Магистрала "Хемус" все пак ще се строи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Магистрала "Хемус" все пак ще се строи

Проблемът с финансирането ще бъде решен, като страната предложи на Брюксел да увеличи националното съфинансиране за пътища на 50%

Магистрала "Хемус" все пак ще се строи

Парите ще се намерят след увеличаване на националното съфинансиране за пътни проекти на 50%

Калина Горанова
9116 прочитания

Проблемът с финансирането ще бъде решен, като страната предложи на Брюксел да увеличи националното съфинансиране за пътища на 50%

© Георги Кожухаров


Автомагистрала "Хемус" има реален шанс да се строи през новия програмен период на програма "Транспорт" 2014 - 2020 г., съобщи служебният министър на транспорта Николина Ангелкова. Индикативната стойност на 250-километровата магистрала е 780 млн. евро. Останалите пътни приоритети остават лот 3 на "Струма" и тунелът под Шипка.

Проблемът с финансирането ще бъде решен, като страната предложи на Брюксел да увеличи националното съфинансиране за пътища на 50%. Сега общият бюджет на програмата е 1.9 млрд. евро, а след увеличението ще стане 2.5 млрд. евро. Набавянето на средствата ще дойде от заем от Европейската инвестиционна банка.

Още приоритети

При железопътните проекти приоритетни остават завършването, или т.нар. втора фаза на жп линията Пловдив - Бургас, за което ще са необходими 320 млн. евро, както и жп отсечката Елин Пелин - Ихтиман (30.5 км), част от жп линията от София до Пловдив. В списъка с алтернативните жп линии са отсечката Ихтиман - Септември (45 км.), пак част от жп пътя от столицата до Пловдив и жп линията Русе - Варна.

С пари по оста за техническа помощ пък ще се работи за изработването на пътни тол системи. Другият финансов инструмент "Свързана Европа", по който могат да се финансират жп и водни проекти за периода 2014 - 2020 г., ще разполага с общ бюджет от 402 млн. лв. и ще се финансират жп трасето Драгоман - София - Елин Пелин, строителството на 74-километровата жп линия от Видин до село Медковец (част от най-скъпия жп проект линията Видин - София) и проекти за подобряването на корабоплаването на река Дунав.

Под риск

По отношение на изпълнението на проектите от настоящия програмен период министърът заяви, че е възможно да се стигне до прекратяване на договорите с изпълнителите на два от жп проектите и на един от пътните, а други строители за заплашени с неустойки.

Сред рисковите проекти е жп линията Септември - Пловдив в частта от Пазарджик до Стамболийски с изпълнител ДЗЗД  "Ай Джи Ей – ЖП Инфраструктура". Стойността на договора е 49.8 млн. лв. без ДДС. Той трябва да е готов през май 2015 г., но физическото изпълнение е едва на 6%.

Под риск е и отсечката Церковски - Карнобат - Бургас на жп линия Пловдив - Бургас. Изпълнител е ДЗЗД "Джи Си Еф - СК 13 - Трейс Рейлинфра консорциум", а стойността на договора за строителство е 135.7 млн. лв. без ДДС. Друга жп отсечка под риск е Първомай - Свиленград.

На 23 август пътната агенция е провела проверка на лот 4 на автомагистрала "Струма", по който също не се работи. Предстои спешна среща с изпълнителя - гръцката "Актор", която трябва  да представи реалистична програма за работата по участъка между Сандански и ГКПП Кулата. Ако тя не е достатъчно убедителна, договорът ще бъде прекратен.

Колкото до лот 1 на автомагистрала "Марица", строителят, италианската "Чи Ем Чи ди Равенна", е представил работната си програма в АПИ, както и уверението, че ще приключи до май 2015 г. 

Автомагистрала "Хемус" има реален шанс да се строи през новия програмен период на програма "Транспорт" 2014 - 2020 г., съобщи служебният министър на транспорта Николина Ангелкова. Индикативната стойност на 250-километровата магистрала е 780 млн. евро. Останалите пътни приоритети остават лот 3 на "Струма" и тунелът под Шипка.

Проблемът с финансирането ще бъде решен, като страната предложи на Брюксел да увеличи националното съфинансиране за пътища на 50%. Сега общият бюджет на програмата е 1.9 млрд. евро, а след увеличението ще стане 2.5 млрд. евро. Набавянето на средствата ще дойде от заем от Европейската инвестиционна банка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    atcomtatz avatar :-|
    Уточнител

    Тунелът под Шипка е лелеяната мечта на Румънските лобита. Както пък пристанищният комплекс във Варненското езеро е техният кошмар, както и контейнерно пристанище Варна.
    Както за гръцкото лоби беше проектът за трансконтинентално летище край Кривина (пректът беше успешно разбит преди 10-на години и край Атина се появи такова летище с кредит от 5 000 000 000 евро, което отклони голяма част от полетите през София). За това лоби е кошмар и всеки проект, отклоняващ вода от България(най-големият водоизносител на Балк п-ов), на север, а не на юг

  • 2
    dr_t avatar :-|
    dr_t

    Трябва по-строг контрол по изпълнение на инфраструктурните проекти.

  • 3
    geordgeo avatar :-(
    geordgeo

    Много ми е мъчно, че нищо в тая държава не се случва както и когато трябва. Всички проекти, изредени в статията ще се реализират окончателно (дано!) след израстването на още едно поколение поне, да не кажа две... Изоставането ни е катастрофално и не мога да си обясня как все още ни търпят в ЕС...

  • 5
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1

    До коментар [#3] от "Жорко":

    Така е - хората се преориентират към железопътния транспорт, ние миналата година си открихме първата магистрала....

  • 6
    aha avatar :-(
    aha

    Ами с такива изпълнители - толкова работа. Важното е 5-10 фирмаджии и замесник министри да си сменят автопарка, а пътищата ще стоят на 5-10 %. После и няколко магистрата ще си сменят автопарка и така... до другия програмен период или спиране на средствата (което се случи по-скоро). Важното е скъпи джипове да се купуват, иначе как ще разберем че милиционерите все още са на власт.

  • 7
    geordgeo avatar :-(
    geordgeo

    До коментар [#5] от "rainbou1":

    Ние докато си направим магистралите, нефтът ще стане безбожно скъп и тогава кой ще се движи по тях? А дори и към жп-то не сме се ориентирали да градим, виж, да съсипваме - това го можем... В "белите" държави за 2 години ще ти построят скоростно жп трасе от порядъка на десетки км, а ние една направена линия (София - Пловдив) не можем да доуправим за 2 пъти повече време... Гола вода сме...

  • 8
    romolus avatar :-?
    Додо

    Всякакви лобита, а къде е българският интерес в цялата тази схема...
    Няма смисъл от отговор

  • 9
    ham avatar :-P
    ham

    Много пари за ТИМ!

  • 10
    tic_tac avatar :-|
    hashtag

    До коментар [#9] от "ham":

    Не, много пари за България. Автомагистралата е крайно време да се построи. Колко години не могат да я завършат! НЕ може да имаш икономика и да си на държава която е кръстопът и през която минава международна търговия, а да нямаш една нормална магистрала.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK