията и за да влее средства в АЕЦ "Козлодуй", за новия регулаторен период 2014-2015 г. Държавната комисия по енергийно и водно регулиране буквално изтри около 1 млрд. лв. Регулаторът просто реши, че на централите, произвеждащи възобновяема енергия, и на двете частни централи - ТЕЦ "КонтурГлобал Марица-изток 3" и "AES  Гълъбово", НЕК ще плаща само 50% от дължимите им пари. Както ВЕИ-тата, така и двата ТЕЦ-а имат дългосрочни договори с фиксирани цени за изкупуване, които при последните са и гарантирани с приходите от продажба на електроенергия от НЕК. Т.е. ако държавната компания спре да им плаща по договорните условия, двете централи могат да си прихванат парите от плащанията на електроснабдителните предприятия към НЕК. Това ще доведе до сигурен фалит за държавната електрическа компания.

Договорите на двата ТЕЦ-а, които са договаряни в период на икономически растеж и постоянен ръст на цените на електроенергията, наистина са скъпи. Но до този момент държавата никога не е се е опитала да ги предоговори, а сега се опитва да ги промени и едностранно. За това, за възможните схеми за преструктуриране и за рисковете за инвестиционната среда в България говорим с Гари Левсли, който е изпълнителен директор на "КонтурГлобал Марица-изток 3" и изпълнителен директор в "КонтурГлобал" за Източна Европа. Левсли е заемал мениджърски позиции във Великобритания, Казахстан, Унгария, Грузия и Украйна, работейки за AES и Donbass Fuel & Energy Company.

Преди три седмици ДКЕВР публикува своя доклад за цените за периода 2014– 2015 г. и с отделно решение поиска промяна на вашето Споразумение за изкупуване на електроенергия (СИЕ). Бяхте ли уведомени предварително, или бяхте поставени пред свършен факт?

Не, не бяхме уведомени нито от НЕК, нито от някоя друга организация, преди сами да прочетем съобщението на уебстраницата на регулатора. Също така за нас бе доста обезпокоително да научим, че съветът на директорите на НЕК е взел решение да поиска предоговаряне на нашия дългосрочен договор, преди регулаторът да е взел решение. Това действие ни остави с убеждението, че в България не съществува подобно нещо като независим регулатор. Понастоящем цялата система се ръководи "ръчно" и функционира в разрез с всякакви принципи, отнасящи се до енергийния сектор в страните от ЕС. Освен това е важно да се отбележи, че настоящият председател на регулатора до съвсем скоро заемаше длъжността изпълнителен директор на БЕХ, чиято дъщерна компания е НЕК.

Ние винаги сме вярвали, че имаме добри работни отношения с НЕК и българския енергиен сектор, макар и при трудни обстоятелства. Но последните събития показват, че тези отношения се променят или вече са се променили, което е доста странно предвид факта, че НЕК е важен миноритарен акционер в "КонтурГлобал Марица-изток 3" с дял от 27%.

Решението на ДКЕВР само по себе си не е в наш ущърб, тъй като изисква двете страни да започнат преговори за изменение на СИЕ. Също така в него се казва, че договорите и оттук всичките условия по тях остават в сила, докато не се договори предлаганото изменение. Въпреки това по-обезпокоителен и дори стряскащ е докладът на регулатора, публикуван на 29 май, според който, за да се ограничи покачването на цените на електроенергията за крайните потребители до нива нула или близки до нулата (преди възможни избори), в него се правят напълно нереалистични предположения, като предоговарянето на СИЕ с "КонтурГлобал Марица-изток 3" до 1 юли 2014 г. при условия, които са абсолютно неприемливи за нас. Можете ли да си представите как един договор, отговарящ на международните стандарти и на стойност стотици милиони евро, и чието договаряне и сключване е отнело няколко години, ще бъде променен за по-малко от месец само защото една от страните казва, че си е променила решението? Това е напълно в сферата на фантазиите. Очевидно е, че правителството посредством своите държавни агенции, институции и държавни компании се опитва да окаже административен натиск върху търговските взаимоотношения между две дружества.

Нашата позиция е, че ДКЕВР не е страна по СИЕ, вследствие на което тя няма право да налага условия по нашия договор с НЕК. ТЕЦ "КонтурГлобал Марица-изток 3" е най-евтината и отговаряща на екологичните изисквания базова електроцентрала в българската енергийна система. Ние очакваме правителството да спази своите задължения по споразумението.

Много хора в България биха казали, че тези договори са доста скъпи.

Не е възможно някой просто така да изиска промяна в Споразумението за изкупуване на електроенергия с натиск или понеже така му е хрумнало само защото времената са тежки. Трябва да има диалог и взаимоизгодни решения както за инвеститора, така и за клиента.

Трябва да имате предвид, че това е почти изцяло обновена електроцентрала, затова не можете да я сравнявате с такива, чиито инвестиции са вече отдавна изплатени. Инвестираните в ТЕЦ "КонтурГлобал Марица-изток 3" 650 милиона евро за периода от шест години (2004 г. – 2009 г.) я превърнаха в първата екологосъобразна топлоелектрическа централа в Югоизточна Европа. Около една трета от тях бяха вложени в мерки, целящи опазване на околната среда.

Докъм 2005 -2006 г. област Стара Загора и особено Маришкият басейн е сред най- замърсените райони в Европа с атмосферен въздух, който буквално е бил опасен за здравето на населението. В края на 90-те години, когато България обмисля присъединяване към ЕС, са съгласувани определени условия за приемането й, като едно от тях е повишаване качеството на атмосферния въздух в област Стара Загора в съответствие със стандартите на ЕС. Оттук всъщност се раждат проектите за рехабилитация на ТЕЦ "Марица-изток 3" и за изграждане на нова електроцентрала "Марица-изток 1".

В допълнение ТЕЦ "КонтурГлобал Марица-изток 3" е една от най-надеждните, ако не и най-надеждната електроцентрала в България, осигуряваща постоянно производство на електроенергия за страната и региона, както беше потвърдено от българския Електроенергиен системен оператор. Централата привлича много енергийни експерти от чужбина, които черпят опит и искат да научат как да модернизират своите стари електроцентрали, така че да достигнат стандарт като нашия.

Ако ТЕЦ "КонтурГлобал Марица-изток 3" бе в състояние да работи на пълна мощност, цените щяха да са значително по-ниски. Цената на мегават час е 85 лв., но ако централата работи на пълна мощност. Поради намаленото й диспечиране крайната цена е с 60% по-висока, защото включва цялото плащане за разполагаемост, което НЕК дължи на централите независимо дали работят или не.

Вече повече от година има спекулации, че НЕК преговаря с "КонтурГлобал"и AES за промяна на споразуменията за изкупуване на електроенергия. Това така ли е, или става въпрос просто за общи дискусии?

По време на последните три правителства в България често сме чували различни хора да говорят публично за предоговаряне на дългосрочните договори в българската енергийна система, включително и на нашия. Въпреки това не е имало такива обсъждания или работни групи, а само общи дискусии и намерения.

По-конкретно от времето на протестите в началото на 2013 г., довели до оставката на предишното правителство, досега сме получили няколко неофициални искания за обсъждане на евентуални промени в СИЕ, които да облекчат затрудненията на НЕК в краткосрочен план. В отговор ние изразихме готовността и желанието си да се създадат работни групи за преговори, но това никога не се случи поради непрестанните промени в ръководството на НЕК. Ние се съгласявахме да водим диалог с даден изпълнителен директор и неговия екип и в крайна сметка този екип биваше сменян и това забавяше процеса. Разбирате, че ние няма как да седнем в залата и да преговаряме сами, нали?

Какви са възможните сценарии за предоговаряне на споразуменията? Има примери в Унгария и Полша. Колко време би отнело това?

Има доста разлики между ситуацията в България и тези в Унгария и Полша отпреди 10 години. Например това е фактът, че само за 20% от българския пазар има сключени СИЕ, докато в Унгария делът им беше 100%; в Полша този процент също беше висок. Откровено казано, подобни сравнения са напълно безсмислени и се правят от хора, които нямат друг по-добър ход и смятат, че това е подходящо средство, с което да притиснат инвеститора. Самото изказване "Унгария и Полша предоговориха или прекратиха техните СИЕ" цели чисто популистки да повлияе на потребителите (и съответно избирателите).

