Асоциация твърди: Фонд "Земеделие" отново одобрява проектите за автомобили
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Асоциация твърди: Фонд "Земеделие" отново одобрява проектите за автомобили

Виолета Александрова, зам. директор на фонд "Земеделие"

Асоциация твърди: Фонд "Земеделие" отново одобрява проектите за автомобили

От фонда потвърдиха, че са одобрили такива разходи, но те били необходими за изпълнението на инвестицията

Мара Георгиева, Деница Ватева
5842 прочитания

Виолета Александрова, зам. директор на фонд "Земеделие"

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Фонд "Земеделие" е дал възможност на кандидати с проекти за покупка на луксозни автомобили да ги променят, вместо да бъдат отхвърлени, и да впишат в тях инвестиции за покупка на мотори, АТВ-та, скъпи интернет сайтове и др. Част от тези проекти вече са одобрени, а освен това има "основателни съмнения", че на следващи заседания зелена светлина ще получат още проекти за яхти, джетове и коли. Това съобщиха вчера от Българската асоциация на бенефициентите по европейски програми. Досега са минали три класирания, в които са одобрени 53 проекта с разходи за моторни превозни средства на обща стойност 14.37 млн. лв.

Луксозен селски туризъм

По двете схеми за неземеделски дейности от програмата за селските райони могат да бъдат подавани проекти за интегриран селски туризъм, които имат и приоритет в класирането. През есента на миналата година обаче се оказа, че всяко шесто предложение е за покупка на луксозни автомобили, като е записано, че те ще се ползват за превоз на отишли на село туристи. След месеци на публикации в медиите от агроминистерството и фонд "Земеделие" съобщиха, че е взето официално решение такива проекти да не участват в класиранията заради писмо от Европейската комисия, в което се казва, че разходите за тях няма да бъдат възстановени, тъй като такива покупки не носят добавена стойност за икономиката в селата. Същевременно беше взето и решение да има таван на разходите за автомобили от 47 хил. лв., когато те са част от по-голям проект и са необходими за изпълнението му.

Вчера от браншовата асоциация съобщиха, че докато са текли тези процедури, е имало промени в проекти. "Оказва се, че през това време фонд "Земеделие" дава право на кандидатите със скандалните проекти да променят заявленията си за подпомагане и да подменят проектите си за коли с проекти за АТВ-та и сайтове за по 200 хил. евро", твърди Ивайло Янков от сдружението. По думите му след това е започнало и поетапното им одобрение. "На първата експертна комисия (която разглежда проектите) на 2 юни е спазено нареждането на земеделското министерство за отхвърляне на скандалните проекти за покупка на луксозни транспортни средства. На втората (на 11 юни) и на третата (на 18 юни) обаче тези проекти отново са сред одобрените. Заради това представителите на земеделското министерство не подписват протокола и напускат заседанието", обясни Ивайло Янков.

По думите му "има сериозни основания да се смята, че след четвъртата комисия, насрочена за 29 юни, ще бъдат одобрени основно проекти за яхти, джетове и коли". Така от класирането ще бъдат изтласкани проекти с производствени инвестиции, които също чакат финансиране.

Проекти за 14.37 млн. лв.

Вчера от фонд "Земеделие" съобщиха в отговор на въпроси, че одобрените досега проекти, в които има покупка на превозни средства, са за субсидия от 14.37 млн. лв. "Тя включва както разходите за моторни превозни средства (АТВ, мотори, моторни шейни, автомобили и т.н превозни средства, необходими за извършване на инвестицията), така и всички останали разходи - строително-монтажни дейности, купуване на мебели, оборудване, озеленяване, създаване на информационни сайтове за туристическите обекти и др.", казаха оттам. И допълниха, че най-голяма е частта на субсидиите за строително-монтажни дейности. От ведомството твърдят, че няма одобрени проекти за луксозни автомобили, но до редакционното приключване на броя не съобщиха дали е позволявано на кандидати с автомобили да променят подадените си проекти.

Отново се заговори за оставки във фонда

Неофициалните информации за евентуалното искане на оставки на директора на фонд "Земеделие" Мирослав Николов и заместничката му Виолета Александрова, която отговоря за програмата за селските райони, в последните два дни се умножават. На заседание на парламентарната комисия по вероизповедания в сряда, на което се е обсъждал ремонтът на храмове с пари от европрограмата, от Светия синод са се оплакали от затруднена комуникация с фонда и лошо отношение от ръководството му, като митрополит Йоан е съобщил, че Николов и Александрова дори са ги обиждали и наричали "синодални старци". Според сайта 3e-news.net агроминистърът Димитър Греков е реагирал на това изказване, като е обещал да свика заседание на управителния съвет на институцията и да предложи уволнението на двамата. Вчера от агроминистерството съобщиха, че засега няма насрочено заседание.

 

Мирослав Николов, директор на фонд "Земеделие"
Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

Фонд "Земеделие" е дал възможност на кандидати с проекти за покупка на луксозни автомобили да ги променят, вместо да бъдат отхвърлени, и да впишат в тях инвестиции за покупка на мотори, АТВ-та, скъпи интернет сайтове и др. Част от тези проекти вече са одобрени, а освен това има "основателни съмнения", че на следващи заседания зелена светлина ще получат още проекти за яхти, джетове и коли. Това съобщиха вчера от Българската асоциация на бенефициентите по европейски програми. Досега са минали три класирания, в които са одобрени 53 проекта с разходи за моторни превозни средства на обща стойност 14.37 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Това министерство много отдавна е под контрола на ДПС, така че познайте въпросните фирми от кой обръч са!

  • 2
    shumkar avatar :-|
    shumkar

    България е бедна, и скъпи и луксозни автомобили би трябвало да имат само 3 институции: Президента, Министър-председателя, и Председателя на НС - някакви автомобили за по 80 -100 хил. лв. Министрите съвсем спокойно могат да се возят в БМВ серия 5, Мерцедеси 300, или Ауди 6, а дупетатите в Шкода Съпърб, Тойота Авенсис, Мазда6, ФВ Пасат (последната е малко по-скъпа, отколкото е необходимо). Нека депутатите да не си въобразяват, че са доближили България до Люксембург.
    .

  • 3
    ceco avatar :-|
    Цецо

    Забавното е, че никой не гледа какво точно се строи, камо ли да се гледа после как ще се използва. Сума къщи са обновени по селата по такива проекти, а собствениците нямат никакво намерение да се занимават със селски туризъм.

  • 4
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    До коментар [#2] от "shumkar":

    Според мен в споменатите от вас ведомства може да има само 3 броя автомобили, наречена Дачия, а за депутатите най-много по един велосипед и безплатен градски транспорт (и това им е много). И най-важното е броя на депутатите да се сведе максимум до 100...

  • 5
    kinshasa avatar :-|
    kinshasa

    Защо плюете по чиновниците, те само изпълняват, а тези от Европа като са одобрили подпомагане към неземеделски дейности, какво искате?
    Как в Гърция си накупиха яхти, джетове и джипове, а тук не позволяват? Аз, ако имам проект и ми го отхвърлят ще ги съдя, защото нямат основание. Щом може за другите трябва да може и за всеки член на ЕС, иначе е дискриминация. Защото сме българи затова ще ни командват както си искат - така ли?
    Гърците също да си върнат яхтите, джетовете и джиповете.
    Престанете да изкривявате писмата от Европа, няма забрана от там за ограничаване на дейностите по проектите, това си е вътрешна уредба.

  • 6
    innsomnia avatar :-P
    innsomnia

    "Няма вече джипове и джетове" ли?

  • 7
    alabala963 avatar :-|
    emo

    На тази измислена асоциация май не са й одобрили проектите за "къщи за гости" или тъй наречените луксозни вили и сега пищи по вестниците.
    Няма такова писмо от Европа, ако имаше отдавна щяха да го покажат, а не само да казват "абе има нещо дето Европа не дава".
    Проблема на Европа не е в частните мярки, а в общинските и нагласените търгове за милиони на Наши фирми


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK