Държавата търси проектанти за последните участъци от "Хемус"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата търси проектанти за последните участъци от "Хемус"

Държавата търси проектанти за последните участъци от "Хемус"

Над 3 млн. лева струват проектите за последните два етапа от магистралата

Десислава Лещарска
2888 прочитания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" обяви обществени поръчки за проектирането на последните два етапа от магистрала "Хемус". Поръчката за етап две – от разклона за Плевен и Ловеч до Велико Търново (85 км), е с прогнозна стойност 1.2 млн. лева, а за етап три – от Велико Търново до Белокопитово (110 км), е за 1.9 млн. лева. Участъците в обхвата на двете обществени поръчки са разделени на отсечки, като проектиране ще се възлага с отделни договори за всяка от тях в зависимост от наличното финансиране.

През март регионалният министър Десислава Терзиева съобщи, че е избрано трасето на липсващите 250 км от магистрала "Хемус", която трябва да свърже София и Варна през Северна България. Магистралата ще преминава на относително равни разстояния между Плевен, Ловеч, Велико Търново, Попово и Търговище.

Трудна за финансиране

Дострояването на "Хемус" ще струва поне 1.5 млрд. лв. без ДДС. Досега не се е появил частен инвеститор с интерес към проекта, защото очакваният трафик не е много висок. Въпреки многото въпросителни около финансирането правителството смята магистралата за свой приоритет и очаква строителството й да започне през 2016 г. Изграждането на първия етап – от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч (60 км), ще струва около 180 млн. евро. Вече има избран проектант за отсечката – обединение "Хемус 2020"), включващо "Трансконсулт 22", "Рутекс" и "Трафик холдинг".

Държавната компания за големи инфраструктурни проекти вече е избрала и изпълнител за оценката за въздействието върху околната среда (ОВОС) на магистралата. Това е "Данго проект консулт". Решение по екологичната оценка може да има най-рано в началото на следващата година. От регионалното министерството обясниха през март, че измежду няколко варианта за магистралата е избрано точно това трасе, защото няма да засегне защитени територии и зони по екологичната мрежа "Натура 2000". Така ще могат да бъдат обслужени и максимален брой селища, а пътуването ще отнема по-малко време спрямо алтернативните маршрути.

Участъкът от магистрала "Хемус" от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч е включен в новата оперативна програма за транспорт. За строителството на останалите отсечки България се надява на други източници на финансиране, включително новия финансов механизъм Connecting Europe, въпреки че той финансира приоритетно водни и жп проекти.


3 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-|
    kardinalat

    макар бавно и трудно....се готвят нещата.

  • 2
    dr_t avatar :-|
    dr_t

    много бавно... а трябва да е обратното, само така може да се очаква някакво по-голямо раздвижване в икономиката на Северна България...

  • 3
    afanko avatar :-(
    afanko

    Моля ви, само да не са тъппроект! Нищо не става от тях!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK