Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 9 юни 2014, 20:10, 3836 прочитания

Износът спада четвърти пореден месец

Тенденцията се задълбочава, отново главно заради пазарите извън ЕС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Инфографика

Експортът се свива с 11.6% през април, като понижението е основно от пазарите извън ЕС.
Износът, който дълго време беше основен двигател на икономиката, продължава да спада четвърти пореден месец. През април тази тенденция дори се задълбочава - намалението е с 11.6% спрямо година по-рано. Така общият обем на стоките, изнесени от страната от началото на 2014 г., също продължава да намалява, като свиването е с 8% спрямо януари - април 2013 г. За пореден месец основен двигател на негативната тенденция е експортът към трети страни. През април той се е свил с 22.4% спрямо година по-рано, като бележи нов отрицателен рекорд от есента на 2009 г. насам. Това показват данните на Националния статистически институт (НСИ) за април.

Запазването на отрицателната тенденция, която започна от началото на годината, е притеснително, тъй като на износа се разчита да играе ролята на основен двигател на икономиката и през тази година. Междувременно вътрешното потребление също остава слабо, включително и под натиска на отчитаната вече седем месеца дефлация. Според икономистите обаче е рано за мрачни прогнози, доколкото настроенията в Европа все още са положителни, а почти две трети от експорта ни е за тези пазари. Допълнителна еуфория в момента привнася и решението на Европейската централна банка (ЕЦБ) да въведе отрицателни лихви.


Трайно надолу

Общият обем на стоките и услугите, изнесени от България към трети страни за периода януари - април 2014 г., е 4.7 млрд. лв., или 36% от общия експорт. В условията на дългова криза и рецесия в Европа през последните години много от местните експортно ориентирани компании потърсиха нови пазари извън пределите на съюза. Политическата несигурност от последните месеци в редица от тези страни обаче натежава над търговските отношения с тях. Така например износът за Турция, която традиционно е сред основните търговски партньори на България, се е свил със 17% от началото на годината. Политическата обстановка обуславя и спада на износа към Украйна (-64.9%) и Русия (-4.9%). Експортът към други важни за България дестинации като Македония (-3.6%) и САЩ (-11.1%) също е надолу. Износът за Китай остава с положителен ръст (10.5%), но и там се забелязва забавяне спрямо отчетеното през март 20% повишение. Прави впечатление и друго - че при експорта към трети страни има спад на всички стокови групи с изключение на химични вещества и продукти.

"Има три фактора, които влияят най-силно на спада през април - Украйна, Турция и горивата", обяснява и главният икономист на Института за пазарна икономика (ИПИ) Десислава Николова. Според нея част от спада на износа се дължи на еднократни странични ефекти, като например плановия ремонт на бургаската рафинерия. "Към Китай има ръст на износа, което означава, че не губим конкурентоспособност", посочва тя.



Според главния икономист на "Отворено общество" Георги Ангелов при анализа на данните за април трябва да се има предвид и фактът, че през същия месец на миналата година износът както за ЕС, така и за трети страни отчете много силен двуцифрен ръст. "Така че това е еднократен ефект на високата база, който оказва влияние", обяснява той.

Тревожни сигнали и от ЕС

Осезаемото свиване на експорта към трети страни не може да бъде компенсирано и от износа към ЕС, който също се забавя, макар и с по-слаби темпове. Данните на НСИ сочат, че през април той се е понижил с 3.5%, а спадът от началото на годината е с 0.9%. Те обаче са предварителни и детайлната разбивка за износа към ЕС по държави и стокови групи ще бъде публикувана след месец. Наличната статистика за март също показва тревожна тенденция. За първото тримесечие на годината експортът към някои от основните дестинации като Германия, Италия и Гърция бележи понижение – съответно с 8.5%, 10.4% и 12.2%.

По думите на Десислава Николова на този етап все още не е ясно откъде идва спадът на износа за ЕС, доколкото данните за Германия например не показват влошаване на бизнес активността. "Рано е за мрачни генерални прогнози, още повече че и промишлеността върви добре", отбелязва тя.

Според Георги Ангелов също е рано за генерални изводи, преди да има повече информация на какво се дължи спадът към ЕС. "А и след решенията на ЕЦБ на пазарите има ликвидност и като цяло настроенията за европейската икономика са положителни и това би трябвало да се усети и тук", смята той.
Промишленото производство с ръст през април, търговията забавя ход 
 
Продукцията на индустрията през април се е повишила както на месечна, така и на годишна база, показват предварителните данни на НСИ. От друга страна, ръстът на търговията в сравнение с предходната година се е забавил. Спрямо март индустрията се е повишила с 1.4%, а спрямо март миналата година - с 5%. По-големият годишен ръст се дължи основно на производството и разпределението на електрическа и топлоенергия и газ, които нарастват с 13.6%, в добивната промишленост производството се е увеличило с 11.1%, а преработващата - с 3.8%.
 
По сектори най-голямо повишение има при производството на автомобили, ремаркета и полуремаркета, на изделия от каучук и пластмаси, машини и оборудване, лекарства. Най-голям годишен спад има при производството на тютюневи изделия, обработката на кожи, печатна дейност и производството на облекло.
 
През април е било отчетено по-голямо забавяне в ръста на търговията на дребно (без автомобили). Календарно изгладените данни показват, че оборотите на годишна база през април са нараснали с 2.4%. През март повишението беше с 5.8%, през февруари - с 9.3%, а през януари - със 7.3%. На месечна база е отчетен лек спад от 0.2%
 
Онлайн покупките са с най-голям ръст през април в сравнение със същия месец на миналата година. Поръчаните по "пощата, телефона или интернет" стоки са нараснали с 18%. Покупките на компютри, телефони и други са се увеличили с 14.1% през месеца, а търговията с лекарства и медицински стоки - с 4.3%. През април има спад на покупките на облекло, обувки и кожени изделия, на горивата и смазочните материали.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Започва приемът на документи по схемата за заетост; Навън - само с маска 3 Вечерни новини: Започва приемът на документи по схемата за заетост; Навън - само с маска

И още: Петролът продължава да се срива, срокът за чакалнята на еврозоната за България се изтегля за следващата година, а кабинетът обсъжда актуализация на бюджета

30 мар 2020, 2448 прочитания

Във вторник изтича срокът за становища по общия устройствен план на Царево Във вторник изтича срокът за становища по общия устройствен план на Царево

Той предвижда застрояване на нови 835 декара в парк "Странджа", от които 678 декара са по крайбрежието

30 мар 2020, 855 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Станишев подаде оставката на Орешарски

Лидерът на БСП поиска кабинетът да се оттегли след вота на недоверие, а изборите да са още през юли

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10