Проекти от такъв огромен мащаб изискват голям капитал, всъщност милиарди евро. За да бъде привлечен такъв капитал, правителството е трябвало да създаде разумни условия, за да могат инвеститорите и кредиторите да очакват възвращаемост на своята инвестиция, отговаряща на пазарните условия. Оттам идват и споразуменията за изкупуване на електроенергия. Интересно е да споменем, че в някои западноевропейски страни като Обединеното кралство, Франция и Испания конкурентоспособните пазари не стимулират компаниите да строят нови електроцентрали, което води до недостиг на електроенергия. Това е накарало правителствата на тези страни да въведат механизми, подобни на СИЕ на тези на "КонтурГлобал Мариц-изток 3", въпреки че са наречени по друг начин ("Договори за компенсиране на разликите" и "Плащания за мощност"). Идеята е те да гарантират на инвеститора базова възвращаемост на инвестицията, без която необходимите нови мощности не биха могли да бъдат построени. Този нов тип договори има благословията на ЕС. В този смисъл принципът на дългосрочните споразумения на "КонтурГлобал Марица-изток 3" е всъщност успешно завръщане към тези практики вследствие осъзнаването на недостатъците на енергийните пазари, основани единствено на пазарен принцип.

Какъв би бил ефектът върху енергийния пазар, ако споразуменията за изкупуване на електроенергия бъдат променени?

Ако дефинираме "изменение" като прекратяване на СИЕ, то тогава заплащането на пълната стойност на прекратяването ще трябва да бъде поета от държавата и потребителите. По този начин и без това вече неблагоприятният инвестиционен климат в България ще бъде изложен на още по-сериозни негативни въздействия, което от своя страна предполага незначителен или дори никакъв икономически растеж за доста години напред.

Нашият проект е финансиран от една от водещите европейски банки и обезпечен от Италианската агенция за експортно кредитиране (Servizi Assicurativi del Commercio Estero - SACE). Така че в случай на принудително предоговаряне на СИЕ без съответната дължима компенсация ние (или кредиторите ни) ще бъдем принудени да активираме всички механизми за обезпечение по договора. Последиците ще са пагубни за българската енергийна система и за страната като цяло, тъй като българските данъкоплатци ще трябва да плащат дълги години за едно безразсъдно действие на няколко души. Ние се съмняваме, че всички последици от това са осъзнати или взети предвид от НЕК, ДКЕВР или правителството.

Възможно ли е държавата да придобие кредитите ви и след това да ви ги предложи при по-добри финансови условия?

Повечето от предложените решения на пръв поглед изглеждат прости, но в действителност нашите договори са много сложни – кредитите имат лихвени нива със суапове, валутни суапове, и т.н. Така че няма гаранция, че крайният резултат ще бъде по-добър.

В такъв случай какъв вид преструктуриране на СИЕ би било изпълнимо?

Направено бе предложение от някои международни финансови институции да се създаде специален фонд с цел стабилизиране на енергийната система на страната. Тогава правителството може да решава какво да направи – може да поеме нашите невъзстановяеми разходи и тогава ние ще станем една от най-евтините електроцентрали в страната. Но не може има двете едновременно – да измени договорите ни и да намали цените, същевременно оставяйки ни отговорни за изплащане на всичките ни задължения.

Как така ТЕЦ "КонтурГлобал Марица-изток 3" би била една от най-евтините?

Ние инвестирахме много в оптимизиране на ефективността – коефициентът на полезно действие на нашите турбини беше повишен 31% на 35%. Освен това контролираме разходите си доста по-успешно. Не е тайна, че имаме доста по-малко служители в централата в сравнение с тези на някои от нашите конкуренти, чиито централи са държавна собственост.

Hа колко възлизат задълженията на НЕК към "КонтурГлобал"?

Към 03.06.2014 г. задълженията на НЕК към нас възлизат на 194 млн. лв. По-голямата част от тях - 145 млн. лв., са просрочени. Това застрашава нашата способност да обслужваме ежедневните си плащания към служители, доставчици (включително и към "Мини Марица-изток" ЕАД), нашите кредитори и държавния бюджет. Ако това продължи, съществува реален риск ние да не сме в състояние да продължаваме да оперираме централата.

Какво ще се случи, ако ДКЕВР одобри цена за НЕК, базирана на предложението на ДКЕВР, касаещо двете СИЕ, и НЕК започне да заплаща според това предложение?

