С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 16 юни 2014, 16:24, 3511 прочитания

Енергийният регулатор помогна много за негативния имидж на държавата

Славчо Нейков, експерт по енергийна политика, пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Славчо Нейков е с 22 години непрекъснат стаж в енергийния сектор, включително като комисар в енергийния регулатор, главен секретар на Министерството на енергетиката,  експерт в Секретариата на Енергийната харта в Брюксел, директор на Секретариата на енергийната общност във Виена и ръководител на звеното за връзки с Европейския съюз и зам. генерален директор на "Нафтоиндустрия Србие" в Белград. Извън енергийния сектор е работил като прокурор и юрисконсулт. Завършил е Юридическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски". Има също така двегодишна специализация по международни икономически отношения, както и магистърска степен по европейска интеграция от университета "Лимерик" в Ирландия. Към момента е консултант на свободна практика в областта на енергийната политика. Във връзка с интервюто изрично подчертава, че няма никакви амбиции нито към административни постове, нито към политически такива.

Този регулатор доказа, че действа повече на партийни и политически принципи, отколкото на база на факти и на закони.

Насилственото отношение към един или друг инвеститор не касае само конкретния инвеститор, а задава инвестиционната рамка като цяло.

На този етап регулаторът изглежда повече концентриран върху потушаването на политически пожари, отколкото на работа по същество.

Политиците налагат нарочно един очевидно погрешен подход, като третират енергийния сектор като социален.

Изпаднахме в странната ситуация в една парламентарна република членове на парламента да не могат да се доберат до информация, която дружествата са задължени да публикуват.
Може ли Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) да приеме проекторешението си за цените, като се има предвид, че в оставащите две седмици до 30 юни Националната електрическа компания (НЕК) едва ли ще се договори с "Марица-изток" 1 и 3, нито пък ще бъдат приети промени в Закона за енергията от възобновяеми източници?
- От регулатора в сегашния му състав мога да очаквам всичко. За мен този регулатор доказа, че действа повече на партийни и политически принципи, отколкото на база на факти и на закони. Ако погледнем само половин година назад, ще си припомним няколко факта. На първо място една абсолютно неочаквана смяна на председателя на регулатора между Коледа и Нова година, когато най-малко се коментират назначения. Второто нещо е, че новият председател, независимо че има някакъв опит в енергетиката, доказа, че е поставен там, за да изпълнява чужда воля. Веднага започнаха процедури, свързани с намаляване на цените на тока, няколко месеца след това започна една абсолютно необоснована процедура по отнемане на лицензи, която въпреки първоначалното бързане зацикли. Сега държавата е поставена в едно унизително положение да обяснява тук и там какво прави с чуждестранните инвеститори. Регулаторът е този, който забърка тази каша, но в крайна сметка бедата е за държавата като цяло. На трето място, регулаторът подходи доста странно и в областта на природния газ. В България битовата газификация е  под 3%, което е, меко казано, срамно. Това, което направи регулаторът, беше, вместо да стимулира процеса на битово газифициране, да намали неотдавна нормата на възвращаемост, с което икономическият стимул за битова газификация беше поставен на съвсем друго ниво. Така че от този регулатор мога да очаквам всичко.

Какви ще бъдат последиците, ако се приеме това решение?
- В стойностно изражение ми е много трудно да прогнозирам какви ще са икономическите последици, но като цяло ще стигнем до положение, в което инвеститорите имат проблем, гражданите имат проблем, икономическата среда като цяло в страната има проблем и държавата има проблем. Т.е. с едно необмислено решение на регулаторно ниво се постигат много негативни ефекти, които засягат обществото като цяло, а не само част от бизнеса. Играта с имиджа на държавата е изключително опасна, а последната половин година регулаторът спомогна за натрупване на негативен имидж на много нива и резултатите са налице. Да припомня, че тук бяха представители на най-големите бизнес организации в Европа, които поискаха обяснение какво става и какво ще става оттук нататък.


Има ли въобще НЕК механизми за предоговаряне, или всичко зависи от добрата воля на "Ей И Ес - 3С Марица-изток 1" и "Контур глобал Марица-изток 3"?
- Предоговарянето само по себе си предполага взаимно съгласие. В разпореждането ДКЕВР "изисква" контрагентите по договора от 2001 г. да предоговорят взаимоотношенията си. Няма държавна институция, която може да изисква предоговаряне. Тя може да предложи да се търси предоговаряне, но не и да изисква. Искам да припомня, че представителите на бизнеса употребиха една много точна дума, те казаха, че това е опит за експроприация. Този термин очертава много точна картина за отношението към големия бизнес, защото преди това имаше и идеи за национализация на електроразпределителните предприятия (ЕРП). Т.е. изведнъж ние като че ли се върнахме някъде в 70-те години на миналия век, да не кажа в 40-те, като начин на поведение. За мен предоговарянето е възможно, но трябва да се имат предвид две неща. Първото е, че всичко трябва да става в рамките на закона. И второто е, че насилственото отношение към един или друг инвеститор не засяга само конкретния инвеститор, а задава инвестиционната рамка и имидж на държавата като цяло.

Имало ли е подобни случаи в международната практика за толкова политически мотивирани и некомпетентни регулаторни решения? И какви са били реакцията на инвеститорите и изходът от ситуацията?
- Мога да говоря за страни от Югоизточна Европа. Има подобни практики в други страни, но това не означава, че трябва да се равняваме по тях. Освен чисто имиджовата страна това вече има и конкретни измерения – срещу България започнаха наказателни процедури. Аз не мога да твърдя, че има със сигурност някаква пряка връзка между поведението на Министерството на икономиката и енергетиката (МИЕ) и регулатора със спирането на еврофондове, но Европейската комисия (ЕК) и въобще Европейският съюз (ЕС), когато разглежда своето отношение към страни членки или към страни, с които има някакви взаимоотношения, безусловно прави цялостен анализ на ситуацията и на тази база в рамките на своите компетенции взема и съответните мерки. Мисля, че това рефлектира върху цялостната оценка на ЕС за развитието на ситуацията в България.
Има и един друг момент, който не трябва да се изпуска в контекста на взаимоотношенията с ЕС. Ние обикновено говорим за ЕК, защото това е най-видимият орган на ЕС. Но в областта на енергийното регулиране има един друг орган – Агенцията за сътрудничество на енергийните регулатори, където нашият регулатор е член по право. Тази организация има статута на консултант на органите на ЕС, но има право също да дава препоръки към националните регулатори и да се произнася, особено по въпроси, които са свързани с развитие на големи инфраструктурни проекти. Тук проблемът на българския регулатор е, че от много време неговото участие в тази организация не е видимо. Това е много тъжно, тъй като, първо, тази агенция има много важни компетенции, особено когато става дума за инфраструктура, и, второ, нашият регулатор както всички регулатори по силата на Третия пакет има много важни компетенции, които са свързани с регионалното сътрудничество. Вече в рамките на ЕС има конкретни анализи на регулаторния режим, свързан с "Южен поток". Аз лично много се съмнявам, че нашият регулатор е участвал в подготовката им и много се съмнявам дали са му известни. Ето ви едно практическо измерение на ролята на регулатора. Въпреки че на този етап той изглежда повече концентриран върху потушаването на политически пожари, отколкото на работа по същество, аз искрено се надявам, че това ще бъде променено. За това е необходимо да бъдат променени самият регулатор и подходът към него.

Има ли механизми ЕК или друга европейска институция да интервенира в България при очевидната политическа зависимост на ДКЕВР?
- Има, защото независимостта на регулатора е въздигната в нормативно установено положение и неизпълнението на това изискване само по себе си е предпоставка за започване на наказателна процедура. Отделен въпрос е доколко такава процедура ще бъде започната на чисто формално основание. Но проблемите преди всичко трябва да бъдат решени в България и мога да ви кажа няколко неща, които смятам, че трябва да бъдат направени. На първо място, членовете на комисията трябва да бъдат назначавани от парламента, а не от правителството, и то с квалифицирано мнозинство. Това предполага прозрачност относно хората, които се предлагат и които се назначават, и ангажимент на парламента към съответните позиции. Този ангажимент безусловно ще бъде свързан с разработването на концепции, а не просто с поставянето на един човек там на база на партийна квота или някакви задкулисни договорености. На второ място, това, което трябва да бъде променено, е свързано с администрацията на регулатора - там има огромно текучество. Има доклад от миналата година, според който в рамките на пет години над сто юристи са били сменени в регулаторната комисия, което е страшно. В тази връзка преди законът предвиждаше финансови стимули за администрацията. След това този стимул беше премахнат и това е изключително странно, защото преди бюджетът на регулатора беше функция на държавния бюджет, докато сега той е абсолютно независим от държавния бюджет и е въпрос само на оперативно регламентиране, за да могат да се предвидят стимули за задържане на администрацията. На следващо място трябва да се подобри регламентацията, свързана с независимостта на регулатора. В това отношение безспорно е много важно самият регулатор да не се поставя в позиция на зависимост, но тази независимост трябва да бъде изведена много по-силно на нормативно ниво. И последно, но не на последно място по значение, смятам, че оставката на г-н Боев би била добро начало за реформа на този регулатор, защото партийно-политически форми на поведение водят само до усложняване на ситуацията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Румен Радев призова за актуализация на избирателните списъци 1 Румен Радев призова за актуализация на избирателните списъци

Управляващата коалиция не изпрати представители на срещата за изборния процес при президента

17 яну 2020, 2083 прочитания

Вносът на боклука: Не ви трябва да знаете 4 Вносът на боклука: Не ви трябва да знаете

Как информацията за това какви отпадъци и кой ги внася в България се оказа най-пазената тайна в държавата

17 яну 2020, 2627 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Как да затворим кръга образование - бизнес - млади хора

Младежи настояват за кариерно ориентиране, срещи с ментори и повече работа по казуси и практически занимания

Още от Капитал
Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10