Западната дъга на София поскъпва с 12 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Западната дъга на София поскъпва с 12 млн. лв.

Западната дъга на София поскъпва с 12 млн. лв.

Парите се отпускат на обединение "Трейс СОП" за допълнително строителство по отсечката

Радостина Маркова
10006 прочитания

© Мария Съботинова


С 12 млн. лв. по-скъпо ще струва разширението на западната дъга на Софийския околовръстен път заради възлагането на допълнително строителство. Това стана ясно от обявена в края на юни обществена поръчка от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

По договор цената на отсечката е 39.85 млн. лв. без ДДС.

Обявата е публикувана на 30 юни, когато за броени дни пътната агенция даде старт на десетки тръжни процедури за строителство и за допълнително финансиране. Средствата се отпускат за строителни работи, непредвидени в проекта, а договарянето ще е без състезание – директно с изпълнителя обединение "Трейс СОП" с водещ партньор "Трейс груп холд".

Поръчката е поредната, чрез която се отпуска допълнително финансиране от бюджета за пътни проекти, изпълнявани с пари по програма "Транспорт". Обичайният мотив са пропуски в проекта, а в масовия случай строителството се възлага директно на изпълнителя без състезание.

За канализация и шумозащита

Според текста на обществената поръчка за Западната дъга допълнителните средства се отпускат за два вида дейности – реконструкция и удължаване на водопроводната и канализационната мрежа, както и за изграждане на шумозаглушителни стени. Посочено е, че се изчистват пропуски в проекта, подготвен от Столична община и дарен на АПИ през 2012 г.

Запознати с хода на строителството обясниха, че средствата ще бъдат изразходвани за преместване на централен топлопровод, както и за удължаване на канализационната мрежа и заустване на водите от шосето в нея. Това се налагало заради липсата на канализация в част от кварталите по протежение на пътя. Оказва се, че в проекта на общината не са предвидени и шумозаглушителни елементи.

Възлагането на поръчка без състезание от АПИ обосноваха по обичайния начин - допълнителното строителство не може технически да бъде разделено от предмета на основния договор без това да доведе до значителни затруднения за възложителя. По сходен начин през последните години бе отпуснато финансиране от бюджета за редица пътни проекти - лот 2 на магистрала "Марица" (16 млн. лв.), частично – за лот 4 от "Тракия" (25 млн. лв.), лот 2 от "Струма" (6 млн. лв.). За допълнително строителство на стойност 5.5 млн. лв. за лот 4 от "Струма" (Сандански – Кулата) бе обявена обществена поръчка, но тя също бе спечелена от изпълнителя на трасето – гръцката компания "Актор".

Без надлеза

Възложените допълнителни работи по Западната дъга не включват надлеза към квартал Филиповци, чиято липса неотдавна също бе отбелязана като пропуск в проекта. Тогава председателят на АПИ Стефан Чайков обясни, че без пътното съоръжение и с превръщането на отсечката в градска магистрала кварталът ще бъде изолиран от останалата част на София. По тази причина, както и заради неприключили отчуждения се оказа, че строителството ще се забави с пет-шест месеца. Твърдеше се обаче, че няма да поскъпне. По първоначален график то трябваше да приключи през август.

Най-вероятно надлезът към квартал Филиповци ще се изгражда допълнително.

Отсечката

Участъкът от Околовръстния път, за който се отпуска допълнителното финансиране, е с дължина 3 км. Началото му е при връзката с магистрала "Люлин", а краят – при река Какач, малко след бул. "Сливница". Строителството започна през 2012 г. и включва няколко големи съоръжения – два моста над река Какач, реконструкция на кръстовището с бул."Сливница" и кръгово кръстовище с бул. "Царица Йоана".

Отсечката трябва да поеме трафика от магистрала "Люлин" и да го изнесе към бъдещата Северна скоростна тангента. Дори след завършването й обаче това няма как да стане, защото по втората част от разширението на Западната дъга – между река Какач и северната тангента, не се работи. Тръжната процедура за нея бе отменена. Също в края на юни АПИ обяви нова, но за момента не е ясно кога ще бъде осигурено финансиране.


12 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Тук как са нещата с надзора? За обиколен път на Враца с дължина 5 км хонорарът се оказа 14 (словом: четиринадесет) пъти по-висок от този за Лот 2 на АМ Струма - магистрален габарит с дължина 38 километра, 2 тунела и над 20 моста.

    Пак в този ред на мисли, днес с радост забелязах, че вторият мост на АМ Тракия при отбивката за гр. Септември все още е не е гръмнат. В посока Пловдив половин година го разваляха, после не можаха също толкова време да го оправят. Сега, надявам се, втория да не бързат да го гърмят, защото е безсмислено да си говорим - всички го знаят, публична тайна е, че това е измама. Както с кредитните досиета на КТБ, и при този мост се оказа, че никой никога не е предписвал да бъде гърмян. И тук накрая ще изплува някаква олигофренска история, че понеже еди кой си бил съученик със собственика на близкия бетонов възел, затова ще вади душата на половин България...

  • 2
    etkata avatar :-|
    Десен екстремист

    Да, ама сигурно знаеш какви пари летят...... само трябва малко да се протегнеш за комисионната;)

  • 3
    misho73 avatar :-|
    misho73

    "... не включват надлеза към квартал Филиповци, чиято липса неотдавна също бе отбелязана като пропуск в проекта ..."

    Брей, цял надлез се е загубил! Тюх, ущурията, къде ли се е заврял? Дет' се вика - куче влачи рейс :-) Карай, и без този точно надлез ще минем ...

    Известни недоумения буди и Чайков:

    "... без пътното съоръжение и с превръщането на отсечката в градска магистрала кварталът ще бъде изолиран от останалата част на София ..."

    когото бих попитал като как си мисли филипинците ще се включват с каруците по този надлез, дори в случай че го построят? Когато го открият къде се е затрил, разбира се. Хрумва ми в стил ДПС и нов глагол - магистралувам - филипинец юрка каруцата по магистрала. Да не се бърка с онези каки около Горубляне, дето "масажират" уморени шофьори. Там не е магистрала, затова те само околовръстват.

  • 4
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Като изключим загубилия се надлез, драмата с магистралата, която се забива в нищото продължава. Досега магистралата удряше ребром учудените роми в Батова воденица (дето Бат Бам завря неизвестно къде), докато сега ще е няколко километра по-надолу. Явно номера е да изчакаме още 20-30 години, когато замисъла ще се изясни, а надлеза - намери. Общо взето това околовръстно се оформя като проекта не на века, а на цели два века. Вече ударихме в земята със срокове строежа на Панамския канал и Суецкия взети заедно, но явно и това е малко. Мисля че е реалистично да мислим за цяло околовръстно някъде след поне 50 години. Ако по някакво чудо съм още жив и все още се ползват автомобили, ще се врътна веднъж около мръсното да се покефя на този титаничен проект. Ама не ми се вярва, главно не защото не вярвам че ще изкарам още 50, а защото не мисля че и след 50 години някой ще вземе да оправи кочината на Бъкстон - Цар Борис III - Горнобански път- Овча Купел 2. Там единственото което би помогнало е масирана авиобомбрадировка, последвана от някаква особена революция на екстремисти - пътосотроители. Което е доста невероятно. Поне за бомбардировка стискам палци :-) Ползата е че официално няма да може да се минава и ще намалим риска някой нещастник да умре от самосрутване на онзи чудат "завод" точно на спирката, дето има 20-годишни дървета на "покрива" си.
    Въобще, мисля че околоМРЪСното е осмото чудо на света и даже е редно да е в отделна категория. Просто чудоТО, несравнимо с кое да е. А цената му - да, като на Суецкия и Панамския, пак взети заедно. Зор, кв'о да пра'иш.

  • 5
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Един ден историческата наука ще има отделен клон, който ще изследва Софийското околовръстно. Тази специалност ще е изключително сложна, защото ще обхваща период от над 200 години, поне три държави (ЦБ, НРБ, РБ, до момента), както и безчет легенди от софийския шоплък за юнаци-строители и техните вечни врагове, затрудняващи този проект. Не е изключено да се появят митове и култове към чудовището, което яде надлези. Със съответния сложно разбираем обред, включващ аутокад файлове и мърляви паусови чертежи с антикварна стойност. Ключови факти и доказателства ще бъдат намирани в състава не бетона, по който ще може по подобие на глетчерите да се съди за климатичните изменения и нивото на корупция на целия полуостров. Щастливи археолози ще тълкуват вехти решения на СОС и ще вникват в общинския диалект и култура. Семейния статус на Софиянски, Борисов и Фандъкова ще са отделни подспециалности. И всичко това го правим ние. Демек - творим история! Бъдете горди, братя!
    Апропо, дали ако не бяхме закопали 2-3 милиарда в жабурняка при Белене, нямаше да съкратим тази агония? Просто си мисля, комисионните пак щяха да си вървят, но поне щяхме да се возим. Ех, мечти-и-и ...
    Е, к'во му е - ние АМ Тракия дочакахме (поне някои, баща ми не я дочака), та едно околовръстно! Кураж и оптимизъм се иска, т'ва е.

  • 6
    dane avatar :-|
    dane

    До №3 : От Филиповци, селото, а не само циганската махала, пътуват хиляди хора, и през Филиповци минава път от с. Иваняне, по който върви и обществен транспорт - не са едните ромски каруци ... Надлезът скоро го измътиха като опция, преди се говореше за кръгово... Вече направеното кръгово на километър оттам пък е прекалено икономично като площ, заради частните терени, подарени някога на избрани хора от един вечно усмихнат мошеник, кмет два и половина мандата - сертифициран като некорумпиран от самия съд. През тези частни терени минават в изобилие далекопроводи и обезсмислят пълноценната им експлоатация , освен за производство на плевели. Това не пречи на собствениците им да си търсят своето - космически суми за компенсация на неприкосновената частна, бивша общинска, собственост.

  • 7
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#6] от "dane":

    Често минавам от там и според мен ( без да съм строителен инжинер) съдейки от терена оптималното би било подлез под магистралата на нивото на околния терен, без качване и слизане на магистралата. Така хората ще могат да си минават спокойно а качването ще става на голямото кръгово което 500 метра надолу.

  • 8
    sinnerinc avatar :-|
    sinnerinc

    За кеша - ясно - далаверка като за последно преди оставките.

    А относно надлеза - моето впечатление е, че масово се правят проекти от наши хора, които са тотално некомпетентни, предполагам, че през живота си не са се качвали в автомобил, силно вероятно е населените места, от които са да разполагат с 3 до 5 регулирани кръстовища и като цяло грам идея си нямат от ефективна регулация на автомобилен трафик.

    Много добър пример за тази теза е вече реновираният надлез Надежда и вело алеята там. Преди ремонта на слизане от моста, с 4 платна беше нещо страшно, след него с цел отпушване оставиха 3 ... едното го изяде вело алеята. Защо не я прекараха под моста, защо трябва на такъв натоварен пътен възел да пращат колоездачите да си рискуват живота /пазат ги едни пластмасови колчета/, защо изобщно трябва да ги тормозят да катерят моста с колелата и ка си представят че като намалят броя на платната ще го отпушат това мяст ... незнам.

    Та така и с проекта за Филиповци - някой кретен е правил проекта и ще обикалят през Банкя хората ... какво са това - има няма 20 километра в едната посока ...

  • 9
    stoilcho avatar :-@
    stoilcho

    За леките и тежките абтомобили включващи се от кв. ''Филиповци'' към околовръстното не е необходимо да се изгражда надлез, подлез или кръгово кръстовище, а само да се довърши отбивката към 6-ти микро район на кв. ''Люлин'' (''околовръстното'' на ''Люлин'') на вече построеното кръгово кръстовище в самия край на АМ ''Люлин''. По този начин ще се спестят много литри бензин, нерви на водачите и време, защото това е най-краткият път към тунелът извеждащ потока от кв. ''Люлин'' към центъра на гр. ''София''. След като бъдат довършени и кръговите кръстовища свързващи бул. "Царица Йоана" и бул."Сливница" с околовръстният път ще съществуват вече три входящи точки от кв. ''Филиповци'', кв. ''Иваняне'' и гр. ''Банкя'' към ''кв. Люлин'' и съответно центъра на гр. ''София''.

  • 10
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала

    [quote#3:"misho73"]Да не се бърка с онези каки около Горубляне, дето "масажират" уморени шофьори. Там не е магистрала, затова те само околовръстват. [/quote]
    Мишо,ти да не си от тези,дето мислят че магистралата до Горубляне е построена? Каките си работят,ама край шошата. До магистрала й е още далеко.
    Значи минал проектът през десет сита и най накрая пропуски, като за световно и "затова" сега още 12 милиона. САМО 12? Ми т,ва е направо без пари.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK