Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 4 юли 2014, 13:36, 8189 прочитания

Последно 300

На прощаване управляващите обявиха стотици обществени поръчки, някои с доста съмнителни условия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Част от темата

Поръчки като за последно

БТК и тайната на файловете

Или как става така, че няколко поръчки за телеком обслужване са с автор Vivacom

Корупционният джакпот

Обявяването на рекордните 312 държавни поръчки

Урок по отстраняване на кандидати

Образователното министерство пусна търг за хардуер с подозрително ограничаващи критерии

Друга "бързооборотна стока"

са автомобилите, като поръчки за леки коли, джипове и бусове са обявили ДАНС (3 млн. лв.), НАП (1.93 млн. лв.) и Национална компания "Железопътна инфраструктура" (600 хил. лв.). В търга на ДАНС за доставка на 84 автомобила за 3 млн. лева отново се набива на очи прекалено детайлното описание на колите, натъкмено сякаш за точно определен модел.

Гвоздеят на програмата – инфраструктура


С най-много обявления в деня Х – 30 юни, е агенция "Пътна инфраструктура" – над 50. Сред тях са поръчки за поддръжка на магистралите "Хемус" и "Марица" в следващите 4 години, за изготвяне на технически проекти, консултантски услуги, електронен регистър на пътната мрежа, оценки на имоти по трасетата, консултант за ремонта на магистрала "Тракия" от км 119 до км 133 и други, ремонт на пътищата. Поръчките са за стотици милиони левове, като част от тях се финансират от програма "Транзитни пътища" (заем от Европейската инвестиционна банка), а други от държавния бюджет. От регионалното министерство коментираха за "Капитал", че единствената причина за огромния брой процедури е новият Закон за обществените поръчки, който влезе в сила на 1 юли тази година, както и че масовото обявяване на поръчки заради промени в ЗОП не се прави за пръв път. Всяка промяна в закона означава промяна на документацията, съгласуване, предварителен контрол, което ще забави процедурите с между 3 и 9 месеца, обясниха от МРР.

Шефът на пътната агенция Стефан Чайков обаче обяви на пресконференция в сряда, че многото търгове в един ден били съвпадение. Заради бавните процедури по съгласуване между институциите пътната агенция се оказала засипана от поръчки по едно и също време. "По-разумно беше да пуснем подготвените тръжни процедури за два дни, отколкото да ги влачим месец", коментира Чайков. Обяснението му беше опровергано от самия премиер Пламен Орешарски, който в интервю пред бТВ в сряда каза, че рекордният брой търгове най-вероятно се дължи на новия ЗОП.

Светослав Глосов, председател на строителната камара, не вижда нищо притеснително в лавината от поръчки на пътната агенция, точно обратното. "Какво лошо има да се договарят поръчки, когато има осигурено финансиране", запита той. Според него начинът, по който са обявени поръчките през последните дни, не се различава от досегашната практика. "Хубаво е, че администрацията работи, а не е абдикирала от задълженията си", каза Глосов.



Но сред търговете с голяма стойност има и такива, които не са обезпечени финансово. Например разширението на пътя Мездра - Ботевград и това на Западната дъга на софийския околовръстен път за над 300 млн. лв. Преди седмици пък бе обявена нова процедура за магистралата София - Калотина, за която финансиране също не е осигурено. И трите проекта са заложени в програма "Транспорт" през новия програмен период, но средствата по нея са ограничени и вероятно ще стигнат само за завършване на магистрала "Струма". Чайков обясни, че въпросните търгове включват ясна клауза, че договор с избрания изпълнител ще бъде подписан само ако се намери финансиране.

Бързането обаче едва ли се дължи само на изключителната важност на търгуваните проекти. Една от основните причини, назована в прав текст от Орешарски, са новите по-прозрачни правила за разпределяне на публичните ресурси, които бяха подготвени и одобрени от това правителство, но ще важат за следващите. Обявените до нощта на 30 юни търгове и конкурси ще могат да бъдат поне в началото контролирани от сегашните управляващи – чрез критериите за подбор, първоначална елиминация на неподходящи кандидати от назначени от сегашните министри комисии. Резултатът ще е удобно за сегашната власт разпределение на огромен публичен ресурс точно преди разпускането й.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Повече фирми ще имат достъп до държавно подпомагане; Северна Македония стана член на НАТО 2 Уикенд новини: Повече фирми ще имат достъп до държавно подпомагане; Северна Македония стана член на НАТО

И още: България все пак ще започне да тества малко повече за COVID-19, заразените с коронавирус у нас вече са 346, еврогрупата се среща за още мерки

29 мар 2020, 1737 прочитания

Как ТЕЦ "Марица-изток 2" ще "изяде" 100 млн. лв. от по-евтиния газ 12 Как ТЕЦ "Марица-изток 2" ще "изяде" 100 млн. лв. от по-евтиния газ

Цената на тока няма да бъде намалена, за да може централата да получи въпросните средства

29 мар 2020, 5310 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Здравна неинформираност за 10 млн. лв.

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10