Дай тон за реформи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дай тон за реформи

Във второто служебно правителство на Плевнелиев повечето министри идват с ясни приоритети

Дай тон за реформи

Служебното правителство ще се опита да покаже посоката за промени в най-проблемните сектори

6654 прочитания

Във второто служебно правителство на Плевнелиев повечето министри идват с ясни приоритети

© Велко Ангелов


Има една област, в която Росен Плевнелиев със сигурност вече има повече опит в сравнение с който и да било от предшествениците си. Нито един държавен глава в новата българска история не е назначавал две служебни правителства в рамките на управлението си. Дори Георги Първанов имаше късмета двата му мандата да минат в относителна политическа стабилност без нито едни предсрочни избори.

Сегашният служебен кабинет е много по-различен от предшествениците си. Той се различава дори и от този през миналата година най-малкото защото за съставянето му имаше много повече време. Когато Бойко Борисов подаде оставка през февруари 2013, президентът имаше не повече от три седмици, за да намери премиер и министри. Сега стана ясно, че ще има предсрочни избори няколко дни след вота за европарламент през май.

Повечето време направи по-лесно не само уточняването на състава на сегашното служебно правителство, но и помогна да бъдат формулирани по-ясни задачи. Отсега е ясно, че държавният глава и министрите искат да направят повече от това просто да организират изборите. "Не трябва да забравяме, че освен необходимост служебното правителство е и възможност за България", каза Росен Плевнелиев при представянето на кабинета.

По-големите амбиции на президента всъщност проличаха още по време дебатите за актуализацията на бюджета. Тогава Росен Плевнелиев застана твърдо зад предложението за ревизия на държавните финанси точно с идеята, че служебният кабинет иска не просто да пази статуквото, но активно да управлява държавата. "Актуализацията на бюджета следваше да поправи грешките при неговото съставяне и да осигури глътка въздух за служебното правителство в непредвидима среда", каза тази седмица държавният глава. Според президента освен незабавните стабилизиращи мерки служебното правителство ще продължи действията за подготовка на реформи в ключови сектори, като например енергетика и правосъдие.

Тези планове за служебното правителство стъпват на твърдото убеждение на държавния глава, че България не може да си позволи още едно управление като това през последната година. Плевнелиев и неговият екип са сигурни, че реформите не могат да бъдат отлагани, защото това повишава риска да се стигне до катастрофални кризи. Замисълът е служебното правителство да зададе тон за бъдещите промени с надеждата, че ако те бъдат започнати, на следващото правителство ще бъде по-трудно да ги спре, отколкото да ги продължи. "Служебното правителство ще даде импулс на неотложните за страната реформи", се казва в обявените през седмицата приоритети на временния кабинет.

Макар и в по-малка степен, подобни опити имаше и при правителството на Марин Райков. През 2013 служебният кабинет се опита да сложи ред в отношенията между държавните компании и банките. Въпреки изключително близките отношения между БСП и ДПС с КТБ наредбата, изработена по времето на Марин Райков, беше запазена. След като банката на Цветан Василев се срути, стана ясно, че това всъщност е спасило голяма част от парите на данъкоплатците, които държавните дружества са били принудени да преместят другаде. Преди година беше направен и опит да се започне реформа в енергетиката, като беше поръчан нещо като одит на този сектор. Той беше възложен на експерти от Европейската комисия, Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие. Това усилие не беше подкрепено от правителството на БСП, ДПС и "Атака" (дори напротив), но сега кабинетът на Близнашки ще продължи усилията, така че да се изработи по-ясна визия.

Външна експертиза ще бъде търсена и в друга област - държавните финанси и евентуално банковия надзор. Служебното правителство вече каза, че ще започне процедурата по приемане на България в Единния банков надзорен механизъм на Европейския съюз. Идеята е по този начин да има повече контрол върху БНБ, така че да се намали възможността да се случи нещо подобно на банковата вакханалия в КТБ. За да се засили доверието към българската финансова система, ще бъде поканен и МВФ, който да прави регулярна оценка на този сектор.

За разлика отпреди година сега има сериозна заплаха за бюджета, като тя идва основно по две линии - блокираните еврофондове и надценените приходи по време на управлението на БСП, ДПС и "Атака". Спрените пари от ЕС бяха и един от основните аргументи на президента да застане зад актуализацията на бюджета, която парламентът не успя да приеме. Въпреки това служебният кабинет положи сериозни усилия за отблокирането на фондовете.

За проблема с надценените приходи в бюджета няма друго лекарство освен актуализацията. Без парламент, разбира се, тя е невъзможна, но в приоритетите на временното правителство е записано, че то ще я подготви, така че следващото Народно събрание да разполага с готов вариант за решение веднага. Това всъщност е още един от инструментите на служебния кабинет да се опита да повлияе на следващото управление. Един от рисковете, независимо кой ще спечели властта на изборите, е вариантът той да загърби реформите. Тръгването по пътя на популизма обаче минава не само през отказ за реформи, но и през поемането на нови дългове, които да финансират проблемните сектори и временно да замажат кризите. Актуализацията, която служебният кабинет ще предложи, ще се опита да покаже правилната посока, така че да е по-трудно отклоняването от нея.

Правителството на Близнашки направи заявка да даде "импулс на реформите" в още няколко сектора, включително изключително важната съдебна система.

Разбира се, сериозна промяна в тези области не може да се случи нито за два месеца и половина, нито без подкрепата на бъдещото парламентарно мнозинство. Реформаторската заявка на президента обаче дава тон за водене на по-прагматична политика. Той, разбира се, няма да е достатъчен, ако не бъде подет от управляващите след изборите партии. През следващите два месеца обаче ключов момент за успеха на тази стратегия ще бъде и колко успешно служебният кабинет ще защити предлагания от него дневен ред на българското общество. Колко силно и убедително ще даде тон за реформи.

В следващите текстове може да видите основните приоритети на служебния кабинет в четири от по-важните посоки:

Има една област, в която Росен Плевнелиев със сигурност вече има повече опит в сравнение с който и да било от предшествениците си. Нито един държавен глава в новата българска история не е назначавал две служебни правителства в рамките на управлението си. Дори Георги Първанов имаше късмета двата му мандата да минат в относителна политическа стабилност без нито едни предсрочни избори.

Сегашният служебен кабинет е много по-различен от предшествениците си. Той се различава дори и от този през миналата година най-малкото защото за съставянето му имаше много повече време. Когато Бойко Борисов подаде оставка през февруари 2013, президентът имаше не повече от три седмици, за да намери премиер и министри. Сега стана ясно, че ще има предсрочни избори няколко дни след вота за европарламент през май.


35 коментара
  • 1
    yin34369491 avatar :-(
    yin34369491

    тъпо заглавие

  • 2
    kalo76 avatar :-|
    kalo76

    До коментар [#1] от "yin34369491":

    Що?

  • 3
    yin34369491 avatar :-|
    yin34369491

    1. Стил - ненужно приповдигнато и малко детинско.
    2. Съдържание - сведено до магическата дума реформи и точно там е проблемът. Какви реформи за два месеца при положение, че партиите избягаха от политиката. Необосновано е

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#3] от "yin34369491":

    Трябва да се изхожда от факта, че след 2 месеца ГЕРБ ще има мнозинство, а при тях трудно можеш да намериш хора да знаят 2 думи на кръст на английски, камо ли да имат визията какви реформи трябва да се направят.

    Тоест, само пример, може да се подготвят за приватизация дежурно заподозрените държавни фирми - партийни хранилки и това на 6 октомври да им се тръсне с думите "всичко е готово, вдигайте забранителния списък за приватизация и действайте. Вие сте!". Ако не го направят, ако повторят ритуала при смяна на властта и докарат някакви свои си хора, за които да твърдят, че са "честни стопански и партийни ръководители, които ще управляват хубаво" и след 3 месеца в Костенец пак гръмне нещо, ще си носят цялата отговорност за решението.

  • 5
    judjuk avatar :-|
    Judjuk

    Промени, реформи, договори, актуализации........ Стига толкова! Да управляваш държава не е като да управляваш сладкарница. На едно ново правителство му се дават 100 дни само за да се запознае с обстановката и документациите. Очевидно Плевн си прави реклама. Тя обаче не му помага, защото не може да свали отговорността за последствията. Да, той назначи две служебни правителства, но и свали едно редовно. И сега вече е длъжен да се доказва. Просто няма път за измъкване.

  • 6
    peter1946 avatar :-|
    Peter Stoychev

    Дали няма да се окаже , че едно служебно правителство е полезно и за след изборите ?Отговорни към България ,а не към партийните Централи!

  • 7
    postmodernity avatar :-|
    postmodernity

    До коментар [#4] от "cinik":

    "Трябва да се изхожда от факта, че след 2 месеца ГЕРБ ще има мнозинство"
    Ами не! Горе-долу резултатите ще са това:
    ГЕРБ - 100
    КБ - 70
    ДПС - 35
    ББЦ - 20
    РБ - 15.
    Едва ли ще има ново правителство и при ГЕРБ със 110 депутати, а РБ с 15. Имайки предвид настроенията в РБ след тази седмица нещата са ясни.
    А иначе браво за поста. И 6+ за това:
    "а при тях трудно можеш да намериш хора да знаят 2 думи на кръст на английски, камо ли да имат визията какви реформи трябва да се направят. 4

  • 8
    bvsc avatar :-|
    Да, ама не

    Плевнелиев има страшен опит да назначава възпитаници на Харвард, завършили за 2 седмици, някакви НПО тикви, които не си плащат членския внос като адвокати, а поемат ресор "правосъдие" и кабеларкаджии за министри на икономиката. Това, разбира се, ако приемем, че списъка го съставил той, а не американското посолство.

  • 9
    t_ avatar :-|
    t_

    Аз пък виждам как единствено президентът прави заявка да иска някакви реформи в някакви сектори.

    Особено след уникалното Орехоправителство. Като гледам сега как я докараха, ако бяха останали 4 години щяхме да сме щастливи, ако оживеем изобщо. Сори. Все се надяват да направят поне част от нещата, които говориха, но те за пореден път се доказаха.

    На част от реформите да стартират нещата, все ще е повече от последно време. В половината сектори да вкарат външни сили - добре ще е. Защото отдавна стана ясно, че силните на прехода са абсолютно способни да достигнат неподозирани висоти в грабенето си. И дори и недобре настроени към нас пак не ни вредят толкова, колкото нашенските хубавци.

  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#9] от "t_":

    Oт вчера и Искров. Той може да е играч, но със сигурност знае да смята финансови потоци. Веднъж да дойде МВФ, тук вече ще говорим на мястои за допълнителни екипи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK