БНБ иска спешни законови промени за спасяването на КТБ
Новите текстове дават вариант банката ускорено да се капитализира с държавни пари и намалява възможностите акционери да обжалват решението


Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
БНБ е поискала спешни законови промени, с които да се осигурят условия за капитализирането с държавни пари на Корпоративна търговска банка (КТБ), казаха източници на "Капитал", пожелали да не бъдат цитирани. Изготвените изменения били основно в Закона за кредитните институции (ЗКИ), като има и в Закона за гарантиране на влоговете в банките и Закона за Българска банка за развитие.
Целта на регулатора била промените да бъдат внесени в парламента, гласувани и обнародвани във възможно най-кратки срокове, по възможност до края на тази седмица. До приключването на броя обаче няма информация законопроектът да е вкаран в дневния ред на парламента, което може да се окаже проблемно за БНБ.
Бързането е заради времето, което БНБ и държавата имат, за да решат въпроса с оздравяването и национализирането на КТБ преди обявената дата за отварянето й на 21 юли. Дотогава трябва Българска банка за развитие (ББР) и Фондът за гарантиране на влоговете в банките да са влезли в нея като акционери, увеличавайки капитала й и осигурявайки ликвидни буфери за след отварянето й. За разлика от предложените преди дни от БНБ промени в Наказателния кодекс, криминализиращи всяването на банкова паника, новата законотворческа инициатива не е официално обявена на сайта на централната банка.
Какво и защо
Промените обхващали основно мерките за увеличение и намаление на капитала на банка под специален надзор, отписването на правата на акционерите и последствията от обжалването на актовете на БНБ. Целта била да се създадат по-бързи и опростени процедури при действията на регулатора и назначените от него квестори в случаите на поставяне на банка под специален надзор, разширявайки периметъра и възможностите на действие на БНБ.
Според тълкования на променените текстове чрез тях централната банка си оставя възможност обезсили акциите на инвеститорите в КТБ дори и оценката на активите й да не покаже загуба, по-голяма от капитала й, каквито бяха разпоредбите досега.
Имало и поправка, която при поставяне на банка, която е публично дружество, под специален надзор обезсилва разпоредбите на Закона за публично предлагане на ценни книжа, осигуряващи права на акционерите за пропорционално участие в увеличение на капитала, и забранява намаляването на капитала. Ако това се приеме, то ще е сериозен риск за инвеститорите в банкови акции на фондовата борса, които практически вече ще трябва да калкулират опасността при проблеми за банката да изгубят изцяло правата си. Регулаторът предлагал и когато отнеме права или обезсили акции, ако съдът отмени акта на БНБ, това да не възстановява правата на акционерите, а те да могат да претендират само за обезщетение.
Посочените аргументи за конкретните изменения били по-прецизен ред и начин при разпоредбите за действията спрямо капитала, по-голяма правна сигурност при случаите на влизане на ББР и фонда и увеличение на капитал с публични средства, бързи действия, гарантиране на публичните средства, налети в капитала на съответната банка. Посочвало се още, че промените са съобразени с европейската директива за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции, която предстои да се приеме, и с регламента за пруденциалните изисквания за кредитните институции.
Основни моменти
Измененията предлагали общо събрание в банка под специален надзор (то се свиква от квесторите, които управляват банката – бел. ред.) да се свиква в срок от три дни от обявяване на поканата в Търговския регистър, а не както е общия ред – поне месец по-рано от датата на самото общо събрание. При липса на кворум да се провежда на следващия ден независимо от това дали има кворум. Така на практика се осигурява гладко и по-бързо протичане на процесите при специален надзор, като същевременно се гарантира и че необходимите решения ще бъдат взети, при това в кратки срокове. Разписани били и случаи, в които квесторите провеждат събранието, без да е необходима покана в Търговския регистър.
В промените имало предложение, според което изискванията на Закона за публично предлагане на ценни книжа не се прилагат, когато става въпрос за банка под специален надзор, която е публична компания. Такъв е казусът в момента с КТБ. Според ЗКИ БНБ има право да се разпорежда с акционерите, притежаващи над 10% от капитала на банката. Отписвайки техните права и влизайки като нови акционери ББР и фондът, ако я няма тази поправка те ще трябва да отправят търгово към миноритарните акционери в КТБ. За това си има съответни изисквания и срокове, което, освен че бави процеса, го и усложнява. С поправката проблемът се решава.
Друга важна част от промените засягали възможността да се обжалват актовете на БНБ, тъй като всеки нормативен акт на регулатора е обжалваем освен отнемането на лиценз. Това означава, че в сегашната ситуация с КТБ например някой недоволен от това, че са му отнети правата на акционер, може да обжалва и според решението на съда ситуацията да се върне в изходна точка. От БНБ предлагали при обжалване и решение на съда в полза на акционера правата му да не се възстановяват, а той само да има право на обезщетение.
Има и изменения, които дефинират влизането на ББР и Фонда за гарантиране на влоговете като акционери в банка, както и възможностите им за оказване не само на капиталова, но и на ликвидна подкрепа на съответната банка. Още при обявяването, че ББР ще влиза в КТБ, стана ясно, че за това ще е необходима законова промяна, тъй като сега няма такава възможност в закона.
Посочвали се и конкретни срокове за престоя на фонда като акционер при капитализиране на банка - до две години с опция за допълнително удължаване с още две години, и възможността негови представители да влизат в надзорния съвет на банката. | Капитал
Когато надзорът е специален
- Квесторите ще свикват общо събрание в срок от три дни. Ако няма кворум - на следващия ден, без значение дали има или няма кворум- При отнемане правата на акционерите не се прилага Законът за публично предлагане на ценни книжа, ако банката е публична компания
- При обжалване от акционер на отнети от БНБ права и решение на съда в полза на акционера, правата му да не се възстановяват, а той само да има право на обезщетение
- За ББР се вкарва законов текст, че може да подпомага държавата за запазване на финансовата стабилност, че може да участва в увеличението на капитала на банки, както и да предоставя депозити, заеми ДЦК с решение на правителството
59 коментара
"Приватизиране на печалбите и национализиране на загубите"... Това ако е пазарна икономика, здраве му кажи.
Сетиха се БНБ да мислят как да одържавяват банки, при това спешно, след като в продължение на години "Банков надзор" не си е вършил работата като хората (а са взимали заплати в десетки пъти над средните в страната). Спешно беше и назначаването на Цветан Гунев за подуправител през миналата година, спешно беше и Иван Искров да го преизберат преди изтичането на мандата му през 2009 г. Когато е спешно - няма време да бъдат задавани въпроси. И всичко минава бързичко и тихомълком.
А кой ще понесе отговорността за липсата на постоянен надзор в двете банки? "Не е луд този, който яде баницата, а този който му я дава", е казал мъдрия ни народ. Ако проблемните кредити на КТБ са наистина 1,7%, равнище неопровергано досега от БНБ, говорим за банка-рекордьор в Европейския съюз. Такава банка няма да струва скъпо на бюджета.
Ако се окаже, че с ниските си разходи за провизии тази банка най-вероятно си е разпределяла печалба в повече, а акционерите й са ползвали тази печалба, какво правим? Няма ли да има законови изменения и в посока на национализиране на тези печалби? Май това не е толкова спешно...
А къде е одиторския доклад на Корпоративна банка и Креди Агрикол България, той не беше ли още по-спешен, за да се види за какво точно се правят законовите изменения и допълнения, и най-вече колко ще струва тази операция на всички данъкоплатци?
И пак питам - кой ще понесе отговорността за цената, която всички ще платим? Тя няма да е малка!
"централната банка си оставя възможност обезсили акциите на инвеститорите в КТБ дори и оценката на активите й да не покаже загуба, по-голяма от капитала й, каквито бяха разпоредбите досега"
Това си е предпоставка за злоупотреби - какво пречи да се приложи на напълно здрава банка след атака през медиите?
боко наливаше пари на държавните фирми, сега комунистите щат не щат вадят кестените от огъня. наистина смятам, че ако обществото плаща, трябва представителите му да стигнат докрай и да преследват виновните, както и да върнат раздадени активи в сферата на държавната собственост
До коментар [#2] от "haralampi":
Абсолютно. Това е като "Банков надзор" да преценява субективни фактори като "репутация" на банкери. Как точно Иван Искров преценява репутацията, може ли да ми каже някой? Да не говорим с каква репутация е самия той.
Подобно законодателство може да доведе само до изнудване и ... още нещо. Не мога да повярвам, че това се случва в Европа!
ще ми се да чуя един аргумент против присъединяването ни към европейския банков съюз и единния надзор, след като виждаме тоталния провал на БНБ да озапти лакомията на някои български банкери
Ако написаното в статията е вярно, БНБ иска не просто необходими, а неограничени правомощия, позовавайки се на проект на незнайна директива! Сигурно пречи законодателството, за решение на проблемите в конкретната банка, ама то законодателството си е за всички и не е костюм по мярка, а конфекция. Тоест трябва да е качествена такава, а това което предлагат е нискокачествен боклук.
За мен, е крайно неприемливо предложение. Смятам, че акционерите, които определено най-добре знаят какво е наистина дереджето, ако имат желание да налеят свежи пари си е тяхно право! Ако не искат или не могат, чак тогава е редно да влезе държавата.
На всичко останало му се вика кражба, независимо дали е с етикет национализация, прибързвация или друг термин означаващ присвояване :)
Не притежавам акции от КТБ!
Айде стига - много искат. Така ще могат да крадат банки и да си разиграват коня както искат.
Защо не осигуриха ликвидност и сега КТБ щеше да си съществува.
Така собствеността не е защитена, нови законови схеми да се натискат собствениците.
Дано вече не е много късно за КТБ.
[quote#5:"Горбачов"]ще ми се да чуя един аргумент против присъединяването ни към европейския банков съюз и единния надзор, след като виждаме тоталния провал на БНБ да озапти лакомията на някои български банкери[/quote]
И когато вчера писах, че при нашата корумпирана система по-добре е да отстъпваме суверинитет на ЕС /поне докато се оправим/ някои тук ми писаха да не се подценяваме. Провал след провал и то в базови институции.
Интересно как ще приемат закона да важи със задна дата. И понеже няма как да стане с участието на герберите... то ако трябва война ще запалят, но ще постигнат заграбването.
От седмици пиша, всички знаете как се убива банка- с вестник. Но сега ще научите как се краде банка!
Интересни събития настъпват.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.