Когатo решите да сменяте работата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Когатo решите да сменяте работата

Shutterrstock

Когатo решите да сменяте работата

Няколко съвета как да си договорите условията на новото работно място и как да се разделите най-безболезнено с настоящия си работодател

16417 прочитания

Shutterrstock

© Shutterrstock


Елена Димитрова е специалист "Подбор на персонал" в "Адеко България", като отговаря за набирането и подбора на служители за стратегическите външни проекти на компанията. Тя се присъединява към екипа на компанията през октомври 2011 г., като преди това е работила към проект за HP. Била е и административен директор на магистърска програма "Управление и развитие на човешките ресурси" в Нов български университет. Завършила е магистърска програма "Управление и развитие на човешките ресурси" в Нов български университет, акредитирана от The Open University, UK.
Приемането  на контраоферта от настоящия ви работодател не е добро решение – най-общо казано, фактът, че сте заявили желанието си да напуснете, няма да бъде забравен.

Поздравления! Вече ви предложиха работата мечта! Но сега трябва да съобщите новината и на настоящия си работодател. Макар това да изглежда най-лесната задача на света, тя може и да ви донесе сериозни главоболия и неприятности. Ето и няколко съвета как успешно и възможно най-безболезнено да направите прехода от една работа към друга.

Когато ви отправят оферта

След като вече успешно сте преминали етапа на подбор по документи и лично събеседване и вече имате предложение за нова работа, най-добре е да поискате да ви изпратят оферта в писмен вид. Така ще имате време и възможност да прегледате всички детайли на спокойствие. Ако забележите нещо, което ви притеснява, най-добре го посочете. Можете например да кажете/пишете нещо от сорта на: "Благодаря ви. Аз наистина съм силно заинтересован/а  да се присъединя към вашата организация, но има нещо/неща, които бих искал/а да изясним: ..."

Не се страхувайте да откажете предложението, ако то е в пълен разрез  с вашите очаквания, ценности и пр. и преразглеждането му от страна на бъдещия ви работодател не е възможно. В крайна сметка не само той е този, който избира.

Когато договаряте заплатата

Въпросът с договарянето на възнаграждението и допълнителните придобивки винаги плаши хората. Всички знаем, че е много важно какво ще успеете да си издействате още в самото начало, преди да ви назначат, защото това ще е базата, която ще ви мотивира в краткосрочен план, а и върху нея ще се надграждат бъдещите ви повишения. Но всъщност няма нищо страшно или притеснително и не е трудно да се почувствате така все едно сте сключили успешна сделка. Просто трябва да сте наясно с няколко особености и как най-добре да подходите в подобна ситуация.

Имайте реалистични очаквания и не забравяйте, че повечето компании са наясно с нивата на заплащане на пазара на труда. Когато посочвате очакваното от вас възнаграждение, аргументирайте се защо настоявате за тази сума, например имате N на брой години опит на подобна позиция, специфичните ви компетенции, резултатите, които сте постигнали, и т.н.

Не правете драстични компромиси с вашите очаквания – това би било временно решение, което ще предизвика постоянно недоволство, а впоследствие това неминуемо ще ви накара и да започнете да търсите нова работа.

Направете коректните изчисления – освен заплатата в компенсационния пакет се включват и други фактори, като например допълнителни социални придобивки, бонуси, допълнително здравно/пенсионно осигуряване и др. В много случаи те балансират на пръв поглед по-ниското от очакваното възнаграждение.

И не на последно място  – работната среда и служителите са друг изключително важен фактор, който също не бива да се подценява. Все пак 8 часа на ден са сериозен период от време, през който, за да бъдете продуктивни, трябва да се чувствате добре.

Когато напускате настоящата си работа

Подгответе заявлението си за напускане – вашето решение освен всичко останало трябва да бъде и формализирано. За да бъдете максимално коректни, дайте необходимото предизвестие. Обикновено то е в рамките на един месец. В случай че се налага да започнете по-скоро на новото си работно място, не се притеснявайте да го коментирате с настоящия си работодател и да бъде намерен компромисен вариант.

Приемането  на контраоферта от настоящия ви работодател не е добро решение – най-общо казано, фактът, че сте заявили желанието си да напуснете, няма да бъде забравен. А ето и някои конкретни причини, за да не приемате подобно предложение:

-  В повечето компании има ясно дефинирани размери на възнагражденията и нива на заплащане и самият факт, че изведнъж организацията ви е готова да плаща повече, е, меко казано, съмнителен. - Не е необходимо да се стига до заявление за напускане, за да бъде разглеждана възможност за актуализация на възнаграждението ви. -  Възможно е компанията ви да наеме нов човек, на по-ниска заплата, когото вие да трябва да обучавате, след което просто да бъдете освободени.
-  Вие вече ясно сте заявили, че не сте доволни от условията и от този момент нататък вашата лоялност ще бъде поставяна под съмнение. -  Въпросната липса на лоялност може да ви попречи да се изкачвате нагоре в йерархията. -  При евентуални финансови или други затруднения в компанията вероятно вие ще бъдете един от първите, които ще бъдат освободени.
-  Това, което е провокирало желанието ви за напускане, едва ли ще изчезне. -  Статистиката показва, че хората, приели контрапредложение от работодателя си, напускат 6 месеца след това или самите те биват освободени след 12 месеца.

-  За организацията, предложила ви новата позиция, вашият отказ на предложението ще бъде загуба на инвестираните ресурс и време, което значително ще намали шансовете ви да бъдете назначени в тази компания за в бъдеще.

-  И накрая нещо, което не е никак маловажно - отношенията ви с колегите никога няма да бъдат същите.

Елена Димитрова е специалист "Подбор на персонал" в "Адеко България", като отговаря за набирането и подбора на служители за стратегическите външни проекти на компанията. Тя се присъединява към екипа на компанията през октомври 2011 г., като преди това е работила към проект за HP. Била е и административен директор на магистърска програма "Управление и развитие на човешките ресурси" в Нов български университет. Завършила е магистърска програма "Управление и развитие на човешките ресурси" в Нов български университет, акредитирана от The Open University, UK.
Приемането  на контраоферта от настоящия ви работодател не е добро решение – най-общо казано, фактът, че сте заявили желанието си да напуснете, няма да бъде забравен.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Интересни съвети. Могат да бъдат полезни. Звучат реалистично.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.