Работата по "Хемус" може да спре до края на годината заради липса на средства
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Работата по "Хемус" може да спре до края на годината заради липса на средства

Работата по "Хемус" може да спре до края на годината заради липса на средства

В бюджета за 2014 г. не са предвидени целеви средства, а настоящото състояние на бюджета не позволява предоставяне на необходимия ресур

Радостина Маркова
5667 прочитания

© Юлия Лазарова


Лазар Лазаров
Фотограф: Мария Съботинова

Работата по участъка от магистрала "Хемус" към село Белокопитово може да спре до края на годината, ако Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) не намери средства за разплащане на строителството. Това съобщи председателят на АПИ инж. Лазар Лазаров.

Той обясни това след среща между него, зам.-министъра на регионалното развитие Ангел Петров и Димо Димов, изпълнителен директор на фирмата, изпълнител на отсечката – шуменската "Автомагистрали Черно море". В срещата участва и вицепрезидентът на КНСБ Валентин Никифоров, след като седмици наред това лято служители на строителната компания излизаха на протест за неизплатени заплати.

Пари няма

Държавата не се е отказала от изграждането на магистрала "Хемус", но при положение че в бюджета за 2014 г. не са предвидени целеви средства, а и настоящото състояние на бюджета не позволява предоставяне на необходимия ресурс, единственият изход е временно спиране на строителните работи, посочи председателят на АПИ.

По думите му до момента от "Автомагистрали Черно море" са представили в пътната агенция три сертификата за извършените през годината строително-монтажни работи на отсечката от "Хемус". Те са за 8 млн. лв. и се търси възможност да бъдат разплатени.

По информация на шуменската компания задълженията на държавата към нея още към средата на юли са били около 14 млн. лв. В това число влизат и закъснели плащания по предишната отсечка от "Хемус" - между Шумен и с. Панайот Волово, чието строителство приключи миналото лято.

Трасето

Участъкът от "Хемус" след с. Панайот Волово е втори етап от трасето Шумен – Белокопитово и включва изграждане на 5 км магистрала плюс голям пътен възел, при който се пресичат три шосета. Стойността му е 65 млн. лв. с ДДС и по договор строителството трябва да приключи до пролетта на 2015 г. В сегашната ситуация обаче срокът няма как да бъде спазен. Заради спрелите плащания от държавата през последните месеци по отсечката почти не се работеше, макар и при проверка през април предишният регионален министър Десислава Терзиева да отчете, че строителството напредва и не може да се говори за замразяване на обекта.

На срещата сега от АПИ и "Автомагистрали Черно море" са се договорили и за съвместна среща с Министерството на финансите, на която отново да бъдат обсъдени възможностите за осигуряване на средства и продължаване на работата по обекта.

Лазар Лазаров
Фотограф: Мария Съботинова

Работата по участъка от магистрала "Хемус" към село Белокопитово може да спре до края на годината, ако Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) не намери средства за разплащане на строителството. Това съобщи председателят на АПИ инж. Лазар Лазаров.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

29 коментара
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    Държaвaтa може ,aко искa дa продължи,
    и с "вътрешен дълг".

  • 2
    simo87 avatar :-|
    simo87

    До коментар [#1] от "xalikarans":

    Навремето Рузвелт изкарва САЩ от Голямата депресия като провежда мащабна строителна кампания - пътища, летища, язовири. Хитлер избира пътя за милитаризирането, за да извади Германия от кризата. СССР се индустриализира интензивно.
    България, в която от началото на 80-те години почти не се правеха капиталови разходи има нужда от мащабна, но целенасочена и смислена кампания - пътища, магистрали, обновяване на ж.п. мрежата, развитие на пристанищата, рехабилитация на ВиК мрежата, изграждане на напоителни съоръжения, язовири с напоително и енергийно значение. За такива неща си заслужава да се теглят държавни заеми, защото ще издърпат икономиката, ще намалят безработицата, ще увеличат приходите в хазната.
    Но не ни трябват Южен поток за 4 млр. долара, 7-ми блок на Козлодуй за 10 млрд. долара и Белене за 20-25 млрд. лева.

  • 3
    kalnik avatar :-|
    Калник

    "5 км магистрала плюс голям пътен възел, при който се пресичат три шосета. Стойността му е 65 млн. лв. с ДДС"

    По принцип съм голям привърженик на строежа на магистрали, но 65 млн. лева за гореописаното ми се струва страшно много.

  • 4
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#1] от "xalikarans":

    "Държaвaтa може ,aко искa дa продължи, и с "вътрешен дълг"

    И каква е разликата дали държавата дължи на Иван или Джон?!? Дълга си е дълг - в случая - публичен. Кой е кредитора няма особено значение, освен ако не предвиждаш девалвация или експроприация.

  • 5
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#2] от "simo87":

    "Навремето Рузвелт изкарва САЩ от Голямата депресия като провежда мащабна строителна кампания"

    1. Рузвелт не е бил в условия на валутен борд. Без борд знаеш какво беше ...
    2. "Успешното" справяне с Голямата депресия приключва със Световна война. Точно от хората за които говориш.
    3. САЩ и досега са във възходяща демографска крива, ние - в силно низходяща. Взетите сега по 5 лева от 100 човека, утре ще се връщат от 50, освен че ще трябва да хранят и споменатите 100. Какъв растеж трябва да имаме за да стане?
    4. Кейнсианската икономика важи само за САЩ. Никъде другаде не е проработила. Дори за САЩ не е сигурно, предвид дълга им, който лека по лека става гръцки. Но все пак са резервна валута ...

  • 6
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Вместо АМ Хемус, трябва да се изгради АМ Черно море. София-Варна през Бургас или през Търново е еднакво разстояние. Ползата от АМ Черно море е че ще помогне на туризма и ще добави още един от 6-те града на БГ на магистрала с другите. Да, това би било лоша новина за и без друго по-бедния север, но обективните нужди на БГ са такива. Хемус трябва да се строи, но с възможните извън приоритетите темпове. Сега хем хвърляме пари, хем Варна е откъсната от света и това скоро няма да се промени. Освен това, АМ Хемус има смисъл при положение че се направи магистрална връзка поне с Русе и оттам - Букурещ. По тази логика Руся-Бяла е с по-висок приоритет от строежите около Шумен. Отделно че Русе-Бяля взима огромни човешки жертви. Там е трафика от Гърция и Турция за Румъния.

  • tanazius

    "...Те са за 8 млн. лв. и се търси възможност да бъдат разплатени."
    "...задълженията на държавата към нея още към средата на юли са били около 14 млн. лв."
    А Ореха раздаде 500 млн. (!!!) за градинки!!! Мястото на всички тия крадци е в затвора!

  • 8
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Всички балкански държави развиват трасета север-юг. Ние сме единствените които опитваме без налични такива да направим ДВЕ изток-запад трасета, с очевидно изцяло вътрешен трафик. Логично ЕК не дава пари за това. Ето защо АМ Струма ще приключи далеч преди Хемус, която и като план и като строеж е с над 30 години по-стара. Остава загадка кога най-накрая ще приключим АМ Марица. Там засега е най-болното направление. И сърбите ще свършат Ниш-Калотина преди ние София-Калотина. Ако бях турски политик, щях да съм доста изнервен. И с право. Отделно че села и паланки през които минава сега пътя са направо унищожени.

  • 9
    tanazius avatar :-|
    tanazius

    До коментар [#6] от "misho73":

    "Ползата от АМ Черно море е че ще помогне на туризма и ще добави още един от 6-те града на БГ на магистрала с другите... Хемус трябва да се строи, но с възможните извън приоритетите темпове."
    Напълно съм съгласен, но:
    1. Вкарването на "Хемус" в програма "Транспорт" беше наистина голяма заслуга на правителството на ГЕРБ - магистрала, от която ЕС няма нужда, тя не е част от никой коридор, успяха да я пробутат да се финансира с европейски средства.
    2. "Хемус" е нужна на Северна България, за да даде поне предпоставки, ако не и директно да съживи района.
    3. Кухия Орех успя така да я забатачи, че май не само няма да ни я финансира ЕС, ами ще трябва да възстановим и вече усвоените пари за тоя проект.
    4. Северна, особено Северо-заПАДНАЛА България традиционно си избира да я управляват чугуните, така че няма да ме чуеш да плача за "Хемус". Просто е малоумно да не я построим за 20% от стойността й...

  • 10
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#9] от "tanazius":

    Съгласен, но има уловка - парите за БГ са константа. Как ще ги цепим по програми и пера е по-малкия въпрос. Хубаво би било да е за най-важните проекти. Не съм на 100% сигурен, но доколкото знам Хемус отпадна от финансиране :-(


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK