От становище на Красен Станчев, председател на УС на Института по пазарна икономика, изпратено до Министерския съвет и качено на сайта му
В Тарифата за таксите и разноските към Закона за частните съдебни изпълнители се предлагат изменения, които да позволят на длъжника да не заплаща такса за изпълнението върху сумата, която е погасил в срока за доброволно изпълнение. Така "ще бъде уеднаквена регламентацията на събираните от частните и държавните съдебни изпълнители такси за изпълнение на парични вземания в хипотезата на извършено от длъжника доброволно плащане в срока за доброволно изпълнение" - гласи докладът на правосъдния министър до нейните колеги от Министерския съвет.
Промяната може да има трайни отрицателни последици върху изпълнителския процес, защото нарушава неговата логика, създава особени стимули за некоректно поведение на длъжниците и най-вероятно ще влоши изпълнението на договорите и правата на кредиторите. Това ще се случи за всички видове кредитори - от банки, през фирми и работодатели до работещи по трудово взаимоотношение и частни лица.
Предполагаемите въздействия върху стимулите за поведение на кредитори, длъжници и изпълнители е (или трябва да бъде) задължителна част от обосноваването на изменението в тарифата. Това теоретически важно положение очевидно не е взето предвид в предлагана промяна.
Смисълът на изпълнителския процес е да наложи санкция върху длъжника, когато той не изпълнява доброволно своите задължения към кредитора. Възможността за такава санкция действа превантивно като стимул за съблюдаване на договора от страна на длъжника. Това е основно положение в теорията на гражданския процес. След като е започнало осъществяването на правата на кредитора с участието на съдебен изпълнител - независимо държавен или частен, значи не е налице доброволно изпълнение.
И логиката на процеса е следната:
- когато нормално практикуваните в договорната практика напомнения не дават резултат, кредиторът (например банка; фирма, на която не й плащат доставката на стоки и услуги; работник, комуто работодателят не изплатил възнаграждение, или майка, която не получава издръжка на дете) задейства съответната процедура по ГПК;
- тъй като този процес изисква време и средства и от страната на кредитора, никой не прибягва до него, ако преди това не са изчерпани всички възможности за събиране на вземането без разходи и доброволно. Така всъщност длъжникът принуждава кредитора да започне процеса;
- именно разходите по този процес са основание за събирането на таксата. Отмяната на таксата за съдебния изпълнител "в срока за доброволно изпълнение" не означава, че неговата работа не е свършена и не е създала стимули на страната на длъжника да изпълни договора. Точно обратното - тя е факторът на изпълнението.
Премахването на таксата предполага следното изменение в стимулите:
- изчезва санкцията за длъжника за неспазване на задълженията и за него става изгодно да протака спазването на сроковете, защото неизплатеният в уговореното време ресурс му носи доход в една или друга форма, който пък е равен на загуба за кредитора;
- кредиторът се лишава от предполаганата форма на превенция, каквато е таксата, все едно дали съдебният изпълнителен е частен или държавен, тъй като и единият, и другият не вършат работа;
- за частния съдебен изпълнител възникват стимули изобщо да не се заема с процес, който по негова преценка може да има такъв завършек, защото работата му няма да бъде възнаградена.
Така се увеличава вероятността за следните ефекти:
1. Влошаване на дисциплината на изпълнението на договорите от страна на длъжниците.
2. Влошаване на положението на длъжниците, доколкото се стимулират нерегламентираните начини на събиране на вземанията.
3. Намаляване на работата на съдебните изпълнители и на положителните ефекти от работата на частните съдебни изпълнители, свързани с превантивните въздействия на таксата.
Ето защо в интерес на изпълнението на договорите е не тази такса да се премахва при частните съдебни изпълнители, а да се въведе и при държавните. Между другото никъде в цивилизования свят няма система на принудително изпълнение, при която длъжникът да не покрива възмездно и в определени рамки разходите по изпълнението.
От становище на Красен Станчев, председател на УС на Института по пазарна икономика, изпратено до Министерския съвет и качено на сайта му
В Тарифата за таксите и разноските към Закона за частните съдебни изпълнители се предлагат изменения, които да позволят на длъжника да не заплаща такса за изпълнението върху сумата, която е погасил в срока за доброволно изпълнение. Така "ще бъде уеднаквена регламентацията на събираните от частните и държавните съдебни изпълнители такси за изпълнение на парични вземания в хипотезата на извършено от длъжника доброволно плащане в срока за доброволно изпълнение" - гласи докладът на правосъдния министър до нейните колеги от Министерския съвет.
11 коментара
Че тия да са направили дори и един закон като хората? Внасят и гласуват каквото им падне, "експерти" са.
приеме ли се това... отново ще е налице феном
енален по своята същност институт... частен - безплатен труд по събиране на суми, отговорност по събиране, прецизиране на срокове, отговорност по пазене / фалират Банки /, преизчисляване на лихви, превод и в крайна сметка ... мерси :) е такова няма по света безплатно и отговорно бъхтене!
Агент янукович откраднал 3млрд евро, а нашите от днес за утре оставка и оп - 3 млрд лева ги няма. И те да не останат по назад. На хубави работи са ги научили в московската школа.
Наскоро Дневник цитира Стоян Александров:
"Не може таксата за изпълнение за 5000 лв и за 1 млн лв да е една и съща" ЩОто сега е!
Всъщност освен насърчаване възпроизводството на невежи и необразовани маси, не спират и усилията за оформяне на многомилионна рая от затънали до уши в дългове за кредити, парно, ток, вода и данъци. Дори великият "десен" политик Иван Костов се разписа в този политически "мейнстрийм", като катурна единната сметка на НАП, предвождайки за целта група свои стопроцентови съмишленици от ДПС и БСП, които попълниха групата на сезиралите Конституционния съд.
До коментар [#4] от "Диверсификация на корупцията и излишните проекти":
Преди да коментирате и ти проф. Стоян Александров, няма да е лошо да се запознаете с тарифата на ЧСИ - http://www.bcpea.org/viewpage.php?page_id=14. Твърдението Ви е абсолютно не вярно.
Не съм фен на теории за конспирации, обаче някак си като погледнем от началото на годината как се мъчат да променят ГПК-то и реда за събиране на задължения от банките, в комбинация със случките от последния месец с КТБ ми се струва, че целия я сценарии клони към това няКОЙ да не си погаси задълженията, или ако се наложи да плаща, то да е минимално.
До коментар [#6] от "sinnerinc":
Малко извън конкретната тема, но като отворихте въпроса за КОЙ,
ще запитам-
1)кой допусна г-н ниКОЙ да стане няКОЙ
2)кой допусна същия вече този няКОЙ да стане великия КОЙ ?
1)ДПС и БСП, който бяха кръвожадни на всяка цена да консумират властта, и бяха готови на всякакви компромиси и жертви, жертви от страна на държавата разбира се
2)ГЕРБ, които по същия начин бяха кръвожадни да консумират властта, и бяха готови на всякакви компромиси и жертви, жертви от страна на държавата разбира се
Таксите , като цяло се поемат в повечето случаи от кредиторите!
ЧСИ събират далеч повече от нормалното!
Вярното решение е да не се плаща за малки суми - до 10 000 или 100 000 лева или евро, и да се плаща за големи суми неизпълнение в срока за доброволно погасяване, разбира се
Пак поръчкова статия, какво им става на Капитал, вчера метнаха Костов, днес станаха най-големите застъпници на съдебните изпълнители. Промяната, която се обсъжда е да не се плаща такса за успех по т.26 от ТТЗЧСИ, при плащане в срока за доброволно изпълнение, който е 14 дни. Никой не говори за премахване на таксите, които са платени при образуване на делото. Целта е да се стимулира длъжника да намери начин да плати в 14 дневния срок за доброволно изпълнение. На практика в момента няма значение за длъжника дали ще плати в срока за доброволно изпълнение или 1 година по-късно (освен законната лихва разбира се). Авторът нещо се е объркал, не е ясно до колко разбира материята и доколко е безпристрастен, но целта на изпълнителното производство не е да се санкционира длъжника, а да се събере вземането на кредитора, ГПК не е закон за санкциониране на никого. Не съм някакъв защитник на длъжниците, по скоро съм на страната на кредитора, но въвеждането на стимули за плащане в срока за доброволно изпълнение е добра идея и осмисля даването на такъв срок, без такива стимули този 14 дневен срок е напълно безмислен.