Как се изпариха сто милиона
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как се изпариха сто милиона

След като процедурата за ново оборудване беше спряна, парите не отидоха и при "Енергийна ефективност"

Как се изпариха сто милиона

След като "Конкурентоспособност" спря договорите на десетки фирми, в програмата започна хвърляне на кал и вадене на мръсни ризи

Огнян Георгиев
14316 прочитания

След като процедурата за ново оборудване беше спряна, парите не отидоха и при "Енергийна ефективност"

© Надежда Чипева


"Аз лично за 7 години подобна борба за празно канче не съм виждал. То стари ризи, нови рокли, вади се и се къса наред. Хапане, скубане, щипане, бой, чалга..." Това е мнението на един консултант (изразено в писмо до колеги) за случващото се в програма "Конкурентоспособност" в последния месец. Освен че е доста пикантно, то за съжаление е доста вярно. Борбата, разразила се в единствената програма за бизнеса, след като бе обявено спирането на процедура за 97 млн. лв., придоби огромни размери пред и зад кулисите.

"Конкурентоспособност" е една от най-тайнствените европейски програми принципно - доста дълго време там информацията беше нещо, на което само можеш да се надяваш, но не и да очакваш, връзките между консултанти и експерти бяха публична тайна, а шефовете на програмата се сменяха по-бързо и от мненията на Николай Бареков. Дълго стаявани тайни, конфликти и проблеми обаче се изляха от големия балон, наречен "Технологична модернизация", който се спука този месец. Десетки фирми сега ще търсят правата си (независимо дали са спечелили или не), а много други ще останат с убеждението, че това е силно корумпирана програма. Нито едните, нито другите скоро ще стигнат до финансиране. Европейската комисия пък ще има още поводи за притеснение относно това как се изразходват европарите в България.

А най-интересното е, че канчето наистина ще се окаже празно: обещаните почти сто милиона лева се изпариха посред бял ден, като не отидоха в никоя мярка и вероятно няма да влязат в икономиката. Как се стигна до този изключително лош изход за всички?

Историята зад кулисите - как се стигна?

На пръв поглед последната за този период "Технологична модернизация в малки и средни предприятия" е същата като предишните: повечето от тях са в подобен размер на бюджета. Разликата е в броя на подадените проекти. Предишните три процедури например са имали между 200 и 600 проекта, а одобрените са били между една и две трети. Последната е имала над 1200 подадени проекта, от които одобрените са нищожна част - 142. Консултантите обясняват това с желанието на фирмите да хванат "последния влак". Предната процедура бе през 2011 г., а слуховете бяха, че няма да има подобна до края на този период. Очакванията все повече са, че новата програма "Конкурентоспособност" няма да тръгне и през тази година. Така се очертаваше дупка от няколко години, в която обявената в края на 2013 г. процедура се оказа спасителен остров.

Дали заради огромната конкуренция, дали заради бързане или заради нечия поръчка, но нещо в последната процедура се изкриви толкова силно, че доведе дотам ръководителят на програмата Ели Милушева да обяви, че я спира изцяло. Това отвори кутията на Пандора: фирми започнаха да обжалват, анонимни и публични сигнали полетяха от кутия в кутия, а министър Драгомир Стойнев и зам.-министър Юнал Тасим, по всичко личи, се скараха. "Аз седя на 200% зад това си решение", заяви Милушева пред "Капитал" две седмици след пресконференцията си (вижте интервюто). "Хванала съм грешки, счела съм, че процедурата е опорочена и съм го взела. Правилата трябва да се спазват. Щеше да се стигне до финансови корекции."

Милушева не е единствената, която счита, че нещо в оценяването на проектите е много сбъркано. "На сутринта след излизането на резултатите за четири часа получихме сигнали от наши членове за над 50 проекта със значително занижена оценка спрямо очакваната, което в предходни грантови схеми не се случвало", казва Ангелина Добрева, зам.-председател на Българската асоциация на консултантите (БАКЕП). "От около 20 консултантски фирми в организацията 15 бяха на мнение, че оценката е най-малкото нелогична."

Това не е първият път, разбира се, в който фирми, консултанти и оценители са на различно мнение. Но според Добрева, ако преди е ставало дума за няколко точки разлика между очаквано и получено, то сега са порязани "тези проекти, за които според консултантите шансът за спечелване е бил най-висок". Това според нея се дължи на вкарването на нов, необявен критерий в оценяването. Ели Милушева потвърждава, че има такива критерии.

Един от тях например е свързан с изискване да се дават технически характеристики на машините, които ще се купуват. По регламент се иска базово описание, а оценителната комисия е понижила оценките на компании, които не са навлезли в повече детайли. Това обаче не е обявен предварително критерий и е абсолютно недопустимо според европейските правила. Системното използване на такъв критерий вече е мотив за сериозно съмнение в класирането.

"Имахме 161 жалби, възражения и т.н. Направихме извадка от първите 42 и разпоредихме проверка. От тях излезе, че 8 проекта, които са отхвърлени, трябва да са предложени за финансиране, а 1, който е получил финансиране, не трябва да е класиран", казва Милушева. Ако се мултиплицира тази извадка, то всеки пети или шести проект може да се окаже погрешно изваден от класирането. Но с веднъж излязло решение размествания не може да има, заради което тя спира цялата процедура, каквото право има по регламент.

Кой е виновен

След като бомбата гръмна, всички страни започнаха да си подхвърлят вината. Група спечелили фирми начело с Мариана Печеян от "ВСК Кентавър" заведоха дела срещу решението. Безспорно много от 142-те спечелили са играли по правилата и това решение е удар по плановете им. Но една интересна и немаловажна подробност показва какви проблеми има в програмата.

На срещата, която фирма "ВСК Кентавър" е имала с ръководството на програмата, се е появила и бившата ръководителка на Агенцията за малки и средни предприятия, която беше междинно звено по "Конкурентоспособност" - Марияна Велкова. Това не значи, че Велкова е консултирала фирмата за проекта й - самата тя призна, че е присъствала на срещата, но отрече да е имала "формална връзка с фирмата", или да я е представлявала. Според нея тя е била поканена, защото се познава с фирмата. Това, което прави съвпаденията доста големи обаче, е фактът, че в жалбата, подадена от "ВСК Кентавър", имаше цитирани множество вътрешни документи на програмата.

Марияна Велкова беше шеф на Агенцията до март 2013 г., но не е свързана с програмата от 2012 г. По нейно време имаше доста сериозни проблеми с буксуването на "Конкурентоспособност", като също избухваха периодично подобни скандали. При една такава процедура за покриване на международно признати стандарти през 2011 г. бизнесът също подаде масово оплаквания. Интересно е, че тогава ръководител на оценителната комисия беше Клементина Грохчева, която присъства и в сегашната комисия.

Оценителната комисия изглежда като големия виновен за сегашната ситуация. Три различни източника потвърдиха пред "Капитал", че хората в нея са били избирани не от Милушева, а над нея. До редакцията стигна и сигнал от самите оценители до министъра и зам.-министъра, в който те се оплакват от решението на Милушева и я обвиняват в лични интереси и некомпетентност. В сигнала, който обаче не е подписан с имена, оценителите твърдят, че вътрешните доклади са доказали, че нямат вина, и обвиняват Милушева, че е търсила помощ от външни одитори, като KPMG. Самата тя потвърди това, като призна, че е искала да получи адекватна картина на случилото се. Не е успяла обаче, тъй като сумата и времето са се видели недостатъчни на одиторите.

Ситуацията към момента изглежда като дума срещу дума - оценителите твърдят, че няма сериозни нарушения, а Милушева и консултантите смятат, че има. Първият лагер казва, че предварителният контрол е минал без драми, а самият директор твърди, че са били засечени над 50% нарушения. Проблемът е, че оценителните комисии са голяма черна дупка. Те имат оперативна самостоятелност, а надзорът вътре се осъществява от самите оценители, чрез принципа на две оценки и арбитър при нужда. На хартия всичко е наред, но на практика това често може да се окаже порочна схема. "Хора, които не обслужват нечии интереси, не се слагат в оценителни комисии. Ползват ги за документи, писма или за процедури, където не се решават подобни неща", казва бивш висш ръководен кадър на програмата.

"БАКЕП ще предложи през новия програмен период да бъде въведен механизъм за оценяване на жалби от външна институция и финансиране на неправомерно ощетените проекти чрез вече спестен или бъдещ ресурс от програмата", казва Ангелина Добрева.

Самата Милушева също носи вина. Тя твърди, че още в предварителната проверка е знаела, че има над 50% нередности в оценките, но въпреки това е подписала решението. Не иска да даде отговор защо, но това е по-скоро ясно. При положение че правителството е обявило, че ще има такава програма и че бизнесът чака, очевидно е, че е имало натиск над нея да пусне процедурата. С това обаче се всява съмнение в качеството на контрола в програмата. В сигнала срещу Милушева оценителите казват, че оценката на "Предварителен контрол" по нищо не се различава от всяка друга предходна процедура. Ако това е вярно (то противоречи на думите на Милушева), то или всички ужасно са се объркали, или системите за контрол не работят.

Сега ги виждате, сега - не

И докато едни обжалват, а други се калят взаимно, 100-те милиона лева се изпариха. След като първо бяха предвидени за тази процедура, после бе съобщено, че ще отидат за договори за резервни проекти в "Енергийна ефективност", а накрая срокът изтече и за двете и никъде не беше подписано нищо. И ако се чудите как може толкова много пари просто да изчезнат, трикът е, че тях така и ги нямаше налични. Самата Милушева ги нарича "виртуални пари" - спестени предварително от процедури, които може и да не изхарчат пълните си бюджети до 2015 г.

Реален остана само въпросът докога някой някъде ще прави нещо нередно, а после всички други ще плащат.

"Аз лично за 7 години подобна борба за празно канче не съм виждал. То стари ризи, нови рокли, вади се и се къса наред. Хапане, скубане, щипане, бой, чалга..." Това е мнението на един консултант (изразено в писмо до колеги) за случващото се в програма "Конкурентоспособност" в последния месец. Освен че е доста пикантно, то за съжаление е доста вярно. Борбата, разразила се в единствената програма за бизнеса, след като бе обявено спирането на процедура за 97 млн. лв., придоби огромни размери пред и зад кулисите.

"Конкурентоспособност" е една от най-тайнствените европейски програми принципно - доста дълго време там информацията беше нещо, на което само можеш да се надяваш, но не и да очакваш, връзките между консултанти и експерти бяха публична тайна, а шефовете на програмата се сменяха по-бързо и от мненията на Николай Бареков. Дълго стаявани тайни, конфликти и проблеми обаче се изляха от големия балон, наречен "Технологична модернизация", който се спука този месец. Десетки фирми сега ще търсят правата си (независимо дали са спечелили или не), а много други ще останат с убеждението, че това е силно корумпирана програма. Нито едните, нито другите скоро ще стигнат до финансиране. Европейската комисия пък ще има още поводи за притеснение относно това как се изразходват европарите в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Борбата е безмилостно жестока! По тия програми дали отиват по предназначение поне 20% от средствата?

  • 2
    stdmv avatar :-|
    stdmv

    Статията е доста повърностна.
    1. Не е обърнато внимание на злоупотребите - от оценителите и от Ели Милушева
    2. Не са разгледни последците за държавата, вероятно може да се стигне до спиране на ОП Конкурентоспособност
    3. Не се пита защо и кой е допуснал злоупотреби и престъпления. И защо прокуратурата не разследва ръковоството на МИЕ, в т.ч. и Ели Милушева за допуснатата "непрозрачност"
    4. Защо и как МИЕ си позволява да кара фирми да хврълят хиляди левове за кандидатстване и после кой ще ги плати
    и т.н. и т.н.

  • 3
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    ако в останалите държави от ЕС еврофондовете са в помощ за местния бизнес, то в България това са свръхтоксични финансови помощи.

    защото те генерират корупция в България, защото с тези пари се подхранват мафиотските комунистически фирми и холдинги, защото с тези пари се създават антипазарни механизми и монополи и протекции, които убиват малкия и среден бизнес.

    тези фондове трябва да се спрат в България и да стартират отново едва когато управлението им е поверено в ръцете и процесите на некорумпирана администрация. за предпочитане датска или германска администрация.

  • 4
    big_brother avatar :-|
    big_brother

    Абе, Разбирачи - я, се огледайте какво става. Морковената глава, наречена Ели Тъпото, която е любовница на Стойнев, обяснява как оценителите са виновни. Дали е така, а? Толкова ли са тъпи тия оценители, които са си навлекли такива проблеми? Дали Ели Тъпото и нейния любовник Стойнев не сътвориха тази простотия, защото не им минаха проектите?!!! Отворен въпрос - разсъждавайте по темата...

  • 5
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    ЕК трябав да помогне с администрирането на европрограмите, защото нашите чиновници и политици са твърде крадливи!

  • 6
    osudeni_dushi avatar :-|
    osudeni_dushi

    Ами какво друго да очакваме?!
    Масова практика на бизнес средата е при участието си и в проектите записва, че ще закупи определена техника и машини, а след одобрение се купуват фалшификати от китайски производители, подменят се табелки и номера по машините, после когато се яви комисия или чиновник за проверка му плащаш дължимото да си затвори очите. Вие защо си мислите иначе, че на българските бизнесмени очите са отправени към изтока -Китай? За далавери, а не за бизнес и на всичкото отгоре това е със съдействието и знанието на държавни и общински служители, кметове и др. подобни

  • 7
    osudeni_dushi avatar :-|
    osudeni_dushi

    Обири, обири!

  • 8
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#3:"Rage Against"]ако в останалите държави от ЕС еврофондовете са в помощ за местния бизнес, то в България това са свръхтоксични финансови помощи. защото те генерират корупция в България, защото с тези пари се подхранват мафиотските комунистически фирми и холдинги, защото с тези пари се създават антипазарни механизми и монополи и протекции, които убиват малкия и среден бизнес. [/quote]Еврофондовете в момента играят ролята на югоембаргото през 90-те. Югоембаргото напомпа Мултигруп и българската мафия. Сега еврофондовете отиват основно у Пеевски, Мустака и ТИМ.

  • 9
    kapitan5ko avatar :-|
    kapitan5ko

    Програмата трябва да се спре, до пълната смяна на администраторите, които в момента са в схеми с консултантски фирми !
    Трябва да зададем няколко въпроса на управляващите досега и тези , които се опитват да се домогнат до властта.
    1. Защо в критериите за оценка на проектите няма такива,като обем платени данъци с тежест за 1 служител последните 3 години , които да дават 50 -70 % тежест при формирането на общият сбор ,каквато е частта на европарите ? Финтират ни с "обороти" ,които нищо не означават ,както и обещания за бъдещи периоди и още други хватки ,които позволяват на оценителите да прокарат който и да е проект в комбинация с консултантите . Изискването за положителен баланс дава еднакви точки за платилите -10 лв. и 10 000 000 лв. данъци ,кражбите не са ли заложени в критериите ?
    Таксите за ЕС се плащат от бюджета ,тоест от фирмите ,които коректно си плащат данъците -печалба , ,ДДС , акцизи и т. н . При усвояването на средствата от ЕС обаче тези фирми нямат предимство ? какъв по хубав повод за възпитание на фирмите ? Бонуси получават тези ,които вече са усвоили проект ,тоест са вътре в схемата ,за което си плащат отстъпвайки проценти , както и за реализиран износ , което пък по принцип се прави от дистрибутори .
    Критерия " обем платени данъци" ще бъде лесно проверим със справка в агенцията по вписване , няма да има спорове и нужда от много администратори по програмите.
    При обществените поръчки се използват същите престъпни похвати. Щяха ли фирмите на Пеевски да печелят обществени поръчки при наличие на този критерий ?
    Защо при усвоени около 13 милиарда европари досега ,бюджета ни нараства с под 1 % годишно ?
    Нека този път да питаме и изберем тези ,които отговорят на въпросите !

  • 10
    karla80 avatar :-|
    karla80

    До коментар [#8] от "Николай Николов":

    Точно до еврофондовете тези нямат достъп. Те са запазена територия за държаните хиени и свързаните с тях фирми. Има направени справки. Май преди 2 седмици пак изкарваха данни и се видя КОЙ се блажи от еврофондове.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK