С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
23 8 юли 2014, 17:01, 9165 прочитания

Какво няма да прочетете в отчета на "България без цензура"

Партията е подала документите си в Сметната палата, но в тях липсват доста разходи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въпросът колко струваше мащабната предизборна кампания на новия политик Николай Бареков, получи официален отговор днес. От отчета, който "България без цензура" е подала до Сметната палата, се вижда очевидното - това беше най-скъпата кампания на тези избори, която а-ха да удари тавана на позволения от закона лимит от два милиона лева. ББЦ е подала информация, че всичко й е струвало общо - 1.92 млн.лева, от които 1.3 млн.лева са били за медийно отразяване (виж пълния отчет в прикачените файлове).

Малката, но важна подробност


е, че Сметната палата изисква от партиите да се отчетат само за средствата, изразходени в месеца на официалната предизборна кампания. Николай Бареков откри своята на 24 април в Пловдив, но реално е в кампания от септември миналата година, през което време той успя да направи две пълни обиколки на страната. Първата беше така нареченото риалити шоу "България без цензура", за което самият Цветан Василев заяви в интервю за bTV, че е финансирано от телевизия TV7. (припомняме ви, че Бареков сега има финансови претенции към нея - повече тук). Вторият тур за овации пък беше непосредствено преди кампанията и включваше концерти в десетки градове.

Преди малко повече от месец, "Капитал" направи прогнозно изчисление колко струва цялото турне на Бареков, с помощта на фирми от пазара с опит в организирането на събития от подобни мащаби. Тогава сметнахме, че само една от тези обиколки на "България без цензура" с все сцените, хонорарите на изпълнителите от ансамбъла на Нешка Робева, издръжката на целия екип, който пътува, разходите за осветление, озвучаване и използване на сцена, охраната и медицинското обслужване на мероприятията, наема на автомобили и горивото, е не по-малко от 840 хил. лева. 

Ще припомним че направихме и отделна разбивка на разходите на новата партия само за месеца на кампанията. В нея включихме информация, която успяхме да съберем от пазара за мърчандайзинга на "България без цензура" (тениски, шапки, знамена и знаменца, дипляни, плакати, торби и найлонови пликове, значки, листовки и сапуни с логото на партията), средствата за медии и външна реклама, за наема на спортни зали и театри, както и спонсорските прояви на партията (като например организиране на футболни турнири и пехливански борби, курбани и други "лични" дарения за семейства, църкви и читалища). Последните, впрочем, въобще не са упоменати в отчета на "България без цензура" до Сметната палата. Така, като събрахме накуп всички разходи, направени само в рамките на предизборния месец, получихме сумата от 2.7 млн. лева.



Това, което няма да прочетете

в отчета на ББЦ до Сметната палата, са също така разходите, направени за застъпници, наблюдатели и представители на ББЦ в деня на изборите. Бареков беше рекордьор и в това отношение - общо 20 хил. души работеха за неговата партия. Пред медиите новият политик отричаше да им е плащал хонорари, но разследвания на редица медии успяха да докажат, че тези хора са получавали между 40 и 50 лева.

Любопитно е и, че според отчета на "България без цензура", партията на Бареков е допринесла най-малко финансово към кампанията в сравнение с останалите партньори в коалицията. ББЦ е дала близо 147 хиляди лева, срещу 550 от ВМРО, 200 хил. лева от Земеделски народен съюз и 150 хил.лева от Движение Гергьовден.

Отново по тяхна информация, от парични дарения коалицията е привлякла около 860 хил.лева. Припомняме ви, че за по-малко от два месеца 500 граждани от цяла България решиха да финансират кампанията му, като много решиха да го направят ударно в последните дни. Проверката на "Капитал" преди около месец кои са дарителите, откри някои странни моменти - една група са хора, които не изглеждат като да могат да заделят подобни суми от бюджета си, други са партийни номади, трети са фирми, които не са коректни с партньорите си и държавата.

Така партията на Бареков е най-фрапантният, но и най-ясен пример колко много неща няма в официалните документи.

Ето какво още разбираме за "България без цензура" и останалите партии от данните на Сметната палата:


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Дирекция "Изпълнение на наказанията" е нарушила закона с кратък срок на обществена поръчка Дирекция "Изпълнение на наказанията" е нарушила закона с кратък срок на обществена поръчка

Ведомството обявява поръчка за 260 хил.лв., като събира оферти само за 11 дни, без да мотивира бързата процедура

25 авг 2019, 461 прочитания

Край на дарителските сметки за операции в чужбина 3 Край на дарителските сметки за операции в чужбина

Деца и възрастни ще могат да се лекуват навсякъде по света със средства от НЗОК

24 авг 2019, 2932 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Бързите заеми стават по-трудни след 22 юли

Осем компании в сектора на небанковото кредитиране учредиха асоциация

Надвиснала ли е световна рецесия

Глобалните инвеститори са в състояние на паника и готови да инвестират в дългове с отрицателна доходност

Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

През Пулия с колела

Нагоре-надолу из Южна Италия - маршрути, места, полезни съвети