С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
23 24 авг 2014, 16:59, 16601 прочитания

"Империя онлайн" продължава силния ръст и през 2013 г.

Стратегията за разширяване на бизнеса на гейм разработчика продължава да дава своите резултати

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Всяка седмица "Капитал Daily" ще представя по няколко от най-бързо растящите малки и средни фирми в България. Профилите са част от проекта "Гепард" - класацията на най-динамичните компании. Някои от представените може да попаднат в класацията, други не. Целта на профилите е да представим работещия и успешен малък и среден бизнес в България. А кои са победителите в "Гепард" ще стане ясно в началото на ноември, когато ще бъде представена самата класация.

Още по темата

"Титанът", който предизвиква Google

Компанията започва с малък хоби проект, който се превръща в печеливша онлайн платформа

29 ное 2016

Две български компании са в Топ 20 на най-динамичните в региона

Лидер в IT класация Deloitte Fast 50 е чешката Simplity

2 ное 2015

Deloitte Fast 50: "Мнемоника" и "Империя онлайн" са сред най-динамичните IT компании в региона

Лидер в класацията е унгарската фирма Szallas.hu с ръст на приходите от 2259% за пет години

16 окт 2014

Гепард: Какво движи сърцето на банката

Варненското дружество "СиСофт" е най-големият производител на банков софтуер в България

22 сеп 2014

Съединението прави растежа

Компанията за софтуерен аутсорсинг Scale Focus има амбицията да се превърне в еталон за това как се прави бизнес в България

14 сеп 2014

Гепард: Многото външни пазари пазят "Телетек електроникс" от кризата

Компанията за охранителни и пожароизвестителни продукти и системи мисли за растеж и нова производствена сграда

26 авг 2014

Компютърният пазар: свит, но с доза оптимизъм

Продажбите се движат от евтини лаптопи, промоция на Microsoft, повече онлайн покупки и непрестанен ръст при таблетите

22 авг 2014

Програмирането на игри e сложно като за НАСА, но по-печелившо от Холивуд

Иван Балабанов, изпълнителен директор на Ubisoft София

20 авг 2014

"Пи Ен Джи 1962": Да си производител носи предимства

Шивашката компания не работи на ишлеме, залага на фирмена самоличност

19 авг 2014

Гепард: Кризата разшири бизнеса на месопреработвателната компания "Унитемп"

Бързата адаптивност е помогнала за развитието на дружеството

18 авг 2014

Гепард: "ЗММ Нова Загора" с добри резултати въпреки проблемите

Дружеството се сблъсква с административната тежест и трудното намиране на кадри

12 авг 2014

IT пазарът в България продължава възхода си

Приходите на най-големите компании са се увеличили с 21% през 2013 г., аутсорсинг услугите излизат на второ място след дистрибуцията на хардуер и софтуер, показва годишната класация на Computerworld

9 юли 2014

Стамен Кочков от "САП Лабс България" оглави БАСКОМ

Мениджърът замени на поста Георги Брашнаров от "Немечек България"

4 юни 2014

"Империя онлайн" е един от малкото примери за "саможиво предприемачество" в България. Това са компании, които са започнали от нулата и без почти никаква външна помощ – било под формата на инвеститори, инкубатори, start up акселератори, и са се наложили на световния пазар. В случая с българския гейм разработчик успехът идва и с малко доза късмет.

Според единия съосновател Доброслав Димитров те хващат "последния влак", в който екип от двама души може да създаде онлайн игра. "Ако бяхме стартирали проекта две години по-късно, нямаше да успеем", коментира той. Причината е, че браншът се разви, изискванията се увеличиха, като се очаква от разработчиците да предоставят заглавие, което да е конкурентно на най-добрите традиционни игри. Което изисква сериозен ресурс за постигане на резултати от този мащаб и екип от порядъка на поне 40 до 100 души, коментира Димитров.


От друга страна, преди 2004 г. е било почти невъзможно да се направи интернет игра поради технологични проблеми. Дотогава все още осигуряването на силна интернет връзка представляваше бариера, припомня Димитров. Сега с подобни ресурси от двама-трима души могат да разработят гейм заглавие за мобилни устройства, допълва той.

"Империя онлайн" започва буквално с екип от двама души, който впоследствие се разраства няколко пъти. През 2012 г. компанията разполага с 55 служители, година по-късно – със 118, а в момента в нея работят 185. Гейм разработчикът за поредна година отчита силен ръст на приходите от 9.3 млн. лв. за 2012 г. на 10.5 млн. лв. през миналата. Компанията все повече лансира своята програма за обучение на български софтуерни специалисти. Димитров отдава добрите резултати на "Империя онлайн" на все по-фокусираната стратегия при развитието на продуктите и постепенното разрастване на портфолиото.  

Двама души с идеи и много ентусиазъм



Работата по проекта започва през 2005 г. от Доброслав Димитров и Мони Дочев. Двамата искат да създадат игра, която да е направена както те я виждат или, с други думи – да осъществят мечтата на всеки геймър. Дочев е програмистът, докато Димитров е дизайнерът и основоположник на правилата на заглавието. Първата версия на играта Imperia Online излиза през октомври 2005 г. Първоначалната инвестиция е около 1500 лв. – 1200 са за компютър, на който се хоства играта и който носи името "сървър", както и още около 200 - 300 лв. за дизайн на сайта. Това са и единствените пари, които двамата дават в компанията, цялото развитие след това идва от самофинансиране. Така фирмата не е разчитала, нито разчита на кредит или на външен инвеститор, практика, която се спазва и до момента.

"Преди мен поне петдесет човека идваха с идея при Мони да направят заедно игра, аз обаче му предложих конкретен бизнес план, който го убеди, че може да се направи подобно нещо, и така той се съгласи", коментира Димитров. Първоначално той е написал около 400 - 500 страници с концепцията на заглавието, от които Дочев задраскал повече от половината. След това буквално за три-четири месеца Дочев разработва първата версия на Imperia Online. Заглавието получава добър отзвук от българските геймъри и впоследствие започва адаптацията му за външните пазари. Това е и основната цел на предприемаческото дуо, за да може компанията да достигне ниво, в което да се самоиздържа. След успешната реализация на играта на английски компанията започва да се разширява. Екипът постепенно нараства и от четирима души той надминава 100. Така в един момент плоската структура на компанията става трудна за управление и тя отпада.

С темпо на дигитална котка

През 2013 г. "Империя онлайн" отчита около 25% ръст на приходите спрямо предходната година. А това не е първата година на силно развитие. Компанията влиза в класацията "Гепард" за най-динамични малки и средни предприятия през изминалата година заради отличното представяне през 2012 г. То е постигнато след взимането на няколко стратегически решения – фокусиране изцяло към основния източник на доходи – именно Imperia Online, разширяване на пазарите, където играта е достъпна, на нейните функции, както и на увеличаване на развойните екипи. В момента заглавието е преведено на около 30 езика и разполага с над 20 млн. регистрирани потребители от целия свят.

"С всяко разрастване ние преоткривахме начина да организираме дейността си", коментира Димитров и допълваи, че дори в момента във фирмата тече преструктуриране, защото от началото на годината екипът се е увеличил с около 30-40 души. Това е и ключовият момент в развитието на "Империя онлайн" - възможността на компанията да се адаптира към новите реалности.

Така компанията може да мисли за нови продукти едва след като закрепи и наложи играта Imperia online, както и след като увеличи рязко екипа си. Затова от тази година вече "Империя онлайн" започна да разработва и нови заглавия, включително и за мобилни устройства. Първите две игри за смартфони вече са готови - това са Online Artillery (мултиплеър заглавие подобно на Worms и Scorched Earth) и Mad Moles. Друг момент е разчитането на потенциални пазари с възможности за растеж. Играта Imperia Online генерира основните си приходи не от традиционните гейм региони като Западна Европа или САЩ, а от развиващи се икономики като Бразилия например.

Да повикаш неволята

Последният фактор, който показва възможностите за приспособяване на "Империя онлайн", е решаването на един от основните проблеми на IT индустрията в страната – недостига на кадри. След като започва бурно да увеличава своя състав, компанията преценява, че може да си позволи страничен разход в създаването на специални лагери за подготовка на програмисти. Те са напълно безплатни и имат за цел да обучат хора, които може да нямат специализирано образование, но имат желание да се развиват в IT сферата. Кандидатите преминават през интензивен няколкомесечен курс и след това имат възможност да се реализират в компанията.

При първия обявен конкурс за места в курсовете се явяват на предварителен тест над 500 души, като след това от избраните 40 на работа в "Империя онлайн" постъпват 20. Фирмата разширява курсовете, като при втория опит към инициативата се присъединява и Trader.bg. Така първоначалната идея да се прави тази подготовка от няколко фирми започва постепенно да се реализира. Както и да намери просто решение за проблема с недостига на кадри. Тренировъчният лагер вече е обособен в отделно дружество "ИТ Таланти" и се водят разговори към него да се присъединят и други компании.

Доброслав Димитров, съосновател на "Империя онлайн":

Фокусът върху основната ни дейност ни осигури растеж

Как развихте бизнес модела си?

- В началото смятахме, че ще можем да успеем само с реклама. Тогава моделът, който ползваме сега – т.нар. Free to Play, или Freemium (който разчита на безплатен достъп до цялата игра, но позволява да се плаща за определени удобства, без да се нарушава балансът – бел. ред.), беше екзотичен. За известно време идваха някакви приходи от реклама. Моделът е неработещ, защото придобиването на един потребител е много скъпо. Конкуренцията е жестока и отделно рекламите свалят качеството на сайта. Но постепенно се ориентирахме към предоставянето на улеснения, които да се заплащат – първоначално това бяха допълнителни бързи бутони към интерфейса. В момента най-популярният продукт, който се купува, е "време". Има една реклама, в която показват спирка на градския транспорт и човек, който чака автобуса в пороен дъжд. Появява се надпис, който гласи: "Вие бихте ли платили 10 цента да дойде рейсът веднага?". Тя в голяма степен обяснява платената услуга, която предлагаме. Например играчът си пуска една сграда, която му е важна и тя примерно ще се строи три часа в 11 часа вечерта. Въпросът е дали ще имаш възможност да чакаш да стане 2 сутринта, за да е готова, или ще дадеш 10 цента, за да стане веднага. Това е предимството, което предлагаме.

Колко от играчите плащат и колко ползват Imperia Online безплатно?

- При този модел около 10% от потребителите на играта плащат. Това е добре, защото примерно при заглавията за социални мрежи като Farmville и т.н. по-малко от 1% от геймърите заплащат за допълнителни екстри.  

На какво се дължи бурният растеж през последните години?

- Растем с между 25 и 30% през 2013 г. спрямо предходната, което се дължи на няколко правилни решения, които взехме преди три години. Тогава се бяхме разфокусирали от основната дейност и по това време се занимавахме с четири игри. Така влагахме 90% от времето и усилията си в нещо, което ни формираше едва 10% от постъпленията. А самата Imperia Online я бяхме оставили на заден план. Тогава си сложихме едно ембарго, като се разбрахме да не работим по нищо друго освен по Imperia Online. Спряхме всички други проекти и си казахме, че докато не разширим екипа и не стабилизираме играта, няма да се фокусираме върху други задачи. В рамките на година след това взехме фундаменталното решение, че играчите могат да плащат повече и няма да се отдръпнат и така и стана. Дотогава имаше ограничение, че геймърите не могат да платят повече от 20 евро на месец. Тогава средата започна да се променя, имаше голяма конкуренция и тръгнахме да изоставаме спрямо нея и премахнахме тази бариера. Така чрез тези решения приходите тръгнаха нагоре, като в рамките на три-четири месеца успяхме да ги учетворим, а екипът се разширява с бързо темпо.

