Наследството на Йовчев
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Наследството на Йовчев

Наследството на Йовчев

За една година кабинетът "Орешарски" успя да превърне службите в държава в държавата

8957 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Два ключови законопроекта маркираха началото и края на кратката история на 42-то Народно събрание. Всичко започна с промените в закона за ДАНС, направили възможно назначаването на Делян Пеевски, и завърши с изцяло новия закон за МВР, който предизвика особена мобилизация на управляващите, среднощни заседания и политическа подкрепа от най-високо ниво.

Новият закон (изцяло нов, както подчертаваха от БСП и ДПС) за МВР, изготвен от екипа на Йовчев, съдържаше до голяма степен… преписани едно към едно разпоредби от стария нормативен акт, но в същото време се връщаше моделът на вътрешното министерство от времето на тройната коалиция, бетонираха главния секретар и гарантираха социални придобивки на полицаите. Същинската цел на прокарания без дебат нормативен акт обаче пролича в първите дни на служебното правителствo.  Чрез него се скъсват всякакви възможности за контрол над т.нар. професионално ръководство (главен секретар, полицейски началници - на централно и местно нивo) от страна на министъра на вътрешните работи и правителството и бетонирането на назначенията от последната година. Тази на пръв поглед "независимост" прави невъзможно прокарването на политики и проследяването на изпълнението им. Последното е изключително важно в контекста на наближаващите парламентарни избори и опитите на служебното правителство да предприеме проактивен подход срещу купуването на гласове.

В резултат от реформите през последната година с подобна "независимост" са се сдобили още ДАНС и Държавната агенция "Технически операции" (ДАТО), която осъществява подслушването и проследяването. На практика в момента всички тези структури, които се ръководят от назначени през последната година близки до ДПС и БСП кадри, са извън контрола на изпълнителната власт. Или казано просто, в момента службите за сигурност са държава в държавата.

Ние сме бетон

Промените в законите за ДАНС, МВР и СРС-тата  лишиха от правомощия ръководството на изпълнителната власт по отношение на правоохранителните институции. В МВР нито едно назначение (или уволнение) на полицейски началник не може да стане без предложение от главния секретар на МВР Светлозар Лазаров, който е несменяем, защото има мандат, а президентът беше лишен от правото да го назначава. И ако тази седмица беше уволнен директорът на полицията в Шумен, това е станало  "по взаимно съгласие" - титулярят е бил над пенсионна възраст и е "очевадно" политическо назначение. 

Изпълнителната власт е с вързани ръце и по отношение на ДАНС. Близкият до ДПС директор на агенцията Владимир Писанчев може да бъде освободен само от парламента. Същото важи и за тримата му заместници - те са с мандат и основанията им за освобождаване (от Министерския съвет) са стеснени, а освен това имат мандат от четири години. Идентична е ситуацията и със службата, която прилага СРС-та - ДАТО.

Именно в тази законова рамка бившите управляващи са успели да окопаят службите. Притиснат от обществения натиск и късата перспектива пред правителството, екипът на Цветлин Йовчев е положил усилия, за да успее да овладее кадрово МВР за кратък период от време - сменени са почти всички ръководители на централно и местно ниво. Различни служители от МВР разказаха, че основен кадрови двигател в министерството е бил шефът на кабинета на Цветлин Йовчев – Георги Великов, който е определян като "сивия кардинал" в министерството. В залеза на кабинета "Орешарски" той е назначен на работа в Българския енергиен холдинг.

Кадрова вакхaналия

Единият от механизмите за инсталиране на близки до ръководството кадри, които не отговарят на законовите изисквания, е познатата схема "комисар за един ден", при която близки до Йовчев кадри са назначавани за оперативни помощници на главния секретар Светлозар Лазаров само за да придобият необходимия ранг, за да бъдат преназначени след няколко дни на ръководен пост в министерството.
По тази схема са били назначени директорите на "Инспекторат", СДОТО, "Вътрешна сигурност", "Планиране и управление на бюджета", "Управление на собствеността и социални дейности", областните дирекции в Шумен и Кърджали, Главна дирекция "Криминална полиция", регионалните дирекции на Гранична полиция в Елхово и Кюстендил. Длъжността "оперативен помощник на главния секретар" става и пристан за кадри от политическия кабинет на Йовчев. Такъв е случаят с парламентарния му секретар Тодор Пройчев, който е бил назначен "по спешност" (без да отговаря на законовите изисквания) на такъв пост, след като правителството подава оставка. Назначаването на политически кадър като Пройчев на експертна длъжност е показателно за състоятелността на прокламираното от Йовчев "истинско" разделение между професионалното и политическото ръководство на министерството, което уж бе въведено с новия закон за МВР. Източник на "Капитал" от министерството коментира, че всички назначения на областни директори на МВР и териториални дирекции на ДАНС и ДАТО са политически мотивирани. И не става дума за разделение по квоти, а по-скоро за фигури, около които се постига консенсус. Разбира се, не става дума за оценка на професионалните качества, a за лоялността на кандидатите.

Механизмът според източника ни изглежда така - БСП предлага една номинация, преди да бъде назначен, кандидатът трябва да мине през неформално преслушване от ДПС. Когато става дума за назначение на по-висок пост в сектора, в задкулисния кастинг се включва и задължително одобрение от ГЕРБ. Чрез законодателните промени тези назначения се бетонират така, че да могат да бъдат бутнати само с промяна на закона.

Обективна оценка или… стъкмистика

В първите си дни като вътрешен министър Цветлин Йовчев беше дал обещание, че назначенията и уволненията на управленския състав в министерството ще стават на база резултатите от работата. И това действително се случва. Но не заради резултатите в борбата и превенцията срещу престъпността, а… изборните резултати. Източници на "Капитал" в МВР разказват за смени на областни директори на полицията точно преди изборите за Европейски парламент, чиито мотиви били свързани с "неправилни" полицейски активности, свързани с купуването на гласове.
Именно критериите за оценка са другият механизъм за кадрови контрол в силовото министерство. През последната година е въведена методика, която съдържа 16 отделни критерия. Те са толкова абсурдни, че просто няма как да дадат адекватна оценка за професионалните качества на служителите в министерството. Така например ефективността на служителите на Пътна полиция се изчислява на брой жертви на катаджия, а тази на разследващите полицаи – брой дела с обвиняеми лица. При оперативните работници има изискване за брой оперативни дела и информатори. "По този начин се блокира работата, защото всички работят, за да симулират ефективност по тези критерии", коментира полицай от голяма областна дирекция в страната. Той дава пример за това как преди време е била разпоредена полицейска операция по линия на пътната безопасност. Катаджиите в град със 100 хил. жители обаче разполагали само с един дрегер. Въпреки това успели да отчетат 200 проверени водача за един час. И така, докато статистиката на катаджийската ефективност цъфти, жертвите от катастрофи бележат ръст от 30%.
Източник в МВР разказва, че именно по тази методика на неудобни служители през последните месеци са били поставени оценки, които да не позволяват израстване. По този начин е било блокирано повишението им, което допълнително връзва ръцете на новото ръководство. Същевременно е била създадена и организация – сглобка между дирекциите "Човешки ресурси" и "Инспекторат" (и двете на подчинение на министъра), за "прочистване" на неудобните кадри. Служители на МВР разказват за това как срещу неудобен на новото ръководство ръководител са били образувани три дисциплинарни производства за формални нарушения. Едно от тях например е, че е позволил преход в планината, организиран от МВР, да продължи до събота сутринта, при положение че според вътрешните инструкции на министерството подобни походи трябва да се провеждат само през седмицата, в работно време.

След края на правителството "Орешарски" тези властови ресурси са били стопени, като по този начин ръцете на наследниците на Йовчев остават вързани. Така например ключовата дирекция "Инспекторат", която е на пряко подчинение на министъра, е била оставена само с 15 души, които трябва да отговарят за жалбите, които се подават от граждани срещу служителите в МВР, които по последни данни са около 49 хиляди.

Проблемът - липсата на доверие

Когато преди година попитахме министър Йовчев защо се разделя с шефа на "Вътрешна сигурност" Румен Ганев, той, без да се замисля, отговори: "Защото му нямам доверие." Именно това признание показва същината на проблема - кадруването в системата става не на база професионалните качества, а на принципа на доверието. БСП имат доверие на едни, ДПС на други, ГЕРБ на трети. И така след всяка смяна на властта започва поголовно назначаване на новите доверени.
Иначе кадровият абордаж, който кабинетът "Орешарски" извърши през последната година в службите за сигурност, е процес, който наблюдаваме при всяка смяна на властта (не чак с такава интензивност, разбира се). Преждеуправляващите успяха да надградят схемата за завладяване на службите, като с няколко ловки законодателни хода успяха да бетонират и направят службите независими от изпълнителната власт. "Ако преди контролът на сектора за сигурност се осъществяваше посредством механизма "Йовчев и неговите приятели",  сега, когато Йовчев го няма, няма и контрол", коментираха източници на "Капитал" от службите за сигурност. А всъщност истината е, че контрол има, но той е някъде отвъд легитимната власт.

 

Недостигът на средства в МВР достига 100 млн. лв. 

Когато встъпва в длъжност, служебният вътрешен министър Йордан Бакалов е посрещнат от една неочаквана оставка - на директорката на "Планиране и управление на бюджета" в МВР, която превантивно подава молба за напускане. Още в този момент новото ръководство на силовото министерство разбира, че финансовото състояние на МВР е по-тежко, отколкото те самите са допускали.

По първоначални сметки дупката в бюджета на министерството е около 100 млн. лв. Без финансово обезпечение са сключени договори за обществени поръчки, европейски проекти, както дори и уволнените близо 400 души от закритите столове на МВР. "Столовете са закрити, но работещите в тях не могат да бъдат съкратени, защото няма пари да им се платят обезщетенията, защото тези пари не са предвидени в бюджета. В същото време текат конкурси за доставка на храна през кетъринг услуги", дава пример високопоставен служител от МВР.

Операцията по командироването на служители на границата също е свързана с непредвидени разходи – голяма част от автомобилите, с които са се придвижвали, са повредени.

Това обаче е само черешката на тортата, защото промените, които са въведени с новия закон за МВР, са били направени без каквато и да било финансова обосновка и тепърва ще се изчислява колко допълнителни средства трябва да бъдат отделени за изпълнението им. "Има "повишаване" в ранг на цели структури в министерството – т.нар. групи стават сектори, а това е свързано с повишаване на заплатите", коментира източник на "Капитал" от ръководството на министерството.

Отделно от това роенето на дирекциите е свързано и с увеличаване на щата: "Ако досега имаш един директор с двама заместници, шофьор и секретарка, сега има двама директори с общо четирима заместници, две секретарки и двама шофьори", казва високопоставен служител в министерството. Всички тези промени не са били обезпечени финансово и тепърва ще се търси законодателно решение за тях. Единствено възможният изход от ситуацията е новото правителство да преразглежда бюджета на министерството и да осигури необходимите средства. Дотогава служебното правителството ще трябва да освободи ресурс, за да осигури поне средства за изплащане на заплатите на служителите.  През тази година кабинетът "Орешарски" отпусна на МВР допълнително 150 млн. лв. към бюджета му от 999.9 млн. Ако бъдат изразходвани още 100 млн., това ще означава, че вътрешното министерство е разходвало близо 20 процента отгоре в сравнение с 2013 г.

 

 

Два ключови законопроекта маркираха началото и края на кратката история на 42-то Народно събрание. Всичко започна с промените в закона за ДАНС, направили възможно назначаването на Делян Пеевски, и завърши с изцяло новия закон за МВР, който предизвика особена мобилизация на управляващите, среднощни заседания и политическа подкрепа от най-високо ниво.

Новият закон (изцяло нов, както подчертаваха от БСП и ДПС) за МВР, изготвен от екипа на Йовчев, съдържаше до голяма степен… преписани едно към едно разпоредби от стария нормативен акт, но в същото време се връщаше моделът на вътрешното министерство от времето на тройната коалиция, бетонираха главния секретар и гарантираха социални придобивки на полицаите. Същинската цел на прокарания без дебат нормативен акт обаче пролича в първите дни на служебното правителствo.  Чрез него се скъсват всякакви възможности за контрол над т.нар. професионално ръководство (главен секретар, полицейски началници - на централно и местно нивo) от страна на министъра на вътрешните работи и правителството и бетонирането на назначенията от последната година. Тази на пръв поглед "независимост" прави невъзможно прокарването на политики и проследяването на изпълнението им. Последното е изключително важно в контекста на наближаващите парламентарни избори и опитите на служебното правителство да предприеме проактивен подход срещу купуването на гласове.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    galla avatar :-?
    Γαλλα

    Не искам да съм наследник на такъв Наследодател...!!!

  • 2
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    няма ли начин да изгоним тези комунисти много далече от България? много, много далече.

    толкова далече, че ако тръгнаш пеша да се връщат в България да им отнеме поне 1 година...

    много далече! много!

  • 3
    today avatar :-|
    today

    Йовчев си е човек на ДПС, какво се учудвате!

  • 4
    event_horizon avatar :-|
    event_horizon

    Преди една година медиите на мамин прас пищяха срещу подслушванията и свалиха правителството с лозунга 'не на страха'. Всички останали медии подпяваха в същия глас, Капитал също.
    Само след една година: 'службите за сигурност са държава в държавата'. И това при условие, че мамин прас не остана шеф на ДАНС.
    Това си ни е наследството от комунизма: служби за сигурност контролирани от олигархията, подчинена и зависима съдебна система, задкулисна и политически зависима прокуратура.
    И това наследство става все по-тежко и пагубно. Хора, гласувайте и не оставяйте подкупните малцинствени избиратели и робите от мините на ковачки да определят бъдещето ни.

  • 5
    today avatar :-|
    today

    До коментар [#2] от "Rage Against":

    Има, само че трябва хората да отидат да гласуват за някой, който да прекрати своеволията на мафията зад ДПС и БСП.

  • 6
    peni_nikol.53. avatar :-|
    Peni Nikol

    Йовчев слугува както на комунистите така и на ДПС, за какво ли ?

  • evpetra

    До коментар [#5] от "today ;)":

    И ГЕРБ, и ГЕРБ! Защо го пропускате?!

  • 8
    pavlin_kralev avatar :-|
    Павлин Кралев

    Най добрият министър на МВР след Миков по време на тройната коалиция. Обаè отзад напред.
    http://probabgn.ovo.bg

  • 9
    klepoev avatar :-|
    Adam

    никой не пише, че наскоро, преди оставката на правителството, беше сменена и шефката та Финансовото разузнаване в ДАНС- доста спорно назначение по времето на ГЕРБ, но и Йовчев по това време беше близък до ГЕРБ и според слухове- доста близък и с тази фамозна дама. Тя обаче беше сменена много внезапно и точно преди да избухне банковата криза, където те са и контролен орган..

  • 10
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    До коментар [#3] от "today ;)":

    Не точно - Йовчев е човек на Иван Драшков, а той играе с когото му изгодно. Преди играеше с ГЕРБ, но от 2013 се сдуши с ДПС, а може би и по отрано. Само да припомня как докато Йовчев беше началник на кабинета на президента от там информацията течеше като от фейсбук и така бяха отстреляни няколко неудобни личности при съставянето на първия служебен кабинет на Плевнелиев.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK