Споразумението на БДЖ с кредиторите се отлага

Идеята дългът да бъде намален с 30% не се посреща много добре

Все още няма решение за разпродажба на заложените вагони и мотриси.
Все още няма решение за разпродажба на заложените вагони и мотриси.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Все още няма решение за разпродажба на заложените вагони и мотриси.
Все още няма решение за разпродажба на заложените вагони и мотриси.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Поредният кръг преговори между БДЖ и кредиторите по втория му облигационен заем завърши без резултат, научи "Капитал Daily". На срещата, проведена във вторник в Министерския съвет в присъствието и на вицепремиера Даниела Бобева, не е постигнато решение да се преструктурират задълженията на държавния холдинг. "Отсъстваха някои от кредиторите. Следващата среща е насрочена за идния понеделник. Дотогава облигационерите трябва да отговорят на последните предложения от страна на българското дружество", съобщи министърът на транспорта Данаил Папазов. Според източници на вестника позициите на двете страни все още не са много близки.

Дупка за 76 млн. лв.

Вторият облигационен заем беше взет през 2007 г. с основна цел погасяване на стари задължения. От четири години държавният превозвач изпитва сериозни затруднения с плащанията по него, като просрочията вече са 76 млн. лв. Затова и започнаха преговори за предоговаряне на заема. През май обаче кредиторите дадоха сигнал, че може да предприемат крайни мерки, за да си съберат дължимото, включително разпродажба на заложени активи - 25 дизелови мотриси и 3542 товарни вагона, в комбинация с искане за предсрочно погасяване на цялата сума. Окончателното решение за стартиране на тези стъпки обаче още не е взето -  продажбата на активи най-вероятно ще се проточи дълго във времето и е с неясен успех, а и все още не са изчерпани всички възможности за предоговорка.

Кой какво желае

Последното публично обявено предложение от страна на превозвача предвиждаше отписване на 30% от главницата по заема, която към момента е 85-86 млн. евро, като всичко ще бъде изплатено до 2020 г. Офертата обаче не беше много атрактивна за кредиторите, тъй като според изначалните условия на заема те трябваше да си получат всичко през 2017 г., и то в пълния му размер.

Транспортният министър обаче отказа да посочи какви са последните идеи за разсрочване на дълга, с аргумента за конфиденциалност, но допълни, че насрещната страна също има предложения. Тоест размяната на оферти ще продължи, като предстоящата смяна в изпълнителната власт може да доведе до допълнително проточване на целия процес.