КЗК отмени поръчката за магистралата София-Калотина
21 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК отмени поръчката за магистралата София-Калотина

Предвидената за строителство част от София - Калотина започва от околовръстния път на столицата

КЗК отмени поръчката за магистралата София-Калотина

Причината са дискриминационни условия в тръжната документация

Радостина Маркова
6193 прочитания

Предвидената за строителство част от София - Калотина започва от околовръстния път на столицата

© Мария Съботинова


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отмени обявената в края на май обществена поръчка за строителство на два участъка от магистралата София - Калотина. Становището на антимонополния орган е, че възложителят – Агенция "Пътна инфраструктура", е заложил в тръжната процедура дискриминационни и ограничаващи изисквания към кандидатите и тя трябва да бъде прекратена. Решението може да бъде обжалвано пред ВАС, но от пътната агенция не смятат да използват тази възможност. Ще бъде обявена нова обществена поръчка.

Процедурата за София - Калотина е спряна след жалба на "Ес Ей инвестмънт енд инжиниъринг" - консултантска компания, специализирана в инфраструктурните проекти и инвестициите. Пътната агенция ще трябва да плати на дружеството и 3200 лв. разноски по делото.

Мотивите

Жалбата на "Ес Ей инвестмънт енд инжиниъринг" е срещу обществената поръчка за строителство на 32 км от магистралата София - Калотина в часта между Софийския околовръстен път и пътен възел Храбърско. Трасето е предвидено за финансиране с пари по програма "Транспорт", а индикативната му стойност е 200 млн. лв.
Според консултантската компания на кандидатите в обществената поръчка се поставят дискриминационни условия, като например изискването да осигурят банкова гаранция в размер на 10% от стойността на договора с ДДС, ако ползват авансово плащане. От компанията са посочили, че не е ясно защо размерът на гаранцията се изчислява върху общата стойност с ДДС и защо формата на гаранцията е ограничена до банкова. КЗК приема, че това необосновано ограничава участието на лица в обществената поръчка. Определя като неясно и условието гаранцията да бъде издадена от банка с "добра репутация".

Като дискриминоционно КЗК посочва и изискването кандидатите да докажат определен обем завършени пътни обекти през последните години с носимоспособност "от 11.5 тона на ос, с габарит не по-малък от Г9". Според антимонополния орган това ограничава кръга участници в процедурата, тъй като трябва да докажат носимоспособност точно и единствено в размер на 11.5 тона на ос. Възражението на АПИ, че изискването има пояснителен характер, е отхвърлено от комисията.

Легализация в повече

За дискриминационна е определена и друга формулировка в обществената поръчка. Заложено е изискване водещият проектант по част "Геодезия", който ще работи по отсечката, да има призната и легализирана диплома по реда на Закона за висшето образование.

Според комисията не става ясно защо възложителят изисква конкретно за този специалист призната и легализирана диплома от чужд университет, докато за останалите ключови специалисти подобно изискване няма. Становището на комисията отново е, че това ограничава участието в тръжната процедура и би забавило събирането на документи.

Обществената поръчка за 32-километровата отсечка от София до Калотина тази пролет бе обявена за втори път. Първата се провали заради липса на финансиране. Сега отново не бе ясно как ще бъде подсигурена финансово заради ограничения ресурс по програма "Транспорт" и изискването на Европейската комисия приоритетно да бъде завършена магистрала "Струма". При обявяването на поръчката през май от АПИ уточниха, че са заложили условие договор с избрания изпълнител да бъде подписан само при осигурени средства.

Ако сега пътната агенция обяви нова тръжна процедура, тя ще се проведе по новите правила в Закона за обществените поръчки. Те изискват възложителят да предоставя много повече публична информация за избора на изпълнител и сключваните договори. Промените в закона са в сила от 1 юли, а дни по-рано от пътната агенция и от други ведомства обявиха накуп стотици обществени поръчки по стария ред.


6 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Няма да е зле да се направи един списък с чиновници, които са подготвяли условия за търгове, и тези условия са се оказвали дискриминационни. И този списък да е публичн, и да лицата да се забранява за следващите 20 години да работят в държавна и общинска администрация. Както и да има сериозни глоби, лично за писалите условията на търга.

  • 2
    aspet avatar :-|
    aspet

    До коментар [#1] от "today (we are not going to pay)":

    Аз съм ЗА с двете ръце, но докато съществува "топла" връзка между печелившите на такива условия от една страна и тези които ги пишат и хората на които се отчитат по веригата от друга, хората които сме ЗА само ще си мечтаем. А съвсем друг е въпроса ЗАЩО само си мечтаем. Какво правя АЗ лично да се променят нещата??? За мой голям срам само два пъти плахо повдигах въпрос относно качеството на работа точно по инфраструктурни проекти и спирах до там. А цените на които се работи (не на които се печели) са опасно ниски.

  • 3
    today avatar :-|
    today

    До коментар [#2] от "aspet":

    Защото ако цената е 100 единици, слагат условия да спечели фирма Х, тя подава на подизпълнители на половината цена, реално работата се върши за по-малко от половината пари, нали трябва да остане нещо и за подизпълнителите.
    Накрая - цената висока, качеството ниско. Защо? Защото търговете калпави.

  • 4
    aspet avatar :-|
    aspet

    До коментар [#3] от "today (we are not going to pay)":

    Да прав си. Знам, че е така, защото малко или много се "сблъсквам" със строителството всекидневно, знам как и от какво се пести и много хора също го знаят, но както писах за МОЙ голям срам само коментирам.Строи се, дава се гаранция 2-3 години и се стискат палци да не се случи нищо. Въпреки, че толкова са претръпнали и вече и палци не стискат.

  • 5
    iceto_ avatar :-|
    iceto_

    Чудя се на стратегиите за развитите на пътната инфраструктура на АПИ - построихме мост до Видин, а правим магистрала, която го заобикаля

  • 6
    tsvetna avatar :-|
    Цветна

    До коментар [#2] от "aspet":

    Според мен точно с такива сигнали ние, обикновените граждани можем понякога и да постигнем нещо. Аз работя "на дребно" обаче, не се и залъгвам, че ако подавам сигнал за цялостното качество на огромни поръчки, някой ще му обърне внимание. Но и малкото е нещо. Всеки според възможностите си.
    До коментар [#4] от "aspet":

    Срам или не, поне правите нещо по въпроса. Много, много други хора само пишат, а най-много хора дори и не пишат по форумите, и дори и не се интересуват от тези неща, стига лично да не ги засягат.


    До коментар [#5] от "iceto_":
    Наистина така изглежда, но по-общо погледнато е добре да има и там магистрала, и от Видин магистала. Вероятно строим София-Калотина заради приоритети и че по-отдавна е планирано това да се случи. Или ако трябва да цитирам един много любопитен отрязък от статията
    "...и изискването на Европейската комисия приоритетно да бъде завършена магистрала "Струма". Когато парите за магистрали идват от ЕС, от ЕС нареждат за кое да се дадат с приоритет и за кое - не. Ако имахме собствени пари за Видин, щеше сигурно и там да се строи..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK