Пазарният дял на "Булгартабак" намалява
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазарният дял на "Булгартабак" намалява

Пазарният дял на "Булгартабак" намалява

Цената на третия по продажби бранд се увеличава с 10 стотинки

Десислава Николова, Паулина Михайлова
11914 прочитания

© Цветелина Белутова


Въпреки че няма драстични размествания в пазарните дялове на цигарените компании, през 12-те месеца до края на май има голяма динамика в продажбите им. Най-забележимо е изменението при пазарния лидер "Булгартабак" - те са намалели за година с три процентни пункта и в момента делът му е 30.3%. Освен първата спад в продажбите бележи и втората по пазарен дял компания - Karelia. В същото време останалите показват по-добри постъпления на пазара от над 13 млрд. къса цигари и над 2.2 млрд. лв. легални продажби.

Според изпълнителния директор на "Булгартабак холдинг" Венцислав Чолаков понижението на дела на компанията е нормална пазарна ситуация. "Няма друга държава в Европа, в която местната цигарена компания да е запазила толкова дълго толкова висок пазарен дял, след като продажбите са били либерализирани и в страната са започнали работа големите мултинационални концерни в сектора", коментира той. Според Чолаков влияние все пак е оказала и смяната в дистрибуцията на българските цигари. През март цигареният холдинг смени основния си дистрибутор с нова компания - "Експрес логистика и дистрибуция". На пръв поглед тя няма общи собственици с цигарената компания, но беше вписана на адрес, на който се намираше тогавашното дъщерно дружество на "Булгартабак" за търговия на дребно. "Да, губим известен пазарен дял, но запазваме позициите си, така че смятам, че в средносрочен план ще наваксаме", каза Чолаков.

Компанията например само за един месец успя да постави на картата с дял от 0.1% най-новия си бранд Global. С подобни продажби са брандът Nevada, Vogue и стандартната кутия Dunhill. Брандът Global е с най-ниската цена на пазара за 20 цигари в твърда кутия - 4.20 лв.

Има ли общ знаменател?

Освен разместването на пазарни дялове другата новина на цигарения пазар е обявеното увеличаване с 10 стотинки на девет продукта от бранда Marlboro на Philip Morris. Става въпрос за третата по популярност марка на пазара, чиято цена на кутия нараства с 10 стотинки от 2 юли. Същото се отнася и до друга популярна марка на същата компания - LM, която е седма по продажби. Нейните продукти също се увеличават с 10 стотинки.

От "Филип Морис България" казаха пред "Капитал Daily", че не коментират търговската си политика. Източници от пазара обаче прогнозират, че лекото поскъпване на цигарите на световния лидер са знак за плавно покачване на цените заради очакваното увеличение на акциза от 2014 г. Според акцизния календар от следващата до 2018 г. България би трябвало да увеличи акциза на цигарите си от 148 лева на 1000 къса до 176 лв. (90 евро). На практика това означава равномерно увеличаване на крайната цена на една кутия с около 20-25 стотинки годишно. Засега парламентът е приел само акцизен календар и се очаква в следващия проектобюджет да бъде заложено плавно увеличение всяка година. Ако увеличението на цената на популярни брандове е стъпка в тази посока, това означава, че те ще го правят на още по-малки стъпки - не веднъж, а поне два пъти годишно.
От останалите компании обаче смятат, че не може да се търси общ знаменател като акциза при увеличаването или намаляването на цените. Обикновено става въпрос за чисто пазарно позициониране и собствена стратегия - някои от фирмите намаляват цените, за да увеличат пазарния си дял. Други смятат, че не могат да субсидират повече ниска цена. Има и случаи на сезонно увеличаване на цените.

За период от една година много от известните марки са претърпели движения в цените, макар и едва забележимо. "Булгартабак" например увеличи с 10 стотинки цените на почти цялото си портфолио в периода октомври-ноември 2013 г. През декември ги последва ВАТ със същата стъпка за три от брандовете си - Kent, Vogue и една от разновидностите на Viceroy. Още в началото на миналото лято JTI например увеличиха с 10 стотинки цената на най-продавания си бранд в ниския ценови сегмент Winston. През март 2014 г. цигарите от марката King също бяха увеличени с 10 стотинки и сега една кутия струва 4.30 лв.

Гръцка цигара - лидер

През последните години гръцкият бранд Karelia измести от първото място дългогодишния лидер Victory. Марката лидер всъщност е такава заради водещата си позиция в най-ниския ценови сегмент с цена от 4.40 лв. за кутия от 100 мм. В средния ценови сегмент най-продаваните цигари са Victory. Различните компании изчисляват по различен начин границата между средния и високия ценови сегмент. За някои тя е над 5 лв., за други - над 5.30 лв. Затова според едните изчисления лидер по продажби във високия  сегмент е Marlboro, а според други - Davidoff.

Въпреки че няма драстични размествания в пазарните дялове на цигарените компании, през 12-те месеца до края на май има голяма динамика в продажбите им. Най-забележимо е изменението при пазарния лидер "Булгартабак" - те са намалели за година с три процентни пункта и в момента делът му е 30.3%. Освен първата спад в продажбите бележи и втората по пазарен дял компания - Karelia. В същото време останалите показват по-добри постъпления на пазара от над 13 млрд. къса цигари и над 2.2 млрд. лв. легални продажби.

Според изпълнителния директор на "Булгартабак холдинг" Венцислав Чолаков понижението на дела на компанията е нормална пазарна ситуация. "Няма друга държава в Европа, в която местната цигарена компания да е запазила толкова дълго толкова висок пазарен дял, след като продажбите са били либерализирани и в страната са започнали работа големите мултинационални концерни в сектора", коментира той. Според Чолаков влияние все пак е оказала и смяната в дистрибуцията на българските цигари. През март цигареният холдинг смени основния си дистрибутор с нова компания - "Експрес логистика и дистрибуция". На пръв поглед тя няма общи собственици с цигарената компания, но беше вписана на адрес, на който се намираше тогавашното дъщерно дружество на "Булгартабак" за търговия на дребно.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    mwm35354351 avatar :-|
    mwm35354351

    "Да, губим известен пазарен дял, но запазваме позициите си, така че смятам, че в средносрочен план ще наваксаме", каза Чолаков

    АКО ВЪРНЕТЕ ТАБАК ЛОГИСТИК като дистрибутор - ДА

  • 2
    townboy avatar :-|
    townboy

    Кинг са лидери в ниско ценовия клас, Карелия в средния а ФМ с Боро и Парламент във високия премиум. Останалите "играчи" гледат мача. Познати пушачи ми споделиха че Виктори откакто е на Пеевски е с влошено качество а новата им марка Глобал не става за пушене.

  • 3
    x3m avatar :-|
    x3m

    Аз съм останал удивен от управленския и маркетинг персонал на Кинг. Влязоха и се наложиха на родния пазар за изключително кратко време. Четох, преди време, че имало голям интерес от Азиатски дистрибутори, а там в момента пазара е МНОГО благоприятен. Нещо като САЩ в началото на 20в, така че има къде да се расте още много.

  • 4
    bns1485704974515932 avatar :-|
    Margarita Bonatco

    Направете нещо качествено, например тютюна.....имаме си страхотни картинки, постоянно увеличение, който стандарта ни не позволява продажби на тези цени....т.н. тютюна на всички цигари е , абсолютен боклук..но има различни цени , според кутийката....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK