Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 10 юни 2014, 19:20, 17655 прочитания

Продажбите на уиски в България изживяват истински бум

Мирослава Симова, генерален директор на "Pernod Ricard България", пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Профил:
Мирослава Симова е завършила френска и италианска филология в Софийския университет "Св. Климент Охридски" и следдипломна квалификация по маркетинг, реклама и бизнес комуникации в УНСС в София. Маркетинг кариерата й започва в Seagram, по-късно Maxxium, където е маркетинг директор за България, Македония и ОНД. През 2004 г. е назначена за маркетинг директор на "Maxxium Русия" със седалище в Москва, преди да се присъедини към The Absolut Company през 2006 г., където заема последователно длъжностите експортен директор Източна Европа, експортен директор Западна Европа и последно регионален директор за Северна и Източна Европа. От юли 2013 г. е изпълнителен директор на "Pernod Ricard България".


Как се развива пазарът на алкохол в България?


Pernod Ricard e основен играч на пазара на спиртни напитки. Ако сравняваме по-дълги периоди от време, пазарът на спиртни напитки е по-скоро стагниращ в общите обеми – около 77 млн. литра за 2013 г., което представлява спад с 3%. Вносният алкохол представлява около 10.5 млн. литра и само този сегмент бележи ръст. През последните 6-7 години, след присъединяването на България към ЕС, има изместване в посока увеличаващ се дял на вносните напитки. В момента вносният алкохол е около 15% от потреблението и около 25-30% в стойност, като делът му се удвои за последните 4-5 години. Виждаме две основни причини за това - едната е въвеждането на акциза и еднаквото третиране на местни производители и вносители, което доведе до сближаване на ценовите нива. Другата причина е, че българинът е много отворен към външни влияния, има известно търсене на по-космополитни тенденции, желание да се опита нещо ново и същевременно развитие на средната класа, което води до търсене на по-високо качество. Ние наблюдаваме премиумизация във всички категории спиртни напитки, които представляваме, дори без да полагаме специални усилия за развитието на определен премиален сегмент, виждаме, че търсенето се увеличава. Българинът наистина цени качеството.
 
На кои напитки се дължи ръстът?

Ако говорим за вносни напитки, България е царство на уискито. В последните години то преживява небивал бум, измести дори водката като категория. Ако трябва да се сравняваме със западните пазари, ние сме на друг етап на развитие и това обяснява доминиращата позиция на уискито. Ние познаваме различните категории, различния произход - шотландско, ирландско, северноамериканско, от не чак толкова отдавна, така че е естествено тези категории все още да са много любопитни, много интересни. Хората се запознават с тях постоянно, вече има някои, които имат твърди фенове. Същевременно българският пазар е много конкурентен пазар, всички основни марки и играчи са представени и нашите конкуренти си вършат също много добре работата, така че има избор пред клиентите, добре информирани са за това какви са разликите между продуктите, какво могат да очакват, ако опитат една или друга категория, и уиски пазарът се разви във всички ценови сегменти.
Сериозно развитие има и стандартният скоч, който е едно въвеждащо ниво за хората, които до момента не са потребявали вносни напитки, а биха искали да опитат и започват да чувстват необходимостта и финансовата възможност да го направят. Те най-често преминават от изцяло български алкохол към стандартен скоч.
Най-големият сегмент в продажбите е премиалният скоч. Той е много добре развит с играчи като Ballantine`s, Johnnie Walker и др.
Суперпремиум сегментът също се развива много добре и тук нашата марка Chivas Regal е лидер с 45.4% от продажбите и през миналата година отбелязва ръст от 8.5% по данни на IWSR за 2013 г.
Напоследък забелязваме и още една тенденция - все повече ценители откриват нишови категории марки и малцовете бележат двуцифрено развитие.
Нашата най-голяма марка е лидерът в ирландската категория – Jameson (35.3%), категория, която е много добре представена в България, през миналата година отново има двуцифрен ръст и има любители на всички марки и сегменти. Точно с Jameson нашият пазар е в топ 10 на една от най-бързоразвиващите се премиум марки на глобалната сцена.
Изгряващата звезда в нашето портфолио е Paddy, това е друго наше ирландско уиски, което е много успешно.
Pernod Ricard е лидер сред производителите и единственият производител, представен със собствена структура, докато всички останали присъстват на пазара чрез ексклузивен дистрибутор. Ние сме лидер с дял около 30% от пазара, водим и в категорията суперпремиум уиски, в ирландско уиски, в стандартен скоч. В премиум водка Finlandia, Absolut и "Руский стандарт" са със силно изравнени позиции на първите три места.
Тъй като се развиваме много добре, имаме много силни марки, си казваме, че сега е моментът да опитваме нови неща, да тестваме потенциално нови категории или нови начини и места на консумация. Експериментираме с продукти като Paddy flavours и Ballantine`s Brasil. Това са продукти от семейството на големия уиски бранд, но са хибридни, добавен е аромат или вкус, и обикновено консумацията им е в някакъв ритуал.

Казахте, че уискито е изместило водката през последните години, на какво се дължи това?



Чистата водка може би най-вече под натиска на изключително бурното развитие на уиски категорията бележи свиване, но Absolut се развива много добре и печели пазарен дял, като това по-скоро е резултат на целеви усилия и правилна комуникация.
Като цяло категорията не се развива много добре през последните няколко години в България, очакваме, че това ще се промени. На повечето пазари, на които първоначално уискито е било водеща категория, впоследствие белите алкохоли - водка, ром, джин - са заемали водещи позиции.

Какъв е вкусът на клиентите, като че ли българският потребител не е любител на ароматите и коктейлите?


Истина е, че коктейлната култура в България не е много развита, ако говорим за значима тенденция. Като всяко нещо обаче големите промени започват с малки стъпки и определено забелязваме тенденция към повишаване на интереса на клиентите към коктейлите, а и едно много добро развитие на барманската гилдия. Има чудесни заведения, с добри бармански екипи, които много се интересуват, пътуват, обменят опит с най-добрите в бранша в Ню Йорк, Лондон, Берлин или Стокхолм. Те са важни партньори за нас и се опитваме да им помагаме да се развиват и да получават информация.
Имаме много интересни по-малки бързоразриващи се категории. Напоследък марките пастис Pernod и Ricard изживяват абсолютен ренесанс и отдаваме това на премиумизацията. В България има традиция за потребление на анасонови напитки, мастика, узо, а нашите продукти представляват най-горния сегмент от тази категория и виждаме, че Pernod и Ricard имат много фенове.
Начинът, по който го консумират французите, е различен от нашия. Там почти като закон е, че мерките са една част Ricard, пет части вода, а нашите приятели от Марсилия много се изненадват, че в България си сипва съвсем малко вода. Въобще в България много се харесват чистите напитки.
Ние консумираме напитките, без да ги смесваме, което пък ни позволява да оценяваме вкуса им. В България има едно доста прилично ниво на познавачество и много хора могат и обичат да разказват за разликите между уискитата, защо харесват едно или друго.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мащабното разширение на бул. "Тодор Каблешков" започва с отсечка от 350 метра Мащабното разширение на бул. "Тодор Каблешков" започва с отсечка от 350 метра

Все още не е ясно откъде и кога ще дойде финансирането - 11 млн. лв., за целия участък от бул. "България" до ул. "Луй Айер"

31 май 2020, 1536 прочитания

Зам.-министърът на екологията и братята Атанас и Пламен Бобокови вече са обвиняеми 1 Зам.-министърът на екологията и братята Атанас и Пламен Бобокови вече са обвиняеми

Според прокуратурата в организираната престъпна група влизат 10 души, за 4 от тях е поискан постоянен арест

30 май 2020, 3787 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Регулаторът даде сигнал, че може да отстъпи за цената на парното

Новите тарифи за електроенергията и отоплението ще станат известни на 30 юни

Още от Капитал
Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Трудното събуждане на трудовия пазар

Кризата покрай епидемията от коронавирус удари много бизнеси и остави десетки хиляди хора без работа

Площад "Александър Невски" ще се ремонтира, но няма да се промени

Общината ще похарчи предвидените 17. млн. лв. за реконструкцията на зоната, но ще има само козметични намеси

Със 750 млрд. евро срещу корона кризата

Брюксел предлага амбициозен план за възстановяване. Битката предстои

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева

Най-новата книга в неин превод е романът "Американа" на Чимаманда Нгози Адачи

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10