Как решихте да създадете подготвителния лагер за софтуерни специалисти?

- В началото е лесно – ние сме гейм разработчици и това привлича много ентусиасти с умения, които да се присъединят към екипа. Когато обаче в един момент ти трябват ударно доста специалисти, тогава се усеща недостигът на пазара на труда в IT сферата. Повечето програмисти, които работят в "Империя онлайн", са започнали от нулата и идеята беше да видим дали може да подготвим хора без специално образование, но с потенциал и висока мотивация. Затова направихме експериментален курс от две групи от по 20 души всяка и смятахме, че от тях ще стават около пет-шест човека. Без голяма реклама, само с флаери по кариерни форуми, дойдоха 540 души на първия тест, който проверява математическото мислене (математика за 7 клас), логика и анализ. От тях 100 души минаха през интервюта и накрая курсовете започнаха 40. От тях успяхме да наемем 20, с което реално си удвоихме броя на програмистите. От другите 20 15 успяха да си намерят работа, което е показателно за успеха на програмата. Така в един момент проблемът с кадрите не се оказва толкова сериозен, важното е да помислиш как можеш да го решиш. Макар че говорим за младши специалисти, след 6-7 месеца допълнително надграждане на уменията вече можеш да разчиташ сериозно на тях. Това беше началото и започнахме да разширяваме курсовете, като във втория сезон на IT Talents Training camp се включи и Trader.bg – направихме четири групи по 20 души, а в провеждащия се в момента трети сезон се увеличават на пет групи по 23 души. Обособихме лагера в отделно дружество – "ИТ Таланти" – чиято цел е не да печели, а да се самоиздържа и разширява, за да реши частично проблема с недостига на кадри.

Визитка
"Империя онлайн"

Собственици – Мони Дочев и Доброслав Димитров

Основана през 2005 г.

Дейност – разработване на онлайн игри за браузър или за мобилни устройства

Основен продукт – Imperia Online, онлайн компютърна игра за браузър

Приходи за 2013 г. – 10.54 млн. лева

Приходи за 2012 г. – 8.36 млн. лева

Печалба след данъци за 2013 г. – 2. млн. лева

Печалба след данъци за 2012 г. – 3.5 млн. лева

Персонал за 2013 г. – 118 души

Персонал за 2012 г. – 55 души
 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: БСП ще бойкотира още парламента, Съветът на ЕС прие сделката за Brexit 3 Вечерни новини: БСП ще бойкотира още парламента, Съветът на ЕС прие сделката за Brexit

И още: ДАНС проверява "новите" българи за последните пет години; Директорът на Renault-Nissan беше арестуван

19 ное 2018, 1165 прочитания

Цените на медицинските услуги ще се публикуват онлайн 1 Цените на медицинските услуги ще се публикуват онлайн

Прелицензирането на лекарски практики няма да е само в София, предвиждат нови промени, с които ГЕРБ поправят ред недомислици между двете четения на бюджета на здравната каса

19 ное 2018, 869 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Добивните компании искат по-бързи процедури

Бавенето на преписки от администрацията отлага инвестициите в сектора

Защо се задавя германският мотор

Германия трябва да използва момента да се подготви за пренастройване на икономиката си сега, докато растежът още е солиден и демографската криза не се усеща силно

Годината, в която телевизия "Алма матер" стана известна

Университетът замрази договора си с външния продуцент, който щеше да създава програма за канала

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Есенният филмов маратон

По-интересните заглавия на "Киномания 2018"

20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: БСП ще бойкотира още парламента, Съветът на ЕС прие сделката за Brexit

Емисия

DAILY @7PM // 19.11.2018 Прочетете