Финансови корекции от 24 млн. лв. заплашват оперативна програма "Транспорт"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Финансови корекции от 24 млн. лв. заплашват оперативна програма "Транспорт"

Министър Николина Ангелкова със заместниците си Камен Спасов (вдясно) и Георги Тодоров

Финансови корекции от 24 млн. лв. заплашват оперативна програма "Транспорт"

Служебният транспортен министър представи заместниците си

Калина Горанова
8113 прочитания

Министър Николина Ангелкова със заместниците си Камен Спасов (вдясно) и Георги Тодоров

© Костадин Вардев


Финансови корекции в размер на 24 млн. лв. могат да бъдат наложени по оперативна програма "Транспорт", заради пътни и жп проекти. Това съобщи служебният транспортен министър Николина Ангелкова при представянето на екипа си. Това е показал предварителен одитен доклад на Изпълнителна агенция "Одит на средствата от Европейския съюз", изпратен до министъра. По думите й дори да се наложи коригиране, няма риск въпросните пари да бъдат загубени, тъй като те остават в програмата, а корекциите могат да бъдат нанесени само по конкретни проекти и ще са за сметка на бенефициентите. Ангелкова обаче не съобщи кои са проектите, които не са оправдали всички средства за изпълнението си. До момента по програма "Транспорт" са наложени 5 финансови корекции за малко над 2.3 млн. лв.

Оперативна работа

Основен приоритет на служебния екип на транспортното министерство ще бъде оперативната програма, по която до момента са разплатени 63% от средствата. До края на 2014 г. задължително трябва да бъдат разплатени още минимум 82 млн. евро, за да няма риск от загуба на средства по програмата поне до края на тази година. До края на 2015 г. пък трябва да се разплащат по 100 млн. лв. на месец, за да се усвои всичко предвидено. От понеделник започват проверки на терен на жп проектите Септември - Пловдив и Първомай - Свиленград, както и на магистралите "Марица" и "Струма".

За оперативната програма ще отговаря лично министърът, като Ангелкова съобщи, че най-вероятно ще има някои промени при приоритизирането на проектите за следващия програмен период 2014 - 2020 г., но ще се запази съотношението между инвестиции в пътища и жп линии, а проектите с добра готовност ще останат приоритет, за да върви програмата напред. Вече се работи по отговорите на коментарите на Европейската комисия, получени на 13 август по новата програма, съобщи още служебният министър.

В полето на дружествата

Двамата подгласници на Ангелкова са Георги Тодоров, който беше зам.-министър и по времето на изминалото управление, и Камен Спасов. Тодоров досега отговаряше за информационните технологии и съобщенията. Преди това е бил директор на дирекция "Концесии" в министерството, ръководител на дирекция "Транспортна инфраструктура" в Столична община и други. По образование е юрист, като завършва "Право" в УНСС.

От този момент Тодоров вече ще отговаря за четирите вида транспорт. До 10 дни новото управление ще направи анализ на държавните дружествата в системата на транспорта, като там където има нужда ще бъдат направени промени. Акцентът ще падне върху най-проблемните компании – Български Държавни Железници и Национална компания "Железопътна инфраструктура". Ангеловка съобщи, че в средата на септември предстои среща с кредиторите на държавния превозвач, с които от месеци текат преговори за предоговаряне на задълженията, които държавният мастодонт не плаща редовно и трупа просрочия. Среща до дни предстои и с превозвачите.

Електронно какво

За информационните технологии и съобщенията ще отговаря Камен Спасов. Той е инженер по автоматизация на производството в Химико-технологичния и металургичен университет – София, където е защитил и докторантура. Той е международен магистър по бизнес администрация от бизнес училището към Университета на Южна Каролина, САЩ, и Стопанския университет във Виена. По-голямата част от трудовия му стаж е в областта на електронното правителство, оперативната съвместимост и информационната сигурност. До момента е доцент във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски".

Електронното управление е друг основен приоритет на служебния министър. "Нашият анализ показа, че са похарчени много милиони за това", заяви Ангелкова. Тя съобщи, че е започнала работата по подготовка на проект за изменение на закона за електронното управление. Предстои и провеждането на отворена кръгла маса с всички заинтересовани страни, в която ще бъде представен план за действие в електронното управление. Работи се и по създаването на единен системен интегратор, както по методика за оценка на проектите в системата на електронното управление.

Началник на кабинета на Ангелкова е Красимира Стоянова, директор на дирекция "Правна" в министерството.

Финансови корекции в размер на 24 млн. лв. могат да бъдат наложени по оперативна програма "Транспорт", заради пътни и жп проекти. Това съобщи служебният транспортен министър Николина Ангелкова при представянето на екипа си. Това е показал предварителен одитен доклад на Изпълнителна агенция "Одит на средствата от Европейския съюз", изпратен до министъра. По думите й дори да се наложи коригиране, няма риск въпросните пари да бъдат загубени, тъй като те остават в програмата, а корекциите могат да бъдат нанесени само по конкретни проекти и ще са за сметка на бенефициентите. Ангелкова обаче не съобщи кои са проектите, които не са оправдали всички средства за изпълнението си. До момента по програма "Транспорт" са наложени 5 финансови корекции за малко над 2.3 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    straw_ avatar :-?
    straw_sec

    Маркетингът ни учи, че нивото на услугите зависи от компетентността на служителите. След като корекцията в низходяща посока е заради неотговарящо на заложените първоначални параметри при отвършването по част от инфраструктурните проекти, то ни навежда на мисълта, че сме наистина в процес на усвояване на технологии. Т.е. компетентността като цяло, все още не е в достатъчен синхрон с останалата част от нивото на европейската пътна мрежа.

    "Железопътна инфраструктура" беше основно в ресора на войските на министерството на транспорта (ВМТ), но след разформироване на транспортни войски се получи вакуум и нараснаха инцидентите с кражби по контактната мрежа, както и изтичане на ресурса на някои железни пътища. В момента т.нар. цивилни специалисти също, както по-горе се срещат с проблема за кадрите - ограничителният ресурс при поддръжка, ремонт и строеж.

  • 2
    straw_ avatar :-?
    straw_sec

    БДЖ, като релсов транспорт след 50-те години на XX век бавно, но сигурно загубва финансова ефективност; като възможен вариант за това да не тежи на държавният бюджет е привнасяне на ресурс от печелившите "товарни превози" към пътническите, но за това вече се изисква съвременен мениджмънт (като пак стигаме до проблема с кадрите). Вариант за разработване на този сектор беше замрелият проект по съвместна експлоатация и ноу-хау със Siemens.

    Анализът на текста ни насочва към мисълта, че ситуацията е насочена към консервативно (бавно, екстензивно) отношение към инфраструктурата и по-прецизно следване на правните текстове (насочване на средствата и осъвременяване само на основни транспортни артерии - част от европейски трактове).

  • 3
    straw_ avatar :-?
    straw_sec

    Можем, но няма кой да ни каже - докато това мото е валидно за българската работа по транспортната инфраструктура, то ситуацията с "информационните магистрали" е на нужното равнище.

    В технологичният сектор (информационни технологии) положението е ...на световно ниво?! Веднъж поставен приоритетът върху електронните услуги, води до последователно инвестиране в инфраструктура и интелектуални продукти, които се надграждат последователно и самодопълват в сфера където стойностите "непълно", "некачествено", "нестандартно" не водят до работещо решение (фактическа цел). Всяка последваща инвестиция внася нова функционалност и качество в обслужването. Стандартите няма как да не се следват поради модулният принцип на изграждане и високата професионална компетентност на специалистите.

  • 4
    korki avatar :-|
    Krasimir Koev

    толкова разбира от Е-Гов колкото аз от лесовъдство

  • 5
    orangutan avatar :-|
    Веселин Петров

    <a href="http://www.ipa.government.bg/sites/default/files/razvitie_i_problemi_na_elektronnoto_upravlenie_v_blgariya.pdf" target="_blank">http://www.ipa.government.bg/sites/default/files/razvitie_i_problemi_na_elektronnoto_upravlenie_v_blgariya.pdf</a>

    Мерки за преодоляване на проблемите:
    Топъл въздух на входа ...

  • 6
    orangutan avatar :-|

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK