Без състезание ПСТ ще получи още 16 млн. лв. за магистрала "Марица"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Без състезание ПСТ ще получи още 16 млн. лв. за магистрала "Марица"

Без състезание ПСТ ще получи още 16 млн. лв. за магистрала "Марица"

Отсечката Димитровград - Харманли поскъпва заради възлагането на допълнително строителство

Радостина Маркова
5813 прочитания

© Мария Съботинова


Строителството на отсечката от магистрала "Марица" между Димитровград и Харманли ще се оскъпи с 16.165 млн. лв. Това остава ясно от обявената от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обществена поръчка за допълнителни строителни работи. Процедурата предвижда договаряне без обявление, т.е. без състезателна процедура, с изпълнителя на обекта – сдружение "Марица хайуей", в което влизат "ПСТ холдинг" (70%) и австрийската компания Porr Bau (30%).

Документите са внесени в Агенцията за обществени поръчки в деня на инспекцията по магистралата, в която участваше и председателят на АПИ Стефан Чайков. Тогава от "Марица хайуей" обясниха, че нямат претенции към цената и ще завършат строителството в срок – до края на ноември. В същото време стана ясно, че искане за допълнително финансиране от 20 млн. лв. миналия септември е внесъл изпълнителят на другия лот от "Марица" - между Оризово и Димитровград – италианската компания "Чи Ем Чи ди Равенна". То обаче е отхвърлено.

Осветление, отводняване и други

Според текста на публикуваната обществена поръчка от АПИ ще отпуснат 16 млн. лв. на "Марица хайуей" за допълнителни работи по общо седем обекта. Става въпрос за реконструкция за електропровод при пътен възел Тополовград, укрепване на откоси по 16 от общо 34 километра от отсечката, реконструкция на съоръжения за напояване и отводнителни мероприятия край язовир "Крепост", изграждане на армиран насип по пътя Хасково – Капитан Андреево при пътен възел Димитровград, проектиране и изграждане на осветление при пътните възли Димитровград, Симеоновград и Харманли, на шумозащитни стени, както и на допълнителен предпазен окоп при километър 46 от трасето.
От пътната агенция мотивират отпускането на допълнителните средства с възникнали непредвидени обстоятелства при изпълнението на проекта след сключване на договора с изпълнителя. Като причина за липсата на състезание при възлагането на поръчката е посочено, че допълнителните работи не могат технически да бъдат разделени от предмета на основния договор, без това да доведе до значителни затруднения за възложителя. От "ПСТ холдинг" също коментираха, че това е честа практика в пътното строителство, когато има допълнителни работи, които не са част от проекта, но са задължителни за нормалното функциониране на пътя.
Холдингът е собственост на офшорна компания. В миналото строителната фирма се свързваше с Васил Божков, но от над година контролът по неофициална информация бе поет от дружество, близко до ПИБ. През пролетта част от ръководството беше сменено и покрай новите лица в сектора се заговори, че част от собтвеността може да е преминала към свързани с "Водстрой 98" фирми. Последната компания е под контрола на Делян Пеевски, твърдят в строителния сектор.

Техническият проект за магистрала "Марица" е изработен през 2000 г. и актуализиран през 2007 г. Не е ясно каква е причината за пропуски като шумозащитни стени в него, при положение че пътят се финансира от Кохезионния фонд на ЕС, а европейско законодателство в тази посока има от години.

С колко се оскъпява

Въпреки че завършването на магистрала "Марица" се финансира по оперативна програма "Транспорт", допълнителното строителство ще бъде платено изцяло със средства от бюджета. С него крайната цена на отсечката надхвърля 138 млн. лв. без ДДС при 122.1 млн. лв., предложени от "Марица хайуей" на тръжната процедура през лятото на 2011 г.
С допълнителните работи цената на магистралата вече надхвърля четири от останалите оферти с уговорката, че допълнителни строителни работи не биха били изключени и при тях.

Възлагането на допълнително строителство към договорите стана честа практика при изграждането на магистрални отсечки през последните години. По сходен начин "ПСТ холдинг" получи 25 млн. лв. заради преовлажнени почви на магистрала "Тракия" между Ямбол и Карнобат. За същия проблем изпълнителите на отсечката от "Струма" между Долна Диканя и Дупница – обединение между "Главболгарстрой", италианската Impresa и "Пътстрой 92", получиха допълнително 6 млн. лв. без ДДС. В момента трите компании изпълняват втория лот от "Струма" - от Дупница до Благоевград.

Строителството на отсечката от магистрала "Марица" между Димитровград и Харманли ще се оскъпи с 16.165 млн. лв. Това остава ясно от обявената от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обществена поръчка за допълнителни строителни работи. Процедурата предвижда договаряне без обявление, т.е. без състезателна процедура, с изпълнителя на обекта – сдружение "Марица хайуей", в което влизат "ПСТ холдинг" (70%) и австрийската компания Porr Bau (30%).

Документите са внесени в Агенцията за обществени поръчки в деня на инспекцията по магистралата, в която участваше и председателят на АПИ Стефан Чайков. Тогава от "Марица хайуей" обясниха, че нямат претенции към цената и ще завършат строителството в срок – до края на ноември. В същото време стана ясно, че искане за допълнително финансиране от 20 млн. лв. миналия септември е внесъл изпълнителят на другия лот от "Марица" - между Оризово и Димитровград – италианската компания "Чи Ем Чи ди Равенна". То обаче е отхвърлено.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    dqdomraz avatar :-|
    Дядо Мраз

    "От "ПСТ холдинг" също коментираха, че това е честа практика в пътното строителство, когато има допълнителни работи, които не са част от проекта, но са задължителни за нормалното функциониране на пътя."

    След като са задължителни за нормалното му функциониране, защо не са в проекта? Излиза че един куп институции са одобрили проект за ненормално функциониращ път.

  • 2
    afanko avatar :-|
    afanko

    В общи линии този участък се построи по идеен проект. Много слаб проект и никаква заинтересованост на проектанта.
    Въжените линии не бяха преброени, та се наложи да се правят нови проекти на 3 от тях.
    ЛИПСВАХА 16 км. еластична ограда, която "проектанта" не бил сложил в количествената сметка.
    Отделно една част се изпълнява от една хасковска кръпкаджийска фирма, които нито знаят къде са, нито знаят какво правят, така че ако някой очаква да има читава магистрала, недейте.

  • 3
    abdulhazred avatar :-|
    abdulhazred

    Защото сме цоциалисти!

  • 4
    max_cavalera avatar :-(
    max_cavalera

    Да не говорим за шумозащитните стени и тези против птици, които бяха заложени на принципа "копи-пейст" от някой западен проект, и след като се оказа ,че ще струват 30 пъти повече от заложеното в КС (от някой "гоуем специауист") бяха изпълнени с китайски камерен поликарбонат (най-евтиния възможен боклук). Това е за тези против птици - и ще се сменят след максимум 2 години, гарантирам ви. Шумозащитните изобщо ги няма - това е срамно за проектантите и смешно за АПИ, или който там е подписал, приел и платил за проекта. Смешници.

  • 5
    ajsayder avatar :-P
    Simo Petkov

    [quote#3:"abdulhazred"]Защото сме цоциалисти[/quote]
    Цоцолисти сте и седерунгелите и гейберастите!

    Да припомним - седерунгелите имате пръст в идеята за "Марица" и проектирането, а гейберастите - подготвиха договорите и дадоха старт на изграждането ...
    Поздрави към дежурният по форум гейбераст !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK