Срокът за "Марица" вече стана март догодина
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Десислава Терзиева

Срокът за "Марица" вече стана март догодина

Отлагането на отсечката между Оризово и Димитровград се случва за пореден път

Радостина Маркова
5246 прочитания

Десислава Терзиева

© Мария Съботинова


Строителството на отсечката от магистрала "Марица" между село Оризово и Димитровград (лот 1) може да бъде удължено до март 2015 г. Това стана ясно от думите на министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева на семинар на Агенция "Пътна инфраструктура" и Световната банка. За поредното отлагане на срока преди дни съобщи и министърът на транспорта Данаил Папазов, но до вчера от регионалното министерство твърдяха, че строителството ще се вмести в сегашния график – до ноември тази година. Сега това остава срокът за приключване на втория лот (Димитровград – Харманли), чието изграждане е в по-напреднал етап. По последни данни отсечката е готова на 70%.

Краен срок По думите на Десислава Терзиева март 2015 г. е крайният срок за завършване на "Марица", с който и следващите министри ще трябва да се съобразят. Ако той не бъде спазен, има риск за завършването и разплащането на строителството с европейски пари. Магистрала "Марица" се финансира със средства по програма "Транспорт", като цената на отсечката между Оризово и Димитровград е 159.8 млн. лв. с ДДС. Участъкът е с дължина 31 км и се строи от италианската компания Чи Ем Чи ди Равена. Реално обаче строителството се изпълняваше от "Пътища Пловдив", която тази пролет бе купена от дружество, свързано с благоевградската компания "Агромах".

Още миналата година строителството на лот 1 на "Марица" бе спряно за 10 месеца заради открита археология по трасето. В строителните среди обаче се коментира, че истинската причина е липсата на средства. Според председателя на Агенция "Пътна инфраструктура" Стефан Чайков по археологическите обекти на магистралата тепърва ще се работи въпреки 10-месечното отлагане. Той потвърди, че за момента втората отсечка от "Марица" – Димитровград – Харманли, се строи по график и ще бъде завършена в рамките на тази година. Тя е с дължина 34 км и се изпълнява от обединение "Марица хайуей", в което влизат "ПСТ холдинг" и австрийската Porr Bau. Цената е 146.6 млн. лв. с ДДС.

Поредно отлагане  

Удължаването на сроковете за магистрала "Марица" се случва за пореден път от началото на строителството през лятото на 2011 г. По първоначален график отсечките трябваше да бъдат завършени още през 2013 г. Последователно обаче бяха отлагани за началото и средата на тази година, след това за есента, а сега – за пролетта на 2015 г. И двете отсечки от магистралата бяха спечелени на търгове на базата на най-ниска предложена цена, а по време на изпълнението се появяваха периодично проблеми с текущото финансиране на строителството. Това на лот 2 също временно бе спряно, тъй като изпълнителят "ПСТ холдинг" бе пренасочил техника и средства към завършването на лот 4 от магистрала "Тракия"

Щетите по пътищата може да стигнат 15 млн. лв.

Между 12 и 15 млн. лв. са щетите по републиканската пътна инфраструктура след поройните дъждове, обобщиха председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" Стефан Чайков и министър Терзиева. Около 5 млн. лв. от тези средства са нужни за възстановяване на републиканската пътна мрежа в област Велико Търново, включително предвидените 1.5 млн. лв. за Прохода на републиката. В област Габрово най-пострадала е отсечката Трявна - Дряново, за чиито ремонт ще са нужни 1.5 млн. лв. Все още текат оценки на щетите в областите Варна и Добрич, тъй като там наводненията са засегнали различни пътни отсечки, пръснати на широка територия и част от тях все още се обхождат. От Министерството на регионалното развитие обясниха, че най-вероятно ще се кандидатства за нужните средства пред комисията по бедствията и авариите към Министерския съвет. Проучва се и възможността да се търсят средства и от фонд "Солидарност" на ЕС, създаден за покриване на щети при големи бедствия. Според списъка с текущите прагове за страните членки обаче България може да разчита на помощ от него само ако щетите надхвърлят 235 млн. евро.

9 коментара
  • 1
    tanazius avatar :-|
    tanazius

    Както казваше старшината в казармата - "Не съм казвал, но ще повторя!" :)
    Капитал, спокойно можеше да не пишете статия - снимката казва всичко! Някой да е очаквал тези реално да свършат някаква работа?! За една година събориха де що беше останало нещо работещо!

  • 2
    today avatar :-|
    today

    Ясно накъде отиват нещата, ще изтупат още едни 160 млн бюджетни пари.

  • 3
    stoletov avatar :-@
    stoletov

    Голям ступор. Вече година и нещо не може да излезе от него. И тя и повереното и министерство. Ама тея дето плюеха протестите такива си ги харесват.

  • 4
    stoletov avatar :-|
    stoletov

    Сфинкс

  • 5
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала

    По първоначален график отсечките трябваше да бъдат завършени още през 2013 г.-Цитат от статията.
    До коментар [#1] от "tanazius": Що Баце не я остави в почти завършен вид?
    И каква е разликата между крадливите правителства вече 24 години? Едните повече лаят,другите по-малко. Ама всичките крадат в мноого големи размери.


  • 6
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Спомняме си хала на магистрала Люлин, при това във време на разстеж, а не криза.
    Тези малоумници, во главе с мандатиносителя ( мътната да го отнесе, ама не в Брюксел, а в Сибир), губят за съжаление и окончателно пари от програмите ма ЕС, загубиха ни цяла година с нищо неправенето по программата за следващия период, въобще подобна напаст, наистина не трябва да се допуска не до властта, а дори и до пъдарски длъжности.
    Като агрономи са, каквото пипнат - съхне.

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    Дип че беше управление на ГЕРБ, позволи на един червен пловдивски олигарх да гепи аванса и да се омете от обекта.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#3:"stoletov"]Вече година и нещо не може да излезе от него. И тя и повереното и министерство.[/quote]

    Те станаха вече две министерства! Нали м.г. цяло лято прекрояваха законите, за да си поделят квотите в отрасъла...

  • 9
    xboy avatar :-@
    xboy

    Абсолютни мекотели - и министрите и компанията, която строи обекта. Не могат да ударят с ръка на масата, да ги изпъдят откъдето са дошли и да ги осъдят за неизпълнени срокове!!! То разбирам излизат непредвидени обстоятелства, но после се работи на 150%, за да може да се спазят сроковете или поне да няма забавяния като този от 2 години!!!!!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK