Студено за ескимо
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Студено за ескимо

Shutterstock

Студено за ескимо

Спадът в продажбите на сладолед, бира и минерална вода е между 5% и 35% за различните категории и в различните региони

Мара Георгиева
4765 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


"Едва ли има друг пазар, който да е толкова зависим от температурите и сезоните. Каквато и реклама на сладолед да пуснеш, ако вали дъжд, тя е безсмислена", категоричен е Кирил Кутлев, собственик на фирма "Изида-Кутлев" с 20-годишна практика като дистрибутор за Варна на сладоледите на "Изида" - гр. Добрич.

По данни на маркетинговите агенции

над 85% от покупките на сладолед

в страната се осъществяват от май до август. Обяснението е в нагласите на купувачите, които са здраво обсебени от мита, че яденето на сладолед при дъжд и студ разболява.

"Тази година продажбите през май, юни и юли са по-слаби в сравнение с миналата година. Това е резултат преди всичко на лошото време, на дъждовете и наводненията", отчита Кирил Кутлев. По думите му намалението не е драстично, но е факт. "Но не само ниските температури влияят върху спада. Това лято туристите са по-малко, освен това повечето от тях почиват в хотели ол инклузив и не си купуват нищо навън", обобщава Кутлев.

Слабо търсене отчита и Светослав Димитров от ЕТ "Слави" - дистрибутор на пловдивските сладоледи Uncle Charly за София. "Продажбите са паднали с около 30-35% в сравнение със същите месеци на миналата година", посочва той. "През последните години температурите в София през лятото са сред най-ниските в страната, но толкова лошо и дъждовно време като тази година не е имало. Едва отскоро се заредиха няколко последователни типично летни горещи дни, но няма да е за дълго, твърдят метеоролозите", коментира Димитров. И според него обаче не само ниските температури са причина за по-ниските обороти. Растящата конкуренция на пазара на сладолед също е фактор.

От май до август се генерират

50% от годишните продажби на бира,

уточняват от Съюза на пивоварите в България. Затова комбинацията от дъждовни дни и по-ниски средни температури дърпа надолу и търговците на пиво. През април и май тази година средните температури са били по-ниски с 2 до 4 градуса в сравнение със същите месеци на миналата година. "Освен това през април-юни има близо два пъти повече дъждовни дни спрямо предишната година", отбелязва Бранимир Братанов, маркетинг директор на бирената компания "Карлсберг България".

Климатичните аномалии се отразиха негативно и върху туристическия поток, което в съчетание с нестабилната макроикономическа среда доведе до 6% спад в продажбите на бира за първото полугодие на годината, посочва Ивана Радомирова, изпълнителен директор на браншовия съюз. Намалението е най-осезаемо през май и юни.

"Комбинацията от валежи и почивни дни влияе изключително негативно върху пивоварните компании. Причината е, че лошото време намалява поводите за консумация на бира – навън в заведения, на среща с приятели и т.н.", обобщава Бранимир Братанов. Според него "допълнителните промоции с награди, ценовите намаления и иновативните продукти (като бирените миксове например), предлагани от компаниите, могат да помогнат на продажбите, но не могат да компенсират спада на консумацията на бира, дължащ се на лошото време".

На фона на движението надолу за категорията като цяло пивоварите отчитат нова тенденция. "От началото на 2014 г. за първи път от десетилетие насам делът на консумираната бира в хорека канала (хотели, ресторанти, кафенета) се увеличава за сметка на дела на консумацията в домашни условия", посочва Ясен Любенов, директор "Маркетинг" в "Каменица" АД, цитиран от сп. "Регал" (издание на "Икономедиа"). По думите му продажбите в заведения бележат спад едва с 1.2%, докато реализираните обеми в търговската мрежа са с 11.2% по-малко спрямо същия период на 2013 г. "Това развитие на пазара през първата половина на годината ни дава надежда, че 2014 г. може да се окаже повратна точка в развитието на бирената категория", обобщава Любенов.

Лятото е най-силният сезон и за

покупките на бутилирана вода

"Шестдесет процента от продукцията ни се реализира през юни, юли и август", уточнява Димитър Дългъчев, председател на ТПК "Михалково". Според изчисленията му тази година продажбите са с 4-5% са по-слаби.

"Лошото време отложи началото на летния сезон по Черноморието. Много обекти отвориха с около 20-на дни закъснение. Първоначалното зареждане закъсня, което доведе до реално стартиране на по-добри продажби едва в началото на юли. Освен това като цяло има 12% спад на туристическия сезон. Всичко това се отрази на оборотите в сезонните обекти", коментира Мая Герасимова, маркетинг директор на "Девин". Тя обаче уточни, че пазарът на дребно е стабилен и че през първата половина на годината реализираните от компанията количества бутилирана вода в магазините са равни на миналогодишните.

Жана Величкова, изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България, също посочва, че продажбите на бутилирана вода в обем са близки до отчетеното през същия период на предходната година. "Зимата не беше сериозна и до някаква степен може би компенсира закъснялото лято. Дъждовното време и по-ниските средни температури в част от страната обаче се фактор, който въздейства негативно", обобщи Величкова.

Част от мениджърите на компании се надяват, че ако август се задържи горещ, ще могат да наваксат с изоставането. Други не са оптимисти. Светослав Димитров припомня, че през август някои от малките търговци започват да чистят фризерите си или излизат в отпуск. "Ако и септември е влажен, това ще сложи окончателно край на сезона", предвижда той.

Замръзнали продажби в хипермаркетите

Единствената група с осезаем спад, и то двуцифрен, са сладоледите, там намалението е между 18% и 22% в сравнение с миналата година, коментира Николай Петров, изпълнителен директор на "Билла – България".

В друга от големите търговски вериги - "Кауфланд", също отчитат намаление при сладоледите, особено при импулсните продажби – най-малките еднократни разфасовки. Веригата отбелязва спад и в продажбите на безалкохолни напитки и минерална вода. "Покупките на бира се движат на нивата от миналата година", уточнява Христо Петров, търговски директор на "Кауфланд".

От "Билла" твърдят, че очакваният спад в продажбите на бира и безалкохолни напитки е компенсиран по време на Световното първенство по футбол. Веригата е успяла да постигне и планирания двуцифрен ръст при пресните плодове и зеленчуци.

В същото време обаче се оказва, че колкото е по-голям асортиментът на хипермаркета, толкова са повече "пострадалите" групи. При "Кауфланд" например става въпрос за два типа сезонни стоки. Едната е слънцезащитната козметика, чиито продажби са намалели в сравнение с миналата година. Другата са артикулите за къмпинг и обзавеждане на градината. Заради меките януари и февруари се отчита намаляване и на покупките на зимни стоки - например шейни.

По темата работи и Десислава Николова

"Едва ли има друг пазар, който да е толкова зависим от температурите и сезоните. Каквато и реклама на сладолед да пуснеш, ако вали дъжд, тя е безсмислена", категоричен е Кирил Кутлев, собственик на фирма "Изида-Кутлев" с 20-годишна практика като дистрибутор за Варна на сладоледите на "Изида" - гр. Добрич.

По данни на маркетинговите агенции


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    Българинът както е известно се страхува само от две неща - да не настине и да не се мине. Всяка баба ще ви поучава как сладолед в месеци с "р" в името не се яде. Така че това е една новина, как всичко си е както винаги. Много интересно, определено...

  • 2
    zo avatar :-|
    zo

    Бе не знам за страхове от разболяване и настиване, ама като ми е студено не ми се яде студено. Некак си и за таратор не се сещам зимаска.

  • 3
    antist avatar :-|
    antist

    Не само времето е виновно, а и качеството на сладоледа (специално този на ''Изида"). В големите вериги масово се внасят немски, френски и пр., които са малко по-скъпи, но качеството е коренно различно. Само с палмово масло и изкуствени есенции не става...

  • 4
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    Всяка баба ще ви поучава как сладолед в месеци с "р" в името не се яде.
    ---
    A всеки дядо - как в месеци с "р" в името се пие рaкия!
    :)

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    voiceofavramov avatar :-|
    voiceofavramov

    Глупости. Времето било виновно. Ще каже човек, че е било 14-15 градуса. Какво като имало валежи. А и ако не знае господинът, юли беше най-накрая с нормални, а не с по-високи от обичайните, температури. За мен основната причина за пониженото търсене е цената и качеството. Много добра алтернатива и откъм качество, и откъм цена, са сладоледите в Лидъл.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK