Последно 300
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Последно 300

Shutterstock

Последно 300

На прощаване управляващите обявиха стотици обществени поръчки, някои с доста съмнителни условия

Десислава Лещарска
8363 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Освен с най-продължителните протести срещу властта управлението на БСП и ДПС ще остане в историята и с рекорда за най-много обществени поръчки, обявени в един-единствен ден. Доставка на автомобили, хардуер и софтуер, дългосрочни договори за охрана и за избор на мобилен оператор, големи инфраструктурни проекти, консултантски услуги и обучения – над 300 обявления се изсипаха в регистъра на Агенцията за обществени поръчки до 12 часа в полунощ от последния ден на месец юни. Този "феномен" в случая има няколко обяснения, като най-същественото от тях е, че на 1 юли в сила влезе новият Закон за обществените поръчки (ЗОП).

Голяма част от обявените през последните дни търгове за стотици милиони евро от държавния бюджет и еврофондовете са писани в условията на стария закон и ведомствата побързаха да ги обявят, за да си спестят пренаписването и съгласувателните процедури. По-важното в случая е, че новите правила за обществените поръчки изсветляват до голяма степен етапи от процедурата, които досега се случваха на тъмно. Възложителите например вече са длъжни да поддържат на сайтовете си електронно досие на поръчката, включващо не само тръжната документацията, но и протоколи от заседанията на тръжната комисия, сключения договор и анексите към него. С изсипаните до полунощ на 30 юни поръчки възложителите си спестиха тези "неудобства". Преди седмица пък правителството предложи нова тарифа за обжалване на търговете, която предвижда десетократно увеличение на таксата за сезиране на Комисията за защита на конкуренцията. Маскималната такса беше 1700 лв., сега тя става 2% от прогнозната стойност, но не повече от 15 000 лв. Така шансовете за оспорване на избрания изпълнител са до известна степен ограничени.

Друга причина за рекордния брой на търговете е краят на програмния период 2007 – 2014 за оперативните програми и неусвоените средства, крайният срок за които е средата на следващата година. Това пък е основното обяснение на ведомствата за масовото обявяване на поръчките с максимално съкратения срок за набор на оферти, предвиден в ЗОП.

Дългосрочни ангажименти

Тези аргументи обаче са валидни за една част от поръчките. При по-внимателно вглеждане в някои от условията на конкурсите става ясно, че те са силно ограничителни и сякаш писани за определен изпълнител. Най-големият гаф без съмнение са търговете за избор на мобилен оператор на Държавно предприятие "Фонд затворено дело" и дирекция "Изпълнение на наказанията", чиято тръжна документация е с автор на електронния документ "Виваком". Сред ведомствата, които след около месец ще сключат дългосрочни договори за доставка на мобилни услуги, са и Агенция "Митници" (прогнозна стойност 200 хиляди лв. и срок две години) и Българска агенция по безопасност на храните с по-сериозните 1.05 млн. лв. за период от три години.

В категорията дългосрочни договори, бетониращи достъпа до държавни пари на определени изпълнители, са и тези за охрана. И тук сумите са внушителни, особено тези за охраната на "БДЖ Товарни превози" в следващите три години (8.7 млн. лв.), за обектите на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (8.3 млн. лв.) и тези на Българския спортен тотализатор (2 млн. лева).

Бързообортни стоки

Сред любимите поръчки на ведомствата обаче несъмнено са тези за доставка на автомобили и компютърна техника, които са лесни за манипулиране чрез техническите спецификации, а цената им достига милиони. Това са и търговете, съпътствани с най-много скандали през годините без значение кое правителство е на власт. В поръчка на Министерството на образованието от 18 юни за 15 млн. лева например виждаме подозрително детайлно описание на необходимите принтери и таблети, както и съвпадение на критериите за подбор и за оценка на кандидатите – нарушение на основен принцип при възлагането на обществени поръчки. Поръчки за доставка на хардуер са обявили и Националната агенция за приходите, Агенцията по вписванията (280 хил. лв.) и Министерският  съвет – за нуждите на програма "Техническа помощ" (230 хил. лв.)

Търгът на НАП за поддръжка и ремонт на принтери в следващите три години с прогнозна цена над 3.2 млн. лв. без ДДС се определя от фирми в бранша като "напълно дискриминационен". НАП работи с компанията M&BM и тя е единствената, която отговаря на условията на възложителя и може да подаде оферта в определения срок от 24 дни, твърдят конкуренти. Поръчката включва и дейности като доставка на нови машини, но те не са отделени в отделни лотове, т.е. няма шанс НАП да получи по-добро конкурентно предложение от това на сегашния си доставчик, обясниха за "Капитал" източници, запознати с конкурса.

"През последните години средства за периферни устройства от държавната администрация не бяха отделяни. Сега се пускат толкова много търгове накуп, че фирмите не могат да смогнат да прегледат документацията. Обясненията ми са две – приемането на новия ЗОП, който ще усложни работата на администрацията, и сегашната политическа ситуация, в която компаниите, които са си нагласили някакви поръчки, се опитват да ги прокарат", коментира за "Капитал" източник от бранша, пожелал анонимност.

Друга "бързооборотна стока"

са автомобилите, като поръчки за леки коли, джипове и бусове са обявили ДАНС (3 млн. лв.), НАП (1.93 млн. лв.) и Национална компания "Железопътна инфраструктура" (600 хил. лв.). В търга на ДАНС за доставка на 84 автомобила за 3 млн. лева отново се набива на очи прекалено детайлното описание на колите, натъкмено сякаш за точно определен модел.

Гвоздеят на програмата – инфраструктура

С най-много обявления в деня Х – 30 юни, е агенция "Пътна инфраструктура" – над 50. Сред тях са поръчки за поддръжка на магистралите "Хемус" и "Марица" в следващите 4 години, за изготвяне на технически проекти, консултантски услуги, електронен регистър на пътната мрежа, оценки на имоти по трасетата, консултант за ремонта на магистрала "Тракия" от км 119 до км 133 и други, ремонт на пътищата. Поръчките са за стотици милиони левове, като част от тях се финансират от програма "Транзитни пътища" (заем от Европейската инвестиционна банка), а други от държавния бюджет. От регионалното министерство коментираха за "Капитал", че единствената причина за огромния брой процедури е новият Закон за обществените поръчки, който влезе в сила на 1 юли тази година, както и че масовото обявяване на поръчки заради промени в ЗОП не се прави за пръв път. Всяка промяна в закона означава промяна на документацията, съгласуване, предварителен контрол, което ще забави процедурите с между 3 и 9 месеца, обясниха от МРР.

Шефът на пътната агенция Стефан Чайков обаче обяви на пресконференция в сряда, че многото търгове в един ден били съвпадение. Заради бавните процедури по съгласуване между институциите пътната агенция се оказала засипана от поръчки по едно и също време. "По-разумно беше да пуснем подготвените тръжни процедури за два дни, отколкото да ги влачим месец", коментира Чайков. Обяснението му беше опровергано от самия премиер Пламен Орешарски, който в интервю пред бТВ в сряда каза, че рекордният брой търгове най-вероятно се дължи на новия ЗОП.

Светослав Глосов, председател на строителната камара, не вижда нищо притеснително в лавината от поръчки на пътната агенция, точно обратното. "Какво лошо има да се договарят поръчки, когато има осигурено финансиране", запита той. Според него начинът, по който са обявени поръчките през последните дни, не се различава от досегашната практика. "Хубаво е, че администрацията работи, а не е абдикирала от задълженията си", каза Глосов.

Но сред търговете с голяма стойност има и такива, които не са обезпечени финансово. Например разширението на пътя Мездра - Ботевград и това на Западната дъга на софийския околовръстен път за над 300 млн. лв. Преди седмици пък бе обявена нова процедура за магистралата София - Калотина, за която финансиране също не е осигурено. И трите проекта са заложени в програма "Транспорт" през новия програмен период, но средствата по нея са ограничени и вероятно ще стигнат само за завършване на магистрала "Струма". Чайков обясни, че въпросните търгове включват ясна клауза, че договор с избрания изпълнител ще бъде подписан само ако се намери финансиране.

Бързането обаче едва ли се дължи само на изключителната важност на търгуваните проекти. Една от основните причини, назована в прав текст от Орешарски, са новите по-прозрачни правила за разпределяне на публичните ресурси, които бяха подготвени и одобрени от това правителство, но ще важат за следващите. Обявените до нощта на 30 юни търгове и конкурси ще могат да бъдат поне в началото контролирани от сегашните управляващи – чрез критериите за подбор, първоначална елиминация на неподходящи кандидати от назначени от сегашните министри комисии. Резултатът ще е удобно за сегашната власт разпределение на огромен публичен ресурс точно преди разпускането й.

Освен с най-продължителните протести срещу властта управлението на БСП и ДПС ще остане в историята и с рекорда за най-много обществени поръчки, обявени в един-единствен ден. Доставка на автомобили, хардуер и софтуер, дългосрочни договори за охрана и за избор на мобилен оператор, големи инфраструктурни проекти, консултантски услуги и обучения – над 300 обявления се изсипаха в регистъра на Агенцията за обществени поръчки до 12 часа в полунощ от последния ден на месец юни. Този "феномен" в случая има няколко обяснения, като най-същественото от тях е, че на 1 юли в сила влезе новият Закон за обществените поръчки (ЗОП).

Голяма част от обявените през последните дни търгове за стотици милиони евро от държавния бюджет и еврофондовете са писани в условията на стария закон и ведомствата побързаха да ги обявят, за да си спестят пренаписването и съгласувателните процедури. По-важното в случая е, че новите правила за обществените поръчки изсветляват до голяма степен етапи от процедурата, които досега се случваха на тъмно. Възложителите например вече са длъжни да поддържат на сайтовете си електронно досие на поръчката, включващо не само тръжната документацията, но и протоколи от заседанията на тръжната комисия, сключения договор и анексите към него. С изсипаните до полунощ на 30 юни поръчки възложителите си спестиха тези "неудобства". Преди седмица пък правителството предложи нова тарифа за обжалване на търговете, която предвижда десетократно увеличение на таксата за сезиране на Комисията за защита на конкуренцията. Маскималната такса беше 1700 лв., сега тя става 2% от прогнозната стойност, но не повече от 15 000 лв. Така шансовете за оспорване на избрания изпълнител са до известна степен ограничени.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    aucun avatar :-|
    v_vendeta

    Голяма мръсотия - пишеш си нов закон, който правиш всичко възможно да заобиколиш.
    Сделано в Позитания!

  • 2
    kas. avatar :-?
    kas.

    Грабене като за последно и уреждане на партийния бизнес. Има ли изненадани?

  • 3
    asamayamaken avatar :-P
    Darth Чебуратор

    До коментар [#2] от "kas.":

    Не, разбира се, това е нормалната, т.е. "най-добра" практика у нас и не от вчера.

  • 4
    kas. avatar :-?
    kas.

    До коментар [#3] от "Darth Чебуратор":

    Думаш, че можем да обменяме дори опит, щом имаме толкова дъъълга практика?

  • 5
    asamayamaken avatar :-P
    Darth Чебуратор

    До коментар [#4] от "kas.":

    Ако не по друго, поне по наглост и безочие.

  • 6
    kas. avatar :-P
    kas.

    До коментар [#5] от "Darth Чебуратор":

    Прав си.Само съветските другари ги бият.

  • 7
    asamayamaken avatar :-P
    Darth Чебуратор

    До коментар [#6] от "kas.":

    Е, там вековни традиции, культура, масштаби и размах, не е същото.

  • 8
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Има ли изненадани?
    Аз не съм, те това умеят и владеят - нагло, бързо и не ефективно да прахосват нашите пари.
    Докога ще се връзваме на евтините им номера, зависи само и единствено от нас.
    Има много държави, където нормалните граждани могат да не се интересуват от избори и политика, за голямо наше съжаление, България не е сред тях.
    Между другото, тези от нас, които мразят и ненавиждат да гласуват за "по-малкото зло", моля да отчетат, че като не гласуват за него, пак гласуват, само че за истинското по-голямо такова.
    Така че, гласувайки или не, ние пак избираме, при това по-лошото и
    ИЗБОРА СИ Е НАШ.

  • 9
    frisky avatar :-|
    frisky

    Някои от обявените обществени поръчки са в бранша, в който работя и условията, поставени пред кандидатите са "правени по поръчка", без съмнения. Като се започне от дипломите и стажа на персонала, мине се през изпълнените договори и препоръките, стокооборота за минал период и сроковете за кандидатстване - мисията невъзможна. Все пак мисля да кандидатстваме и да атакувам резултатите по всички възможни начини.

  • 10
    ravanelli avatar :-|
    Стефан

    До коментар [#1] от "v_vendeta":

    Малка поправка - не го пишеш за себе си, а за следващите - на тях да им е гадно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK