Как ще се разпределят 5 млрд. евро земеделски субсидии
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как ще се разпределят 5 млрд. евро земеделски субсидии

Как ще се разпределят 5 млрд. евро земеделски субсидии

Големите получатели ще бъдат ограничени с лесно заобиколими правила

Деница Ватева
9019 прочитания

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Новите земеделски евросубсидии за следващите пет години трябваше да ограничат концентрацията на средства в зърнения сектор и да подпомогнат малките стопанства - за зеленчуци и плодове. На хартия това е и целта при промените, които предлага аграрното министерство на Брюксел и сектора. Предложените лимити за големите и нови помощи за миркофирмите са или лесно заобиколими, или стимулират изкуственото раздробяване. Единствената положителна идея е, че могат да насочат няколко милиона повече към сектора на плодове и зеленчуци през другата програма за сектора - за развитие на селските райони.

Преди дни земеделското министерство публикува концепцията си за директните субсидии, които са за над 5 млрд. евро до 2020 г. До 1 август е срокът, в който документът трябва да се изпрати в Брюксел. Дотогава са насрочени обсъждания в парламентарната комисия по земеделие, включително и с браншови организации.

Какво се орязва

В първия проект на концепцията земеделското министерство предвиждаше прогресивно намаление на субсидиите за най-големите стопанства. Така компаниите, получаващи между 100 и 300 хил. евро на година, трябваше да получат намаление от 5% на парите, а тези с над 300 хил. евро - 10%. В новия вариант е избран на пръв поглед по-твърд подход. Според предложението най-големите фермери с над 300 хил. евро няма да получават нищо за горницата, т.е. въвежда се таван на плащанията. За получаващите между 150 и 300 хил. евро остава намалението от 5% върху получаваната сума.

Има и малка награда - дава се възможност на фирмите да минимизират загубата на субсидии. Това ще стане чрез разрешената от Брюксел опция от орязаната част на директното плащане да се изваждат разходите за заплати, както и данъци и такси, свързани с работниците във фирмата. Ето и пример: ако една компания трябва да получи 180 хил. евро субсидии, подлежащите на редукция са 30 хил. евро от тях. Ако обаче има разходи от например 10 хил. евро годишно за заплати на служители, социални осигуровки и всякакви данъци, свързани с трудовата заетост във фирмата, тази сума се изважда и санкцията от 5% ще се прилага само за останалите 20 хил. евро. Тази схема може да бъде стимул за изсветляване в сектора, в случай че има фирми, които не декларират реалните заплати на служителите си, но същевременно вероятно ще доведе до усложняване на кандидатстването с оглед на допълнителните документи, които ще трябва да се прилагат.

Ситен ефект за големите

Изчисленията на агроведомството показват, че промените за големите фермери ще засегнат между 35 и 78 компании от общо над 80 хиляди. Няма яснота кои са потенциалните, защото липсва актуална публична информация (виж карето). Данните на земеделското министерство показват, че сред потенциално засегнатите са седем компании от животновъдството, които са декларирали пасища и ливади за над 150 хил. евро субсидии, а останалите вероятно са изцяло зърнопроизводители. Орязването по предварителни изчисления ще е между 2.7 и 6.4 млн. евро, което е нищожно на фона на общия обем от субсидии от над 600 млн. евро годишно. А и е напълно възможно бизнесът да бъде изкуствено разделен в отделни фирми, за да се избяга от ограничението. Което всъщност започна като процес още преди години, когато се заговори за ограничението.

Въпреки това в сектора има брожение - асоциацията на земеделските производители в България коментира, че не подкрепя въвеждането на таван за субсидиите и смята първоначалния вариант за свиването им с 10% за по-балансиран. "Страната ни не бива да спъва възможността на големите зърнопроизводители да продължат да се развиват. От една страна, те са в конкуренция с колегите си от ЕС, а от друга, от тях се очаква да диверсифицират производствата си, като инвестират в животновъдство и преработка – като маслобойни, мелници, фуражни заводи и др., и така да генерират принадена стойност", се казва в съобщението на организацията.

От организацията допълват още, че цари заблуда сред производителите от другите сектори, че парите от санкциите за големите, ще отидат при директните плащания за по-малките. В действителност спестеното трябва да бъде прехвърлено в програмата за развитие на селските райони като агроминистерството твърди, че ще отиде в схеми за подпомагане на малки производители, животновъдство, зеленчукопроизводство, овощарство и биопроизводство. 

Парите за по-малките

И новата концепция на земеделското министерство предвижда повишение на субсидиите за по-малките производители. Едното от тях ще дойде чрез т.нар. Преразпределително плащане, което осигурява по-висока субсидия за първите 300 заявени декара в стопанството. За него ще бъдат отделени близо 56 млн. евро през 2015 г. като земеделското министерство смята, че така ще се осигури добавка от 15 лв. на декар към субсидията от средно 30 лв. на декар. Тази прогноза обаче е направена на база миналогодишния брой кандидати за субсидии и е много вероятно да не се сбъдне. По неофициална информация през последните месеци, когато течеше кампанията за кандидатстване за субсидии и беше обявено, че се въвежда преразпределително плащане, е регистриран сериозен ръст на кандидатите за субсидии от близо 20% и доста по-малко увеличение на декларираните за обработка земи.

Вече няколко земеделски сдружения обявиха, че по тяхна информация поне половината от новокандидатстващите за субсидии фермери са всъщност по-големи фирми, които са се разделили фиктивно на компании, обработващи по 300 дка, за да получат по-висока субсидия за единица площ. Ако това се окаже масова практика, предвидените за преразпределителни субсидии  56 млн. евро ще трябва да се разделят измежду много повече стопанства, което ще стопи обявената добавка от 15 лв. за декар.  

Агроминистерството упорства и с въвеждането на схемата за най-дребните производители, която осигурява до 1250 евро на стопанства с площ между 5 и 30 дка. Против тази схема се обявиха повечето големи сдружения в селското стопанство. Причината е, че се смята, че по този начин ще има изкуствено раздробяване на земите от фиктивни фирми.

Най-непрозрачно разпределяните евросредства

Фонд "Земеделие" публикува от години списъка с изплатените субсидии с огромно закъснение. Например последната информация от ведомството е за преведените в началото на 2013 г. субсидии, които са за кампанията от 2012 г. "Капитал Daily" попита по закона за достъп до информация кои са големите получатели за тази година още през май, но не бе получен отговор от тогавашното ръководство на фонда, като това се е случвало и в предходни години и при други ръководители.

Подобна е и ситуацията с Програмата за развитие на селските райони, която не предоставя данни в системата ИСУН (където се виждат всички други получатели на евросубсидии), а публикуваният списък с проекти на сайта на фонд "Земеделие" се актуализира с месеци закъснение и включва единствено името на фирмата, сключила договор, името на схемата и субсидията, която получава. За сравнение, в ИСУН информацията за всички оперативни програми включва още изпълнителите на проекта, вида инвестиции и др.

И ако за европейските субсидии поне получателите на средства се публикуват от фонд "Земеделие", вероятно заради евроизисквания, такава информация напълно липсва за националните субсидии. Институцията не е оповестила кои компании получават средства от националния бюджет по схемите за животновъдство, тютюнопроизводство и други или пък по раздаваните през последните години нисколихвени кредити от фонда за различни дейности.

Новите земеделски евросубсидии за следващите пет години трябваше да ограничат концентрацията на средства в зърнения сектор и да подпомогнат малките стопанства - за зеленчуци и плодове. На хартия това е и целта при промените, които предлага аграрното министерство на Брюксел и сектора. Предложените лимити за големите и нови помощи за миркофирмите са или лесно заобиколими, или стимулират изкуственото раздробяване. Единствената положителна идея е, че могат да насочат няколко милиона повече към сектора на плодове и зеленчуци през другата програма за сектора - за развитие на селските райони.

Преди дни земеделското министерство публикува концепцията си за директните субсидии, които са за над 5 млрд. евро до 2020 г. До 1 август е срокът, в който документът трябва да се изпрати в Брюксел. Дотогава са насрочени обсъждания в парламентарната комисия по земеделие, включително и с браншови организации.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    osudeni_dushi avatar :-|
    osudeni_dushi

    Какви и кои са членовете на асоциацията на земеделските производители? Крупни земевладелци, фондове за земеделски земи, които имат интерес да се прокарват промените в тяхна полза и ще се нагаждат според закона. Там няма представители на дребния и средния бизнес. Ако им е угодно ще раздробяват земята или ще я уедряват, но при всички случаи те затова са "асоциация" за да имат достъп до консултации, законопроекти и да се "вържат" с министерството и затова там членуват крупни "земеделски бизнесмени" ще си прокарват промените и пак ще прибират субсидиите по един или друг начин.
    Целта на организацията и представителите на подобни асоциациии е винаги просто фарс. Богатите стават още по-богати, иначе не би имало асоциация от крупни "земеделци". Те са всичко друго, но не и земеделци.

  • 2
    sultana avatar :-|
    султана глаушева
  • 3
    aussie avatar :-P
    aussie

    Най-добре да дадат този сектор заедно с евро субсидиите на ДПС и да ги помолят да не се месят в политика повече. Те и без това само това ги интересува - тези 5 млрд. лв. как да се разпределят където трябва.

  • 4
    today avatar :-|
    today

    Мижи да те лажем - това са промените. Ние друго не сме и очаквали.

  • 5
    yotata avatar :-|
    йотата

    Относно прозрачността на ДФЗ: ами те си се възприемат като огромна частна банка, и въобще не им дреме че харчат публични средства, а не на частни акционери.
    А неумението и нежеланието/мързелът на "електората" да наложи обществен контрол върху дейността на тази "банка", не само гарантира циркове като настоящия, ами и непрекъснато възпроизводство на практики от типа "КОЙ?"
    А не е много ясно дали КТБ или ДФЗ имат по-висок принос за икономиката тип "блато", дето толкова успешно си я "развиваме" у кочинката.

  • 6
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Съчетанието на големите по размер средства със сферата на изплащане, в която с и без извинение не е мястото където ври и кипи от образовани хора, води до генериране на сериозни затруднения в опитите да се получи някаква справедливост и/или равнопоставеност. И ако едрите имат ресурса да си наемат такъв персонал или да си платят за консултации, то средните и дребните трябва да разчитат най-вече на себе си. Та в този смисъл, понеже не върви и раздаването на калпак, нали все пак и ефективността трябва да бъде една от целите, намирането на добър, работещ и труден за манипулиране механизъм, не е никак лесна работа.
    Големия проблем, има ли такива хора и дали точно те са във ФЗ (както се казва едва ли), съдейки по визията на последната двойка напуснала/изгонена от там нямаме основания да разчитаме.
    Може би случая заслужава наистина едновременно стегнато, в смисъл бързо решаване и заедно с това при достатъчна публичност и участие на по-широк от парламентарния кръг хора, за да има поне някаква защита срещу явен лобизъм или тежка глупост - все неща до болка познати и срещани в последните 25 години.

  • 7
    oex13531876 avatar :-|
    oex13531876

    До коментар [#3] от "aussie":

    А среден пръст не е ли по-добре ?

  • 8
    strongest avatar :-|
    strongest

    Най добре ее ДПС да не са във власта -достатъчно се оядоха. Но Бойко не мисли така и вероятно ще ее в коалиция с тях!

  • 9
    strongest avatar :-|
    strongest

    На изборите Бойко няма да има мнозинство и ще се коалира с турците. А аграрното министерство и земеделските субсидии ще отидат за ДПС - за да си ги при(о)свояват по-лесно.

  • 10
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)

    До коментар [#9] от "stronger":
    Дори и да няма мнозинство, което е с вероятност 50/50, то Борисов трябва да се е устремил към политическата си смърт, ако се коалира точно с ДПС, точно сега.
    Както многократно е доказал, лидера на ГЕРБ има силен инстинкт за политическо самосъхранение, което враговете му злобливо наричат "политическо непостоянство или липса на мнение". В тази връзка не го виждам съюзен/коалиран с никакви турци, извън такива като напр Вежди или други от неговият етнос, но членове на ГЕРБ.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ще съмне ли след НОЩ?

Ще съмне ли след НОЩ?

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.