Над 13 млн. лв. дължи държавата за магистрала "Хемус"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Над 13 млн. лв. дължи държавата за магистрала "Хемус"

Десислава Терзиева при старта на строителството на отсечката Панайот Волово - Белокопитово миналото лято

Над 13 млн. лв. дължи държавата за магистрала "Хемус"

От началото на годината изпълнителят е внесъл три сертификата за извършена работа по отсечката Шумен - Белокопитово

Радостина Маркова
7643 прочитания

Десислава Терзиева при старта на строителството на отсечката Панайот Волово - Белокопитово миналото лято

© Капитал


Дни след като министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева отчете инвестиции за милиони в инфраструктура, стана ясно, че задълженията на държавата за строителството на магистрала "Хемус" вече са между 13 и 14 млн. лв. Сумата беше посочена от Петя Стоянова, зам.-директор по икономическите въпроси в дружеството - изпълнител на отсечката Шумен - Белокопитово, "Автомагистрали – Черно море". Заради забавените плащания работници от шуменската компания седмици наред протестират на обекта и пред областната управа във Варна. Недоволството продължи и в петък въпреки преведените дни по-рано 600 хил. лв.

С различни версии

Три сертификата за извършени строителни работи е внесла до момента "АМ – Черно море" в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), заяви Петя Стоянова. Първият е подаден още в края на април и е бил разписан от всички страни, включително от представител на пътната агенция. По-късно от АПИ поискали строителната компания да изтегли документа и да подготви нов, но без дата. Той обаче останал без подпис от агенцията.

Последният документ за извършено строителство е внесен този месец след поредицата протести на работниците в "Автомагистрали – Черно море" заради забавените плащания от държавата. От шуменската строителна компания твърдят, че пътната агенция е поискала заявените в него строителни работи да са на стойност до 5 млн. лв., защото толкова можела да разплати тази година. До момента ръководството на "АМ – Черно море" е пратило над десет писма до различни институции, но отговори няма. В неофициални разговори от пътната агенция обясняват, че няма пари, коментира Петя Стоянова.

Версията на строителната компания е различна от тази на министър Десислава Терзиева и председателя на АПИ Стефан Чайков, които заявиха, че не могат да разплатят извършеното строителство именно заради липсата на внесени сертификати.

След първите протести на шуменските работници Терзиева дори обясни, че е внесла в Министерството на финансите проект на постановление за предоставяне на целеви средства от бюджета за участъка Шумен – Белокопитово от магистрала "Хемус". Такъв документ обаче до момента не е разглеждан на заседанията на Министерския съвет. По думите на Десислава Терзиева общо платената досега сума на "Автомагистрали – Черно море" под формата на аванс и сертифицирани строително-монтажни работи е над 12 млн. лв. От шуменската компания възразиха, че тези плащания са направени през миналата година. За тази единствената получена сума са въпросните 600 хил. лв.

Неразплатено

Основната част от дължимите от държавата суми са за строителството на отсечката Панайот Волово – Белокопитово от магистрала "Хемус", което започна миналото лято. От "Автомагистрали – Черно море" обаче твърдят, че има малка неразплатена част и за пуснатата в движение част от трасето между Шумен и с. Панайот Волово, чието строителство приключи миналото лято, както и за обект в село Каолиново.

Участъкът от "Хемус" след Панайот Волово и разклона за Силистра е втори етап от трасето Шумен – Белокопитово и включва изграждането на пет километра магистрала плюс голям пътен възел, при който се пресичат три шосета. Стойността на строителството е общо 65 млн. лв. с ДДС и трябва да приключи до пролетта на 2015 г.

Според Петя Стоянова въпреки проблемите с плащанията компанията не е спирала работа по магистралата, но през последния месец е намалила значително темпото заради липса на оборотни средства.

"Автомагистрали - Черно море" е акционерно дружество със седалище в Шумен. Компанията е представлявана от Димо Димов, но е сочена за близка до депутата от БСП Димитър Дъбов. За миналата година според консолидирания отчет дружеството е реализирало приходи от 63 млн. лв. от строителство и участия в консорциуми и дъщерни компании. В сравнение с година по-рано ръстът на приходите е 61%. За същия период обаче рентабилността се е влошила, като печалбата за 2013 г. е само 24 хил. лв. Най-големият изпълняван от компанията проект за последните години е строителството на магистрала "Хемус" между Шумен и Белокопитово.

Дни след като министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева отчете инвестиции за милиони в инфраструктура, стана ясно, че задълженията на държавата за строителството на магистрала "Хемус" вече са между 13 и 14 млн. лв. Сумата беше посочена от Петя Стоянова, зам.-директор по икономическите въпроси в дружеството - изпълнител на отсечката Шумен - Белокопитово, "Автомагистрали – Черно море". Заради забавените плащания работници от шуменската компания седмици наред протестират на обекта и пред областната управа във Варна. Недоволството продължи и в петък въпреки преведените дни по-рано 600 хил. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Е, едно е да да се изпъчиш пред медиите да отчетеш инвестиции, и да ги осчетоводиш като разход, друго е действително да ги платиш.

  • 2
    aucun avatar :-(
    v_vendeta

    Задлъжнялост, заеми, наказателни процедури - високата "експертна" Орешко-комуноидна ефективност!

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    За първи път държавата се разплаща с бизнеса навреме, ерата Дянков приключи...Бла-бла-бла-бла...

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Патологични лъжци. Вечер ги събират на "Позитано" и всеки трябва да даде отчет, колко пъти е излъгал дебело и какво още възнамерява да излъже до изборите. Но върхът си остава Агенцията за инвестиции, там въртят телефони на фирми, дошли преди 10-15 години у нас и им бутат в ръцете сертификати за инвеститори, които те се налага да приемат от учтивост или заради парите, които им дават от нашия джоб. А накрая един 30-годишен със жълто около устата излезе и обясни, че броят "сертифицирани проекти" е скочил значително, отлив на вложения няма и инвеститорите застават плътно зад сегашната власт, надявайки се да спечели поне още 2 мандата в същата конфигурация.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK