Обжалването на обществени поръчки поскъпва десетократно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Обжалването на обществени поръчки поскъпва десетократно

Обжалването на обществени поръчки поскъпва десетократно

От 1700 лева максималната такса за жалба до КЗК се увеличава на 15 000 лева

Десислава Лещарска
4960 прочитания

© Юлия Лазарова


Таксата за обжалване на обществена поръчка пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да се увеличи почти десетократно. Това предлага правителството в нова тарифа за таксите, събирани от КЗК и Върховния административен съд, качена за обществено обсъждане на портала strategy.bg. В зависимост от основанието за обжалване на процедурата, таксата в момента е от 850 до 1700 лева. Според новата тарифа производството пред антимонополната комисия ще струва 2% от прогнозната стойност на поръчката, но не по-малко от 850 лв. и не повече от 15 000 лв.

Увеличават се и таксите за касационно производство и частна жалба пред Върховния административен съд. Таксата за първото става 50% от таксата, платена на КЗК, а за частна жалба – 10% от сумата за производството пред КЗК, но не по-малко от 100 лв. В момента таксата е 80 лв.

Разумен ход или популизъм

Премиерът Пламен Орешарски и вицепремиерът Даниела Бобева многократно заявиха намеренията си да увеличат таксите за обжалване на обществените поръчки с аргумента, че така ще се намалят "безсмислените" жалби, които бавят проектите с национално и европейско финансиране. В мотивите към новата тарифа е посочено, че по този начин се въвежда "пропорционалност" при определянето на административната такса.

Според депутатът от ГЕРБ Емил Радев обаче драстичното поскъпване на таксата ограничава достъпа до правосъдие, който е гарантиран от Конституцията и от европейските регламенти. Той не приема аргумента за забавените процедури, тъй като с последните промени в Закона за обществените поръчки срокът за произнасяне от страна на КЗК е намален на 2 седмици, а на съда – на 1 месец.

Същевременно проверките на обществените поръчки показват, че в 60% от процедурите има нарушения, а този процент не намалява с течение на годините. Така единствената защита от неправомерни действия на публичната администрация остава обжалването пред КЗК и съда, казва Радев. Новите такси означават, че право на обжалване ще имат само големите компании с достатъчен финансов ресурс, допълва той.

Депутатът посочи още, че не намира логика в драстичното увеличение на една административна такса, но не и на съдебната такса при положение, че съдебната система е много по-натоварена. По-справедливо според него би било изравняване на съдебните и административните такси.

Не е достатъчно

В мотивите към новата тарифа е записано, че тя по никакъв начин не ограничава достъпа до съдебна защита, "тъй като се предполага, че заинтересованите лица разполагат с много по-голям ресурс за заплащане на гаранцията за изпълнение на договорите, която е до 5 % от стойността на обществената поръчка". "Следва да се има предвид, че при основателност на жалбата, на лицето ще му бъде възстановена платената такса с възстановяване на разходите по делото", мотивират се още от Министерски съвет.

Светослав Глосов, председател на Камарата на строителите в България коментира пред "Капитал", че браншът не разглежда поскъпването на жалбите до КЗК като решение на проблема с тромавите процедури за обществени поръчки. "Нашето становище, непроменено от няколко правителства насам, е че в строителството има нужда от типови процедури и ясни правила, които не създават условия за обжалване", каза Глосов. Той е на мнение, че по-скъпите такси донякъде ще ограничат "комерсиалното" обжалване, но това не е начинът да се подходи цялостно към проблема.

Таксата за обжалване на обществена поръчка пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да се увеличи почти десетократно. Това предлага правителството в нова тарифа за таксите, събирани от КЗК и Върховния административен съд, качена за обществено обсъждане на портала strategy.bg. В зависимост от основанието за обжалване на процедурата, таксата в момента е от 850 до 1700 лева. Според новата тарифа производството пред антимонополната комисия ще струва 2% от прогнозната стойност на поръчката, но не по-малко от 850 лв. и не повече от 15 000 лв.

Увеличават се и таксите за касационно производство и частна жалба пред Върховния административен съд. Таксата за първото става 50% от таксата, платена на КЗК, а за частна жалба – 10% от сумата за производството пред КЗК, но не по-малко от 100 лв. В момента таксата е 80 лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Време беше, за жалост доста изстрадала промяна. Ключови обекти в държавата заработиха с по 1-2 години закъснение заради практиката "Така и така му тече заплата на това юристконсултче, нека видим колко е чело и какво може да измисли". Или пък "Друго да не постигнем, понеже онея ми обжалваха на мен предния обект, сега аз ще им го върна". Подобен тип отношение си личи най-вече, когато наведнъж скачат да обжалват по 5-6 фирми, но всяка от тях е записала коренно различни мотиви в жалбата.

  • 2
    vjacho avatar :-|
    Вячеслав Атанасов

    Не ми се вижда лоша идеята поне средствата по оперативни програми да бъдат дадени на банките,а националните правителства и разплащателни агенции да бъдат извадени от играта.Хем нагонът за власт ще бъде поуспокоен,хем в банката по-лесно се вижда кой колко дини е нарамил под мишница.

  • Svetlusha

    Само при едно условие съм склонна да приема увеличаването на таксите за обжалване - електронни търгове - в реално време да се вижда кой, кога, какво е офертирал с всички документи, без опция за корекция, след като си натиснал Submit бутона. В противен случай, г-н Радев ще излезе безбожно прав. Да, хем сульо и пульо няма да могат да обжалват, хем ще гледаме КЕЧ мачове между големите фирми (някои от които предварително уговорени) - тук аз, там ти. И тогава този нежен процент - 60%, просто ще скокне изневиделица при поредната проверка от Брюксел. Лошото е, че делът на поръчките, финансирани от централния и местните бюджети, е далеч по - голям от този на поръчките, финансирани от ЕС. Не е нужно да пояснявам какъв ще е ефекта от това за някои отрасли (строителството съм го отписала вече) :( :( :(


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK