Менда Стоянова пред "Капитал Daily": Недостигът в бюджета може да се реши с още дълг
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Менда Стоянова пред "Капитал Daily": Недостигът в бюджета може да се реши с още дълг

"След като и в момента законът дава право на БНБ да налага санкции, има ли досега наложена поне една административна санкция, за да вървим към наказателна?"

Менда Стоянова пред "Капитал Daily": Недостигът в бюджета може да се реши с още дълг

Според депутатът от ГЕРБ и член на бюджетната комисия, има законов проект за национализацията на КТБ

Вера Денизова
3254 прочитания

"След като и в момента законът дава право на БНБ да налага санкции, има ли досега наложена поне една административна санкция, за да вървим към наказателна?"

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


Нужна ли е актуализация на държавния бюджет освен този на здравната каса?

Управляващите твърдят, че държавата едва ли ще може да осигури повече от 200 млн. лв. от бюджета, въпреки че касата твърди, че са й нужни 328 млн. лв. Ако се гласува този вариант, ще се заложи поредната бомба за следващите управляващи, защото системата ще остане недофинансирана и дефицитът ще се прехвърли за 2015 г. Още повече че не е ясно на колко възлизат и дефицитите на болниците. Така че вариантът касата да получи само 200 млн. лв., за да не се надхвърли границата от 2% от БВП на дефицита, в случая не е добър. По-добре сега от бюджета да се осигурят нужните 328 млн. лв. и този проблем да се изчисти.

Друг въпрос е откъде могат да се вземат парите за това. Единият вариант е от вътрешни резерви – като се прехвърлят част от 500-те млн. лв. от инвестиционната програма на правителството или от централния бюджет. Проблемът е, че ако се използват парите от инвестиционната програма, ще се отложи плащането по договори, които вече са сключени. Това е още една бомба със закъснител за бюджета. Предполагам, че управляващите чисто политически ще предпочетат този вариант, за да кажат след това, че оставят дефицита нисък.

За мен правилната стъпка е този трансфер към НЗОК да се изплати в пълния му размер, а парите да се осигурят с допълнителен дълг и увеличение на дефицита на държавния бюджет. Тази актуализация трябва да се съчетае и с ревизия на приходната част, която да отрази очакваното неизпълнение там. Правителството ще каже, че е рано, защото все още няма данни за юни, и ще са прави. Но ако приемем, че сега не трябва да се прави актуализация, а това ще е нужно в края на годината, когато има по-голяма яснота какво е неизпълнението, сега трябва поне да се увеличи таванът на дълга.

Защо?

Първата причина е нужният трансфер за касата, а втората – КТБ. Чакаме правителството да каже колко ще струва одържавяването на банката. Тези пари ще трябва да се осигурят с допълнителен дълг. Миналата седмица правителството набра 1.2 млрд. лв. от вътрешния пазар. Тези пари не са използвани, а бяха изтеглени като вид ликвиден буфер. Вероятно ще се използват за КТБ, но най-вероятно няма да стигнат.

Една част от парите, които ще струва на бюджета оздравяването на банката, най-вероятно ще се използват само временно и ще се възстановят. Но другата част ще бъдат завинаги загубени от държавата, за да се компенсират лошите кредити. Каква е сумата, не знаем още. Но това задължително ще се финансира с дълг и той не може да бъде 5-месечен. Управляващите, които не желаят да признаят провала си в тази област, вероятно ще откажат да влязат в парламента и да вдигнат лимита на дълга с размера, който е необходим. Защото предизборно и популистки това не е добре. Възможно е да предприемат един некоректен ход, използвайки Закона за публичните финанси, и да изтеглят нужните пари от вътрешния пазар с матуритет до края на годината. Така ще заложат друга голяма бомба на следващия парламент и правителство, а Мая Манолова и Румен Гечев след това да обясняват как правителство след тях е вдигнало дълга и е заробило държавата.

Затова ще настояваме и извикаме на изслушване когото трябва, за да ни кажат каква е цената на одържавяването на КТБ и тази цена да бъде гласувана от този парламент. Сега да се вдигне лимитът на дълга и тогава това правителство или служебното ще имат всички възможности и основания да подготвят нова емисия.

Ако нужният дълг е голям, не трябва ли да се изтегли отново от външния пазар? Това означава, че ще е нужна и ратификация.

