Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 17 авг 2014, 15:41, 15365 прочитания

Особености на географските означения

След 7 години в Европейския съюз България все още е с едно-единствено защитено българско географско указание на хранителен продукт в Европейския регистър

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Шампанско, коняк, прошуто крудо, рокфор, фета – това са все примери на продукти, придобили световна известност с наименованието на региона, от който произхождат (т.е. с географските си означения). Българският бизнес също периодично прави понякога неумели опити, търсейки защита на традицията ни при производството на един или друг хранителен продукт, но сякаш не подбира най-ефективния подход.

Какво представлява географското означение?


Принципно географските означения са наименования на местности, райони или държави, които служат за означаване произхода на стока, чиито качества се дължат предимно или изключително на географската среда.

Съгласно Закона за марките и географските означения географското означение указва географския произход на една стока и съответно наличието на специфични характеристики, дължащи се именно на този произход. България е известна с няколко специфични стоки, свързани с географския им произход - например розовото масло, виното, киселото мляко и др. Има регистрирани географски означения за вино, минерални води и тютюн за територията на България и въпреки това страната има само едно-единствено регистрирано географско означение за територията на Европейския съюз (ЕС) – месният продукт "горнооряховски суджук".

За разлика от търговските марки право да използват определено регистрирано географско означение имат всички производители от съответното географско място, които произвеждат стоки с характерните за географското означение специфични характеристики.



Географските означения биват два вида – наименование за произход и географско указание.
При наименованието за произход връзката между географската среда и специфичните качества на стоката е много по-тясна, тъй като се изисква всички етапи на производствения процес да се извършват в посочената географска област. Въпреки това традиционни и исторически негеографски наименования могат да бъдат защитени, ако бъдат свързани с конкретно място (например сиренето фета - фета не представлява географско наименование в Гърция, но специфичните качества на сиренето са толкова тясно свързани с Гърция, че позволяват Гърция да бъде идентифицирана с този млечен продукт).

Географските указания се отнасят до стоки с изключителни вкусови качества, които се дължат на местни методи за производство (например минералните води, бирата, горнооряховски суджук).

В България разликата между двата вида географски означения е малко размита, тъй като и двете могат да бъдат използвани само за стоки, чиито качества, репутация и характеристики са свързани с техния географски произход.

Регистрациите на географските означения за територията на България се извършва в Патентното ведомство. Вписани географски означения за хранителни продукти за територията на България са например: "българско кисело мляко", "бяло саламурено сирене", "български кашкавал", "първомайска лютеница" и др. Същевременно освен "горнооряховския суджук" нямаме друго географско указание, което да е вписано в Европейския регистър. Това се дължи освен на дългата процедура и разходите, най-вече и на факта, че липсва или е унищожена голяма част от документацията, с която се доказва, че традиционният произход на дадена стока е в България или че именно български е традиционният метод на нейното производство. А при липса на документация трудно може да бъде доказано, че конкретен хранителен продукт дължи своите специфични характеристики на съответното географско място, в което е произведен, или се произвежда по утвърдена традиционна технология.
Отделно от регистрацията на географско значения съществува и възможност обаче даден хранителен продукт да бъде регистриран като храна с традиционно специфичен характер.

За територията на България регистрацията се извършва в Министерството на земеделието и храните (МЗХ). МЗХ е националният компетентен орган за регистрация както на защитените географски означения в Европейския регистър, така и на храни с традиционно специфичен характер на национално и европейско ниво.

Каква е разликата между географското означение и храни с традиционно специфичен характер?

Храна с традиционно специфичен характер е продукт, който има традиционни съставки или се произвежда по утвърдена традиционна технология. За разлика от географските означения не е задължително този продукт да е обвързан с конкретна географска област. Понятието традиционен"се свързва с доказана употреба на пазара за определен период от време. За пазара на ЕС такъв период се счита, че е 25 години.

Едва в началото на август в Европейския регистър на защитените наименования като продукти с традиционно специфичен характер бяха включени и Панагюрска луканка и филе "Елена". В момента тече процес на регистрацията на още три месни продукта - свински врат "Тракия", говежда пастърма, роле "Трапезица".

Как може да познаем кога една стока се ползва със защита?

Вписването на стоките в Европейските регистри дава право на обозначаване на продукта с логото на Европейската комисия за съответното защитено наименование, както следва:


 
Защо да регистрираме дадена стока

Правната закрила чрез регистрацията на дадена стока цели не само да защити и помогне производителите, но и да информира купувачите относно производителите, характеристиките на съответните стоки и спецификите на тяхното производство. Освен това регистрацията осигурява до известна степен лоялната конкуренция между производителите. В допълнение, регистрацията гарантира, от една страна, качеството на една стока, а от друга, способства за запазването традиционния метод на нейното производство. При наличието на единен вътрешен пазар е изключително в интерес както на производителите, така и на потребителите предлаганите от тях стоки да бъдат защитени на територията на целия ЕС. Регистрацията в Европейски регистър може ефективно да постигне това, което българските производители се опитват да постигнат, създавайки национални стандарти, които обаче не дават възможност за защита извън територията на България.
 

 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новият син папа 1 Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

29 май 2020, 1099 прочитания

Димитър Николов: Нямаме право да отхвърляме частни инвестиционни намерения Димитър Николов: Нямаме право да отхвърляме частни инвестиционни намерения

Кметът на Бургас пред "Капитал"

29 май 2020, 904 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Най-големите обществени поръчки през седмицата

Още от Капитал
Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Ако това е чалга – аз съм "за"

Защо Мила Роберт е явление на попкултурната сцена в България

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10