Проектът за обходен път на Габрово и тунел под връх Шипка влезе в нова фаза, след като Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) възложи подготовката на разширен идеен проект на подземното съоръжение. Договорът с избрания изпълнител – консорциум "Мости", бе подписан от представители на обединението и председателя на АПИ Стефан Чайков.
Подготовката на проекта ще позволи бърз старт на строителството на тунела под Шипка, който е сред приоритетните проекти в новата програма "Транспорт" (2014-2020) на ЕС. Отсега обаче е ясно, че средствата не стигат и не е ясно как ще бъде финансиран обектът.Проектът е под риск и заради продължаващия спор с екологичните организации, тъй като обходният път и подходът към тунела навлизат в природен парк "Българка", който е защитена зона по Натура 2000. По тази причина глобалният фонд за дивата природа (WWF) атакува оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) на сегашното трасе във Върховния административен съд (ВАС), но загуби делото през май. Природозащитнате организация обаче е внесла жалба в Европейската комисия, по която още няма решение.
Изпълнението в момента
Договорът между пътната агенция и консорциум "Мости" ("Мости България" и "Мости Катовице") бе подписан, след като обединението предложи най-ниската цена в проведената в началото на годината тръжна процедура. То трябва да подготви идейния проект за 120 дни при цена от 104 232 лв. без ДДС. Според текста на поръчката целта е да се определи оптималният вариант за трасе на тунела под Шипка, местата на порталите, както и да се оформят съоръженията и инсталациите. Съоръжението попадата на територията на две общини – Габрово и Стара Загора. Планира се то да е с дължина от 3220 м, като през него ще минава двулентов път с габарит от 10.5 метра. Тунелът под Шипка е последният етап от по-голям проект. Той включва рехабилитация и доизграждане на обходния път на Габрово (23.2 км), строителство на етапна връзка от 3.1 км към път I-5 (Русе – Кърджали – Подкова) и тунелното съоръжение.За момента разходите по обекта не са високи, тъй като включват рехабилитация на съществуващи отсечки. В края на миналата година приключи работата по първите 7.2 км от обхода на Габрово, а в момента се работи по втория участък от 3.2 км, който минава западно от квартал Войново. Третият, четвъртият и петият етап от 31-километровия проект обаче включват изцяло нови участъци, като в последните два влизат етапната връзка с републиканския път и тунелът под Шипка.
Пътища срещу екология
Въпреки решението на ВАС представители на екологичните организации определиха договора за проектиране на тунела под Шипка като прибързана стъпка.Обходът на Габрово и тунелът под Шипка са част от транспортен коридор ІХ Букурещ - Русе - Димитровград – Александруполис. Подземното съоръжение е възлово при движението в посока север – юг, тъй като чрез него се осъществява преминаване през Стара планина.
Проектът за обходен път на Габрово и тунел под връх Шипка влезе в нова фаза, след като Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) възложи подготовката на разширен идеен проект на подземното съоръжение. Договорът с избрания изпълнител – консорциум "Мости", бе подписан от представители на обединението и председателя на АПИ Стефан Чайков.
Подготовката на проекта ще позволи бърз старт на строителството на тунела под Шипка, който е сред приоритетните проекти в новата програма "Транспорт" (2014-2020) на ЕС. Отсега обаче е ясно, че средствата не стигат и не е ясно как ще бъде финансиран обектът.
2 коментара
упорито се трошат пари,които не само няма да бъдат възстановени - но ще доведат и до глоби. а относно трафикът - думите на Дончев са очевадни. местното патриотарство не създава добавена стойност,а лишава. нас и потомците ни.
далеч по-добре би било да се довърши разширяването на Хаинбоаз. Свързването на Южният пътен възел на Търново с прохода. Коритото на Янтра плаче за оправяне.
все проблеми,който се замитат. Но иначе надуваме свирката за тунел под Шипка.
ясно е ,че единствения който може да направи този тунел и тази крайно важна връзка северна и южна България е Бате Бойко , той ще го направи и то много скоро ,затова комунистите са бесни