Зависи от размера. Ако не е голям, би могло да е на вътрешния пазар. Но това би могло да изтегли много сериозна ликвидност от вътрешния пазар. Това са проблемите, които трябва да се знаят. И докато този парламент съществува, той трябва да създаде законовата база, за да не колабира след това финансовата част на системата. Следващият въпрос вече ще е за отговорността.

Нов дълг освен вече изтеглените няма ли да натежи на фиска?

Вместо, образно казано, да строим магистрали, ще плащаме сметките на някой.

Вашата позиция за дълга и бюджета припокрива ли се с тази на някои други политически сили. Правихте консултации...

Не сме правели консултации с никого. Нещата вече са ясни, одитът на КТБ скоро ще е готов, БНБ имаше достатъчно време да се запознае със ситуацията. Така че е време да ни докладват за ситуацията и вариантите за нейното решаване. А те при всички случаи ще трябва да се разискват официално, защото са подготвени промени в Закона за кредитните институции, които ще дадат законовата възможност банката да бъде одържавена. И при всички случаи този закон трябва да мине през този парламент, и то възможно най-бързо. Не може този закон да мине без дебата за цената и дълга.

За какво са промените?

В промените е посочено, че БНБ може да реши да премине не към несъстоятелност, а към оздравяване. Ако БНБ реши, че една банка може да бъде оздравена, тя взема решение за обезсилване на капитала на настоящите собственици и едновременното му увеличаване чрез Фонда за гарантиране на влоговете, държавата чрез министъра на финансите, ББР или други лица, одобрени от БНБ. Питам – ББР различна ли е от другите банки? Защо тя трябва да бъде вкарана там. И тя е държавна. Защо една държавна банка трябва да купи друга държавна банка? Нека, когато се каже, че една банка се одържавява, в нея да влезе министърът на финансите, да оздрави банката, така както му е редът, и след това, ако реши, може да има втора държавна банка. Ако реши – може да търси купувач. Това според мен е правилният подход. И аз не виждам мястото на ББР там заедно с министъра на финансите и Фонда за гарантиране на влоговете.

Тоест с участието на ББР ще се създаде една голяма държавна банка и по-трудно след това може да се продаде?

Това е първото. Второ, ако в схемата е ББР, министърът на финансите, респективно държавата, ще има много по-опосредстван контрол върху тази банка, отколкото ако държавата е акционер директно. Не виждам защо е необходима тази сложна схема - да се капитализира ББР, а тя след това да капитализира КТБ. И в същото време съакционери да са Фондът за гарантиране на влоговете и министърът на финансите. Тази сложна схема не я разбирам и не виждам смисъл от нея. Ако някой има други замисли, които в момента не се разбират, може би има смисъл.

Ще подкрепите ли промените, свързани с наказателна отговорност за разпространяване на информация за финансови институции?

Моето лично мнение е, че няма смисъл от подобни предложения в Наказателния кодекс. Преди една година приехме подобни за лекарите. Резултат – никакъв. Когато една система не работи или има бъгове в нея, проблемите й не се решават с Наказателния кодекс. В първия момент господин Борисов каза, че ще подкрепим този текст, защото беше много важно онази неделя наистина да има единство и да може да се внуши доверие. Това свърши работа. Видяхме, че в понеделник банковата паника утихна. Но сега, като гледаме конкретните текстове, става ясно, че те са много общи, много неточни и дават условия за произвол на правоохранителните органи и възможност за ограничаване на свободата на словото. И ако текстовете се разгледат внимателно и се прецизират, така че наистина да бъде обхваната само онази част, която касае умишлено организиране и всяване на паника, бихме го подкрепили. Макар че и в коригирания вид тези текстове няма да работят. И тук бих задала въпроса – след като и в момента законът дава право на БНБ да налага санкции, има ли досега наложена поне една административна санкция, за да вървим към наказателна? Няма.

Знаете ли какво се случва със спрените европрoграми?

Към момента има извършени и сертифицирани разходи за над 500 млн. лв., които не са платени. А това си е бомба за бюджета. Отделно от това Министерството на финансите от два месеца е спряло да превежда на общините по "Околна среда" аванси и междинни плащания, които са негови задължения. И общините са спрели тези обекти. Това е нож с две остриета. Като резултат може да се провали въобще изпълнението на проектите и да се върне като бумеранг 100% в българския бюджет, друг е въпросът, че градовете са разкопани и хората недоволстват на чисто битово ниво. Но вярвам, че г-н Чобанов задържа плащанията и с чисто политически цели. Защото, когато подаде оставка, ще може да отчете висок фискален резерв, пък след това другите кучета ги яли.

Нужна ли е актуализация на държавния бюджет освен този на здравната каса?

Управляващите твърдят, че държавата едва ли ще може да осигури повече от 200 млн. лв. от бюджета, въпреки че касата твърди, че са й нужни 328 млн. лв. Ако се гласува този вариант, ще се заложи поредната бомба за следващите управляващи, защото системата ще остане недофинансирана и дефицитът ще се прехвърли за 2015 г. Още повече че не е ясно на колко възлизат и дефицитите на болниците. Така че вариантът касата да получи само 200 млн. лв., за да не се надхвърли границата от 2% от БВП на дефицита, в случая не е добър. По-добре сега от бюджета да се осигурят нужните 328 млн. лв. и този проблем да се изчисти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    rorikabc avatar :-|
    rorikabc

    Ммм ,
    Ми нямам думи.
    Навсякъде има да се плаща.
    Каса -ок. 330 млн, , договори - 500 млн , , банка, - Х млн ... и кой знае къде по още колко?
    Народното събрание трябва да разреши , но трябва да се каже , колко да се разреши и от къде да се вземат парите.

  • 2
    hmc12310991 avatar :-|
    hmc12310991

    Наистина е нужен нечовешки талант да управляваш по-лошо от ГЕРБ.Но в кражбите-несравними начело с Амет и мъжлето под чехъл.

  • 3
    antipa avatar :-?
    D-r D

    Първосигнален въпрос:
    При положение, че бюджетът на НЗОК е издънен с 328 млн. лв, а има и още много дупки, защо трябва да се наливат споменатите 1,2 млрд.за от облигационен заем за национализацията на КТБ?

  • 4
    kitenik avatar :-|
    Натътрузен десебар, слуга на БСП

    Към момента има извършени и сертифицирани разходи за над 500 млн. лв., които не са платени. А това си е бомба за бюджета. Отделно от това Министерството на финансите от два месеца е спряло да превежда на общините по "Околна среда" аванси и междинни плащания, които са негови задължения. И общините са спрели тези обекти. Това е нож с две остриета. Като резултат може да се провали въобще изпълнението на проектите и да се върне като бумеранг 100% в българския бюджет, друг е въпросът, че градовете са разкопани и хората недоволстват на чисто битово ниво. Но вярвам, че г-н Чобанов задържа плащанията и с чисто политически цели. Защото, когато подаде оставка, ще може да отчете висок фискален резерв, пък след това другите кучета ги яли.

  • 5
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    Червенaтa чумa от където мине, живот нямa...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    antipa avatar :-P
    D-r D

    До коментар [#1] от "rorikabc":

    "Откъде да се вземат парите?"- питате.
    Отговорът е на повърхността - от нас. 12 млрд лв. са депозитите на населението в банките.
    Чисто хипотетично - една бърза хиперинфлациика и после въвеждане на еврото при курс например 5:1 решава кардинално проблемите с дефицитите в бюджетите, междуфирмената задлъжнялост и т.н.
    Както и през 1997 г. ще се събудим по-бедни, но по-щастливи, че лошото вече е отминало...



  • 8
    gogich avatar :-?
    Гогич

    Защо не я питахте за предложението за банковата ваканция и какво щяха да причинят спасителите на кризи, ако бяха успели да се наложат над представителите на чуждите банки?

    "Зад неделното решение за банкова ваканция твърдо застават ДПС, представлявано от Цонев. Категорична подкрепа са дали и представителите на ГЕРБ Владислав Горанов и Ивайло Московски. Според тях банковата "ваканция" можела да продължи до провеждането на избори, защото след тях ситуацията щяла (някак си) да се успокои."
    http://www.capital.bg/biznes/finansi/2014/07/04/2337495_na_kosum_ot_izkustvena_katastrofa/

  • 9
    rorikabc avatar :-|
    rorikabc

    До коментар [#6] от "D-r D":

    Борисов пита Орешаески и иска Орешарски да каже на народа, от трибуната на НС. ! И не само Орешарски , а и Станишев, Волен Сидеров, Местан !

  • 10
    tanas avatar :-|
    Танас

    Тази трябва да мълчи а не да дава акъл, защото с техния лидер си подадоха оставката поради некадърност при наличие на към 8 милиарда оставени им от тройната коалиция стигаха да вземат към 2 милиарда от Здравната каса а също така национализираха осигуровките в Професионалният пенсионен фонд за да скрият тези които не са внасяли като Ковачки например.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK