Фискална политика по време на политическа криза
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фискална политика по време на политическа криза

Отговорност на служебния кабинет е да удържи дупката в бюджета и да подготви актуализация. Мнозинството в новия парламент ще има свободата да я приеме или да направи своя собствена

Фискална политика по време на политическа криза

3370 прочитания

Отговорност на служебния кабинет е да удържи дупката в бюджета и да подготви актуализация. Мнозинството в новия парламент ще има свободата да я приеме или да направи своя собствена

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Служебното правителство може да посрещне проблемите, включително с нерешения въпрос с КТБ, в рамките на действащото законодателство.

Служебното правителство е като всяко друго правителство, а ограниченията му произтичат от липсата на работещ парламент, т.е. върши работата си в рамките на съществуващите закони. През следващите два месеца в рамките на вече гласувания от парламента бюджет правителството има достатъчно свобода не само да поддържа работата на администрацията, но дори и да провежда собствени политики. Общо взето, правителството може да променя разходите в отделни сфери, стига, разбира се, да не се влошава бюджетното салдо, тоест промените трябва да са вътрешнокомпенсирани. Този механизъм може да бъде много полезен, тъй като точно това трябва да е задачата на всеки министър – ако искаш да похарчиш един лев повече за нещо, намери първо откъде да го спестиш, а не надувай дефицита. Забележете, че тук разглеждаме бюджетния закон като гласувани разходи на държавата, които в случая нямат отношение към приходите. Неизпълнението на приходите не променя мандата на правителството за гласуваните разходи, а просто означава, че дефицитът се увеличава. Това от фискална гледна точка не е добър сценарий, но чисто нормативно неизпълнението на приходите не е пречка пред функционирането на служебното правителство, при положение че недостигът може да се покрие с наличното във фискалния резерв.

Какво обаче се случва, ако точно в тези два месеца се наложи държавата да гаси някакви огромни финансови пожари и трябва да се теглят заеми – например, ако в рамките на няколко седмици трябва да се изплатят всички гарантирани депозити в КТБ? Подобен сценарий не е много вероятен, тоест разрешението на казуса "КТБ" очевидно ще се случи след изборите. Дори и да се наложи подобен небюджетиран разход, то може да се премине към поемане на кратксрочен дълг на местния пазар и/или използването на фискалния резерв. С други думи, дори и подобен, не особено вероятен пожар най-вероятно може да бъде угасен успешно и без парламент.

Остава въпросът обаче какво се случва, ако изборите не произведат правителство и се тръгне към нови избори. Важно е да отбележим, че покриването на споменатите по-горе рискове за следващите два месеца изисква до голяма степен работещ парламент в края на годината – такъв, който най-вероятно да актуализира бюджета (не толкова за прокарването на нови политики, колкото за узаконяването на дупката в бюджета), евентуално да гласува спрямо развитието в КТБ (било то специален закон, дълг за изплащане на депозитите или нещо друго), както и да приеме нов бюджет за 2015 г. В сценария с нови избори скоро след изборите през октомври има два варианта – или временен "програмен" кабинет със съвсем кратък мандат за изчистване на фискалните въпроси, или дори странен вариант на служебно правителство с работещ парламент за няколко седмици. Второто е абсолютно конституционно възможно, тъй като след изборите се формира парламент и докато тече процедурата с мандатите, на практика има работещ парламент и служебно правителство на власт.

Всичко казано дотук иде да рече, че фискалните главоболия от политическата нестабилност и липсата на парламент, дори при проблеми с изпълнението на бюджета и нерешения въпрос с КТБ, могат да бъдат до голяма степен адекватно посрещнати в рамките на действащото законодателство. Непосредствената отговорност в момента пада именно върху служебния кабинет, който трябва да удържи дупката в бюджета, да направи нужното за размразяването на европейските средства и да подготви актуализацията на бюджета, която да бъде внесена в първия работен ден на новия парламент. Новото мнозинство (ако има такова) ще има пълната свобода да я приеме или да направи своя собствена.

От анализ на Петър Ганев в седмичния онлайн бюлетин на Института по пазарна икономика

Служебното правителство може да посрещне проблемите, включително с нерешения въпрос с КТБ, в рамките на действащото законодателство.

Служебното правителство е като всяко друго правителство, а ограниченията му произтичат от липсата на работещ парламент, т.е. върши работата си в рамките на съществуващите закони. През следващите два месеца в рамките на вече гласувания от парламента бюджет правителството има достатъчно свобода не само да поддържа работата на администрацията, но дори и да провежда собствени политики. Общо взето, правителството може да променя разходите в отделни сфери, стига, разбира се, да не се влошава бюджетното салдо, тоест промените трябва да са вътрешнокомпенсирани. Този механизъм може да бъде много полезен, тъй като точно това трябва да е задачата на всеки министър – ако искаш да похарчиш един лев повече за нещо, намери първо откъде да го спестиш, а не надувай дефицита. Забележете, че тук разглеждаме бюджетния закон като гласувани разходи на държавата, които в случая нямат отношение към приходите. Неизпълнението на приходите не променя мандата на правителството за гласуваните разходи, а просто означава, че дефицитът се увеличава. Това от фискална гледна точка не е добър сценарий, но чисто нормативно неизпълнението на приходите не е пречка пред функционирането на служебното правителство, при положение че недостигът може да се покрие с наличното във фискалния резерв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Два месеца криво-ляво ще задържат положението. А после? Всички тия финансови дупки в най-различни сфери, натрупани в последната година, че и даже от предишните правителства?
    Трябват реформи, иначе продължаваме да наливаме вода в каца без дъно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK