С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 25 юни 2014, 17:41, 7279 прочитания

Пътната агенция възложи проектиране на тунела под Шипка

Европейските пари за подготовката на съоръжението и за обхода на Габрово са под въпрос заради жалба на екоорганизации в Брюксел

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Проектът за обходен път на Габрово и тунел под връх Шипка влезе в нова фаза, след като Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) възложи подготовката на разширен идеен проект на подземното съоръжение. Договорът с избрания изпълнител – консорциум "Мости", бе подписан от представители на обединението и председателя на АПИ Стефан Чайков.
Подготовката на проекта ще позволи бърз старт на строителството на тунела под Шипка, който е сред приоритетните проекти в новата програма "Транспорт" (2014-2020) на ЕС. Отсега обаче е ясно, че средствата не стигат и не е ясно как ще бъде финансиран обектът.
Проектът е под риск и заради продължаващия спор с екологичните организации, тъй като обходният път и подходът към тунела навлизат в природен парк "Българка", който е защитена зона по Натура 2000. По тази причина глобалният фонд за дивата природа (WWF) атакува оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) на сегашното трасе във Върховния административен съд (ВАС), но загуби делото през май. Природозащитнате организация обаче е внесла жалба в Европейската комисия, по която още няма решение.

Изпълнението в момента
Договорът между пътната агенция и консорциум "Мости" ("Мости България" и "Мости Катовице") бе подписан, след като обединението предложи най-ниската цена в проведената в началото на годината тръжна процедура. То трябва да подготви идейния проект за 120 дни при цена от 104 232 лв. без ДДС.
Според текста на поръчката целта е да се определи оптималният вариант за трасе на тунела под Шипка, местата на порталите, както и да се оформят съоръженията и инсталациите. Съоръжението попадата на територията на две общини – Габрово и Стара Загора. Планира се то да е с дължина от 3220 м, като през него ще минава двулентов път с габарит от 10.5 метра.
Тунелът под Шипка е последният етап от по-голям проект. Той включва рехабилитация и доизграждане на обходния път на Габрово (23.2 км), строителство на етапна връзка от 3.1 км към път I-5 (Русе – Кърджали – Подкова) и тунелното съоръжение.
Общата дължина на всички отсечки е 31 км, като изпълнението е разделено на две. Първата част включва обхода на Габрово и подготовка на идеен проект за тунела под Шипка. Строителството започна през май 2013 г. и трябва да приключи и да бъде разплатено през 2015 г.
Самото строителство на тунела остана за новия програмен период – до 2020 година.
Изпълнител на обхода на Габрово е консорциум ПСВТ, в който влизат варненската "Хидрострой", "Пътни строежи – Велико Търново" и "Пътинженерингстрой-Т" – Търговище. Той спечели обществената поръчка с цена от 92.9 млн. лв. с ДДС.
До момента обаче плащанията по нея текат изцяло с пари от бюджета, тъй като още не е внесена апликационната форма в Брюксел.
За момента разходите по обекта не са високи, тъй като включват рехабилитация на съществуващи отсечки. В края на миналата година приключи работата по първите 7.2 км от обхода на Габрово, а в момента се работи по втория участък от 3.2 км, който минава западно от квартал Войново. Третият, четвъртият и петият етап от 31-километровия проект обаче включват изцяло нови участъци, като в последните два влизат етапната връзка с републиканския път и тунелът под Шипка.


Пътища срещу екология
Въпреки решението на ВАС представители на екологичните организации определиха договора за проектиране на тунела под Шипка като прибързана стъпка.
Андрей Ковачев от Коалиция "За да остане природа в България" припомни, че обходът на Габрово и тунелът като негово продължение са предвидени за финансиране с пари от ЕС (макар и още да няма апликационна форма) и след жалбата в Европейската комисия има голяма вероятност да започне наказателна процедура срещу държавата.
Според него в сегашния си вид проектът няма как да получи европейско финансиране, което означава да не бъдат възстановени средствата и по строителството на обхода на Габрово.
"Предупредили сме правителството за жалбата в Европейската комисия, но то явно не зачита европейското законодателство", заяви той.
Възраженията на еколозите са, че в сегашния си вариант подходът към тунела под Шипка минава през една от най-дивите части на парк "Българка" – долината на Козята река, където се намират местообитания на мечка, вълк и рис.
За да се съхрани природата в района, от Коалиция "За да остане природа в България" подкрепят вариант за два пъти по-дълъг тунел (7.4 км), с който ще се избегне навлизането на пътя към него в природния парк. Според информация на интернет-страницата на екологичната организация такава алтернатива е разработена още през 2008 г., но впоследствие изчезва от заданията на проекта.
Според евродепутата от ГЕРБ и бивш кмет на Габрово Томислав Дончев жалбата на екоорганизациите не спира автоматично проекта, но бъдещето му ще зависи от преценката на Европейската комисия.
Той обаче смята, че вариантът за 7-километров тунел означава да няма тунел под Шипка, тъй като строителството поне два пъти по-скъпо и при прогнозния трафик няма как да бъде финансирано. По думите му и при сегашното си трасе тунелът под Шипка също би подобрил екологията в района, тъй като ще замени преминаването през 30-километровия проход в планината, където всяка зима се изсипват сол и луга, а заради завоите се кара на ниска предавка и се отделят големи количества вредни газове.
Евродепутатът е един от защитниците на проекта за тунел под Шипка. Именно при правителството на ГЕРБ, където той бе министър на европейските фондове, проектът се нареди сред приоритетите за финансиране по програма "Транспорт".
Обходът на Габрово и тунелът под Шипка са част от транспортен коридор ІХ Букурещ - Русе - Димитровград – Александруполис. Подземното съоръжение е възлово при движението в посока север – юг, тъй като чрез него се осъществява преминаване през Стара планина.

 


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Кандидатът за правосъден комисар разследван за корупция, БСП избра кметове Уикенд новини: Кандидатът за правосъден комисар разследван за корупция, БСП избра кметове

Саудитска Арабия намали производството на петрол след атака с дронове, фоторепортер на "Клуб Z" е арестуван

15 сеп 2019, 566 прочитания

БСП окончателно утвърди кандидатурата на Мая Манолова за кмет на София БСП окончателно утвърди кандидатурата на Мая Манолова за кмет на София

След скандал с местната структура Националният съвет на БСП номинира Анелия Клисарова за кмет на Варна

15 сеп 2019, 548 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Правителството започва да набира 3 млрд. лв. външен дълг

По предварителна информация държавата ще предложи на инвеститорите 10-годишни еврооблигации

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма