Трите кита на успешното управление

В съдебната система, здравеопазването и енергетиката реформите повече не могат да бъдат отлагани

#1 Съдебната система

Към неуспешния реформаторски опит на ГЕРБ може да се прибави и друга спирачка пред промените. Ако Бойко Борисов не спечели мнозинство и слуховете за близостта с ДПС се окажат верни, устремът за промени на следващото правителство ще изглежда още по-спънат. В момента голяма част от проблемите в държавата могат да бъдат проследени до управлението на тройната коалция.

Силните позиции на ДПС там обаче биха блокирали какъвто и да било реформаторски устрем, който би нарушил статуквото.

Предвид грубото погазване на съдебната независимост и показната полицейщина по времето на ГЕРБ за новата коалиция не беше никак трудно да имитира законност и уважение на разделението на властите.

Още при управлението на ГЕРБ ДПС беше оставена да инсталира свои кадри на ключови места. Така днес партията на Пеевски разполага със солидно мнозинство във ВСС, през което не само кадрува в съда и прокуратурата, но и контролира ключовата етична комисия на съвета, в която са съсредоточени правомощия по проверка за сигнали за корупционно поведение на магистрати.

Контролът на ДПС над съдебната система обаче не е достатъчен за консумирането на всички лостове за влияниe на правоохранителния апарат. Прокуратурата няма да е толкова силна, ако не разполага с уши и очи. Ето защо след идването им на власт първите стъпки на ДПС и БСП бяха именно насочени към завладяване на службите - превръщането на ДАНС в мегаструктура, завладяване на структурата за подслушване чрез привидното й отделяне от МВР, ударна смяна на полицейски началници, ограничаване правомощията на "лошия" президент в сектора и бетонирането на главен секретар в МВР и т.н., и т.н. Максирани като реформи, подобни действия имат две прости, но много важни за бетонирането във властта цели - слагането на ръка върху разследванията за корупция и контролирането на делата за икономическа престъпност (контрабанда и данъчни престъпления). Първите захранват властта със зависими, но покорни кадри, а вторите - с финансов ресурс.

Всички тези проблеми, разбира се, имат решение. За да се стигне до него обаче е нужна комбинация от силна политическа воля, честност и много усилия. Ако ГЕРБ получат властта на изборите през есента, те ще трябва да покажат много различна физиономия от тази при първия си мандат.

#2. Енергетиката

Проблемите там бяха заложени още преди 10 години, когато плахият ръст на икономиката позволи развихрянето на всякакви проекти в полза на различни енергийни лобита. От приватизация на всички държавни активи, без АЕЦ "Козлодуй" и НЕК, до строежа на нови ТЕЦ за въглищарското лоби и нов АЕЦ за ядреното, през ВЕЦ-ове за строителните компании, модернизации за ремонтните дружества, затваряне на очите за неспазването на екологичните изисквания от централите, свързвани с Христо Ковачки, и малко зелени централи за пред ЕС. За да се сбъднат всички тези инвестиционни мечти, прогнозите за потреблението се надуваха безобразно. През 2006 г. НЕК очакваше осем години по-късно ръст на потреблението от близо 30%. Реално сега то е дори по-ниско.

В резултат на това се започнаха АЕЦ "Белене", ВЕЦ "Цанков камък", модернизираха се ТЕЦ "Марица-изток 2". Преди това беше стартиран процесът по изграждането на ТЕЦ "AES Гълъбово" и рехабилитацията на ТЕЦ "Марица-изток 3", планираше се нов ТЕЦ в Маришкия басейн, нови централи на газ и няколко нови ВЕЦ. Реално от това се случиха по-малко сложните проекти, както и съвсем простите откъм технология и инвестиции възобновяеми енергийни източници (ВЕИ). Но парите, които бяха пропилени, са огромни. Само АЕЦ "Белене", ВЕЦ "Цанков камък" тежат на НЕК с 1.5 млрд. лв., като към тях могат да се прибавят и още стотици милиони.

ГЕРБ наследи огромните проблеми от тройната коалиция, но решенията им бяха пределно ясни. Въпреки това объркването се задълбочи. Вместо още през октомври 2009 г., след оттеглянето на германската RWE, проектът за АЕЦ "Белене" да бъде замразен, той се влачи още три години, през които претенциите на руската "Атомстройекспорт" само растяха. Още в края на 2009 г. инвеститорите във ВЕИ повтаряха (особено тези във вятърни паркове), че страната няма толкова капацитет за зелена енергия. Благодарение на либералния закон за възобновяемата енергия, приет в началото на 2009 г., имаше вече заявки за построяване на 10 хил. мегавата зелени мощности.  Мерки се взеха едва през 2011 г., и то така, че повечето инвеститори да могат да осъществят проектите си. Последва бумът от 2012 г., когато в експлоатация бяха въведени повече от 800 мегавата фотоволтаични централи. 

Разходите по "Белене", субсидиите за топлофикациите, после по дългосрочните договори с ТЕЦ "AES Гълъбово" и ТЕЦ "Контур глобал Марица-изток 3" и накрая по преференциалните цени на ВЕИ бяха покривани с декапитализация на НЕК и натиск върху ЕРП-тата, но в средата на 2012 г. стана ясно, че така не може да продължава. В същото време Министерството на финансите изискваше държавните фирми да превеждат 80% от печалбата си (която до голяма степен беше на хартия) като дивидент, което още повече задълбочи междуфирмената задлъжнялост.  Неизбежното се случи и след дълго потискане на цените на електроенергията ДКЕВР се принуди да одобри скок от 15%. Последваха протестите от февруари 2013 г. 

Отговорът (от злополучното управление на Орешарски) обаче не беше пребалансиране на енергийната система, а поредно намаление на цените, с което БСП се надяваше да спечели електората. В резултат на това пасивите на НЕК скочиха само за шест месеца с 23% (от 2.57 млрд. на 3.16 млрд. лв.), а ЧЕЗ, ЕВН и ЕОН (по-късно "Енерго-про") трябваше да изтърпят поредното свиване на признатите си разходи, с които те иначе трябва да поддържат и модернизират мрежата.

Трупането на пасиви продължи, докато накрая в стил "след мен и потоп" член на ДКЕВР обяви, че цените на тока трябва да скочат с 45%.

Така че честито на бъдещото правителство. Пред него опцията за енергиен популизъм вече няма да стои - то ще трябва да избира между това да понесе политическата цена за криза в енергетиката или политическата цена за реформите в нея. Ако следващото мнозинство е доминирано от ГЕРБ, ще бъде интересно да се види доколко едната година в опозиция е помогнала на Бойко Борисов да се промени и да реши проблемите, които всъщност станаха повод за свалянето му от власт.

#3 Здравеопазването

Танцът на популизма няма да е възможен и в друга закъсала област. Реформите в здравеопазването са напълно спрели след 2001 г. и всяко правителство – на НДСВ, тройната коалиция, ГЕРБ и кабинетът "Орешарски", закърпваше пробойните в бюджетите на здравната каса и Министерството на здравеопазването с палиативни мерки. Лекуваха се симптомите, но не и причините.

Всички публични средства за здраве винаги са били около 4% от БВП, като по данни на Световната банка пациентите винаги са доплащали за лечение, избор на екип, медикаменти, импланти и корупционни плащания на медици същата сума, т.е. в крайна сметка средствата, изразходвани за здраве, са 8% от БВП, което е средноевропейско ниво.

От 2001 г. досега имаше най-различни идеи как доплащанията за здраве да бъдат извадени на светло, да се остойностят здравните услуги реално, а не в зависимост от това колко пари има в здравната каса. Имаше идеи и програми за промяна на здравноосигурителния модел, за въвеждане на допълнителни задължителни частни здравни фондове, за преструктуриране на болниците.

Нищо от това не се случи.

Въпреки многото идеи реформата приключи през 2001 г. до конституирането на личните лекари и не засегна болниците. Това е и най-голямото перо на разходи на здравната каса – над 1.2 млрд. лв. годишно в момента. Броят на болниците се увеличава и те достигнаха 400, като нито едно правителство не успя да удържи "ръста" им. Единствено ГЕРБ въведе стандарти за брой лекари и апаратура, но броят им не намаля. Те наеха на договор изисквания брой медици и купиха апаратура, което само увеличи разходите им и ги стимулира да приемат все повече пациенти.

Средства за реформа няма в нито един бюджет. През 2001 г. здравната каса разполагаше с резерв от здравни вноски, с който да финансира предстоящото преструктуриране. Тройната коалиция дори увеличи здравната вноска и прибави средства към резерва. През 2010 г. обаче той беше достигнал 1.4 млрд. лв. и беше прехвърлен в общия фискален резерв, без да се ползва за реформи.

По традиция все още нито едно правителство не е изчислило реалната себестойност на медицинските услуги и здравната каса плаща в зависимост от това с какъв бюджет разполага. Приходите от здравни вноски се формират от 1.6 млн. работещи в частния сектор, които през тази година ще платят 1.8 млрд. лв. В същото време от години държавата плаща твърда сума за осигурените от нея 4.5 млн. души и тя в момента е 970 млн. лв. Логично, средствата не са достатъчни нито за извънболнична помощ, нито за изследвания, нито за лекарства и здравната каса е обречена да е център на недоволството.

В крайна сметка сегашното състояние на сектора е повече от трагично. Държавата не изпълнява основното си задължение – да осигури безплатна спешна помощ на всички, тъй като няма достатъчно медици в Спешна помощ и достатъчно оборудвани линейки. Здравната каса е с дефицит от 328 млн. лв. и засега бюджетът й не е актуализиран, което заплашва да остави системата без средства още през септември.

Получи се така, че поредно правителство няма воля за радикални реформи и честно говорене за това какво здравеопазване искаме и с какви пари да го платим.

Това бреме ще се прехвърли на следващото правителство и този път то едва ли ще има какъвто и да е период на толерантност. Цената на нереформираното здравеопазване се измерва много лесно в изгубени животи, а всекидневните драми в Спешна помощ или болниците много лесно насочват недоволството към управляващите.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


14 коментара
  • 1
    oyh53308658 avatar :-|
    oyh53308658

    Не могат,не могат,ама няма кой !

  • 2
    bzm avatar :-(
    bzm

    Тоз филм го гледаме през 2-3,максимум 4 г,все започват кардинални реформи,а Тиквата ги започва и по-често,ама ефекта е плачевен.

  • 3
    sweet_candy avatar :-|
    sweet_candy

    Гласуваш за Бойко, печелиш Доган.

  • 4
    anthony68 avatar :-|
    anthony68

    Абе айде нема нужда ББ да се пробва пак да бъде Властелин. Видяхме го колко може. А ако се наведе на ДПС, онези ще го изпапкат с парцалките. Ама пак ние ще го отнесем заради наведената му поза.

  • 5
    mathilda avatar :-|
    mathilda

    Последните две правителства забиха предостатъчно харпуни в китовете. И в трите.

  • 6
    ikonata avatar :-|
    ikonata

    Това са касичките на ДПС и затова не ги закачат

  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Верни констатации. Но в съдебната система и Прокуратурата работата опира до ремонт на Конституцията. Това е тема, която я заобикалят почти всички.

  • 8
    dorn avatar :-|
    dorn

    Като се отчете и факта че пенсионната система консумира огромна част от бюджета , това е следващата система която трябва да се реформира - в посока получаваш съответното на вноските, но това ще бъде тежък удар върху т.нар. "категорийници" ( миньори за които работодателите не плащат вноски) и криещите се зад тях партизани (милиционери ) защитавани с настървение и пяна от профсъюзите .
    Само че такава реформа г-н Борисов не може да направи, и ми се струва малко вероятно след изборите на 5 октомври той да се нагърби с отговорността да бъде премиер !

  • 9
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Човек като прочете тази статия, му се приисква единствено да отиде на терминал 2 на софийското летище...

  • 10
    fred avatar :-|
    Fred

    Съдебната система е последната и НАЙ-ВАЖНА защитна линия в сценарият за превръщане на комунистите в капиталисти. Ако някъде се пропука тя е която ще остави виновните ненаказани. Виждаме, че в последно време тя вече дори не се крие а играе в един отбор с престъпниците.

    Реформите и ЧИСТКАТА трябва да започнат от там, ако тя остане същата всичко което се направи в другите области ще бъде саботирано от нея. За съжаление за това е необходима промяна на конституцията, ВНС и 3/4 мнозинство. Не виждам как да стане това освен с бунт. Обаче при този кротък доведен до олигофрения народ и пълната липса на патриотичното офицерство това няма как да стане, комунистите добре се оградиха с конституцията. Затова освен външен натиск, т.е. даване на съдебният ни суверинитет в ръцете на ЕС не виждам друго решение. Другият вариант е пълни мажоритарни избори и да се надяваме, че ще направим правилният избор защото може да се окаже обратното.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход