Пътната агенция обяви поръчки за 300 млн. лв. на сбогуване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътната агенция обяви поръчки за 300 млн. лв. на сбогуване

Ведомството на Стефан Чайков откри търгове точно преди падането на кабинета и без да има ясно финансиране

Пътната агенция обяви поръчки за 300 млн. лв. на сбогуване

Без да е ясно финансирането, държавата търси строители на част от Западната дъга на София и пътя Мездра - Ботевград

Радостина Маркова
5869 прочитания

Ведомството на Стефан Чайков откри търгове точно преди падането на кабинета и без да има ясно финансиране

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


205 млн. лв е прогнозната стойност на скоростния път Мездра - Ботевград. За Западната дъга ориентировъчната цена е почти 93 млн. лв.

Седмици преди очакваната оставка на кабинета "Орешарски" Агенция "Пътна инфраструктура" започна набиране на оферти по три обществени поръчки за два големи инфраструктурни обекта.

Първата е за втората част от Западната дъга на околовръстното шосе на София, за която само преди десетина дни зам.-министърът на транспорта Петър Киров обяви, че се отлага за новия програмен период, а средствата ще бъдат насочени към жп инфраструктура. Останалите две са за разширение на пътя Мездра - Ботевград, което отново е сред приоритетите в програма "Транспорт". Редом с това обаче министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева обясни, че за момента не е ясно как ще се финансира строителството.

Предпоследно за Западната дъга

Обществената поръчка за Западната дъга на околовръстния път се обявява в последния възможен момент с оглед сроковете за финансиране по програма "Транспорт" от предния програмен период (2007 - 2013). Според тръжната документация срокът за изпълнение на 5.5-километровата отсечка между река Какач и Северната скоростна тангента е 12 месеца от подписването на договора. Това означава, че и най-малкото изоставане на строителството застрашава обекта, тъй като трябва да бъде приключен и разплатен до края на 2015 г.

За отсечката са предвидени пари по програма "Транспорт" и миналото лято бе проведена тръжна процедура, спечелена от "Трейс груп холд". Тя обаче бе прекратена, след като компанията на Николай Михайлов единствена бе допусната до отваряне на ценова оферта. Последва жалба от нея, но Върховният административен съд реши спора в полза на АПИ.

Въпреки това само преди дни от министерството на транспорта заявиха, че за нова тръжна процедура за Западната дъга няма време и около 30 млн. евро от предвидените средства ще бъдат пренасочени към жп проект. Общата индикативна стойност на отсечката е 92.7 млн. лв. без ДДС.

Участъкът е втори етап от Западната дъга на околовръстния път. Цялата отсечка е важна, тъй като осигурява бърза връзка между магистрала "Люлин" и планираната Северна скоростна тангента. Първият етап от Западната дъга се строи от обединение с водещ партньор "Трейс груп холд".

Вторият етап предвижда разширение на сегашния път до габарит на градска магистрала с основни платна, разделителни ивици и локали и проектна скорост от 80 км/час. Ще има три пътни възела – при бул. "Стефансон", бул. "Ломско шосе" и при Северната скоростна тангента, както и две пресичания – при улица "Гара Волуяк" и при пътя за село Мрамор.

Кандидатите трябва да докажат, че имат оборот от подобно строителство за последните три години в размер на 180 млн. лв. Оферти се подават до 18 август. Оценката ще става по критерия икономически най-изгодна оферта, като 60% тежест ще има цената, а 40% - техническото предложение.

Пътят на север

По-сложна е ситуацията около разширението на пътя Мездра - Ботевград. За него има проектна готовност и строителството бе приоритет по програма "Транспорт" още в миналия период (до 2013 г.), но заради изчерпване на средствата по програмата не бе обявена обществена поръчка.

През новия програмен период (2014 - 2020) разширението на пътя също е заложено сред приоритетните проекти, но отсега е ясно, че средствата по оперативната програма ще стигнат само за завършване на магистрала "Струма".

Въпреки това за последните месеци АПИ обявява втора тръжна процедура за обект, чиято индикативна стойност е над 200 млн. лв. (предната бе за пътя София - Калотина), като най-вероятно строителството ще бъде договорено под условие, че се намери финансиране. По предварителни оценки двата участъка от пътя Мездра - Ботевград ще струват 205 млн. лв. без ДДС. Те са с обща дължина 32.7 км.

Първият лот започва от километър 174 до километър 194 (19.3 км), а вторият - от километър 161 до километър 174 (13.4 км). Двете отсечки са част от път Е-79 Видин – Ботевград, който влиза в трасето на транспортен коридор IV (част от него е и магистрала "Струма").

След разширението трасето ще е с габарити на скоростен път – с две ленти за движение във всяка посока. Предвижда се така да се съкрати времето за движение и да се увеличи безопасността на пътя. Строителството ще включва и обходи на селата Люти дол, Новачене и Скравена, като така трафикът ще ги заобикаля. При километър 172 и 173 ще има и два малки тунела.

Критерият за избор на изпълнител и при двете обществени поръчки е икономически най-изгодна оферта.

205 млн. лв е прогнозната стойност на скоростния път Мездра - Ботевград. За Западната дъга ориентировъчната цена е почти 93 млн. лв.

Седмици преди очакваната оставка на кабинета "Орешарски" Агенция "Пътна инфраструктура" започна набиране на оферти по три обществени поръчки за два големи инфраструктурни обекта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Бързат да заложат мините за следващото правителство. Предишната Тройна остави подписани, но нефинансирани договори за над милиард. Тези явно се опитват да ги догонят.

  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Бързат, че Пеевски и сие яко са закъсали за финанси.. имат да плащат много кредити/досега никой не искаше да връщат кредитите, ама нали ла*ното удари вентилатора.. няма как да се скрие/.. а пари няма. Голямо набутване с ЮП..

    Утре очаквам сключване на заробващ договор за седми реактор..

  • 3
    daaam avatar :-|
    daam

    Принципът е "След мен и потоп" Никой не им вярва на тези ....

  • 4
    dr_t avatar :-|
    dr_t

    това бързане не е на добре...

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    Няма никакво време за губене. Строителството на инфраструктура съвсем затихна. Когато един по един се завършат последните обекти, почнати преди 2, 3 или 4 години, ще зейне една много, много голяма дупка....

    Тези 300 милиона ще има да се усвояват още 3-4 години. Не може да се каже, че някой бърза да я "раздаде".

    Ако има нагласен търг със старите профански изпъления, тип "на австрийските инженери никъде не пише в дипломата, че са магистри", тогава служебното или най-късно редовно избраното правителство спират процедурата поради установени нередности и това е. Списъкът с нагласените трикове е отдавна известен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK