Бюджетът е в ремонт (допълнена)
ГЕРБ настоява за още промени сега, за да има повече ресурс, ако спечели изборите


Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Каквото и да говорят преди избори политиците, то винаги е съобразено и с партийните опорни точки. Дебатът за това нужна ли е и каква актуализация на бюджета също претърпя подобна трансформация. Той започна още преди няколко седмици, разискването му в зала във вторник вечерта също беше в режим избори. До редакционното приключване на броя депутатите продължаваха дебати, но планът на опозицията е заседанието на парламента да продължи, докато актуализацията не се гласува на първо четене. Засега изглежда, че тя ще получи подкрепата на ГЕРБ (които ще поискат още промени между двете четения) и ДПС. Oт партията на Бойко Борисов ще предложат между двете четения дефицитът да се увеличи общо с над 1.7 млрд. лв. (заради по-голямо неизпълнение на приходите, още 100 млн. лв. за здравната каса и спрените еврофондове), като така лимитът на дълга ще набъбне до 5 млрд. лв. От БСП се обявиха против какъвто и да било ремонт на държавния бюджет.
Какво предлага кабинетът в оставка
Бюджетният дефицит за 2014 г. да се увеличи с още 0.9% (725 млн. лв.) от прогнозния БВП и да достигне 2.7%. От тях 225 млн. лв. са за Националната здравноосигурителна каса. Останалите 500 млн. лв. дефицит ще дойдат от намалението на заложените приходи. Предвижда се неизпълнението да е в частта постъпления от ДДС. Увеличава се и таванът за дълга с нови 3.4 млрд. лв. От тях 725 млн. са за сметка на по-големия дефицит, а останалите 2.7 млрд. лв. са "за мерки за осигуряване на икономическата и финансовата стабилност" заради казуса с Корпоративна търговска банка и "Креди агрикол България". Освен това са заложени нови държавни гаранции от 2 млрд. лв. за нуждите на Фонда за гарантиране на влоговете, като е записано, че той може да емитира дълг. От правителството обясняват, че предлаганите промени са вследствие на консултациите при президента.
Междувременно стана ясно, че депутатите от ГЕРБ са внесли в деловодството на парламента предложение служебното правителство да може да сключва договори за външни заеми, които впоследствие да се ратифицират от парламента.
Дебатът дотук
Говоренето премина през всичко - от размяна на обидни квалификации, обвинения в лъжи до аргументи по същество. Депутатът от БСП Румен Гечев представи шест показателя, "които доказват, че актуализацията не е необходима". Сред тях незнайно защо присъстваше и размерът на валутните резерви на БНБ. Гечев обаче призна, че има понижение на приходите от ДДС, както и че "правителството не съумя да реши кадровия проблем в митниците".
Според депутата от ГЕРБ Менда Стоянова обаче и НАП, и Агенция "Митници" не работят. "Ние сме против да се раздуват разходи. Сега трябва да си признаем надутите на огромен балон приходи, за да не поставим държавата в колапс в следващите 3 месеца", добави тя.
А нужно ли е
Извън политическото говорене остава въпросът нужен ли е ремонт на бюджета на държавата за тази година?
Най-краткият отговор е – да, но зависи какъв и кога. Със сигурност не в размерите, в които предлага ГЕРБ - огромен дефицит. А и ако има обществен консенсус, че този парламент е компрометиран, логично следва друг въпрос - защо точно той трябва да дава правомощия на следващите управляващи да раздуят дефицита. Още повече че все още няма решение как ще се процедира с казуса "КТБ", нито пък публична информация колко пари от бюджета ще са нужни за това.
Чисто технически обаче, когато се промени бюджетът на здравната каса, това автоматично води и до актуализация на държавния бюджет, защото една част от парите трябва да дойдат като трансфер от него. За целта или трябва да се орежат разходи по някои други пера, или да се увеличи дефицитът. Кабинетът в оставка предлага втория, по-лесен вариант.
Изпълнението на бюджета до май също не е обнадеждаващо. Дефицитът е почти 890 млн. лв., или над половината от заложения, приходите изостават спрямо плана и спрямо миналата година, а допълнително одобрените разходи от Министерския съвет досега са за над половин милиард. Финансовият министър Петър Чобанов твърди, че в централния бюджет има буфер, който позволява да се посрещнат непредвидени разходи. Но упорито отказва да каже на колко възлиза той. Според кабинета в оставка неизпълнението на приходите тази година ще е 500 млн. лв. Но правят уговорка, че може да е и по-малко, ако се наблегне на въведените от тях мерки за предотвратяване на източването на ДДС. Въпросът е, че заради политическата криза и след проблемите около КТБ икономическото възстановяване може да се забави. А и преди избори в администрацията винаги настъпва нещо като безвремие. В такива моменти събираемостта се влошава. Според икономисти, ако не се подобри изпълнението, дефицитът в края на годината може да порасне с още около един милиард.
Чисто технически изоставането в приходната част може да се реши и с промяна на бюджета преди края на годината – когато новата власт направи своя ревизия на състоянието на държавата и има по-точна информация накъде вървят постъпленията.
Въпросът е, че по-големият дефицит трябва да се финансира отнякъде. В момента във фискалния резерв има около 9 млрд. лв. От тях 3 млрд. лв. са за финансиране на падежиращата в началото на 2015 г. доларова емисия еврооблигации от времето на Милен Велчев, а другата част – за да се покрие вече планираният дефицит от 1.5 млрд. лв. От думите на Чобанов се разбра, че около 1.3 млрд. лв. са по депозити в банки (много вероятно за подкрепа на ПИБ). Най-вероятно това са набраните чрез аукцион 5-месечни ДЦК, които падежират в края на декември. Още 1 млрд. лв. са дължими по европейски програми, т.е. те може да бъдат изплатени на България тази година, може и да се забавят. Ако махнем от сметката всички тези средства, в резерва на разположение на бъдещото правителство остават под 4 млрд. лв. (голяма част от сумата са целеви средства и те не могат да се харчат). Отделно от това не е ясно и колко са замразените от Брюксел пари по "Околна среда" и "Регионално развитие", нито кога ще бъдат пуснати те. Няма разчет и колко ще са нужни заради казуса с Корпоративна търговска банка и "Креди агрикол България".
Всичко това означава, че най-вероятно ще трябва да се увеличи таванът на дълга и е по-добре това да се случи сега. Най-малкото - да има време в оставащите няколко месеца следващото парламентарно избрано правителство да структурира емисия и това да не се случва в последния момент, защото ще се отрази на цената й.
А и както казва Менда Стоянова: "Ако на 5 октомври нито една партия не получи пълно мнозинство, предстоят тежки преговори за съставяне на коалиционен кабинет." А това означава само едно – времето ще е малко.
42 коментара
Честита коалиция БОСТАН (БОко+меСТАН), честити нови дългове.
В рубриката "Едно наум" "Дневник" публикува прессъобщения, информация, откъси от материали, изказвания и други, които е важно читателите да прочетат заради контекста на случващото се.
edno_naum_spored_vestnik_na_peevski_sblijavaneto_m ejdu/
"Под вола няма теле - "сближаването" между ГЕРБ и ДПС е единствено заради обществената полза". Това е цитат от статия в днешния брой на "Монитор". Вестникът, за който депутатът от ДПС Делян Пеевски, преди няколко дни каза, че все още принадлежи на семейството му. Цитатът от "Монитор" е от отбелязаното като лично мнение на Иван Тропанкев (редовен автор в медиата), озаглавено "Новите предизвикателства".
Защо Пеевски иска коалиция между ГЕРБ и ДПС - може да коментирате във форума под текста. Ето още от предизвикателствата в няколко цитата от текста:
"Това, което е ясно засега, е, че кукловодите на прехода са изпратени в задънена улица, а техните политически ментета и протестъри са обезоръжени. Те, разбира се, все още са на крилете на еуфорията от "победата", но тепърва ще разберат, че няма как да се включат в политическата игра само с демагогията на взаимнозключващи се, объркващи избирателя послания или с песни и танци по жълтите павета. Има и още по-лоша новина за тях – тя е, че в обществото се изгради трайно недоверие към тях, защото лъснаха връзките им със задкулисието и тинк-танковете, скрити зад сянката на НПО-та с "демократични" цели."
"... не трябва да се учудваме, че бившата опозиция от ГЕРБ, както и БСП смениха тона. Но докато едните започнаха да демонстрират разум, другите продължиха да затъват в блатото на изборния неуспех от последните избори. Няма да коментираме защо ГЕРБ започнаха да търсят съгласие, а червените се превърнаха в неконструктивна опозиция, напомняща за партизанските им години. Изводът, който може да се направи по този повод, е, че шансът е в съобразяването с реалностите, минаващ през добронамереното политическото общуване и спешното договаряне на националните приоритети. Не е нужно да се правят спекулации и подклаждане на ново противопоставяне. Под вола няма теле - "сближаването" между ГЕРБ и ДПС е единствено заради обществената полза."
"Резултатът от евроизборите и благоразумният отказ да се продължи една вече нереална политическа ситуация ни дават основание да се надяваме, че може да се осъществи плавна промяна на изчерпания политически модел...
Нашата конституция, стига да се спазва, дава достатъчно гаранции, за осъществяването на желания плавен преход. Не трябва де се съмняваме, че и водещите политически партии имат ресурс, за да не допуснат издънки. Както е известно, като част от националното съгласие за решаването на кризата, ДПС вече предложи създаването на национален борд, който да движи въпросите, свързани с усвояването на европарите. Идеята е този борд да работи независимо от това кой ще е на власт. За да се случи това, трябва да се осъществят реформите в здравеопазването, образованието, ВиК сектора, транспорт и регионална политика, да се приеме нов закон за обществените поръчки и такъв за еврофондовете. Решение трябва да се постигне и по отношение на парите за общините.
Като основна причина се сочи това, което се случва в момента с усвояването на средствата от еврофондовете за изминалия програмен период и забавянето на споразумението с ЕС за новия. Във всички програми има проблеми, има рискове от загуба на средства. И това, искат не искат, политиците трябва да го решат. Същественото в случая е, че те вече имат поле за взаимодействие. И то ще е част от рамката на бъдещите споразумения. А защо не и на обща коалиционна политика. Търсенето на приемливи пътища обаче не трябва да заблуждава и успокоява обществеността, че ще има лесни решения. Преди всичко трябва да има ясно съзнание, че усилията на едните неизбежно са свързани с жертви и от тези, които дават гласовете си.
По същественото в случая е, че хората не трябва повече да се подвеждат от машите на кукловодите. Самонареклите се "умни и красиви" няма да мирясат. Те знаят че техният хляб зависи единствено от мътната вода, в която кукловдите най-лесно могат да уловят рибите, гарантиращи им връщането на статуквото. Ако фалиралите икономически кръгове не бъдат изхвърлени от политическия живот, те ще продължат намесата си в него. Не за друго, а защото нямат друг избор. Що се отнася до "протестърите", те са по-малка грижа. Видя се, че лесно стават плячка на едни или други политически интереси, а това неизбежно ги дискредитира. Затова обществеността не трябва в никакъв случай да се надява, че простата смяна на една власт с друга власт, ще им реши проблемите.
Всъщност, на ход отново е политическата класа, сега е моментът тя да се върне на висотата на нейния избор. От нея зависи дали ще даде възможност да се осъществи новия политически път, или ще продължи затлачването, което всички виждат - не решава проблемите на хората."
http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2014/07/28/2352101_
Най-важния закон в държавата да бъде претупан надве натри,внесен от отиващо си правителство и гласуван от отиващ си парламент.Без дори да са направени точни разчети за това.Хвърлят едни милиарди във въздуха и никой нищо не може да разбере.Ако все пак има нужда/като изключвам Здравната каса/,нека го направи следващите правителство и парламент.Не е работа на живот и смърт.Държавата не е закъсала до такава степен.ГЕРБ ги разбирам,те искат,като дойдат да има пари да харчат,а Борисов да се бие в гърдите колко е построил/с нашите пари/.Но защо и ДПС.Те бяха в управлението.Техен човек беше начело на бюджетната комисия.Изглежда малко им се вижда накраденото, или имат някаква уговорка с ГЕРБ.
ББ може да е прост, но НЕ Е ТЪП! Коалиция ГЕРБ-ДПС НЯМА, НЯМА И ДА ИМА!! ДПС ще използва всякакви позволени и
непозволени средства с цел намаляване резултата както на ГЕРБ, така и на РБ!!!
По-добре да има актуализация на бюджета, НО:
1.Служебното правителство да предостави на обществото ЦЯЛАТА информация какво заварва.
2.Служебното правителство да предостави на обществото ЦЯЛАТА информация какво оставя.
ОЧАКВАМ ЖУРНАЛИСТИТЕ ДА НАСТОЯВАТ ЗА ТОВА!!!!!!!!
Аз съм против всякаква актуализация. 2 месеца на несигурност за здравна помощ и пенсии ще имат отрезвяващ и облагородяващ ефект върху гражданското съзнание.
наред с предлаганите мерки за неутрализиране на щетите по КТБ трябва и да има действия за търсене на отговорност от техните виновници!
В момента проблемът не е толкова, че служебното правителство няма да има пари за нормална работа, а че няма да има резерви ако се наложи "ненормална" работа. Видяхме през юни, че има кой да предизвика сътресения в банките. Наивно е да си мислим, че всичко е приключило. При редовно правителство парламентът може да вземе мерки когато възникне нужда. При служебно правителство заради липсата на парламент трябва да се вземат мерки предварително, за да не се създават изкушения за желаещите да печелят от финансов хаос.
Дневник не бива без прецизни сметки и очевидно противоречиви сигнали за налични и неналични резерви да формирате "политически угодно" становище....не бъдете официоз на новата коалиция между ДПС и Герб, моля....
Няколко неща в статията не са хич обосновани. Най-малкото, ГЕРБ доказаха, че при тях фискалната дисциплина е на първо място (понякога даже прекаляваха с нея), така че твърдения от рода на "ще може да раздуе дефицита без да носи политическа отговорност за това" са меко казано подвеждащи.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.