С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
31 29 авг 2014, 17:53, 12466 прочитания

За "Южен поток" сме подписали за разходите, но не и за приходите

Министърът на икономиката и енергетиката Васил Щонов пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Кое беше това, което най-много ви изненада, когато станахте министър на икономиката и енергетиката?

Безспорно проблемите се оказаха доста по-дълбоки, отколкото бях очаквал. Бях подготвен, че в енергетиката и в другите сектори на икономиката има доста наболели въпроси, но доста се учудих как в последната година те са се задълбочили. Основната причина е в регулатора (Държавната комисия за енергийно и водно регулиране - бел. ред.). Както знаете задачата му е да разпредели разходите по производството на електроенергията по най-прозрачния и балансиран начин между всички играчи на пазара. Вместо да върши тази си работа, ДКЕВР е започнала да се занимава с въвеждането на презумпции в ценовия модел - ако стана това, то цената ще бъде такава. Но тези презумпции никога не са се сбъдвали. През миналия ценови период например те са намалили разходите за изкупуване на зелена енергия с идеята, че те ще бъдат компенсирани от продажбата на въглеродни емисии. Това не е станало и в крайна сметка НЕК задлъжнява все повече и повече. От тази гледна точка регулаторът не си върши работата.


Може ли частна компания да има поведението на НЕК - тя се товари с разходи, няма приходи и дори не съди контрагентите си за дължимите й суми?

Често се казва, че НЕК е като една пощенска кутия. Тя купува и продава електроенергия, цените на която почти изцяло се определят от регулатора. Когато той определя по-ниски от реалните продажни цени, се трупат загуби. В момента електроенергията, която НЕК трябва задължително да изкупи - от възобновяеми източници, по дългосрочни договори, от топлофикационни и заводски когенерации е около 14 Твтч., на средната цена около 190 лв. за мегават час. В останалата част на регулирания пазар - около 3 Твтч, цената е много по-ниска, защото идва от АЕЦ "Козлодуй" и ТЕЦ "Марица-изток 2". Но въпреки това средната цена за регулирания пазар - около 170 лв. за мегават час е много по-висока от предвидените от ДКЕВР 114 лв. Поради тази разлика НЕК се очаква да натрупа 900 млн. лв. загуби в следващите дванадесет месеца.

Този процес особено се засили с либерализирането на пазара - голяма част от бизнеса излезе от него и той се сви. Това е много добре за фирмите, които намират електроенергия на по-ниски цени и стават по-конкурентноспособнни. Но междувременно нито ДКЕВР, нито министерството си е свършило работата и се получава така, че единствените, които ще поемат тежестта по скъпо изкупуваната електроенергия, са битовите потребители. ЕС ни говори за либерализация от 2010 г. насам, но никой не е направил сериозна подготовка.



Очевидно е, че става въпрос за неправилно разпределение на тежестите.

Това преразпределение трябва да стане със съгласието на всички, за което има желание. В момента има няколко съдебни иска - ЕРП-тата срещу държавата, ДКЕВР в комисията по конкуренцията в Брюксел по дългосрочните договори. В същото време всички искат да се разберат, без да се прибягва до такива средства. Досега обаче ДКЕВР казваше - "аз ще плащам на едните 50%, а на другите 100%". В същото време НЕК фаворитизира едни за сметка на други централи. Първоначално през лятото на миналата година БЕХ разпорежда на НЕК да се разплаща пропорционално с всичките си контрагенти, но после, на 20 декември, има друго писмо, с което да се дава предимство на определени производители.

Проблемът в ДКЕВР е голям - те правят планове с хоризонт от максимум шест месеца напред и залагат ценови модел, който всъщност е непостижим. Например те започват един процес за обявяване на дългосрочните договори за непозволена държавна помощ и залагат това в цените. Но дори това да е добро действие, ние не знаем дали то ще се осъществи.

Затова и дойде идеята за този енергиен борд. В медиите се тиражират различни версии от себе обявили се експерти за целите на борда. Нека тези хора си останат с техните идеи. Нашата цел е да създадем един експертен и независим орган, който да покаже пътя към една последователна политика в дългосрочен план (например за плавно повишаване на цената на електроенергията). По този начин всички участници на пазара ще имат ясни и точни очаквания за предстоящите промени и ще имат време и ресурси да са подготвени за промените.

Как ще бъде постигнат консенсус в предлагания енергиен борд - интересите на всички играчи са представени в него, но кой ще бъде арбитърът? Една от идеите беше да се поканят няколко чуждестранни експерти - от ЕК, Световната банка, ЕБВР, които да направят подробен анализ на ситуацията, който след това да служи като котва за дискусиите.

Политиката в енергетиката се определя от министерството на икономиката, тя се изпълнява от държавните дружества на подчинение на министерството и частните компании на пазара. След това имаме ДКЕВР, която организира регулирания пазар и трябва да започне да работи като експертен и независим орган в полза на обществото, като предложените цени отразяват реалното състояние на сектора, насърчават инвестициите и запазват интересите на потребителите. От друга страна има интересите и предложенията на останалите играчи на пазара. Нашата цел е да се постигне баланс между интересите на всички участници. Не искаме да допуснем например НЕК да поема изцяло тежестта на ВЕИ-тата, или пък да има неравно третиране на отделни компании. В същото време трябва да се спазват съществуващи закони и договорни отношения.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Правителството предлага противоконституционен закон, твърдят авторитетни юристи Правителството предлага противоконституционен закон, твърдят авторитетни юристи

Законопроектът на МС за механизъм за разследване на главния прокурор цели да заобиколи становищата на Венецианската комисия и на Комитета на министрите

8 дек 2019, 199 прочитания

Нещо ново, много от същото и едно неизвестно в екипа на Фандъкова Нещо ново, много от същото и едно неизвестно в екипа на Фандъкова

Идеите за нови звена и лица в общината звучат красиво, но въпросът е доколко ще са ефективни на практика

7 дек 2019, 2284 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Недоносен стандарт за бебета

Тихомълком приетите промени в правилата по акушерство и гинекология връщат България назад в грижата за преждевременно родените деца

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10