С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 3 юли 2014, 15:04, 9317 прочитания

Властта трескаво разпределя поръчки за стотици милиони (допълнена)

Управляващите бързат с търговете, за да изпреварят новите по-прозрачни правила

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Обявяването на обществени поръчки достигна своя абсолютен рекорд - само на 30 юни бяха стартирани 300 процедури за общо стотици милиони левове. Причината за бързането е, че на следващия ден влизаха в сила промени в Закона за обществени поръчки (ЗОП). А те правят състезанието много по-прозрачно. Сега започнатите по стария ред стотици търгове и конкурси ще могат да бъдат поне в началото контролирани от сегашните управляващи. Начините са през написване на критерии за подбор, първоначална елиминация на неподходящи кандидати от назначени от сегашните министри комисии. Или ако обобщим - целта е да се разпределят огромни ресурси точно преди разпускането на властта.
За по-голяма сигурност правителството планира до дни да приеме и по-висока такса за обжалване на поръчките. Което намалява риска някой да оспори победата на фаворита.

Пътни поръчки за стотици милиони


Агенция "Пътна инфраструктура" обяви най-много търгове в последния ден на юни – около 50 на брой. Те са за поддръжка на магистралите "Хемус" и "Марица" в следващите четири години, за изготвяне на технически проекти, консултантски услуги, електронен регистър на пътната мрежа, оценки на имоти по трасетата, консултации по ремонта на магистрала "Тракия" от км 119 до км 133, ремонти на пътищата. Най-скъпите такива са за отсечките Ямбол – Средец (30 млн. евро) и Самоков – Ихтиман (20 млн. евро).
Броени дни преди това от пътната агенция обявиха и процедури за две големи пътни трасета на обща стойност над 300 млн. лв., за които има проектна готовност, но не е осигурено финансиране. Става въпрос за разширението на пътя Мездра - Ботевград, както и на втората част от западната дъга на софийското околовръстно. И двете са предвидени по новата оперативна програма "Транспорт", макар и очакваното финансиране по нея да стига само за завършването на магистрала "Струма".

Да изпреварим прозрачността

Председателят на АПИ Стефан Чайков обясни струпването на поръчки в последните дни на юни като съвпадение.
"При положение че имаме готовност да обявим тръжни процедури, защо да не ги обявим в рамките на два дни вместо в продължение на месец след това", коментира той.
Неофициално от едно министерство пък заявиха, че новите правила биха забавили поръчките с между 3 и 9 месеца.
Доста по-логично обяснение дадоха от сектора. Представители на строителния бранш са на мнение, че бързането е, за да се изпреварят новите правила за тръжните процедури, които влизат с промените в ЗОП от 1 юли. Те изискват възложителят да публикува много повече информация, отколкото сега - например да качва цялата тръжна документация в интернет, да публикува протоколи от заседанията на комисиите по оценка на офертите и др.



Другите проблеми

Още един куп ведомства побързаха да обявят поръчки за доставки на автомобили, хардуер и софтуер, за охрана и обслужващ мобилен оператор в следващите години. Аргументите за изтичащия ЗОП и края на програмния период 2007 – 2014 обаче са валидни само за някои от тях. При внимателно вглеждане в условията на поръчките става ясно, че някои са дискриминационни и сякаш писани за точно определен изпълнител.
За капак точно на сбогуване кабинетът се готви да въведе нова по-висока тарифа при обжалване на поръчки. Това право е дадено точно в текст от новите промени в ЗОП. Тарифата предвижда десетократно увеличение на таксата за сезиране на Комисията за защита на конкуренцията. В зависимост от основанието за обжалване на процедурата тя в момента е от 850 до 1700 лева. Според новата тарифа производството пред антимонополната комисия ще струва 2% от прогнозната стойност на поръчката, но не по-малко от 850 лв. и не повече от 15 000 лв. Растат и плащанията за касационно производство и частна жалба пред Върховния административен съд. Таксата за първото става 50% от тази, платена на КЗК, а за частна жалба – 10% от сумата за производството пред КЗК, но не по-малко от 100 лв. В момента таксата е 80 лв. На 7 юни изтича срокът за обществено обсъждане, така че до дни финансовата преграда ще е факт.

Повече подробности по темата очаквайте в новия брой на седмичния "Капитал".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой ще превъоръжи пехотата 3 Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

20 сеп 2019, 1287 прочитания

Топ обявите за работа на Karieri.bg Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT, сектора, търговията, човешките ресурси

20 сеп 2019, 474 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
S&P: Сътресенията в банковия сектор няма да засегнат рейтинга на България

От Fitch посочват, че банките с чужда собственост в страната имат по-добро корпоративно управление и по-силно управление на риска

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит