За ветеринарите, астрофизиката и хранителните добавки
Липсата на контрол прави модерното шарлатанство възможно


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Едва ли британският професор по астрофизика и член на Кралското научно дружество и Кралското астрономическо дружество Джослин Бел подозира, че през юли 2014 г. ще се появи на рекламна страница на жълтия вестник "Уикенд". Откривателят на първата неутронна звезда обаче е представена като 67-годишната Анка Игнатова от Пловдив, която споделя с читателите благодатните ефекти от хранителната добавка "Флекс комплекс": "Болките в краката ми напълно изчезнаха, а по-рано беше просто нетърпимо, не можех по цяла нощ да мигна. Сестра ми ми ги препоръча, някаква нейна приятелка ги пила и била много доволна." Под нея има снимка на възрастна жена, изображение, изкопано от полицейски регистър в САЩ. Но не. Това според вестника е 78-годишнита Лилия Иванова от Русе, която емоционално споделя: "Вече зарязах бастуна." Над тях – д-р Светослав Георгиев от София авторитетно разказва, че препоръчва лекарството на пациентите си: "Особено при една моя пациентка – Гълъбина Методиева, ефектът е постресаващ! Жената направо проходи." Всъщност такъв лекар няма, а снимката е на тексаския ветеринар Тери Литси.
Рекламата на хранителна добавка, в която "интервюираните" всъщност не съществуват, а продуктът е рекламиран почти като лекарство и му се приписват лечебни свойства, е в нарушение на няколко закона – за защита на личните данни, за храните, за авторските права, за лекарствата, за защита на потребителите, за защита на конкуренцията и за патентите и регистрацията на полезните модели.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
21 коментара
не виждам защо хората си купуват тези добавки , когато същата работа им вършат храните : ski-ucheni-bylgarskoto-kiselo-mliako-lekuva-601888 1
-чай от Шипка при разстройство напр. вм. широко рекламираните пробио
както и нашето кисело мляко с антибиотици и т.н. вм. пробио
Ето хората как го ценят,ние гледаме рекламата
http://www.vesti.bg/tehnologii/zdravoslovno/german
колкото до модата "Коластра " ,ми тя е кравешка , а кравето млеко е силен алерген .
Я заведете децата на моренце , балкан , Тетевен, Рибарица ...
Ако Веселин Златев за пръв път среща реклама, в която не участват реално съществуващи хора направо да си подава оставката. Пълно е с такива реклами, не само в телешоповете, ами и в праймтайма. Редовно гледаме "лекари", които препоръчват паста за зъби и дъвки.
До коментар [#2] от "tamada":
А бе, в БГ реклами, тези с пастите за зъби точно са си истински зъболекари (познавам някои от тях), но определено е много смешно, че г-н Златев за първи път вижда такива реклами :)
До коментар [#1] от "oyh53308658":
Изглежда, че поради някаква причина се мислиш за компетентен. Какво очакваш, човешка коластра ли? Кравето млЕко е алерген за някои хора, но силен съвсем не е. Иначе щяхме да сме измрели от алергичен шок всички в тая страна.
А "нашето кисело мляко с антибиотици" - ВТФ?!
До коментар [#3] от "lacrima":
Ами възможно е някои от големите фирми да са започнали да наемат истински лекари за да избегнат евентуални юридически проблеми. Но като цяло рекламният бизнес често работи по метода: "ние знаем, че това не е вярно и вие знаете, че не е вярно, но се лъжем взаимно и се усмихваме". :)
Тази статия звучи доста поръчково! Ако наистина се търсеше проблемът в регулирането на рекламите на хранителни добавки, първо щеше да се обърне внимание на абсурдните сайтове за продукти от които се отслабва с по 10-20кг за месец, или тези дето ставаш в 10 по-млад от кремче и също пълни с мнения на по-малко реални или повече потребители. Може би, ако Капитал получаваше парите за цели страници реклама, нямаше да е толкова краен и тенденциозно насочен към конкретна фирма или техен личен конкурент. До колко поръчковото писане в уж сериозен вестник е "лоялна конкуренция" ????
До коментар [#6] от "piranq":
Що за глупост? Капитал няма как да публикува статия, в която да обхване абсолютно всички нарушители, още повече разни знайни и незнайни онлайн търговци/спамъри, които се намират физически незнайно къде.
За сметка на това в случая има ясен нарушител, който се намира на територията на България, и очевидно използва заблуждаваща реклама, освен всичко друго. Така че не търси проблема в Капитал, а в самият нарушител.
Кое му е поръчковото на статията? Напротив - показва реални проблеми.
Публикувано през m.capital.bg
могат ли потребителите да завеждат искове за измама директно в съда срещу производители и дистрибутори на подобни добавки както е в САЩ вместо да разчитат на комисии и агенции?
За хомеопатията? Там нещата са страшни. Познат педиатър от Пирогов казва, че при него идват майки с умиращи деца, които са ги лекували с хомеопатия и след като нещата са излезли от контрол му плачат да ги спасяват. После съдят болницата, ако не успеят да го спасят.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.