С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
67 13 юли 2014, 17:32, 17685 прочитания

БНБ пише специален закон и променя няколко заради КТБ

Централната банка опитва да изолира Фонда за гарантиране на вловете от несъстоятелнстта на банката за сметка на финансовото министерство

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Чрез специален закон, суспендиращ по същество съществуващите разпоредби и логиката на европейската директива за банково преструктуриране, БНБ иска да одържави обявената за здрава "Креди агрикол България", да прехвърли всички депозити на Корпоративна търговска банка в нея и така те да бъдат изплатени изцяло от данъкоплатеца, вместо държавата да покрие само гарантираните до 196 хил. лв.

Схемата предвижда Министерството на финансите да поеме част от задълженията на КТБ и да ги прехвърли в "Креди агрикол", като в замяна й даде специално емитирани ДЦК - така, ако има големи тегления от "Креди агрикол", тя ще може да ги заложи в БНБ, срещу което да получи ликвиднст от централната банка. Друга част от задълженията на КТБ се поемат от Фонда за гарантиране на влоговете, който също ги прехвърля към "Креди агрикол", срещу което й превежда неизвестна засега сума.


Освен това проектът на закон за преструктуриране на КТБ, с който "Капитал" разполага (виж прикачения файл), изолира Фонда за гарантиране на влоговете в процедурата за несъстоятелност на банката и основната роля да се поеме от Министерството на финансите. Според него, ако се стигне до процедура по фалит на КТБ, фондът няма да има право да назначава синдик, а това ще се прави от министъра на финансите или оправомощено от него лице, което да контролира и попълването на масата на несъстоятелността - нещо, което досега законово също е определено да се прави от фонда.

Рисковете за фонда

Изолирането му от процеса носи риск за декапитализиране на ФГВБ - от една страна, той ще поеме гаранцията на влоговете и ще осигури ликвидност в "Креди агрикол", но няма да може да контролира процеса по осребряване на несъстоятелността, който трябва да покрие средствата, с които е изплатил депозитите. В момента във ФГВБ има малко над 2 млрд. лв. - според одита около 3.6 млрд. лв. са депозитите, които попадат под гаранцията, а извън нея - над 1.5 млрд. лв.

Нужните около 1.5 млрд. лв. би трябвало да бъдат предстовани на ФГВБ, който реално ще задлъжнее на финансовото министерство. В крайна сметка ще се получи така, че фондът ще осигури основната част за изплащане на депозитите, ще задлъжнее с останалата към МФ и няма да може да контролира процеса по фалита.



Попълването на масата по несъстоятелността става с продажбата и управлението на портфейла с лоши кредити или такива, за които липсват документи. След одита стана ясно, че за 3.5 млрд. лв. кредити има липсваща документация, но не е ясно колко от тях са необслужвани и колко редовно. Законопроектът предвижда към "Креди агрикол" да се прехвърлят "всички качествени активи", но кои точно са те ще става ясно по отделен списък, изготвен от квесторите и одобрен от БНБ. Така остава огромна възможност за субективност при преценката.

Основна част от активите на фонда са в държавни облигации на България и в този смисъл той лесно може да осигури ликвидни средства, но не е ясно каква ще е реакцията при продажби на сериозен обем на ДЦК на вътрешния пазар. Освен това досега фондът е бил и основен играч на аукционите на вътрешен дълг - така държавата ще се лиши от сериозен източник на финансиране за известно време.
Другият ключов момент в закона е, че е предвидено освен гарантираните до 100 хил. евро депозити да се изплащат и тези над тази сума. Изключение е направено само за влоговете на лицата от чл. 5 т. 2, 3, 4, 5 - това са акционерите с над 5% акционерно участие, членовете на ръководството, съпрузи и роднини, както и одиторите, правили годишните заверки на отчетите на КТБ. Тук има риск за фонда да поеме ангажименти.

Друг проблем е, че такъв специален закон не се гледа с добро око от чужди инвеститори, анализатори и рейтигови агенции, тъй като засилва политическия риск. Освен това с него се правят и редица промени в други ключови банкови закони. Промените в Закона за кредитните институции, за които "Капитал" вече писа, са вкарани като преходни и заключителни разпоредби. Чрез тях БНБ се опитва да минимизира риска акционери в банката да я съдят, ускорява сроковете за взимане на решение в банки под специален надзор и променя мехнизма на намаление и увеличение на капитала.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: КЗК отхвърли жалбите за летище София, магистрала "Струма" поскъпна Уикенд новини: КЗК отхвърли жалбите за летище София, магистрала "Струма" поскъпна

И още: нарушенията с къщите за гости, рекордът на Dow Jones Industrial Average

17 ное 2019, 523 прочитания

Цикълът на вътрешните избори в БСП започна с критики към Корнелия Нинова Цикълът на вътрешните избори в БСП започна с критики към Корнелия Нинова

На пленума в неделя не се стигна до дебат за оставката на лидера въпреки раздвижването на вътрешната опозиция

17 ное 2019, 230 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Какво (не) научихме от одита на КТБ, от посланията на БНБ и на политиците

Никой не отговори на важните въпроси и отговорни също няма

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10