Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Единствена пътната агенция раздаде бързо своите пари

Пътен жест за избрани

Основната част от отпуснатите за пътища 50 млн. лв. са пряка финансова инжекция за големите строителни компании, получена без състезание.

Радостина Маркова
5217 прочитания

Единствена пътната агенция раздаде бързо своите пари

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Ако трябва да се посочи отличник по бързо усвояване на средствата по публичната инвестиционна програма на кабинета "Орешарски", той вероятно ще е Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). До момента тя е похарчила малко под 30 млн. лв. при общо отпуснати от бюджета 50 млн. лв. за пътни ремонти.

Сериозната субсидия бе една от причините ексминистърът на регионалното развитие Десислава Терзиева често да припомня как при кабинета "Орешарски" най-после е обърнато внимание на второкласната и третокласната пътна мрежа, редом с гордостта на ГЕРБ – строителството на магистрали. Доколко ефективно са похарчени отпуснатите милиони е друг въпрос, чиито отговор се очаква да даде разпоредената от новия председател на АПИ Лазар Лазаров проверка на ремонтираните участъци.

И преди нея обаче е ясно друго: основната част от отпуснатите за пътища 50 млн. лв. са пряка финансова инжекция за големите строителни компании, получена без състезание. Причината е начинът, по който са разпределени средствата – без подготовка на проекти (тъй като става въпрос за ремонти) и без обществени поръчки. Изпълнението е възлагано под формата на т.нар. превантивни ремонти – допълнителни дейности, които се дават за изпълнение директно на фирмите, които имат договори за текуща и зимна поддръжка в съответните области. Практиката съществува от години и според компании от строителния бранш е удобен начин да се заобиколи Законът за обществените поръчки.

В масовия случай с договорите за пътна поддръжка са ангажирани консорциуми с участието на големи строителни групи и местни компании. Така например фирми от пътностроителната група в рамките на консорциума "Дианополис" ("ПСФ Мостинженеринг" и "Технострой инженеринг 99") изпълниха ремонтните дейности на територията на област Ямбол: Ямбол – Веселиново – Завой (3 млн. лв.) и Елхово – Гранитово – Княжево (500 хил. лв.), където отговарят за пътната поддръжка. Собственик и в двете компании е "Трейс груп холд".

Един от големите ремонти по програмата бе на третокласния път Миролюбово - Каблешково - Ахелой за 4 млн. лв. Двайсет и осем километровото трасе попада в рамките на Бургаска област, където пътната поддръжка се изпълнява от обединение между "ПСТ холдинг" (свързвана с Делян Пеевски) и "Пътстрой Бургас" на варненската "Хидрострой". Друг голям ремонт – на седем километра от пътя Силистра - Добрич (4.15 млн. лв.), попада на територията на област Силистра, където поддръжката се прави от консорциум "Пътинженерингперфект – Т" между търговищката компания "Пътинженерингстрой Т" и силистренския бизнесмен Желязко Друмев.

Други 3.5 млн. лв. бяха отпуснати по програмата за ремонта на 15 км от пътя Трявна - Габрово. Средствата бяха усвоени от обединение "Интегрирани инфраструктури Габрово", което поддържа пътищата в областта. В него участват ИПС, "ИПС Инфраструктури" (вече "Инфраструктурна компания"), които са свързвани с КТБ и Цветан Василев, както и "Пътстрой - Габрово".

Липсата на обществени поръчки за ремонтираните трасета обяснява и кратките срокове, в които бяха приключени строителните работи по повечето от тях. Справка на АПИ показва, че към момента са завършени 16 от общо 22 отсечки, продължава работата по още 4. Общата дължина на ремонтираните участъци по правителствената инвестиционна програма е 139 км.

Само за два обекта по програмата са обявени обществени поръчки, като причината е, че заданията включват и ново строителство. Все още тече избор на изпълнител за изграждането на път между магистрала "Тракия" и Пазарджик плюс западния обход на града. Процедурата за рехабилитация и ново строителство на 5 км между Арчар и Салаш във Видинско е приключила с избора на сдружение "Видин 2012" ("ПСТ холдинг" и "ПСТ Видин"). Стойността на договора е 3.9 млн. лв. с ДДС.


4 коментара
  • 1
    krastitel avatar :-|
    krastitel

    Строители на "капитализма" 😆

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    demos20002000 avatar :-|
    demos20002000

    До коментар [#1] от "krastitel":
    По точно на частния капитализъм. А иначе нищо ново под БГ слънцето :-)

  • 3
    today avatar :-|
    today

    Да не би да сте очаквали нещо друго от правителство на ДПС и БСП?

  • 4
    adenauer avatar :-|
    adenauer

    А българските Шарани отново ще отидат да гласуват за своите сатрапи комунистите и агентите на ДС носещи сега имена като ГЕРП,БСП,ДПС,РБ и какви ли не още политически номади произлезли до един от БКП и ДС.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK