С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 7 юли 2014, 18:35, 10927 прочитания

Пазарният дял на "Булгартабак" намалява

Цената на третия по продажби бранд се увеличава с 10 стотинки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въпреки че няма драстични размествания в пазарните дялове на цигарените компании, през 12-те месеца до края на май има голяма динамика в продажбите им. Най-забележимо е изменението при пазарния лидер "Булгартабак" - те са намалели за година с три процентни пункта и в момента делът му е 30.3%. Освен първата спад в продажбите бележи и втората по пазарен дял компания - Karelia. В същото време останалите показват по-добри постъпления на пазара от над 13 млрд. къса цигари и над 2.2 млрд. лв. легални продажби.
Според изпълнителния директор на "Булгартабак холдинг" Венцислав Чолаков понижението на дела на компанията е нормална пазарна ситуация. "Няма друга държава в Европа, в която местната цигарена компания да е запазила толкова дълго толкова висок пазарен дял, след като продажбите са били либерализирани и в страната са започнали работа големите мултинационални концерни в сектора", коментира той. Според Чолаков влияние все пак е оказала и смяната в дистрибуцията на българските цигари. През март цигареният холдинг смени основния си дистрибутор с нова компания - "Експрес логистика и дистрибуция". На пръв поглед тя няма общи собственици с цигарената компания, но беше вписана на адрес, на който се намираше тогавашното дъщерно дружество на "Булгартабак" за търговия на дребно.
"Да, губим известен пазарен дял, но запазваме позициите си, така че смятам, че в средносрочен план ще наваксаме", каза Чолаков.
Компанията например само за един месец успя да постави на картата с дял от 0.1% най-новия си бранд Global. С подобни продажби са брандът Nevada, Vogue и стандартната кутия Dunhill. Брандът Global е с най-ниската цена на пазара за 20 цигари в твърда кутия - 4.20 лв.

Има ли общ знаменател?


Освен разместването на пазарни дялове другата новина на цигарения пазар е обявеното увеличаване с 10 стотинки на девет продукта от бранда Marlboro на Philip Morris. Става въпрос за третата по популярност марка на пазара, чиято цена на кутия нараства с 10 стотинки от 2 юли. Същото се отнася и до друга популярна марка на същата компания - LM, която е седма по продажби. Нейните продукти също се увеличават с 10 стотинки.
От "Филип Морис България" казаха пред "Капитал Daily", че не коментират търговската си политика. Източници от пазара обаче прогнозират, че лекото поскъпване на цигарите на световния лидер са знак за плавно покачване на цените заради очакваното увеличение на акциза от 2014 г. Според акцизния календар от следващата до 2018 г. България би трябвало да увеличи акциза на цигарите си от 148 лева на 1000 къса до 176 лв. (90 евро). На практика това означава равномерно увеличаване на крайната цена на една кутия с около 20-25 стотинки годишно. Засега парламентът е приел само акцизен календар и се очаква в следващия проектобюджет да бъде заложено плавно увеличение всяка година. Ако увеличението на цената на популярни брандове е стъпка в тази посока, това означава, че те ще го правят на още по-малки стъпки - не веднъж, а поне два пъти годишно.
От останалите компании обаче смятат, че не може да се търси общ знаменател като акциза при увеличаването или намаляването на цените. Обикновено става въпрос за чисто пазарно позициониране и собствена стратегия - някои от фирмите намаляват цените, за да увеличат пазарния си дял. Други смятат, че не могат да субсидират повече ниска цена. Има и случаи на сезонно увеличаване на цените.
За период от една година много от известните марки са претърпели движения в цените, макар и едва забележимо. "Булгартабак" например увеличи с 10 стотинки цените на почти цялото си портфолио в периода октомври-ноември 2013 г. През декември ги последва ВАТ със същата стъпка за три от брандовете си - Kent, Vogue и една от разновидностите на Viceroy. Още в началото на миналото лято JTI например увеличиха с 10 стотинки цената на най-продавания си бранд в ниския ценови сегмент Winston. През март 2014 г. цигарите от марката King също бяха увеличени с 10 стотинки и сега една кутия струва 4.30 лв.
 
Гръцка цигара - лидер

През последните години гръцкият бранд Karelia измести от първото място дългогодишния лидер Victory. Марката лидер всъщност е такава заради водещата си позиция в най-ниския ценови сегмент с цена от 4.40 лв. за кутия от 100 мм. В средния ценови сегмент най-продаваните цигари са Victory. Различните компании изчисляват по различен начин границата между средния и високия ценови сегмент. За някои тя е над 5 лв., за други - над 5.30 лв. Затова според едните изчисления лидер по продажби във високия  сегмент е Marlboro, а според други - Davidoff.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България ще убеждава ЕК, че само в Гълъбово има обгазяване със серен диоксид България ще убеждава ЕК, че само в Гълъбово има обгазяване със серен диоксид

Еврокомисията заведе дело срещу страната за системно замърсяване на въздуха

19 яну 2020, 487 прочитания

Решението за вода в Перник: От "Белмекен" през София след 45 дни и 25 млн. лв. 4 Решението за вода в Перник: От "Белмекен" през София след 45 дни и 25 млн. лв.

Два месеца след началото на водната криза в града правителството предложи решение, но вероятно режимът ще остане

18 яну 2020, 3817 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Хаос заплашва пазара на метални отпадъци

От 13 юли се забранява изкупуването на скрап от физически лица, а плащанията към фирми ще са само по банков път

Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10