Ако НЕК не получи външно финансиране от компанията майка - БЕХ, или от държавата, това ще доведе до моментален финансов колапс и несъстоятелност на НЕК. Нещо повече, това ще бъде преднамерено предизвикана несъстоятелност, която има много тежки последици според българското законодателство. Оттук ще настъпи неминуем хаос в целия енергиен сектор, което със сигурност ще засегне други сектори като въгледобива със своите десетки хиляди работници, които в резултат на това вероятно няма да получат заплатите си. В действителност никой не може да прогнозира какъв би бил пълният обхват на последиците, но не са изключени сериозни прекъсвания на електрозахранването през идната зима.

Предложеният от ДКЕВР ценови модел ще доведе НЕК до моментален финансов колапс и хаос в целия енергиен сектор.
Правителството посредством своите държавни агенции, институции и държавни компании се опитва да окаже административен натиск върху търговските взаимоотношения между две дружества.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • Consumer

    Когато някой осъди държавата, обезщетенията идват от бюджета, който ние данъкопладциите пълним, а безразсъдните ни политици пилеят.

  • 2
    skyfighter avatar :-|
    skyfighter

    Тези са финансови акули, ще се защитават до край, ако законът е на тяхна страна, а той изглежда е. Не знам до колко найстина цената може да се свали, но знам, че те няма да са много съгласни на повече от няколко процента.

  • 3
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    бай ви костов ни е вкарал в този филм тук. нямаше ли начин д си ги рехабилитираме и бе чуждо участие.??

  • 4
    today avatar :-|
    today

    Къде е комсомолеца Стойнев сега да обясни защо НЕК има такива задължения? И къде са другарите, които ни лъжеха колко голяма нужда имаме от Белене? Та ние от ТЕЦ-овете не можем да продадем тока, какво да говорим за още 2000 мегавата!

  • Ivanski

    Пълна глупост - и двата ТЕЦ-а имат огромни печалби, от порядъка на 18-20 % чиста печалба, на 0.4 милиарда са 100 милиона. При Контур инвестициите въобще не са 650 мил евро, а 700 мил лева има разлика,а. При капитал от 400 мил - всеки може да си сметне колко е възвръщаемостта - ОГРОМНА.

  • 6
    tanas avatar :-?
    Танас

    [quote#3:"coffee.bean"]бай ви костов ни е вкарал в този филм тук.[/quote]

    Я попитайте Дългия Инкасатор кой е подписал договора.

  • 7
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    на момента ми се иска това правителство да изкара до следващата пролет. тогава ще сме до гуша в ла*на. и тогава разбеснелите се тълпи ще ги изхвърлят отново, както през 1997. но този път нито виденовци, нито първановци, нито николайдобревци ще могат да се срещат тайно с лидери на опозицията да им се молят за избягване на затвор и милост :)

  • 8
    innlov avatar :-|
    innlov

    До коментар [#5] от "Ivanski":
    В света няма устойчив договор, предлагащ ненужна стока.
    Всъщност на каква цена за Мвт., средна, е цитираната печалба.

  • 9
    ivanski12 avatar :-|
    Ivanski

    Може ли да прочетеш какъв оксиморон си написал????????

  • 10
    popgruyo avatar :-|
    красимир/ганчовски

    До коментар [#3] от "coffee.bean":
    Защо не ги рехабилитирахте вие г-н всезнайко.За да се рехабилитира кожйто е да е обект трябват две неща :технически опит/ноу-хау и пари.
    Двете централи бяха рехабилитарани с ноу-хауто на американците и ТЯХНИТЕ ПАРИ , А НЕ НАШИ ОТ БЮДЖЕТА !Естествено е импълнителите на проета хда искат да си върнат инвестицията ,щом няма да им я връщаме директно ,като вземаме кредити.Вие ще напрлавите ли нещо с вашите пари вашите познания на нкяой ,който след това няма да иска да ви върне парите.Авми ще искате да ви се върнат инвестиците през цената на произвежданата продукция,което е най-добрия вариант за ползвателя.
    И понеже сте многознайко ,я ми кажете през 1999 г-когато започнаха преговорите и се търсеше инвеститор за рехабилитация на тези две гроБници наричани Марица Изток 1 и 3 ,с какви пари разполагаше България и с какво ноу-хау .Пари вече можем и да намерим от еврофондовете за околна среда и ковкурентноспособност ,но тогава да ви напомня ли,че още преговаряхме за членство в ЕС и НАТО.А ноу-хау и досега нямамаме .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK