С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 9 авг 2014, 18:55, 13883 прочитания

Генерали срещу командоси

Българската армия е на кръстопът как да развива своите специални части

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато в края на май миналата година Ангел Найденов зае поста военен министър, една от големите му амбиции беше да стане инициатор на задълбочен стратегически преглед на сигурността и отбраната, който да анализира заплахите пред България за следващите 15 години и методите за тяхното неутрализиране. От дистанцията на изминалата малко повече от една година и в контекста на бързо пропукалия се политически фундамент, на който беше стъпило правителството на Пламен Орешарски, подобни мащабни намерения не звучат особено сериозно. Като обигран политик с опит Найденов вероятно е усетил това още през първите месеци на своето министерстване, затова бързо преоформи намерението си от стратегически преглед, който да засяга цялата система за сигурност на страната, в план за развитието на въоръжените сили, който да обхване само подчинените му военни и цивилни структури. И колкото повече нарастваше вероятността кабинетът "Орешарски" да падне, толкова по-малко в Министерство на отбраната се говореше за прегледа на структурите на въоръжените сили. А той всъщност трябваше вече да е готов още в началото на лятото. Изготвянето на подобен стратегически документ за бъдещото развитие на армията действително е спешно, тъй като обхватът на сега действащия план е до края на 2014 г. 

Войникът на бъдещето


Какво точно се случва с бъдещите планове за преструктуриране на армията донякъде стана ясно по време на прощалната пресконференция на вече бившия военен министър през миналата седмица. Тогава Ангел Найденов обяви, че освен сертифицирането на четвъртата българска батальонна бойна група, която отговаря на стандартите на НАТО, активно се работи по доизграждането на силите за специални операции. Малко по-късно новоизбраният началник на отбраната вицеадмирал Румен Николов уточни, че през следващата седмица ще се дискутира въпросът дали силите за специални операции да се обособят като отделно звено в състава на армията. Ако наистина се случи, това би било може би най-сериозната (макар и не най-мащабна) промяна на концептуално ниво във въоръжените ни сили от години насам.

Въпреки че едва ли ще остане в историята като най-големия реформатор и стратег, Ангел Найденов има известна заслуга за съхраняването на специални части на армията ни. Замразявайки съкращенията във въоръжените сили (независимо дали това е било направено от популистки подбуди или не), бившият военен министър също така блокира редуцирането на 68-а бригада "Специални сили" в полк. Това беше една от странните идеи на предишния военен министър Аню Ангелов, предвидена в "Бялата книга за отбраната". В този контекст е интересно да се види как ще действа евентуален бъдещ военен министър, излъчен от правителство, доминирано от ГЕРБ.

Всъщност желание да преразгледа редуцирането на специалните сили до полк имаше още предишния служебен военен министър Тодор Тагарев. Намерението му беше да накара ръководството на бригадата да поработи по-активно и по-задълбочено върху концепцията на силите за специални операции, така че те в максимална степен да отговорят на заплахите на XXI век и съюзническите ни ангажименти в НАТО. Твърде вероятно е този курс на действие да следва и настоящият служебен министър Велизар Шаламанов, който от години работи в екип с Тагарев.



Самостоятелни или не

Какво всъщност представляват силите за специални операции (ССО)? Става дума за специално формирани, организирани, подготвени и оборудвани бойни формирования. Използват способи и методи, различни от тези на конвенционалните въоръжени сили. Предназначени са за борба с новите асиметрични заплахи тоест за действие в конфликти, където няма ясно обособена зона и враждуващи армии. ССО провеждат специални операции в изпълнение на определени стратегически и ясно дефинирани оперативни цели при висока степен на политически, военен и физически риск, какъвто не е присъщ на операциите на конвенционалните сили. Според източници от Министерството на отбраната в момента България има капацитет да сертифицира една или две тактически бойни групи от силите за специални операции, които могат да действат в рамките на силите за бързо развръщане на НАТО (NATO Response Force).

Настоящото състояние, в което се намират специалните сили на българската армия, обаче е малко разкрачено между миналото и бъдещето, a генералитетът едва ли ще се зарадва особено на промяна. 68-а бригада "Специални сили", която е наследник на първото българско въздушнодесантно формирование "Парашутна дружина", например в момента е подчинено на командването на Сухопътни войски. В резултат на това то често е принудено да се занимава с конвенционални дейности. Става дума за между 1300 и 1500 войници и офицери, преминали специална подготовка в България и чужбина, които в голяма степен са приравнени на обикновени пехотинци. Подобно е положението и при 101-ви алпийски батальон с численост от около 250 човека. Той е базиран в Смолян и предназначен за водене на бойни действия във високопланински и зимни условия. Морският специален разузнавателен отряд от поделението "Тихина" пък е на пряко подчинено на бойния флот. А когато искат да тренират скокове с парашут, бойците от различните специални формирования трябва да използват услугите на военнотранспортната авиация, която е под шапката на ВВС. Резултатът от всичко това е, че текущата система за командване и управление на специалните сили е разпокъсана и функционира бавно и неефективно на стратегическо и оперативно ниво. Надеждата е, че обособяването на специалните сили като отделна структура в армията ще подобри тяхната ефективност, като позволи изграждане стройна система за подбор, обучение и съвместна подготовка, оптимизира използването на наличните ресурси, както и освободи бойците от несвойствени "конвенционални" задължения.

Има няколко неща, които са важни, за да се превърнат специалните сили в истински военни формирования за бързо реагиране, предназначени за неутрализиране на асиметрични заплахи. На първо място командната им верига би трябвало да е максимално къса, ясна и опростена, т.е. те трябва да отговарят директно на висшето политическо и военно ръководство (министър и началник на отбраната). Подобна бързина при взимане на решенията няма как да се случи, ако всяка спецчаст е подчинена на някой от видовете въоръжени сили и заповедите трябва да се съгласуват с командващите им.

Смесването на спецчастите с конвенционалния тип армия създава и друг проблем, който е свързан с оперативната и информационната сигурност. Или казано по-просто: операциите на специалните части в повечето случаи не трябва да се разгласяват дори в рамките на самата войска. Най-сериозният потенциален проблем при подобна трансформация обаче е, че специалните операции по своята същност са съвместни и трябва да могат да действат самостоятелно по суша, въздух и море. Това предполага командването им да разполага със собствени авиационни и плавателни средства. Последното най-вероятно ще срещне сериозна съпротива от страна на ВВС и бойния флот, които най-вероятно ще съзрат в подобна трансофрмация заплаха за своите и без това ограничени ресурси. Възможно е например началникът на отбраната вицеадмирал Николов да откаже да извади от флота "тюлените" от "Тихина", а началникът на Сухопътни войски ген. Боцев да поиска да задържи планинския батальон в Смолян, който преди години е оглавявал. И тогава визията за бъдещето вероятно ще се разбие в носталгията по миналото.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Новата власт на София започва работа, износът почти не расте Вечерни новини: Новата власт на София започва работа, износът почти не расте

И още: "Еврохолд" обжалва забраната на КЗК да купи ЧЕЗ, държавата напредва с модела за втора пенсия, Ево Моралес избяга в Мексико

12 ное 2019, 455 прочитания

Съдът дължи обезщетение, ако чрез негово решение е открадната фирма 2 Съдът дължи обезщетение, ако чрез негово решение е открадната фирма

СГС вероятно ще бъде осъден на 2 млн. лв., но въпреки действията си съдията, допуснал измамата, се издига в кариерата

12 ное 2019, 874 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Ход с говорителя

Какво означава оставката на Радан Кънев за настоящето и бъдещето на Реформаторския блок

Още от Капитал
Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10