За ветеринарите, астрофизиката и хранителните добавки

Липсата на контрол прави модерното шарлатанство възможно

   ©  Надежда Чипева

Едва ли британският професор по астрофизика и член на Кралското научно дружество и Кралското астрономическо дружество Джослин Бел подозира, че през юли 2014 г. ще се появи на рекламна страница на жълтия вестник "Уикенд". Откривателят на първата неутронна звезда обаче е представена като 67-годишната Анка Игнатова от Пловдив, която споделя с читателите благодатните ефекти от хранителната добавка "Флекс комплекс": "Болките в краката ми напълно изчезнаха, а по-рано беше просто нетърпимо, не можех по цяла нощ да мигна. Сестра ми ми ги препоръча, някаква нейна приятелка ги пила и била много доволна." Под нея има снимка на възрастна жена, изображение, изкопано от полицейски регистър в САЩ. Но не. Това според вестника е 78-годишнита Лилия Иванова от Русе, която емоционално споделя: "Вече зарязах бастуна." Над тях – д-р Светослав Георгиев от София авторитетно разказва, че препоръчва лекарството на пациентите си: "Особено при една моя пациентка – Гълъбина Методиева, ефектът е постресаващ! Жената направо проходи." Всъщност такъв лекар няма, а снимката е на тексаския ветеринар Тери Литси.

Рекламата на хранителна добавка, в която "интервюираните" всъщност не съществуват, а продуктът е рекламиран почти като лекарство и му се приписват лечебни свойства, е в нарушение на няколко закона – за защита на личните данни, за храните, за авторските права, за лекарствата, за защита на потребителите, за защита на конкуренцията и за патентите и регистрацията на полезните модели. 


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
21 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    oyh53308658 avatar :-|
    oyh53308658
    • - 14
    • + 17

    не виждам защо хората си купуват тези добавки , когато същата работа им вършат храните :
    -чай от Шипка при разстройство напр. вм. широко рекламираните пробио
    както и нашето кисело мляко с антибиотици и т.н. вм. пробио
    Ето хората как го ценят,ние гледаме рекламата
    http://www.vesti.bg/tehnologii/zdravoslovno/germanski-ucheni-bylgarskoto-kiselo-mliako-lekuva-6018881
    колкото до модата "Коластра " ,ми тя е кравешка , а кравето млеко е силен алерген .
    Я заведете децата на моренце , балкан , Тетевен, Рибарица ...

    Нередност?
  • 2
    e_mil avatar :-|
    tamada
    • - 2
    • + 55

    Ако Веселин Златев за пръв път среща реклама, в която не участват реално съществуващи хора направо да си подава оставката. Пълно е с такива реклами, не само в телешоповете, ами и в праймтайма. Редовно гледаме "лекари", които препоръчват паста за зъби и дъвки.

    Нередност?
  • 3
    lacrima avatar :-|
    lacrima
    • + 24

    До коментар [#2] от "tamada":

    А бе, в БГ реклами, тези с пастите за зъби точно са си истински зъболекари (познавам някои от тях), но определено е много смешно, че г-н Златев за първи път вижда такива реклами :)

    Нередност?
  • 4
    lacrima avatar :-|
    lacrima
    • - 3
    • + 24

    До коментар [#1] от "oyh53308658":

    Изглежда, че поради някаква причина се мислиш за компетентен. Какво очакваш, човешка коластра ли? Кравето млЕко е алерген за някои хора, но силен съвсем не е. Иначе щяхме да сме измрели от алергичен шок всички в тая страна.

    А "нашето кисело мляко с антибиотици" - ВТФ?!

    Нередност?
  • 5
    e_mil avatar :-|
    tamada
    • - 1
    • + 14

    До коментар [#3] от "lacrima":

    Ами възможно е някои от големите фирми да са започнали да наемат истински лекари за да избегнат евентуални юридически проблеми. Но като цяло рекламният бизнес често работи по метода: "ние знаем, че това не е вярно и вие знаете, че не е вярно, но се лъжем взаимно и се усмихваме". :)

    Нередност?
  • 6
    piranq avatar :-|
    piranq
    • - 35
    • + 12

    Тази статия звучи доста поръчково! Ако наистина се търсеше проблемът в регулирането на рекламите на хранителни добавки, първо щеше да се обърне внимание на абсурдните сайтове за продукти от които се отслабва с по 10-20кг за месец, или тези дето ставаш в 10 по-млад от кремче и също пълни с мнения на по-малко реални или повече потребители. Може би, ако Капитал получаваше парите за цели страници реклама, нямаше да е толкова краен и тенденциозно насочен към конкретна фирма или техен личен конкурент. До колко поръчковото писане в уж сериозен вестник е "лоялна конкуренция" ????

    Нередност?
  • 7
    cuam4o avatar :-|
    Ангел
    • - 1
    • + 25

    До коментар [#6] от "piranq":

    Що за глупост? Капитал няма как да публикува статия, в която да обхване абсолютно всички нарушители, още повече разни знайни и незнайни онлайн търговци/спамъри, които се намират физически незнайно къде.

    За сметка на това в случая има ясен нарушител, който се намира на територията на България, и очевидно използва заблуждаваща реклама, освен всичко друго. Така че не търси проблема в Капитал, а в самият нарушител.

    Нередност?
  • 8
    fez_deffender avatar :-|
    Фес Deffender
    • - 1
    • + 22

    Кое му е поръчковото на статията? Напротив - показва реални проблеми.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 9
    forest avatar :-|
    Forest
    • + 10

    могат ли потребителите да завеждат искове за измама директно в съда срещу производители и дистрибутори на подобни добавки както е в САЩ вместо да разчитат на комисии и агенции?

    Нередност?
  • 10
    venimus avatar :-|
    Волен от Ривиа
    • - 2
    • + 15

    За хомеопатията? Там нещата са страшни. Познат педиатър от Пирогов казва, че при него идват майки с умиращи деца, които са ги лекували с хомеопатия и след като нещата са излезли от контрол му плачат да ги спасяват. После съдят болницата, ако не успеят да го спасят.

    Нередност?
Нов коментар