С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 15 авг 2014, 16:22, 4200 прочитания

Студено за ескимо

Спадът в продажбите на сладолед, бира и минерална вода е между 5% и 35% за различните категории и в различните региони

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Цената на лошото време

Скъп дъжд за добивната индустрия

По-сложна е ситуацията при откритите рудници и кариерите

Когато потоп удари

Тежките наводнения ще оставят своя отпечатък върху икономиките на Сърбия и Босна и Херцеговина за години напред

Общини под водата

Пораженията върху инфраструктурата на потопените населени места струват около половин милиард лева

Болест по лозята

Ситуацията в сектора е неприятна, но не и апокалиптична

Жълт код за земеделието

Дъждовете и градушките на практика засегнаха всички сегменти на селското стопанство

Облаци над Черноморието

Туристическият сектор ще изпрати лятото с по-малко туристи и щети от наводнения

Само градушката в София ще засегне сериозно застрахователите

Финансовите резултати на компаниите със сигурност ще пострадат, но благодарение на презастрахователни програми лошият ефект ще се намали

Цената на лошото време

Загубите от градушките, наводненията и лошото време може да превишат един милиард лева

"Едва ли има друг пазар, който да е толкова зависим от температурите и сезоните. Каквато и реклама на сладолед да пуснеш, ако вали дъжд, тя е безсмислена", категоричен е Кирил Кутлев, собственик на фирма "Изида-Кутлев" с 20-годишна практика като дистрибутор за Варна на сладоледите на "Изида" - гр. Добрич.

По данни на маркетинговите агенции


над 85% от покупките на сладолед

в страната се осъществяват от май до август. Обяснението е в нагласите на купувачите, които са здраво обсебени от мита, че яденето на сладолед при дъжд и студ разболява.

"Тази година продажбите през май, юни и юли са по-слаби в сравнение с миналата година. Това е резултат преди всичко на лошото време, на дъждовете и наводненията", отчита Кирил Кутлев. По думите му намалението не е драстично, но е факт. "Но не само ниските температури влияят върху спада. Това лято туристите са по-малко, освен това повечето от тях почиват в хотели ол инклузив и не си купуват нищо навън", обобщава Кутлев.



Слабо търсене отчита и Светослав Димитров от ЕТ "Слави" - дистрибутор на пловдивските сладоледи Uncle Charly за София. "Продажбите са паднали с около 30-35% в сравнение със същите месеци на миналата година", посочва той. "През последните години температурите в София през лятото са сред най-ниските в страната, но толкова лошо и дъждовно време като тази година не е имало. Едва отскоро се заредиха няколко последователни типично летни горещи дни, но няма да е за дълго, твърдят метеоролозите", коментира Димитров. И според него обаче не само ниските температури са причина за по-ниските обороти. Растящата конкуренция на пазара на сладолед също е фактор.
От май до август се генерират

50% от годишните продажби на бира,

уточняват от Съюза на пивоварите в България. Затова комбинацията от дъждовни дни и по-ниски средни температури дърпа надолу и търговците на пиво. През април и май тази година средните температури са били по-ниски с 2 до 4 градуса в сравнение със същите месеци на миналата година. "Освен това през април-юни има близо два пъти повече дъждовни дни спрямо предишната година", отбелязва Бранимир Братанов, маркетинг директор на бирената компания "Карлсберг България".

Климатичните аномалии се отразиха негативно и върху туристическия поток, което в съчетание с нестабилната макроикономическа среда доведе до 6% спад в продажбите на бира за първото полугодие на годината, посочва Ивана Радомирова, изпълнителен директор на браншовия съюз. Намалението е най-осезаемо през май и юни.

"Комбинацията от валежи и почивни дни влияе изключително негативно върху пивоварните компании. Причината е, че лошото време намалява поводите за консумация на бира – навън в заведения, на среща с приятели и т.н.", обобщава Бранимир Братанов. Според него "допълнителните промоции с награди, ценовите намаления и иновативните продукти (като бирените миксове например), предлагани от компаниите, могат да помогнат на продажбите, но не могат да компенсират спада на консумацията на бира, дължащ се на лошото време".

На фона на движението надолу за категорията като цяло пивоварите отчитат нова тенденция. "От началото на 2014 г. за първи път от десетилетие насам делът на консумираната бира в хорека канала (хотели, ресторанти, кафенета) се увеличава за сметка на дела на консумацията в домашни условия", посочва Ясен Любенов, директор "Маркетинг" в "Каменица" АД, цитиран от сп. "Регал" (издание на "Икономедиа"). По думите му продажбите в заведения бележат спад едва с 1.2%, докато реализираните обеми в търговската мрежа са с 11.2% по-малко спрямо същия период на 2013 г. "Това развитие на пазара през първата половина на годината ни дава надежда, че 2014 г. може да се окаже повратна точка в развитието на бирената категория", обобщава Любенов.
Лятото е най-силният сезон и за

покупките на бутилирана вода

"Шестдесет процента от продукцията ни се реализира през юни, юли и август", уточнява Димитър Дългъчев, председател на ТПК "Михалково". Според изчисленията му тази година продажбите са с 4-5% са по-слаби.

"Лошото време отложи началото на летния сезон по Черноморието. Много обекти отвориха с около 20-на дни закъснение. Първоначалното зареждане закъсня, което доведе до реално стартиране на по-добри продажби едва в началото на юли. Освен това като цяло има 12% спад на туристическия сезон. Всичко това се отрази на оборотите в сезонните обекти", коментира Мая Герасимова, маркетинг директор на "Девин". Тя обаче уточни, че пазарът на дребно е стабилен и че през първата половина на годината реализираните от компанията количества бутилирана вода в магазините са равни на миналогодишните.

Жана Величкова, изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България, също посочва, че продажбите на бутилирана вода в обем са близки до отчетеното през същия период на предходната година. "Зимата не беше сериозна и до някаква степен може би компенсира закъснялото лято. Дъждовното време и по-ниските средни температури в част от страната обаче се фактор, който въздейства негативно", обобщи Величкова.

Част от мениджърите на компании се надяват, че ако август се задържи горещ, ще могат да наваксат с изоставането. Други не са оптимисти. Светослав Димитров припомня, че през август някои от малките търговци започват да чистят фризерите си или излизат в отпуск. "Ако и септември е влажен, това ще сложи окончателно край на сезона", предвижда той.

Замръзнали продажби в хипермаркетите

Единствената група с осезаем спад, и то двуцифрен, са сладоледите, там намалението е между 18% и 22% в сравнение с миналата година, коментира Николай Петров, изпълнителен директор на "Билла – България".

В друга от големите търговски вериги - "Кауфланд", също отчитат намаление при сладоледите, особено при импулсните продажби – най-малките еднократни разфасовки. Веригата отбелязва спад и в продажбите на безалкохолни напитки и минерална вода. "Покупките на бира се движат на нивата от миналата година", уточнява Христо Петров, търговски директор на "Кауфланд".

От "Билла" твърдят, че очакваният спад в продажбите на бира и безалкохолни напитки е компенсиран по време на Световното първенство по футбол. Веригата е успяла да постигне и планирания двуцифрен ръст при пресните плодове и зеленчуци.

В същото време обаче се оказва, че колкото е по-голям асортиментът на хипермаркета, толкова са повече "пострадалите" групи. При "Кауфланд" например става въпрос за два типа сезонни стоки. Едната е слънцезащитната козметика, чиито продажби са намалели в сравнение с миналата година. Другата са артикулите за къмпинг и обзавеждане на градината. Заради меките януари и февруари се отчита намаляване и на покупките на зимни стоки - например шейни.

По темата работи и Десислава Николова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Арбитражният съд във Вашингтон реши окончателно спора между България и Оманския фонд Арбитражният съд във Вашингтон реши окончателно спора между България и Оманския фонд

Държавният резервен фонд на Оман се отказа от исковете си без право да ги предяви отново

17 авг 2019, 2436 прочитания

Три заменки в "Младост" не стигат 2 Три заменки в "Младост" не стигат

Столична община предизборно тушира напрежението в квартала, като спаси от застрояване няколко терена. Още 30 подобни случая чакат развръзка

16 авг 2019, 3878 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
На кого е служебното правителство

Във втория ешелон на властта застъпиха лица от управлението на ГЕРБ

Обезлесяването в Бразилия: "Капитан Моторна резачка" срещу Амазонската гора

Бразилският президент Болсонаро отхвърля наложения му прякор, но при неговото управление загубата на дървесна покривка опасно се ускорява

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма