// К1: Средата / Политика
ДКЕВР в отчаян опит да задържи цените на тока
Регулаторът поиска Брюксел да обяви договорите с американските централи за държавна помощ, а подпомагането на зелените централи за прекомерно
Според ДКЕВР договорите с Ей И Ес и "Контурглобал" трябва да бъдат спрени, докато ЕК реши дали има или не държавна помощ. |
В последен опит да задържи цените на тока непроменени от следващия месец Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) се опита да прехвърли топката на Брюксел. Миналата седмица регулаторът е подал две жалби до Европейската комисия (ЕК) във връзка с цените на електроенергията, изкупувана от "Ей И Ес - 3С Марица-изток 1" и "Контурглобал Марица-изток 3", както и от производителите на електроенергия от възобновяеми източници, съобщи председателят на регулатора Боян Боев. Това стана на брифинг след заседание за цените на природния газ за следващото тримесечие и се оказа изненада за засегнатите компании. Освен това комисията е поискала договорите с двете американски централи да бъдат временно прекратени, докато казусът се реши. Малко вероятно е обаче това да стане до началото на следващия месец, когато новите цени трябва да влязат в сила. Като се има предвид и предстоящата смяна на състава на ЕК през есента, ходът на ДКЕРВ изглежда по-скоро като опит за бягство от отговорност.
В края на май регулаторът представи доклад за новия ценови период (от юли 2014 г. до юни 2015 г.), който се базираше на две основни хипотези - "изискване" НЕК да предоговори споразуменията с двете американски централи, както и ограничаване на количествата електроенергия, които се изкупуват от зелените централи на преференциални цени чрез промени в Закона за възобновяемите енергийни източници (ЗВЕИ). Още тогава стана ясно, че това няма как да се случи в оставащите седмици.
Първата жалба до ЕК е за нарушаване на общностното право, което според ДКЕВР се изразява в предоставяне на неправомерна държавна помощ на "Ей И Ес - 3С Марица-изток 1" и "Контурглобал Марица-изток 3". Това е свързано с подписаните през 2001 г. дългосрочни договори, които задължават Националната електрическа компания (НЕК) да изкупува цялата електрическа енергия, произвеждана от централите, на фиксирана цена. "Това поставя в по-благоприятно икономическо положение тези две централи спрямо другите производители на електроенергия", каза Боев. Според регулатора споразуменията от 2001 г. отговарят на всички критерии за държавна помощ - участие на държавни ресурси, наличие на икономическо предимство, избирателност на предоставеното преимущество, както и нарушаване на конкуренцията и ефект върху търговията. "Това е заплаха за задължението на България да организира пълна либерализация на енергийния пазар, породена точно от дългосрочните договори", обясни председателят на комисията.
От "Контурглобал Марица-изток 3" бяха категорични, че ДКЕВР не е страна по договора им с НЕК и няма право да поставя условия. "Очакваме правителството да спазва задълженията си по договора", казаха от компанията и добавиха, че винаги са били отворени за диалог, но такъв не е иницииран. Боев пък каза, че няма информация да има добра воля от страна на двете централи за постигане на промени в договорите. От "Ей И Ес - 3С Марица-изток 1" не бяха открити за коментар.
Предварително изпълнение
Боев обясни още, че регулаторът е помолил ЕК двата договора да бъдат временно спрени до установяване дали има държавна помощ. Не стана ясно обаче какво ще се случи на 1 юли, когато новите цени на тока трябва да влязат в сила, тъй като е малко вероятно дотогава да има решение от ЕК. На въпрос дали двата ТЕЦ-а ще бъдат изключени от микса от началото на следващия месец председателят на комисията отговори: "Ще влизат дотолкова, доколкото определи ДКЕВР." Това обаче може да задейства гаранциите, които са предвидени в договорите, които предвиждат прихващане на дължимите на централите пари от плащанията на ЕРП-тата към НЕК. Окончателното решение за цената на тока трябва да бъде обявено на 30 юни. Все още съществува вариант новият ценови период да бъде временно отложен. Това обаче също ще се разбере в понеделник.
Прекомерно подпомагане
Втората жалба до Брюксел е за "прекомерно" подпомагане на производителите на електрическа енергия от възобновяеми източници. Според ДКЕВР определянето на преференциални цени веднъж годишно не отразява трайната тенденция за бързо поевтиняване на инвестиционните разходи за изграждане на обекти за производство на електроенергия от възобновяеми източници, които са основен ценообразуващ елемент във формирането на преференциалната им цена. Това от своя страна според регулатора е водело до завишаване на преференциалната цена на зелените централи. "С това си обясняваме огромния инвеститорски интерес и бума през 2012 г., основно на фотоволтаични централи", обясни Боев.
По думите му това е причината ДКЕВР да инициира промени в ЗВЕИ, които в момента се обсъждат от Министерството на икономиката и енергетиката. Те предвиждат да се дадат правомощия на ДКЕВР веднъж годишно да определя т.нар. средногодишна продължителност на работа на зелените централи, което всъщност представлява количеството електроенергия, което да се изкупува по преференциални тарифи. За следващия период комисията смята, че количеството трябва да бъде намалено с 50% спрямо това, което се изкупува в момента.
Интересното е, че според данните на самата Европейска комисия преференциалните тарифи на вятърните и слънчевите централи, са по-ниски от производствените разходи (вижте слайд 12), т.е. за разлика от страни като Испания, Португалия или Италия, в България трудно може да се говори за прекомерно подпомагане.
Труден избор
По време на брифинга в сряда станаха ясни и някои подробности за предложените законови промени. По думите на Боев вятърните и слънчевите централи ще могат да избират между два варианта. Единият е на преференциална цена да се изкупува само определена от ДКЕВР част от енергията, която те произвеждат, а останалата част да се изкупува по цената на излишъка на балансиращия пазар, която в момента е 28 лв. на мегаватчас, т.е. в пъти по-ниска. Вторият вариант е ВЕИ-тата да изберат да минат изцяло на свободен пазар.
От Българската ветроенергийна асоциация коментираха, че от двата предложени варианта нито един не е работещ. "Това означава въвеждане на промени със задна дата за реализирани инвестиции, които са финансирани с кредити при съвсем други параметри на бизнес плановете", казаха от асоциацията и добавиха, че в тази посока има и препоръки на ЕК по отношение на реализираните проекти и легитимните очаквания на инвеститорите.
От Българската фотоволтаична асоциация пък определиха решението на ДКЕВР като абдикация от задължението й да регулира пазара. "Комисията се жалва от себе си [точно тя е определила "прекомерното подпомагане"]. Освен това ЕК може да да започне процедура срещу България за образуване на цена под себестойността", каза председателят на асоциацията Меглена Русенова. По думите й това е панически ход на ДКЕВР да излезе от спиралата на незаконните си решения.
"Булгаргаз": По-малко газ в Чирен, ако цената падне Предложението на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) за намаляване цената на природния газ няма да позволи на "Булгаргаз" да напълни хранилището в Чирен. Това каза началникът на управление "Лицензионна дейност" в компанията Александър Петров по време на откритото заседание в регулатора, посветено на цените на природния газ за следващото тримесечие от 1 юли. По думите му това означава, че страната може да не бъде подсигурена с нужните количества за следващата зима. По отношение на рисковете от прекратяване на доставките от Русия за страната Петров каза, че има уверение от външния доставчик, че това няма да се случи. Работната група на ДКЕВР предлага цената на газа да намалее с 2.47% от следващия месец, докато предложението на "Булгаргаз" е тя да остане непроменена. Едно от възраженията на компанията е, че регулаторът не е отчел калоричността на газа. Другото е, че цената не е базирана на прогнозното съотношение долар/лев за юни 2014 г., а за септември 2013 г. Това ще доведе до продажба под себестойност и няма да позволи на компанията да нагнети между 60 и 90 млн. куб. метра в Чирен. В момента запасите в хранилището са 377 млн. куб. метра, което Петров определи като достатъчно. Окончателното решение за цената на газа ще стане ясно на 30 юни. |
Още по темата
Антимонополната комисия предяви твърдения, че ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-про" пречат на свободния пазар на ток
27 юли 2014ТЕЦ "Марица-изток 2" търси 20 млн. лв. заради блокирани пари в КТБ
Изпратени са покани до пет банки, които трябва да представят офертите си до 15 юли.
6 юли 2014Инвестициите във ВЕИ проекти ще надхвърлят 5.1 трлн. долара
Две трети от вложенията в сектора до 2030 г. ще се падат на чистата енергия
2 юли 2014ДКЕВР нямала вина за грешка от 1.5 млрд. лв.
За пет години НЕК е натрупала астрономически некомпенсирани разходи заради опита на регулатора да манипулира цените на електроенергията
26 юни 2014Енергийният регулатор помогна много за негативния имидж на държавата
Славчо Нейков, експерт по енергийна политика, пред "Капитал Daily"
16 юни 2014ДКЕВР вече води към фалит не само зелените централи и отделни тецове, а и НЕК
13 юни 2014Прекратяването на договори е безрасъдно действие, за което ще платят данъкоплатците
Гари Левсли, изпълнителен директор на ,,КонтурГлобал Марица-изток 3" пред "Капитал Daily"
8 юни 2014В отчаян опит да задържи цените на тока енергийният регулатор забърква поредната си каша
30 май 2014Държавна комисия за електорално и вредно манипулиране
ДКЕВР оправда съмненията за независимостта си с нагласен и политически мотивиран доклад
16 май 2014
Идеите за нови звена и лица в общината звучат красиво, но въпросът е доколко ще са ефективни на практика
7 дек 2019, 1728 прочитания

Предложението на правителството е това да е началникът на отдел "Инспекторат" във ВКП, което не кореспондира с препоръките на Венецианската комисия
7 дек 2019, 2735 прочитания
7 дек 2019, 3285 прочитания
7 дек 2019, 2716 прочитания
7 дек 2019, 1713 прочитания
7 дек 2019, 1463 прочитания
7 дек 2019, 1313 прочитания
Информцията от деловодната система не била обществена